Welke Sub? Velodyne SPL 1200 Ultra of SVS PB/SB13 of Monolith

Started by 1198, July 25, 2012, 22:39:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

1198


Of niet sparen en gewoon direct een BK 400 kopen en er in een later stadium nog eentje bijkopen?
Zo maar een paar gedachtenspinsels die de laatste tijd door mijn hoofd zweven.

Ik vind het maar lastig. Uit mijn caraudio verleden ontwikkelde ik een sterke voorkeur voor gesloten subs. Het dreunen van een BR of gepoorte sub waar alles mee stond te trillen vond ik echt vervelend bij bepaalde muziek smaken. Daarnaast miste ik bij de gesloten varianten die ik heb gehad vaak de impact maar klonk deze veel muzikaler. Mijn HT set wordt voornamelijk gebruikt om tv te kijken en film. Als ik achter de pc zit heb ik vaak MTV aan of ik stream muziek naar mijn receiver. Daarnaast vind ik het ook heerlijk om even een uurtje op de bank lekker muziek te luisteren en een blaadje te lezen.

Nu zal een gepoorte HT sub van 2000euro wel op een heel ander niveau staan dan een 300euro kostende auto subwoofer. Zo realistisch ben ik ook, dus zal mijn sterke voorkeur niet echt meer mogen meespelen denk ik zo. Het gebruik is ook niet meer enkel muziek maar nu vooral film. De SVS SB13plus trekt mij enorm omdat ik verwacht dat deze hele strakke bassen kan geven voor muziek, en mij tevens tijdens een film als U571 de bank af doet trommelen. Maar misschien zal de PB13 ook al wel een 10x strakker laag geven dan de goedkope magnat sub tube die vroeger in me auto had liggen en wordt ik ook nog is van de bank afgeblazen bij eerder genoemde film.

Waar ik absoluut GEEN zin in heb is een uitgave te doen waarvan ik na een paar weken zeg van.. mwaaa, is dit alles. Of had ik niet beter.. :-\ Aan de andere kant kan ik me geld maar 1x uitgeven.

Ruimte waar het in staat is een 20m2. Ik hoef geen rekening te houden met de stand van de volume knop. Dit zal in de nabije toekomst (wellicht) anders worden als ik ga samenwonen.

Wie heeft er voor het vergelijkbare dilemma gestaan, waarom je huidige keuze en bovenal, ben je nog tevreden.
beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

morca

Koop/ of bouw je zelf een gesloten en gepoorte.
Heb je het beste van bijde systemen,ik weet maar al te goed wat je bedoeld.
Ik draai om de door jouw 2 genoemde redenen met een DIY gesloten en bandpass.
maar een gesloten en een gepoorte gaat ook prima.

De tuning freq van de gepoorte zal alleen wel heel laag moeten liggen,want op dat punt krijg je fasedraaiing.
Mijn gesloten doet ong tot 16 hz vlak,de bandpass heeft een VB1 van 14 a 16 hz.


LABO

Ben niet zo'n film freak, maar als je de kanonnen van Tchaikovsky's 1812 op mijn (maand oude) SPL-1200 Ultra hoort dan ben je helemaal verkocht. Absolute klasse van Velodyne (en veel instel mogelijkheden). Suc6 op je zoektocht.
Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | HBM2260
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

larsie

Ik heb hier zo'n sb13 plus thuis staan en stond voor hetzelfde dilemma. Heb er voor een gesloten sub gekozen omdat de poortruis altijd hoor. En een gesloten sub is veel strakker en sneller. wat ik ook vervelend vind aan gepoorte subs is dat ze pieken op bepaalde frequenties.
Voor de wat kleinere ruimtes vind ik een gesloten sub ideaal...
Wat betreft de Sb13 plus. Deze heeft echt veel power. Heb hem nog nooit helemaal open gehad.
Arcam AV40  NAD M25   Dali Helicon 800, c200 helicon on wall, svs sb13plus   sony 77a80j
Appletv pioneer bdp-lx71

morca

Poortruis is hier geen probleem hoor,dat ligt aan het ontwerp.
Een gepoorte sub met optimale luchtsnelheid,word erg groot,maar klinkt ook zo.
Maar dan hoor je echt die ruis niet,de poorten blazen nog niet eens echt.

