Vraagje optisch/coax met Dune B1

Started by morca, July 23, 2012, 15:08:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Ik kom er zaterdag achter dat de Dune optische verbinding LPCM of DTSMA>LPCM als 2.1 afspeelt.
Optisch kan niet meer als 2.1 aan,nou is mijn vraag:
Weet iemand wat de resolutie vd coax is,ik kan hem ruilen dus als de coax wel 5.1 LPCM aankan hoor ik het graag van iemand.

Alvast dank .

Hanky Panky

#1
Ik denk dat je lang kunt zoeken naar de Coax-out op een B1  ;)

Je kunt kiezen uit de HMDI of optische uitgang. Mijn D1 geeft gewoon 5.1 (DD5.1/AC3/DTS) uit via de optische uitgang, ik vermoed dat je ergens een instelling 'scheef' hebt staan  ;)

edit:typo
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

morca

Quote from: Hanky Panky on July 23, 2012, 16:06:19
Ik denk dat je lang kunt zoeken naar de Coax-out op een B1  ;)

Je kunt kiezen uit de HMDI of optische uitgang. Mijn D1 geeft gewoon 5.1 (DD5.1/AC3/DTS) uit via de optische uitgang, ik vermoed dat je ergens een instelling 'scheef' hebt staan  ;)

edit:typo
Nee niet de B1, de vraag is of digitale coax wel 5.1 LPCM aankan want dan ruil ik hem voor de max die wel coax heeft

Hanky Panky

Quote from: morca on July 23, 2012, 16:09:54
Nee niet de B1, de vraag is of digitale coax wel 5.1 LPCM aankan want dan ruil ik hem voor de max die wel coax heeft

Zoals ik al schreef heb ik een D1 optisch aangesloten die de volle 5.1 uitgeeft over alle kanalen.

Als je een testbestand hebt wil ik het wel even proberen voor je?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

morca

Je bedoelt LPCM 5.1 via optisch

Ik vind in een ander topic deze link van jouw:

Perfect....hier staat t:

LPCM 5.1 surround audio can be passed through any version of HDMI (i.e. version 1.0 to 1.3), but will have to be downmixed to stereo for transfer over an optical/coaxial digital audio connection.

Dus over coax/LPCM gaat alleen stereo, coax kan wel DTS/DD aan maar (standaard) bitstream en Hdmi kan uiteraard alles aan maar ook de HD formaten...

morca

Tips hoe /wat in te stellen stel ik zeer op prijs Hanky Panky

Ik krijg de LPCM niet aan de gang op 5.1 ,ben benieuwd hoe jij dat doet?

Hanky Panky

Quote from: morca on July 23, 2012, 16:18:57
Tips hoe /wat in te stellen stel ik zeer op prijs Hanky Panky

Ik krijg de LPCM niet aan de gang op 5.1 ,ben benieuwd hoe jij dat doet?

Ik zal later vandaag even kijken voor je welke instellingen ik heb
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Hanky Panky

Even een screenshotje van mijn audio-scherm, hopelijk levert het iets op  :smile:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000



Hanky Panky

#10
Quote from: morca on July 23, 2012, 17:45:10
Via de glasvezel nog steeds geen 5.1........ ?
Weet je zeker dat je die gebruikt?

Ja dat weet ik zeker want mijn versterker is dermate bejaard dat er geen HDMI opzit.

Ik heb overigens een 5.1 opstelling.

HDMI Dune --> HDMI Beelscherm
Optisch out Dune --> Optisch in versterker (Marantz SR8500)

Wel waardeloos dat er nu nog niets gebeurd. Heb je al meerdere dingen getest, een simpel .MKV bestand oid?
Geeft dat wel 5.1 of heb je gewoon nooit 5.1 ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

morca

Ik heb een paar org BD met LPCM getest,en conversie DTSMA> LPCM getest.
Ik zie niet in wat een mkv meer zou doen,denk ook niet dat ik die heb.

Ik zie wel dat jouw scherm anders is,waar bij jouw uitgeschakeld staat,staat bij mij uit.
Heb jij ook een smart B1 dan?

Wel apart volgens de spec,s vd optical zou je geen 5.1 kunnen hebben,net als met coax dig.
Apart dat ie bij jouw wel speelt.....

