Buizen Algemene Informatie

Started by Kingpin, July 13, 2012, 15:20:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

#50
Kijk hier eens naar, de Shuguangs KT-88Z, blijkt een erg goede buis te zijn.
Sommigen zeggen beter dan de SED KT-88 "C".



Of de verbeterde versie KT-88T.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

KayaRahnee

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

advr

Wel met de KT99 cryo behandeld. Veel verschil zat er niet in maar het laag wordt wat strakker en een gevoel van meer controle.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

KayaRahnee

Quote from: KayaRahnee on September 25, 2015, 22:57:42
Een voor één beginnen de (originele) buizen in m'n Prima Luna DiaLiogue Two het te begeven. Vandaag heeft er weer een KT88 de geest gelaten.
Momenteel ervaar ik de PL (op ProAc D18 speakers) met originele buizenbezetting wat als opdringerig, wat fel hoog,  bassen mogen wel wat meer aanwezig zijn.
In de mate van het mogelijke, wil ik bij totale vervanging van de buizen, dit dan ook zoveel mogelijk aanpakken.
Ik zoek een nooit vermoeiende klank, geen overdadig aanwezig laag en zeker geen fel / schel / opdringerig hoog, een
natuurlijke weergave zeg maar.
Misschien kan ik ze maar best ineens allemaal vervangen (4x KT88 / 2x 12AU7 / 2x 12AX7) of doe ik dat best maar niet?
Misschien kunnen jullie me wat informeren welke buizen hier voor mij wat zouden kunnen betekenen?

Intussen heb ik deze buizen in de PrimaLuna geprikt:
KT88 Genalex
12AU7 General Electric (NOS)
CV4004 Mullard
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

advr

Quote from: KayaRahnee on October 17, 2015, 10:21:16
Intussen heb ik deze buizen in de PrimaLuna geprikt:
KT88 Genalex
12AU7 General Electric (NOS)
CV4004 Mullard

mooi buisjes en, wat vind je er van? ::)
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

KayaRahnee

Quote from: advr on October 17, 2015, 18:52:37
mooi buisjes en, wat vind je er van? ::)

In vergelijking met de originele PrimaLuna (chineese?) buizen:
Eerst en vooral valt op dat er meer detail en bas te horen is.
Bassen zijn serieus aanwezig maar zeker niet "te".
Instrumenten zijn ook mooi gescheiden.
Niet dat alles in grote proporties is verandert maar toch..... meer dan wat ik van een buizenwissel had verwacht.
Erg muzikaal, meer beleving.

Echter de ssss is er nog wel, het klinkt me nog te fel/scherp, dat krijg ik niet klaar met andere buisjes denk ik, maar dat had ik ook niet verwacht (was daar al voor gewaarschuwd).

Ik ben geen kenner en heb geen getrainde oortjes zoals velen dat hier wel hebben, uitdrukken wat men hoort is vaak moeilijk maar ik heb hier dus een poging gedaan.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

advr

Als heeft sowieso een uurtje of 45 nodig om los te komen.

De ss zit niet in de bron?  Ik heb niet alles gelezen.

De cv4004, is een 12ax7. Dan zou een 5751 ook moeten passen. Probeer dan eens een NOS GE 5751 5star te vinden. Die is zo enorm muzikaal en absoluut zonder scherpe s.

Wel apart dat de Prima Luna scherpe ss-en heeft dat ken ik niet van deze versterker.

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

KayaRahnee

Quote from: advr on October 17, 2015, 21:16:56
Als heeft sowieso een uurtje of 45 nodig om los te komen.
De ss zit niet in de bron?  Ik heb niet alles gelezen.
De cv4004, is een 12ax7. Dan zou een 5751 ook moeten passen. Probeer dan eens een NOS GE 5751 5star te vinden. Die is zo enorm muzikaal en absoluut zonder scherpe s.
Wel apart dat de Prima Luna scherpe ss-en heeft dat ken ik niet van deze versterker.