En idd de gepoorte piekt goed in het ultralaag,dat kan je mooi inregelen samen met een gesloten .

FvP

Velodyne

In de 1500 tot 1800 euro prijsklasse heeft de concurrentie het lastig t.o.v. de Velodyne SPL1000ULTRA en SPL1200ULTRA subwoofers. Ik neem enkel kant en klare subwoofers in beschouwing, dus geen zelfbouw.

We hebben dit zelf getest met subwoofers in gelijkaardige prijsklasses die in magazines zoals FWD werden getest. Kwa snelheid, strakheid en muzikaliteit wint velodyne, concurrentie heeft soms wat meer output, maar ten koste van snelheid. Vaak klinkt het dan ronder bombastischer, maar daarom niet beter.

Ik kick op snelheid en stevige attack in het laag en tegelijkertijd een laag dat niet gaat boomen bij aanhoudende noten (beide goedkrijgen is vaak lastig, veel subs doen één van beide goed), ipv een lome lompe trage bas, of te veel boom. Wil je dat laatste, Buy Other Sound Equipment :)

Zo speelde de single firing SPL1000U een stuk beter dan een triple firing concurrent met 3x 10 inch. Die concurrent was zelfs honderden euro's duurder en een vrij groot merk. Beide subs op hetzelfde niveaus gecalibreerd en de klanten laten kiezen.


Iedereen behalve 1 klant vond de Velodyne beter, dus dan weet je het wel.

Onze HT demoruimte voor de SPL reeks is vrij compact (3m op 4m60) en daar heeft de SPL1000U meer dan genoeg reserve om luid te kunnen spelen. In een doorsnee Belgische living voelt de SPL1200U zich meer thuis.

Afgelopen weekend weer twee SPL1200U's gaan inregelen, is bij ons een van de best verkochte subs.

Zer0K3wL

doen subwoofers zo bie zo niet beter in kleinere ruimte  en dan slechter de groter de kamer is dan niet beter om grotere demo ruimte te hebben ?

Peerless Monster

Quote from: Zer0K3wL on July 26, 2012, 08:26:27
doen subwoofers zo bie zo niet beter in kleinere ruimte  en dan slechter de groter de kamer is dan niet beter om grotere demo ruimte te hebben ?

Je zin klopt niet zo...
Wellicht even herschrijven, want ik begrijp je vraag niet.
Ik zie wel een grappige stelling namelijk, dat subs het beter doen in kleinere ruimten dan in grote ruimten?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Xander32

Hier draai ik in stereo naar volle tevredenheid met Velodyne Ultra (2 x SPL 800).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

WillyP

Quote from: Klinkt Beter on July 26, 2012, 00:42:39
Velodyne

In de 1500 tot 1800 euro prijsklasse heeft de concurrentie het lastig t.o.v. de Velodyne SPL1000ULTRA en SPL1200ULTRA subwoofers. Ik neem enkel kant en klare subwoofers in beschouwing, dus geen zelfbouw.

We hebben dit zelf getest met subwoofers in gelijkaardige prijsklasses die in magazines zoals FWD werden getest. Kwa snelheid, strakheid en muzikaliteit wint velodyne, concurrentie heeft soms wat meer output, maar ten koste van snelheid. Vaak klinkt het dan ronder bombastischer, maar daarom niet beter.

Ik kick op snelheid en stevige attack in het laag en tegelijkertijd een laag dat niet gaat boomen bij aanhoudende noten (beide goedkrijgen is vaak lastig, veel subs doen één van beide goed), ipv een lome lompe trage bas, of te veel boom. Wil je dat laatste, Buy Other Sound Equipment :)

Zo speelde de single firing SPL1000U een stuk beter dan een triple firing concurrent met 3x 10 inch. Die concurrent was zelfs honderden euro's duurder en een vrij groot merk. Beide subs op hetzelfde niveaus gecalibreerd en de klanten laten kiezen.


Iedereen behalve 1 klant vond de Velodyne beter, dus dan weet je het wel.

