Buizen Algemene Informatie

Started by Kingpin, July 13, 2012, 15:20:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Aangezien er nogal wat type buizen zijn en ook nog eens in verschillende merken is het overzicht al aardig snel kwijt als je op zoek gaat naar buizen.
Wat zijn 'goede' buizen en welke kun je beter links laten liggen. Daarnaast heb je nog het aspect 'klank' welke buis doet wat met je systeem en misschien handig om een overzicht te maken van links naar 'betrouwbare' buizendealers.

Om een aftrap te geven gebruik ik in mijn push-pull 4x KT88 van het merk Svetlana 'Winged C' cryo behandeld.
Deze buis geeft tov de standaard Cayin buis (merk?) een duidelijk verschil, meer detail vooral in het laag, het hoog loopt iets verder door wat je merkt in detail, meer dynamiek, maar ook minder 'buizengeluid'.
Verder zitten er 2 12ax7 buizen van het merk Electro Harmonix in en 2 standaard Cayin 12au7's

Als dealer heb ik alleen de volgende link waar ik de buizen heb gekocht:
- http://www.btb-elektronik.de/de/index.html

Vragen:
Als ik de 12ax7 of 12au7 buizen verander, hebben deze nog invloed op het geluid?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Arno P

Quote from: Kingpin on July 13, 2012, 15:20:36

Vragen:
Als ik de 12ax7 of 12au7 buizen verander, hebben deze nog invloed op het geluid?

Lijkt mij wel aangezien het 2 redelijk verschillende buizen zijn. Ik zou het overigens niet zomaar doen aangezien het ontwerp gemaakt is voor een bepaald type buis

Kingpin

#2
Quote from: Arno P on July 13, 2012, 15:35:57
Lijkt mij wel aangezien het 2 redelijk verschillende buizen zijn. Ik zou het overigens niet zomaar doen aangezien het ontwerp gemaakt is voor een bepaald type buis
Misschien vraag even goed formuleren:
Als ik gewoon dezelfde buizen gebruik 12ax7 maar van een ander merk, dan kan dat toch gewoon?
Zeg bijvoorbeeld dat ik de EH 12ax7 ga omwisselen voor een 12ax7 van het merk Full Music en de 12au7's van Cayin ook omwissel naar 12au7 van het merk Full Music?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Arno P

Quote from: Kingpin on July 13, 2012, 15:53:53
Misschien vraag even goed formuleren:
Als ik gewoon dezelfde buizen gebruik 12ax7 maar van een ander merk, dan kan dat toch gewoon?
Zeg bijvoorbeeld dat ik de EH 12ax7 ga omwisselen voor een 12ax7 van het merk Full Music en de 12au7's van Cayin ook omwissel naar 12au7 van het merk Full Music?

Ja hoor, geen probleem. Typenummer hetzelfde, buis volgens spec hetzelfde...
(Afwijkingen zijn dan wel weer mogelijk soms zoals bijv een 300B gewoon kan meer vermogen aan dan een 300B mesh, maar laat je daardoor niet storen)

Kingpin

Quote from: Arno P on July 13, 2012, 16:02:24
Ja hoor, geen probleem. Typenummer hetzelfde, buis volgens spec hetzelfde...
(Afwijkingen zijn dan wel weer mogelijk soms zoals bijv een 300B gewoon kan meer vermogen aan dan een 300B mesh, maar laat je daardoor niet storen)
Bedankt
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

M'n versterker heeft als pre de 12AX7 en de 12au7
Voor de 12au7 blijkt dat je deze ook kunt vervangen voor de 5814A of de 6189W.
Wie weet zo de verschillen tussen deze 3 en welke ik het beste kan nemen?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

vinnie411

Heb zelf ook een versterke met dezelfde buizen bezetting.
Alleen gebruik ik nu kt88 van JJ
Heb ook nog een koffer erbij die nog eens 2 setjes kt88 bevat en ook een stuk of 20 setjes 12au7 en gelijke.
Misschien wil je die proberen, Ben ook wel benieuwd, heb er zelf nog geen tijd voor gehad.
Zelfbouw Buizen eindversterker met kt88 JJ 4x
Zelfbouw Buizen Phone-pre o.b.v. Phonodude met JJ buizen
Zelfbouw Passive Volume/source met stapped attenuator Takman weerstanden.
Denon dcd725 SRM Tech arezzo ultra platenspeler.

Arno P

Quote from: Kingpin on July 17, 2012, 23:46:17
M'n versterker heeft als pre de 12AX7 en de 12au7
Voor de 12au7 blijkt dat je deze ook kunt vervangen voor de 5814A of de 6189W.
Wie weet zo de verschillen tussen deze 3 en welke ik het beste kan nemen?