Nadat ik her en der bekend had gemaakt niet tevreden te zijn over de klank die mijn PrimaLuna / proAc D18 hier produceerde heb ik via allerlei kanalen veel hulp / meningen en Info gekregen.
Daarmee aan de slag gegaan.
Eerst van iemand Magnepan speakers geleend, het geluidsbeeld werd al wat rustiger, minder opdringerig hoog, wat zachtere ssss.

Daarna bezoek gehad van iemand met een andere versterker met wat meer power (op de ProAc's) ......... weinig verschil, wel wat meer controle (vooral in het laag).

Deze man merkte i.v.m. de ProAc speakers het volgende op, ik citeer:
De crossoverfrequentie is ongeveer 2,8kHz. Op zich niets abnormaal, maar op internet vind je wel terug dat de gebruikte Scan Speak tweeter niet zo best presteert op die laagste frequenties.
Die frequentie is veel te laag voor die tweeter. Dat is net in het middenveld en dat kan ie niet aan.
Zoals eerder gezegd, het midden is vrij agressief.
Met het hoog is er niks mis.


Dus de veroorzakers zouden de ProAc speakers zijn .....

Dan mijn oude B&W DM17 gesloten monitor speakers er aan gehangen waardoor het resultaat al wat meer naar de gewenste klank ging.
Hierop reageert dezelfde persoon die hier de ProAc's had beoordeeld, weer citaat:
Volgens de handleiding van de B&W DM17 is de on-axis response zo goed als vlak. De klank dat daaruit komt gaat zeer transparant zijn.
Uiteraard kan de akoestiek van je ruimte nog steeds roet in het eten gooien maar ik verwacht sowieso een hele grote verbetering tov de ProAc's.


Voorlopig doe ik even verder met de B&Wees, en ga rustig op zoek naar wat anders.
Harbeth, oudere Jean Marie Reynaud types werden me al getipt.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

advr

Overigens geen ik nog nooit een kapotte buis gehad en ik heb nog aak wat uitgeprobeerd . Raar dat er bij jou 2 kapot zijn gegaan.

Maar goed. De ProArc ken ik niet echt. De B&W's wel. Met zo'n tweeter eert bovenop toch? Die zijn wat softer maar kunnen ook best hard klinken.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

KayaRahnee

Quote from: advr on October 17, 2015, 22:53:45
Overigens geen ik nog nooit een kapotte buis gehad en ik heb nog aak wat uitgeprobeerd . Raar dat er bij jou 2 kapot zijn gegaan.
Maar goed. De ProArc ken ik niet echt. De B&W's wel. Met zo'n tweeter eert bovenop toch? Die zijn wat softer maar kunnen ook best hard klinken.

Mijn Primaluna was een demo exemplaar, ofwel een hele dag aan in de luisteruimte, of aan / uit ...... kunnen ze (de buisjes) niet zo goed tegen dacht ik.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Quote from: advr on October 17, 2015, 22:53:45
De ProArc ken ik niet echt. De B&W's wel. Met zo'n tweeter eert bovenop toch? Die zijn wat softer maar kunnen ook best hard klinken.

inderdaad, speaker heeft z'n hoedje op.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

musicfreak

#61
Foutje, dubbel...

musicfreak

#62
Ik zie dat het een poosje geleden is dat er in dit topic een bericht is gepost, maar ik wil graag wat aan jullie voorleggen. Het is een heel verhaal geworden, sorry...  :angel:

Een jaar of 10 geleden heb ik een Chinese buizenversterker gekocht, de Sheng Yi Music angel XD-SE. Naar ik begrijp is deze redelijk gelijk aan type XD-800 MKIII, waar op internet wat meer over te vinden is. De eerste paar jaren heb ik deze versterker als hoofdversterker gebruikt, tot ik op een gegeven moment merkte dat het geluid wat minder punch kreeg. Ik heb hem toen in een kast weggezet omdat het me op dat moment ontbrak aan tijd om er echt in duiken.