Software update misschien,hij hangt nog niet aan het netwerk? zou dat het kunnen zijn.....

morca

Nou HDMI kabel ertussen,hdmi geluid aangezet,.....maar
Conversie van DTSMA> PCM blijft stereo ook over de hdmi.
Nog erger de films met org LPCM geluid hoor ik helemaal niks via de hdmi.............
En ik wilde zo graag pcm draaien,waarom ie dat nou niet afspeelt ? ? ?

Hanky Panky

Quote from: morca on July 23, 2012, 18:01:25
Ik heb een paar org BD met LPCM getest,en conversie DTSMA> LPCM getest.
Ik zie niet in wat een mkv meer zou doen,denk ook niet dat ik die heb.

Ik zie wel dat jouw scherm anders is,waar bij jouw uitgeschakeld staat,staat bij mij uit.
Heb jij ook een smart B1
dan?

Ik vroeg om een .MKV te testen gewoon omdat het ook nog eens aan de instellingen van de BR-speler zou kunnen liggen. Misschien staat daar nog iets verkeerd maar dat kan ik niet nazien want ik heb een D1, een B1 zonder BR-loopwerk. Als een MKV (met 5.1 uiteraard) wél resultaat geeft kun je verder gaan zoeken.

Quote from: morca on July 23, 2012, 18:01:25
Wel apart volgens de spec,s vd optical zou je geen 5.1 kunnen hebben,net als met coax dig.
Apart dat ie bij jouw wel speelt.....

De Toslink (optisch digitale uitgang) is ontworpen met (onder meer) 5.1 (AC3) als doel. Ik speel al jaááren zowel met coax als optisch 5.1 naar mijn versterker.
Ik vraag me dan ook af wat je gelezen denkt te hebben??

Quote from: morca on July 23, 2012, 18:01:25
Software update misschien,hij hangt nog niet aan het netwerk? zou dat het kunnen zijn.....

Download de laatste stabiele versie (120127_2115) eens van de HDI-site : http://dune-hd.com/eng/support/firmware_zone/14
en zet deze op een usb stick, firmware updaten vanaf de stick door het bestand via de verkenner op te starten.



Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

morca

#14
Het zijn BD van een harde schijf  ;)

Ja iid 5.1 ac3 en dts is het probleem niet,maar als je dtsma5.1 naar lpcm converteerd heb ik opeens stereo.

Dat is dus het probleem ,er kan volgens een paar dingen die ik op het forum vind geen lpcm 5,1 door die optische kabel heen.

Thanks ik zal die update eens testen  :thumbs-up:

RalphH

Hoe staat je digitale audio modus?
Heb je de toslink afgekoppeld bij hdmi gebruik?

Ff de laptop aanzetten hier, das wat handiger.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Nee de toslink was aangesloten,ik heb nog even gedacht om hem eruit te halen.
Maar moest nog weg ,denk kijk vd week/weekend even rustig verder.

Vandaag geen tijd ,maar morgen ga ik weer lekker een filmpje kijken,
Blijft wel vreemd dat die LPCM films helemaal geen geluid geven met HDMI.

Die hdmi versie,s zijn toch niet compatibel ?
Dat lees ik wel eens ,maar heb me er nooit zo in verdiept.


Anyway ,beeld is super,geluid DTS core ook een verbetering tov van de oude situatie.
Dus ga eerst maar eens rustig paar filmpje,s kijken vd week,die setting of fout vind ik vanzelf wel de komende tijd vermoed ik.

RalphH

Ok, PCM over optisch/coax is gelimiteerd tot 2 kanalen. Vergeten dus, enkel de core kan door de receiver gedecodeerd worden naar meerdere kanalen.
Wil je de kanalen gedecodeerd naar de versterker sturen, dan moet je dit analoog via 6 analoge kabeltjes of digitaal (lpcm) via HDMI doen.