Onze HT demoruimte voor de SPL reeks is vrij compact (3m op 4m60) en daar heeft de SPL1000U meer dan genoeg reserve om luid te kunnen spelen. In een doorsnee Belgische living voelt de SPL1200U zich meer thuis.

Afgelopen weekend weer twee SPL1200U's gaan inregelen, is bij ons een van de best verkochte subs.

Interessante info! Was de concurrent die het aflegde misschien de K***sch SW-311? Die is inmiddels wel goedkoper dan de Velodynes.

Mijn kamer meet 5m op 5m50. Trekt de SPL-1000 Ultra dat? Het hoeft niet heel hard, daar houd ik niet zo van.

Groet,

Willy

FvP

Quote from: WillyP on July 26, 2012, 10:37:05
Interessante info! Was de concurrent die het aflegde misschien de K***sch SW-311? Die is inmiddels wel goedkoper dan de Velodynes.

Mijn kamer meet 5m op 5m50. Trekt de SPL-1000 Ultra dat? Het hoeft niet heel hard, daar houd ik niet zo van.

Groet,

Willy

SW311 is 1800 op de Klipsch prijslijst, dus hoezo goedkoper dan velodyne ?

WillyP

De Nederlandse importeur biedt de SW-311 voor véél minder aan.

Groet,

Willy

FvP

Quote from: WillyP on July 26, 2012, 10:47:34
De Nederlandse importeur biedt de SW-311 voor véél minder aan.

Groet,

Willy

En dat is een nieuw toestel, of hun ex-demo koopjeshoek ? Link?

1198

Veel Velodyne liefhebbers hier dus. Op welke zal meer korting zitten. Een SVS of een Velodyne?

Vind de driver van de sb13 wel behoorlijk indrukwekkend van wat ik zo heb opgezocht. :devil:
beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

Xander32

Hoe dan ook, de jouw voorgestelde opties gaan allen een compromis geven denk ik; de ene zal wat meer impact geven bij film (Monolith/SVS) en de ander zal wat accurater spelen bij muziek (Velodyne).

Je zal een keuze moeten maken hetgeen jij het voornaamste vindt; muziek dan wel film. Alle door jouw voorgestelde subs kunnen beide waarschijnlijk prima, maar ze hebben wel ieders hun eigen karakteristiek.


En idd. - twee maal een BK XXLS400 (al dan niet met AntiMode) is allicht ook een mooie optie.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Timvg

Uit de lijst die je zelf aangaf, de PB13 ultra.

Die speelt de andere subs uit die lijst op elk vlak weg. Laat je niet teveel wijsmaken i.v.m. gesloten = standaard strakker.

Het probleem met pieken in de respons ligt volledig aan de kamer, met een equalizer trek die je curve zo weer vlak, en heb je veel meer reserve tegenover een gesloten sub met vergelijkbare drivers. Je zal in elk geval veel velodynes mogen neerzetten om 1 PB13 te evenaren.

bmateijsen

Quote from: Timvg on July 26, 2012, 12:46:33
Het probleem met pieken in de respons ligt volledig aan de kamer, met een equalizer trek die je curve zo weer vlak, en heb je veel meer reserve tegenover een gesloten sub met vergelijkbare drivers. Je zal in elk geval veel velodynes mogen neerzetten om 1 PB13 te evenaren.

Heb jij de subwoofers naast elkaar vergeleken? Wij hebben laatst de SPL-1200 ultra vergeleken met een SVS PC-ultra met losse versterker bij Jiri. Ik vond deze vergelijking zeker opvallend ;).

Groet,

Bjorn

WillyP

Na alles wat ik er over gelezen heb, zou ik de Velodyne SPL-1200 Ultra blindelings durven te kopen. Sterker nog, dat heb ik bijna gedaan. Op het laatste moment besloot ik om het beschikbare budget te verdelen over een Blu-Ray speler en een subwoofer.

Nu zou ik dus een Velodyne uit de EQ-MAX serie kunnen kopen, of een Klipsch SW-31x, maar ik dub nog steeds of ik niet door moet sparen om alsnog een Velodyne Ultra aan te schaffen. Wat dat betreft jammer dat de SPL-800 Ultra er niet meer is. Daarom volg ik dit topic, eerlijk gezegd.