Gisteren heb ik de versterker weer eens aangesloten. Hij deed het gelukkig nog. 8) Als eerste viel me het mooie gedetailleerde geluid op, maar ik merkte na een poosje dat het geluid ook wel iets ieligs had. Graag zou ik wat advies willen hebben over de keuze van nieuwe buizen en het modificeren van mijn versterker. Ik gebruik de versterker met Celestion 600 vloerluidsprekers, een Denon DP-35F draaitafel met Audio-technica AT440Mla element en Lehmann Black cube SE phono voorversterker.

Ik heb de Music angel versterker altijd met de origineel geleverde Chinese buizen gebruikt, en ik las op internet dat deze niet al te best zijn. Een nieuwe set buizen schijnt een enorme boost in de geluidskwaliteit te kunnen geven. In mijn versterker zitten vier KT88 eindbuizen, daarnaast zit er nog een set 12AU7 en 12AT7 buizen in.

Ik zag dat Tonefactory buizen kan leveren voor een behoorlijk scherpe prijs. Zij hebben een gitaarversterker achtergrond, en leveren ook gematchte buizen. Ik lees echter op een meer high end site Analogue audio dat zij nog een flinke stap verder gaan qua matching. De buizen zijn hierdoor wel duurder dan bij Tonefactory. Ter vergelijking: de Sovtek KT88 kost bij Tonefactory 39 euro per stuk en bij Analogue audio 52 euro. De Electro Harmonix is bij hen zelfs 65 euro terwijl deze bij Tonefactory ook 39 euro kost. Analogue audio bied daarnaast Matching solid pin contact behandeling aan voor een tientje per buis.
Uitgebreide info over hun werkwijze: www.analogueaudio.nl/buizen.shtml en www.analogueaudio.nl/buizen-matchen-upgraden.shtml
Ik denk dat de zorgvuldige selectie van buizen door dit zeker meerwaarde bied, ik vraag me alleen af of ik het verschil op mijn set zal horen.

Verder lees ik op internet op diverse plekken dat er bij de Music Angel versterkers soms wat gekke ontwerpkeuzes zijn gemaakt. De man van deze site heeft gedetailleerd beschreven hoe hij zijn XD-800 MKIII heeft gemodificeerd. Als ik nou toch bezig ben wil ik eigenlijk dat mijn versterker optimaal gaat klinken, dus vandaar dat ik ook wat modificaties overweeg. Ik kan alleen zelf niet solderen, dus ik ben op zoek naar iemand die dit kan. Kennen jullie wellicht een adres in de buurt van Amersfoort?

Als tussenoplossing zou ik al ergens nieuwe buizen kunnen aanschaffen en die modificatie niet of later doen. Ik begrijp alleen dat je bij nieuwe buizen de bias opnieuw moet afstellen, om te voorkomen dat 'ie te heet wordt en wellicht ook het geluid optimaal te krijgen. Klopt dat?
Nou veel vragen, hopelijk hebben jullie wat tips voor me.

Kingpin

Persoonlijk denk ik dat je je moet afvragen of een complete nieuwe set tubes en de nodige aanpassing het nog waard is!
Want wil je het goed doen, dan loopt dit aardig in de papieren.
Meeste van deze versterkers staan nogal bekend om hun slechte eindtrafo's.
Wil je het goed aanpakken dan zou ik hier ook naar kijken, maar dan zit je al aan zo'n grote modificatie dat je je beter af kunt vragen of het niet beter is om voor een gerenomeerd merk te gaan die naast standaard goede componenten ook nog eens hardwired is, dan ben je misschien met inruil hetzelfde kwijt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hifi-annemie

Ik kocht mijn buizen altijd bij jukeboxrevival.eu. gewoon 4x jj kt 88 kopen voor 32 euro per stuk.Daar wordt hij al een stuk beter van.
Verder niet teveel geld uitgeven aan die versterker.

musicfreak

Oh, ik had juist het idee dat het in de basis best een goede versterker is die met een paar (ik meende simpele / niet zo kostbare) modificaties tot goede prestaties is te brengen. Maar goed, als die eindtrafo ook zwak is...

