Theater of Dreams

Started by roel_hendr, July 19, 2012, 15:10:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

roel_hendr

Hi all,

Ik lees al jullie posts met respect en het doet me deugt dat er zoveel mensen zijn die dezelfde droom hebben als ik. Mijn eigen bioscoop in mijn eigen huis, wat wil je nog meer ;D!!!

Ik heb een zolder die ik in wil gaan richten als bioscoop. Na wat onderzoek ben ik er al achter dat ik ipv een heeeeele grote TV, een projector wil aanschaffen. Ik lees overal dat de Epson EH-TW9000(W) heel erg populair is. Voordat ik een keuze ga maken wil ik graag heeeeeel veel info van jullie. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen (vast wel, als ik dit forum bekijk  ;)).

Om te beginnen wil ik een beamer en een scherm aanschaffen waar ik nog jaren van kan genieten. Daarna waarschijnlijk een goede muziek installatie, maar daar wil ik nu nog geen aandacht aan besteden. Ook vanwege het budget natuurlijk.

Hieronder wat vragen over de beamer:
1. Ik lees dus dat de epson EH-TW9000W een goede beamer is. Kunnen jullie dit bevestigen of zijn er betere alternatieven?
2. Op hoeveel meter van de muur waar ik het scherm ga plaatsen kan ik mijn beamer ophangen? De zolder heeft ongeveer 3-5 meter lengte. Liefst hang ik hem rond de 3-4 meter. Is de epson EH-TW9000W daarvoor geschikt?
3. Is het afstellen van deze beamer lastig? Kan ik dit zelf of moet een expert dit beter doen?

Verder wat vragen over het scherm:
1. Wat voor scherm past het beste bij de epson EH-TW9000W?
2. Ik kan maximaal een scherm plaatsen van 250cm lang en 150 hoog. Dan hangt het scherm ongeveer 50 cm van de grond. Welk scherm zouden jullie hiervoor adviseren?
3. Ik wil graag een vast scherm, maar je hebt daar zoveel keus in. Please help  ;)!

Vragen  over de zolder zelf:
1. Ik weet nog niet of ik de zolder helemaal donker ga schilderen. Is dit een probleem als ik dat niet doe? Bijvoorbeeld de muur waar het scherm moet komen is nu wit.
2. Moet ik de zolder gaan isoleren op een of andere manier?

Dit zijn wat eerste vragen die in mij opkomen. Waarschijnlijk komen er nog meer en meer vragen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen om ze allemaal goed te beantwoorden, zodat ik een wijze goede keuze kan maken om mijn droom te verwezelijken  ;D.

Alvast bedankt allemaal!!

Met vriendelijke groet,
Roel

skyfox

Welkom op het forum! Je hebt mooie plannen, zo te lezen. Zolders doen het altijd goed als HT-ruimtes  :pompom:

V.w.b. apparatuuradvies, we kunnen je meer vertellen als je iets van een budget hebt waar we naartoe kunnen werken. Bijvoorbeeld: de beamer die je noemt is absoluut goed, maar er zijn alternatieven. Beamers zijn net speakers, de ene techniek ligt je beter dan de andere. De grote merken (Epson, Sony, JVC) gebruiken alledrie andere technieken om het plaatje op het scherm te toveren.
Wellicht is het voor jezelf het handigst als je gewoon eens een afspraak maakt bij bijvoorbeeld ITC om eens verschillende beamers en schermen te vergelijken. Zal je zien dat je uiteindelijk thuiskomt met een beamer/schermcombinatie die we je net niet geadviseerd hebben, maar die je zelf het mooist vind ;-)

Voor de zolder:
1. Nee, het is geen probleem, maar je krijgt niet het optimale plaatje. Zie het maar zo: in een witte kamer krijg je best een redelijk plaatje te zien, in een zwarte kamer krijg je een topplaatje, en alle gradaties van donkerheid daartussen zijn een compromis. Het idee is dat wit veel licht reflecteert en zwart veel licht absorbeert. Licht wat geabsorbeerd wordt kan niet weer terugvallen op het scherm, waardoor het contrast verbeterd. Als je er geen donker hol van wil maken kan je bijvoorbeeld werken met mooie tinten antraciet of aarde-kleuren.
2. Ik ga er maar even vanuit dat je bedoeld isoleren vanwege het geluid (en niet temperatuur). Moeten is een groot woord. Het ligt sowieso aan hoe je zolder opgebouwd is en hoeveel geluid er naar de buren en naar beneden mag doorlekken. Wil je weten hoe bijvoorbeeld de bas doorklinkt naar de buren, vraag dan even aan de buren of je mag komen luisteren bij hun hoe het klinkt als er bij jou een stampplaat draait. Ligt er natuurlijk ook aan hoe ver je de volumeknop opendraait bij een film en op welke tijden je kijkt ;)

Veel plezier en succes bij je project!!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

roel_hendr


Bedankt voor dit goede advies !!!

Ik zag dat die beamer ongeveer 3000 euro kost. Dat wil ik er best voor uitgeven. Verder weet ik niet wat ik voor een scherm moet tellen. Kunnen jullie mij misschien wat goede schermen noemen die kwalitatief goed zijn en qua afmetingen bij mijn wensen passen?

Deze beamer heeft ook een wireless HDMI optie, werkt dit goed? Of zeg je dat een vaste HDMI kabel naar de beamer beter is? Ik wil liever zo min mogelijk kabels (zoals iedereen verwacht ik  ;)).

Kunnen jullie nog iets zeggen over de afstand waar ik deze beamer zou moeten ophangen?