Wat vervang ik allemaal als ik naar 3d ga?

Started by Dirc, July 27, 2012, 14:50:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirc

Net even wat topics doorgelezen maar ik kom bij óf hele oude topics uit óf topics waar alles op 3d gebaseerd is.

Ik heb momenteel een:
-Dune
-PS3
-MarantsSR 8002
-Samsung PS51D550

Nu ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe PJ en scherm dit najaar, maar op het gebied van 3D heb ik weinig kaas gegeten.
Ik snap dat het handig is om een PJ te kopen die 3D ondersteund, wil je 3D kunnen kijken.

Nu vraag ik mij af: gaat dit werken met mijn receiver en dune en moet ik nog ergens aan denken bij de aankoop van een scherm?
Ik weet dat de PS3 en de Samsung het wel aankunnen.


MaxxMark

#1
Als je 3D BluRay wilt kijken dan moet je volledige keten 3D ondersteunen.

Ofwel: je speler, je receiver en je beamer.

De bekabeling is een kwestie van testen of het werkt, zo niet, dan moet je andere HDMI kabels zoeken (zoek even rond hdmi 1.4 is een standaard en geen certificering, dus let er goed op voordat je (te) veel betaald).

Ik weet niet zeker meer hoe het met de PS3 z'n 3d capabilities is. Maar als die native 1080p framepacked 3d kan uitzenden, dan zal je receiver en je beamer dat moeten ondersteunen. Als hij gewoon SBS/TopBottom doet; zie volgende alinea ;)

Mocht je geen expliciet 3d capable receiver of afspeelapparaat hebben (je huidige setup), maar wel een 3D capable afspeeldevice (TV of Beamer) dan kan je nog steeds 3D bekijken, zij het gelimiteerd tot Side-by-Side en Top/Bottom 3d, wat effectief een halvering van je resolutie is.

Qua scherm is het een beetje een lastige. Je zou er voor kunnen kiezen om een hogere gain te kunnen nemen (wegens het verlies in lichtopbrengst in 3d) maar dat gaat weer ten koste van de 2d kwaliteit. Persoonlijk zou ik gaan voor een scherm dat het in non 3d goed doet.

Mocht je eerst met je huidige setup gaan willen kijken, en alleen je weergaveapparaat (beamer/tv) vervangen, let er dan op dat deze side-by-side en/of top-bottom ondersteunt. Neus even rond naar de diverse 3d mogelijkheden van tvs/beamers en check dit met wat de dune kan.

Overigens zou ik als ik jou was niet te veel letten op 2d naar 3d conversie. Vaak is het de moeite niet waard (als filmproducenten met post processing het al niet goed weten te krijgen, stel je dan eens voor wat een TV of Beamer er van kan maken ::) )
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Dirc

Volgens mij zijn mijn W&M HDMI kabels allemaal 1.3b en geen 1.4.

Als ik het zo lees dan zou mijn keuze er eerder op vallen om voorlopig te gaan voor 2D. Met de ontwikkeling van 3D worden deze prijzen als het goed is een stuk gunstiger natuurlijk.

LittleNinja

Heb je ook nog een switch er tussen? Want dan zou je die ook moeten vervangen.

De PS3 kan 3D weergeven, echter krijg je dan geen HD audio meer over de HDMI.

Een oplossing kan zijn de W uitvoering van de Epson TW6000 of de TW9000. Deze hebben draadloze HDMI waardoor je niet heel de keten hoeft te vervangen. Je moet dan wel kabeltjes wisselen of toch een splitten erbij nemen die 3D aan kan..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

silent cinema

Quote from: Dirc on July 27, 2012, 14:50:08
Net even wat topics doorgelezen maar ik kom bij óf hele oude topics uit óf topics waar alles op 3d gebaseerd is.

Ik heb momenteel een:
-Dune
-PS3
-MarantsSR 8002
-Samsung PS51D550

Nu ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe PJ en scherm dit najaar, maar op het gebied van 3D heb ik weinig kaas gegeten.
Ik snap dat het handig is om een PJ te kopen die 3D ondersteund, wil je 3D kunnen kijken.

Nu vraag ik mij af: gaat dit werken met mijn receiver en dune en moet ik nog ergens aan denken bij de aankoop van een scherm?
Ik weet dat de PS3 en de Samsung het wel aankunnen.



Als je alleen 3D beeld wilt en geen HD audio dan heb je alleen een 3D beamer en 1.4HMDI i.c.m. de PS3 nodig.