Groet,

Willy

Staaled

Quote from: bmateijsen on July 26, 2012, 13:30:17
Heb jij de subwoofers naast elkaar vergeleken? Wij hebben laatst de SPL-1200 ultra vergeleken met een SVS PC-ultra met losse versterker bij Jiri. Ik vond deze vergelijking zeker opvallend ;).

Groet,

Bjorn
Een oud beestje met weinig vermogen, geen partij.
Mijn PC13 Ultra blies op zijn beurt de JLaudio F112 van de sokken.
De huidige Ultra driver is echt een juweeltje. :music:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

bmateijsen

Quote from: Hipster on July 26, 2012, 13:49:02
Een oud beestje met weinig vermogen, geen partij.

Vermogen kwam van een losse eindbak, die volgens mij nu bij jou staat toch ;D.

QuoteMijn PC13 Ultra blies op zijn beurt de JLaudio F112 van de sokken.
De huidige Ultra driver is echt een juweeltje. :music:


De nieuwe Ultra driver heb ik nog niet gehoord, dus daar kan ik dan weer weinig over zeggen.

Timvg

Quote from: bmateijsen on July 26, 2012, 13:30:17
Heb jij de subwoofers naast elkaar vergeleken? Wij hebben laatst de SPL-1200 ultra vergeleken met een SVS PC-ultra met losse versterker bij Jiri. Ik vond deze vergelijking zeker opvallend ;).

Groet,

Bjorn

Hallo Bjorn

Persoonlijk niet vergeleken, maar Josh Ricci (www.data-bass.com) heeft dit wel gedaan. Als we de DD18+ vergelijken met de PB13U in 15hz mode, zien we dat de DD18 pas de bovenhand neemt onder de 13hz, en zelfs daar kan geen van beide subs voldoende volume produceren om echt van toepassing te zijn.

Wat Velodyne wel heeft in de amps zijn uitstekende limiters, vandaar dat je ze bij wijze van spreken zo hard kan laten draaien als je wilt zonder dat er een lelijk geluid uitkomt. De vergelijking met een passieve sub + externe amp is dus in mijn mening niet 100% correct.  Zelfs een oudere ultra moet in principe meer output geven vanaf tuning frequentie dan bijna eender welke 12" gesloten sub, dat is fysica.

Ik wil maar zeggen, iemand die een sub wilt met heel veel zuivere output, en toch een beetje naar budget blijft kijken, moet verder kijken dan kleine gesloten subwoofers, want binnen een jaar gaan ze toch opnieuw aan het upgraden..

Groetjes

Tim


bmateijsen

Beste Tim,

Is volgens jou dan de beste subwoofer degene met de meeste output?

Groet,

Bjorn

Timvg

Voor mij persoonlijk moet een goeie sub aan een aantal voorwaarden voldoen. Output is daar één van. Andere zijn; extensie en lage vervorming. Akoestiek aanpakken van de kamer in combinatie met een equalizer is ook een must, meten is weten. Maar wat wel een feit is; hoe lager de frequentie, hoe meer SPL er nodig is eer de frequentie ook merkbaar weergegeven wordt..

bmateijsen

Output is voor mij niet de leidende factor, lage vervorming en goede weergave wel. En dat betekent dat ik gesloten subwoofers, vanwege de correctheid, gebrek aan poortruis, etc, veel meer waardeer. En data-bass vind ik een goede vergelijkingsite, maar de focus daar is wel op de metingen.

Timvg

Dat bedoel ik, iedereen heeft andere wensen en prioriteiten. Ook niet iedereen wil een paar subs ter grote van een kleine koelkast in z'n woonkamer. Al wil ik wel nog toevoegen dat ook een gepoorte sub een accurate weergave kan geven, het idee van de pompende mid-bas kastjes van weleer zit denk ik toch nog bij veel mensen in het geheugen. Er zijn tegenwoordig ook erg goeie gepoorte subs op de markt, maar zoals ik al aangaf, niet iedereen wil een kleine koelkast erbij in de woonkamer.