Koppel je toslink en whatever eens los en sluit de hdmi aan. Configureer je dune dat je 5.1 uitstuurt en dat je dit via lpcm wilt doen.
Volgens mij heb je in eerdere tests dts hd master uitgestuurd via bitstream en dan pakt je versterker enkel de 2.1 core omdat ie het andere niet snapt. OF hij heeft nog via toslink uit staan sturen en dan heb je hetzelfde probleem.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

HDMI versies zijn hardstikke compatible, maar ik denk dat je gewoon wat verkeerd had staan en dat toslink nog aangesproken werd.
Voor lpcm over hdmi heb je hdmi 1.0 nodig by the way en dat heb je.

Begrijp ook even goed wat lpcm, je kunt het bijna zien als 6 losse analoge kanalen die (nu enkel digitaal) naar de versterker gedouwd worden, meer niet. De versterker doet enkel nog maar de digitaal naar analoog conversie en stuurt het analoge signaal naar de speakers.
Bij bitstream gaat er een "zip file" digitaal naar de versterker die dit bestand vervolgens uitpakt en naar de dacs stuurt die de uitgepakte digitale signalen weer omzet naar analoog (en naar je speakers stuurt).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Check ook even de hdmi wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI en het tabelletje halverwege.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Thanks RalphH ga zo lezen
voor nu heb ik dit gevonden en getest,maar ben weer die toslink vergeten eruit te halen.................  :clapping:
En het werkte weer niet....


Setup / Audio

This section of the setup menu allows to set the connection type of relevant audio equipment.

Digital audio output mode: you may switch the mode of digital optical output:

        PCM (Pulse Code Modulation, forced decoding): a mode in which the original sound track, i.e. Dolby Digital or DTS, is converted (decoded) to the Pulse Code form. It is supported by decoders of virtually any up-to-date audio equipment. But this mode is only recommended in case your AV receiver does not support full decoding of multichannel sound of above formats, or the audio subsystem of a TV set connected via HDMI cable is used instead of a home theater system.
        Original (Bitstream): a mode in which the original sound track, i.e. Dolby Digital or DTS, is transmitted to an external decoder in its original, encoded, form. Refer to the "Transmission of Digital Audio to AV Receiver" section. HDMI audio: turn on and off transmition of audio signal via HDMI.

Blu-ray audio (for models having support for Blu-ray):

        When set to "Best quality", and the "Digital audio output mode" set to "Bitstream", the primary audio track is sent to both S/PDIF (digital audio output) and HDMI as a bitstream not depending on the presence of secondary audiotrack; secondary audio/video functions ("PiP") are disabled.
        When set to "PiP support", secondary audio/video functions are enabled, and, to support these functions, the player is allowed to use the "decode" mode instead of the "bitstream" mode on digital audio outputs (so the audio quality may suffer, e.g. stereo PCM may be sent to the S/PDIF output, and multichannel PCM may be sent to the HDMI output).

Morgen nogmaals op me gemak zonder toslink dan  ;)  :)

RalphH

Toslink/coax vergeten en afkoppelen dus  ;D ;D ;) ;) ;) ;)

HDMI aansluiten.

Dune configureren op 5.1, HDMI audio enabled!!! audio output: lpcm/decoded/NIET bitstream in iedergeval

Speel dan ff een stereo bestandje af en kijk of r ueberhaupt geluid uit komt (na het kiezen van de juiste ingang op de receiver!!) voordat je aan andere dingen (dts, ac3, dts master, true hd) gaat beginnen.

Blijft je stereo krijgen, check dan ff of je nie 1 of andere beta firmware op het ding hebt staan en als dat het geval is, zet dan een (oudere) originele firmware terug om te kijken of dat werkt. Vanaf daar kun je dan naar nieuwere firmwares.

Maar begin bovenaan het lijstje en niet meteen met het firmware geneuzel. ;)

Let even op dat als alles werkt, je bij standaard DTS en AC3 ook geen logotjes meer zult zien branden op de amp (of het moet zo in te stellen zijn dat je deze wel bitstreamed verstuurd naar de receiver)

Succes met hobbyen morgen  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hanky Panky

Gisteravond The French Connection gekeken (DTS-MA, volle BD-J rip van 33 GB) en daar kwam vrolijk een DTS signaal van aan in mijn receiver.

Maar als je een versterker met HDMI hebt is dat the way to go lijkt mij, zo modern ben ik zelf nog niet  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000