Hard disc clone

Started by vik, July 25, 2012, 13:29:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

Vraagje aan de mensen met MAC ervaring:

Ik heb een Mac pro gekocht van iemand (5.1 mac pro 2010 12 core Westmere) en daar zat (zit) een 1TB schijf in met een MAC OS X versie 10.7.4

De OS install schijf die bij de Mac pro hoort is een 10.6.8. (incl. updates) wil je verder upgraden naar de 10.7.4 moet ik betalen voor deze versie.

Is het mogelijk om een clone te maken van de 10.7.4 versie (dus bootable) naar mijn nieuwe OWC SSD schijf? en daarmee verder te draaien? Of is dit niet aan te raden? Er is verder niks veranderd in hardware.

Alvast bedankt.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HAL

Dat gaat prima met Time Machine.

vik

Quote from: HAL on July 25, 2012, 13:35:10
Dat gaat prima met Time Machine.

Bedankt voor je reaktie.

Ik heb het getest via Schijfhulpprogramma en dan de optie terugzetten (bron-doel) selecteren en het lijkt te werken als ik hem op een andere interne Sata schijf zet.

Is het niet zo met Mac dat het beter is om een fresh install te doen? Ik ben bang dat het misschien ten koste gaat van prestatie.

Als dit gewoon kan is het natuurlijk onzin om dubbel te gaan betalen voor iets dat er al opstaat.

De reden van dit alles  (geen idee wat de voordelen zijn van de 10.6.8 )  is dat ik deze os versie nodig heb voor ondersteuning van een nieuwe videokaart die ik wil kopen. (Nvidia GTX 570 2.5 GB versie van MacVidCards)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HAL

Verse installatie is niet nodig. Het is geen Windows. Welkom in de wereld van OS X. :)

vik

Quote from: HAL on July 25, 2012, 13:52:58
Verse installatie is niet nodig. Het is geen Windows. Welkom in de wereld van OS X. :)

:clapping: Niet normaal hoe handig. Ik heb altijd gedraaid met Windows maar een Mac is echt briljant!  ;D

Bedankt.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Peerless Monster

Quote from: vik on July 25, 2012, 14:01:36
:clapping: Niet normaal hoe handig. Ik heb altijd gedraaid met Windows maar een Mac is echt briljant!  ;D

Bedankt.

Weer iemand die het begrijpt ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Nosferatu

#7
Hihihi, f@nb0yz @htforum, t' is toch wat. Nog nooit zoveel systeem crashes gehad met m'n iMac vergeleken met m'n Win7 systemen. Lijkt wel Vista.  :D

Ik weet niet hoe het gaat als je Lion of Mountain Lion koopt in de app store en direct installeert maar als je nog een bestand genaamd InstallESD.dmg kunt vinden dan zou je die ook op een DVD kunnen branden. Of, als het mogelijk is, nog eens downloaden uit de app store ? Eventueel even overleggen met diegene waarvan je je Mac hebt gekocht.
Interessante link die wat verder op de materie ingaat: http://eggfreckles.net/notes/installing-mountain-lion-clean/

p.s. ik draai Windows, Linux en OSX in verschillende varianten en heb inderdaad nog nooit zoveel crashes gehad met OSX (Snow Leopard) als dit jaar; recentelijk met flash plug-ins in Firefox ("zie je wel, 3rd party crap" zegt de jobsidiaan) maar daarvoor met iTunes. Na een update ging m'n hele systeem onderuit bij het resizen van de plaatjes. Duurde een week of 2 en ja hoor, een update die dat verhielp.  ;D

Maar is verder een prima product dat ik met evenveel plezier gebruik als m'n Windows 7 spulletjes (wat ook bijzonder stabiel is). Zal me nl. een rotzorg zijn wat voor OS ik draai, als ik maar kan doen wat ik ermee wil doen. Toch ?  :angel:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

CineSmurf

ik gebruik ook vaak ccc (carbon copy cloner) voor de mac. werkt perfect voor 1op1 kopien van je harddisk,maar ook van en naar andere media.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

HAL

SuperDuper kan ook. Dan hebben we de 3 meest gebruikte tools wel genoemd.

vik

Deze mag van mij dicht.  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

BuSpu

Quote from: CineSmurf on July 25, 2012, 21:52:07
ik gebruik ook vaak ccc (carbon copy cloner) voor de mac. werkt perfect voor 1op1 kopien van je harddisk,maar ook van en naar andere media.
maar dan moet je wel vanuit een andere schijf opstarten toch? Onze nieuwe IMac kwam zonder installatie disks dus geen idee hoe ik dat zou moeten doen.

CineSmurf

Dat kan op een externe harddisk bijvoorbeeld. Je kan zelfs opstarten vanaf een geclonede externe harddisk. En (dat was voor mij vooral een eye opener als windows gebruiker), de harddisk hoeft niet even groot te zijn. Gewoon iets gebruiken waar het op past.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

vik

Quote from: CineSmurf on August  6, 2012, 23:02:10
Dat kan op een externe harddisk bijvoorbeeld. Je kan zelfs opstarten vanaf een geclonede externe harddisk. En (dat was voor mij vooral een eye opener als windows gebruiker), de harddisk hoeft niet even groot te zijn. Gewoon iets gebruiken waar het op past.