Ik zou er eens even mee stoppen...lijkt wel
Russisch roulette op deze manier. Die 12au7 zal wel de driver/fasedraaier zijn en daar kun je niet zomaar wat in stoppen.
Eerst een schema bemachtigen en je vooral afvragen waar je naar op zoek bent of wat je wilt bereiken met het wisselen van buizen...voordat ...je er een andere buis in stopt

Kingpin

Quote from: Arno P on July 18, 2012, 07:02:25

Ik zou er eens even mee stoppen...lijkt wel
Russisch roulette op deze manier. Die 12au7 zal wel de driver/fasedraaier zijn en daar kun je niet zomaar wat in stoppen.
Eerst een schema bemachtigen en je vooral afvragen waar je naar op zoek bent of wat je wilt bereiken met het wisselen van buizen...voordat ...je er een andere buis in stopt
Ik heb wel eerst grondig onderzoek gedaan voordat ik zomaar verschillende buizen in m'n versterker stop.
De 12AU7 is hetzelfde als de 5814A met het voordeel dat de laatste qua specs op alle fronten beter is.
Wat betreft de zoektocht en wat ik wil bereiken is dat ik wil weten in hoeverre mijn amp nog beter kan presteren, het maximale eruit halen met buis bezetting. Nu zitten er naast de Svetlana's nog 'standaard' buizen in, en ik had gehoort/gelezen dat met de pre sectie nog een hoop winst te behalen valt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Midcall

Quote from: Arno P on July 18, 2012, 07:02:25

Ik zou er eens even mee stoppen...lijkt wel
Russisch roulette op deze manier. Die 12au7 zal wel de driver/fasedraaier zijn en daar kun je niet zomaar wat in stoppen.
Eerst een schema bemachtigen en je vooral afvragen waar je naar op zoek bent of wat je wilt bereiken met het wisselen van buizen...voordat ...je er een andere buis in stopt
Nergens voor nodig, buizen zijn identiek. Hoop gezeur uit de koude oorlog tijd waarbij iedere natie het nodig vond voor dezelfde type buizen een eigen typenummer te hanteren... 12AU7, ECC82, 5814, allemaal 1 pot nat.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Arno P

Quote from: Midcall on July 18, 2012, 15:48:39
Nergens voor nodig, buizen zijn identiek. Hoop gezeur uit de koude oorlog tijd waarbij iedere natie het nodig vond voor dezelfde type buizen een eigen typenummer te hanteren... 12AU7, ECC82, 5814, allemaal 1 pot nat.

Dat is correct...ik was huiverig dat een ecc81 de plek van een ecc83 enz zou gaan innemen  ;)

Midcall

#11
Quote from: Kingpin on July 13, 2012, 15:20:36
de standaard Cayin buis (merk?)
Shuguang
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Kingpin

Quote from: Midcall on July 18, 2012, 16:49:53
Shuguang
Dat was 'm, kon er niet meer opkomen, thx.

Denk, gezien de reviews dat ik binnenkort voor de 12AX7 een 12AX7G van Tung-Sol installeer en voor de 12AU7 een 5814A nos gebruik, qua prijs/prestatie moet dit een hele goede muzikale combi zijn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.S.

Toch kun je niet iedere buis die binnen hetzelfde type valt, zomaar uitwisselen: zo is het van de 12AX7LPS bekend dat je die niet in een kathodevolger geschakelde trap moet gebuiken, terwijl dat voor andere 12AX7's geen probleem is. Let met NOS 5814 op dat er ook een hoop matige buizen zijn: 15 jaar geleden haalde zowat iedereen zijn neus op voor de JAN/Philips en JAN/Sylvania van eind jaren '70 en jaren '80, maar doordat andere ('betere') NOS ECC82's op zijn, worden de genoemde buizen ineens geprezen (en dus duurder...). Naar mijn mening zijn de beste NOS buizen nu wel weg (of > 100 EUR voor een 12xx7) en zijn er voor minder geld prima resultaten te behalen (tenzij je een Kondo of iets dergelijks hebt staan, maar dan kan je vast ook wel wat geld missen voor mooie Telefunkens  ;D).

advr

het is allemaal een kwestie van uitproberen en de match vinden. ;D
in mijn audio innovations heb ik zoveel merken en typen geprobeerd dat het soms is dat je de beste NOS buizen bij elkaar niet het gewenste resultaat geven. ;D

zo vond ik mijn situatie dat siemens buisjes iets klinischer zijn dan NOS Tesla's en (ecc88's) en voor de Ecc83 blinken NOS GE's uit door muzikaliteit en is een Telefunken Ecc83 ook wat minder muzikaal al zeggen de geleerden van niet  :hehe:. Een Tung Sol (nieuwe productie) klinken weel lekker vol!!

Dus veel proberen en wel het zelfde soort uitwisselen.

Veel plezier... :angel:
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Kingpin

#15
Ik houd me zeker aan hetzelfde soort en geen 'verwante' zoals de toevoeging LPS op de 12ax7.
Wbt de 12ax7 ben ik wel over uit, dat wordt de Tung-Sol 12AX7(G) waar 'G' alleen voor Goldpin staat.
Deze blijkt een zeer muzikale 12AX7 te zijn, warm (body) met behoud van detail, iets wat ik in combinatie met mijn Svetlana's wel kan gebruiken denk ik.