Sony 75" - Sonos - B&W

Dirc

Wat ik 'wil' is dus afhankelijk van de mogelijkheden en kosten.
de HDMI kabel voor een PJ ligt er al (ik bedoel nog). Draadloze HDMI zie ik nog niet gebeuren via mijn Marantz zonder een extra kastje te moeten kopen......

LittleNinja

Is jouw HDMI kabel al te gebruiken voor 3D?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Dirc


LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Dirc

en over 1.3 / 1.3a / 1.3 b :

QuoteFor consumers, there is no difference between HDMI version 1.3 and 1.3a or 1.3b. These minor revisions to the specification typically relate to manufacturing or testing issues and do not impact features or functionality. In addition, HDMI Licensing, LLC is actively working with manufacturers to reduce confusion for consumers by de-emphasizing version numbers and focusing instead on product features and functionality.

Dirc

Dus voor mij wordt het voorlopig geen 3D. Ik ga mijn kabels namelijk niet vervangen, zeker de PJ kabel niet die door de grond loopt :laugh:

SpeedyAndré

Misschien zou je kunnen uitproberen of de hdmi kabel voldoet, zo lang is hij niet bij jou en ik kijk ook 3D met 'oude' hdmi kabels.
De eis voor 3D is niet eens zo hoog, volgens mij is 1080p@24Hz framepacked qua bandbreedte vergelijkbaar met 1080p@50Hz.

De PS3 gaat pas 3D uitsturen als er een compatible weergever of omzetter aan zit.
Bij mij is dat de Optoma 3d-xl die 1080p framepacked accepteert en omzet naar 720p@120Hz.
Mijn projector kan dat aan en met een rf bril erbij heb ik nu 3D met een wat minder helder beeld.
Het oude scherm werkt prima met deze setup, al zou iets meer gain misschien voor 3D beter zijn.
Door eerder gedane modificaties blijkt mijn projector geen ghosting te hebben.
Mijn 'oude' hdmi switches en splitters blijken gewoon 3D door te geven, alleen m'n scaler kan het niet.

Bij elkaar heb ik best weinig hoeven veranderen voor 3D, een kastje met bril erbij en ik was klaar met de PS3.
Omdat je audio via een optische kabel kan doen op de PS3 heb je geen andere receiver nodig.
Wil je zowel 3D als HD audio dan kan je een bdspeler met 2 hdmi uitgangen overwegen.
Liefst een die kan streamen want dan kan je downloads gebruiken.

Nu de PS3 het goed blijkt te doen wil ik wel naar een eenvoudige 3D speler om de audio beter te krijgen (hd).
Dat het geen 3D 1080p is vind ik niet zo'n ramp, ik heb veel minder 3D materiaal liggen dan 2D.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

LittleNinja

Ik ben van plan om één van de Epsons te gaan kiezen met wireless HDMI. Ik moet dan wel af en toe een kabeltje wisselen, maar dat mij weinig uit. Daarna kan ik stapsgewijs de overige zaken gaan vervangen..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Zer0K3wL

#13
Quote from: LittleNinja on July 28, 2012, 20:19:29
Volgens dit artikel heb je minimaal 1.4 nodig..

http://nl.wikipedia.org/wiki/High-Definition_Multimedia_Interface

Dat is raar ik heb hdmi 1.3 kabel hangen achter 3D blu ray player naar receiver.
Enige waar je 1.4 voor nodig heb is ethernet en dat is nogal nuteloos eerlijk gezegt.

Ik heb ook gelezen dat elke receiver infeite 3D pasthrough doet zo lang het maar bv hdmi 1.3 minimaal ondersteund.
Maar dat weet niet 100% zeker.

Dirc

Ik zal me van de week nog eens verdiepen in wireless HD.
Maar goed er ligt al een kabel....