Je kan zelfs opstarten vanaf een geclonede externe harddisk. En (dat was voor mij vooral een eye opener als windows gebruiker)

Voor mij precies hetzelfde.  Lekker makkelijk allemaal.  ;)

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

BuSpu

Quote from: CineSmurf on August  6, 2012, 23:02:10
Dat kan op een externe harddisk bijvoorbeeld. Je kan zelfs opstarten vanaf een geclonede externe harddisk. En (dat was voor mij vooral een eye opener als windows gebruiker), de harddisk hoeft niet even groot te zijn. Gewoon iets gebruiken waar het op past.
Maar je kan je harde schijf toch niet clonen als ie in gebruik is? Dus moet je vanaf een andere schijf opstarten om te clonen maar die leveren ze niet meer bij de nieuwe Imacs.
Het is niet echt een probleem omdat ik wel een externe schijf heb als Time-machine schijf ik kan volgens mij altijd van daaruit opstarten mocht de schijf echt stuk zijn, het is meer nieuwsgierigheid.

CineSmurf

Quote from: BuSpu on August  7, 2012, 11:26:53
Maar je kan je harde schijf toch niet clonen als ie in gebruik is? Dus moet je vanaf een andere schijf opstarten om te clonen maar die leveren ze niet meer bij de nieuwe Imacs.
Het is niet echt een probleem omdat ik wel een externe schijf heb als Time-machine schijf ik kan volgens mij altijd van daaruit opstarten mocht de schijf echt stuk zijn, het is meer nieuwsgierigheid.

Je denkt te windows....

Gewoon clonen, terwijl je vanaf die schijf bent opgestart. Niks aan de hand...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

weust

Ik lees hier tig tools die het kunnen, maar waarom niet gewoon Disk Utility?
Zit standaard in Mac OS X en kun je dus ook gewoon een clone mee trekken naar een DMG file of een andere HDD.

Onzinnig gedoe moet 3rd party tools altijd. Gaat nergens over.
Zelfde met degene die Snow Leopard zo vaak laat crashen omdat ie Firefox gebruikt.
Gebruik dan gewoon Safari. Stabiel, mee geleverd met het OS en werkt prima.

Als die onzinnge 3rd party software ben ik lang geleden van af gestapt. Voegt niets toe.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

SpeedyAndré

Quote from: vik on July 29, 2012, 14:03:00
Deze mag van mij dicht.  ;)

Het is geen markt topic ...  :nowink:

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Peerless Monster

Quote from: weust on August  7, 2012, 12:50:12
Ik lees hier tig tools die het kunnen, maar waarom niet gewoon Disk Utility?
Zit standaard in Mac OS X en kun je dus ook gewoon een clone mee trekken naar een DMG file of een andere HDD.

Onzinnig gedoe moet 3rd party tools altijd. Gaat nergens over.
Zelfde met degene die Snow Leopard zo vaak laat crashen omdat ie Firefox gebruikt.
Gebruik dan gewoon Safari. Stabiel, mee geleverd met het OS en werkt prima.

Als die onzinnge 3rd party software ben ik lang geleden van af gestapt. Voegt niets toe.


x2

Kan wel eens zijn dat je applicatie niet werkt onder een bepaalde browser, maar tegenwoordig heb je overal plug ins voor... Maar goed je hebt mensen die blijven vasthouden aan het oude vertrouwde ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

weust

Quote from: Peerless Monster on August  7, 2012, 14:34:30
x2

Kan wel eens zijn dat je applicatie niet werkt onder een bepaalde browser, maar tegenwoordig heb je overal plug ins voor... Maar goed je hebt mensen die blijven vasthouden aan het oude vertrouwde ;).

Heeft in mijn geval niets te maken met vasthouden aan het oude vertrouwde, maar meer omdat al het andere weinig tot niets toevoegd.
Een browser die wel een tiende seconde sneller de pagina laad, lekker belangrijk
Een email client met zo idioot veel knoppen dat je er spontaan overspannan van raakt. Nee dank je (Vergelijk Apple Mail met Thunderbird maar eens. Gaat nergens over).
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Oud lid

Quote from: weust on August  7, 2012, 12:50:12
Ik lees hier tig tools die het kunnen, maar waarom niet gewoon Disk Utility?
Zit standaard in Mac OS X en kun je dus ook gewoon een clone mee trekken naar een DMG file of een andere HDD.

Onzinnig gedoe moet 3rd party tools altijd. Gaat nergens over.
Zelfde met degene die Snow Leopard zo vaak laat crashen omdat ie Firefox gebruikt.
Gebruik dan gewoon Safari. Stabiel, mee geleverd met het OS en werkt prima.

Als die onzinnge 3rd party software ben ik lang geleden van af gestapt. Voegt niets toe.

Helemaal mee eens!

Erwin B

Rob Eric Blank

Quote from: CineSmurf on July 25, 2012, 21:52:07
ik gebruik ook vaak ccc (carbon copy cloner) voor de mac. werkt perfect voor 1op1 kopien van je harddisk,maar ook van en naar andere media.
Die gebruik ik ook. Perfect!