Dank voor de tip van jukeboxrevival, die shop kende ik niet. Zouden jullie adviseren alleen de eindbuizen te vervangen, of is het handig de voorversterkerbuizen ook te vervangen?

Kingpin

Qua 'klank' hoor je meer verschillen in pre-buizen dan eindbuizen. Ja kan ze voor de zekerheid even door laten meten, want het zou zonde zijn als ze nog goed zijn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

advr

Een setje eindbuizen zijn toch niet zo duur. Dat kun je best uitproberen.

Verstuurd vanaf mijn S7 edge met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

musicfreak

#68
Quote from: Kingpin on August 20, 2016, 16:02:10
Qua 'klank' hoor je meer verschillen in pre-buizen dan eindbuizen. Ja kan ze voor de zekerheid even door laten meten, want het zou zonde zijn als ze nog goed zijn.

Even voor de helderheid, want ik weet niet goed hoe het zit: de kracht, drive, het futloze of hoe je het ook wil noemen wat ik nu bemerk bij mijn versterker zou 'm mogelijk kunnen zitten in de eindbuizen die niet meer helemaal goed zijn, eens? Maar die bepalen dus minder de klank dan de voorversterkerbuizen? Dan moet ik daarbij helemaal goed opletten dat ik een type koop wat past bij het klankkarakter wat ik zoek.

Quote from: advr on August 20, 2016, 19:09:06
Een setje eindbuizen zijn toch niet zo duur. Dat kun je best uitproberen.

Nou, een setje van vier Electro harmonix eindbuizen (die zijn nog iets goedkoper dan de JJ's) kosten toch nog 124 euro. Voor even uitproberen vind ik dat nog een best bedrag. Plus dat ik dus ook nog in totaal 4 voorversterker buizen nodig heb. Wat ik me me nog wel bedacht: die KT88 buizen zitten in veel meer buizenversterkers. Ik kan ze in die zin in de toekomst misschien nog wel gebruiken.

musicfreak

Even nogmaals een vraag die nog niet beantwoord is: als ik een nieuwe set voor- en eindbuizen koop, dan moet de bias opnieuw afgeregeld worden toch, om ze optimaal te laten klinken / niet te heet te laten worden? Dat kan ik niet zelf, in ieder geval nog niet, dus dat zal ik moeten laten doen.

Quote from: Kingpin on August 20, 2016, 09:55:50
Wil je het goed aanpakken dan zou ik hier ook naar kijken, maar dan zit je al aan zo'n grote modificatie dat je je beter af kunt vragen of het niet beter is om voor een gerenomeerd merk te gaan die naast standaard goede componenten ook nog eens hardwired is, dan ben je misschien met inruil hetzelfde kwijt.

Ik zat deze post nog even terug te lezen en bedacht me dat ik eigenlijk niet weet wat hardwired is.

hifi-annemie

Hier vind je een gebruiksaanwijzing hoe je de bias kunt instellen: http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/KT88/Music%20Angel%20KT88%20reworking.html
Ook worden er een aantal nuttige upgrades beschreven.
Hardwired betekend  dat de (belangrijke) componenten rechtstreeks via draden verbonden zijn en niet via printplaten.
Omdat je aangeeft dat je versterker wat minder push heeft en de basweergave minder is, kan het zijn dat je buizen wat versleten zijn en dat je de bias opnieuw moet afregelen.

Leeuwarden

Wat een dramatische manier om de bias in te moeten stellen...  :o

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Nou ja, dramatisch is het niet. Klepje open, voltmeter bij de hand en afregelen, klepje dicht, klaar.
Of het handig is is een tweede, je zou ook instelpotmeters aan de bovenkant van je deck kunnen maken, dan hoef je de onderkant niet open te schroeven.
Zoals hier:

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

martin778

Liggende trimpots dus je komt heel dicht bij de HV. Gevaarlijk en onhandig.