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

master30

En als je nu een Bd player neemt met dual hdmi, dan hoef je de receiver niet te vervangen, toch?
3d beeld naar de projector en hd audio naar de receiver.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

SpeedyAndré

Quote from: master30 on July 29, 2012, 15:05:32
En als je nu een Bd player neemt met dual hdmi, dan hoef je de receiver niet te vervangen, toch?
3d beeld naar de projector en hd audio naar de receiver.
Je hebt dan wel een extra hdmi switch nodig om tussen de receiver en de bdspeler te schakelen.
Althans, als je niet bij elke 3d bd stekkers wilt wisselen.
De andere (beeld)bronnen op de receiver wil je toch ook blijven gebruiken ;)

André 8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

home@the movies

#18
Hi Dirc,

Laat je aub niet gek maken door alle verhalen over HDMI 1.3 1.3A 1.4 enz, officieel mogen deze benamingen zelfs niet worden gebruikt.
Alle handelaars en fabrikanten hebben een hele poos geleden een mail ontvangen van de HDMI organisation waarin de verschillenden soorten met hun respectievelijke benamingen worden beschreven, en waarin duidelijk wordt gemaakt dat dit de enige juiste manier is.
Als je kabel geen voorhistorische ouderdom heeft en dus niet eentje is uit de eerste categorie (meestal de kabels van 10 of 20 euro  ;D) dan is de kans zeer groot dat die het gewoon perfect doet met 3D, testen is hier de boodschap

http://www.hdmi.org/index.aspx

De HDMI benamingen zijn als volgt

Standard HDMI
Standard HDMI with ethernet
Standard automotive HDMI
High speed HDMI
High speed HDMI with eternet

Dit zijn de enige juiste benamingen die op de verpakkingen mogen staan en door de HDMI organisation zijn benoemd.
Version numbers such as HDMI 1.3 and HDMI 1.4a are primarily of interest to manufacturers, and not very relevant to the consumer. Instead, it is recommended that you focus on the specific features and capabilities of the product you're buying, and not worry about which HDMI version is supported. Keep in mind that every HDMI version is backward-compatible with all previous versions, so you can be assured that any new equipment you buy will always deliver the highest level of quality that your existing equipment supports.

Choosing the Right HDMI Cable
When it comes to selecting a cable, the HDMI version number is never relevant. There is no such thing as a "Version 1.4 cable" or "HDMI 1.3 cable" - these terms are solely the creation of manufacturers' marketing efforts. Cables are instead rated by their performance capabilities. There are five HDMI cable types to choose from:

Standard HDMI Cable - Designed to handle most home applications, the Standard HDMI Cable can reliably transmit 1080i or 720p video plus surround audio.
Standard HDMI Cable with Ethernet - Same baseline performance as the Standard HDMI Cable, plus a dedicated Ethernet channel for Internet connection sharing and device networking.
Standard Automotive HDMI Cable - Designed for internal cabling of motor vehicles equipped with onboard HD video systems.
High Speed HDMI Cable - Designed to handle video resolutions of 1080p and beyond, including advanced display technologies like 3D and 4K.
High Speed HDMI Cable with Ethernet - Same baseline performance as the High Speed HDMI cable, plus a dedicated Ethernet channel for Internet connection sharing and device networking.

Mail me even met je vragen ivm 3D en wat al dan niet te moeten upgraden dan tracht ik alles een beetje duidelijk samen te vatten en alle info die relevant is samen te vatten.

Groeten
Werner

Dirc

Kijk dat noem ik nog eens een waardevolle post!

Ik stel voor dat ik na de vakantieperiode een keer langs kom bij je Werner. Dat is toch al weer een tijdje geleden dus even rond kijken wat voor moois je hebt hangen is nooit mis  :)

LittleNinja

Bedankt Werner. Ik ging uit van de informatie op wiki als zijnde waarheid. Op basis daarvan wilde ik Dirc ook aan die info helpen. Weer wat geleerd.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

master30

Quote from: SpeedyAndré on July 29, 2012, 15:29:44
Je hebt dan wel een extra hdmi switch nodig om tussen de receiver en de bdspeler te schakelen.
Althans, als je niet bij elke 3d bd stekkers wilt wisselen.
De andere (beeld)bronnen op de receiver wil je toch ook blijven gebruiken ;)

André 8)

Projector met dual hdmi toch?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

SpeedyAndré

Quote from: master30 on July 31, 2012, 20:36:52
Projector met dual hdmi toch?
Niet als je geen extra kabel onder de vloer wilt trekken ;)

André 8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Dirc

Ach nieuwe 3D PJ's betekent goedkopere oude modellen en goedkopere 2D.....

Zer0K3wL

Quote from: Dirc on July 31, 2012, 21:31:37
Ach nieuwe 3D PJ's betekent goedkopere oude modellen en goedkopere 2D.....

wil je nog wel 2D scherm als je 3D heb ervaren :D tenzij je 3D niet goed kunt zien door afwijking :P