De 12AU7 welke ik op het oog had is het type Philips USA nos 5814A of een GE 5814A.
Misschien laat ik deze nog even voor wat het is en ga eerst luisteren wat de 12AX7 doet en dan later luisteren wat de 12AU7 voor werking heeft op het totaalbeeld, misschien wel verstandiger.

@J.S. dus jij zegt dat ik beter de Philips links kan laten liggen als nos buisje?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.S.

Quote from: Kingpin on July 18, 2012, 23:11:52
@J.S. dus jij zegt dat ik beter de Philips links kan laten liggen als nos buisje?

Ik zou zeker niet meer dan 25 EU uitgeven aan een JAN/Philips (Joint Army Navy, in de VS gemaakt) uit de jaren '80 (ECC82/83), wat qua prijs eigenlijk vergelijkbaar is met nieuwe productie. Daar werden ze een jaar of tien geleden ook voor verkocht (ik heb destijds 12 stuks van zowel de 12AX7 als de 12AU7 gekocht voor 20 EUR p/s; leuk in sommige trappen in gitaarversterkers, maar voor hifi zijn er leukere buisjes). Philips ken ik verder alleen van Nederlandse productie en van GE alleen de niet-militaire productie, dus met de buisjes die je op het oog hebt heb ik geen ervaring. Als ze niet te duur zijn, kan het heel leuk zijn om mee te spelen en wie weet klinken ze in jouw situatie precies naar jouw smaak. Pas als het duurder gaat worden, moet je erg goed weten waar je naar moet kijken, want er is een hoop nep/troep in omloop.

Kingpin

#17
Quote from: J.S. on July 19, 2012, 16:55:10
Ik zou zeker niet meer dan 25 EU uitgeven aan een JAN/Philips (Joint Army Navy, in de VS gemaakt) uit de jaren '80 (ECC82/83), wat qua prijs eigenlijk vergelijkbaar is met nieuwe productie. Daar werden ze een jaar of tien geleden ook voor verkocht (ik heb destijds 12 stuks van zowel de 12AX7 als de 12AU7 gekocht voor 20 EUR p/s; leuk in sommige trappen in gitaarversterkers, maar voor hifi zijn er leukere buisjes). Philips ken ik verder alleen van Nederlandse productie en van GE alleen de niet-militaire productie, dus met de buisjes die je op het oog hebt heb ik geen ervaring. Als ze niet te duur zijn, kan het heel leuk zijn om mee te spelen en wie weet klinken ze in jouw situatie precies naar jouw smaak. Pas als het duurder gaat worden, moet je erg goed weten waar je naar moet kijken, want er is een hoop nep/troep in omloop.
De 12AX7g buis kost zo rond de €30,-
De 5814A buis van Philips kost bijna €25,- en de GE een euro minder (gebalanceerd).
http://www.tonefactory.nl/shop2/general-electric-5814-12au7-ecc82-balanced-p-6155.html

Waar zou ik volgens jou beter naar kunnen kijken wbt de 12AU7 buis in een stereoversterker?


Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.S.

Die prijzen zijn in ieder geval goed en het scheelt uiteindelijk niet veel met nieuwe productie. Voor dat geld kan je je geen buil vallen en toch leuk experimenteren met NOS, hoewel je waarschijnlijk geen gematchte paartjes krijgt. Zelf bestel ik mijn nieuwe buizen meestal bij Tubetown.de en heb ik een voorkeur voor de nieuwe Tung-sol, maar voor een wat donkerder geluid is JJ wel geschikt (hou ik zelf niet zo van). Ze hebben meestal ook wat NOS op voorraad voor een goede prijs, maar niets echt bijzonders (zoals ik al eerder al aangaf is het echt goede spul schaars en dus zijn gematchte paatjes duur, alhoewel dat voor de ECC82 net wat minder geldt dan de ECC83). Ik ben in ieder geval een aantal jaren geleden gestopt met het kopen van NOS, omdat ik de prijs-kwaliteit verhouding tegenwoordig duidelijk in het voordeel van nieuwe productie vind vallen (is wel een beetje makkelijk gezegd omdat ik nog een voorraadje NOS heb liggen voor als ik ooit weer een echt mooie buizenversterker ga kopen).

Kingpin

@J.S. Bedankt voor de info.
Ik denk dat ik de 'gok' gewoon ga wagen, als het niet matched kan ik ze altijd nog doorverkopen.
Zit alleen nog in dubio of de 5814A Philips USA of de GE 5814A.
Zowel bij Tonefactory als BRB-Elektronic kun je tegen bijbetaling als 'balanced' worden geleverd en bij BTB ook als matching pair, wat ik wel ga doen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Midcall

Overschat overigens het effect van deze buisjes niet, je zal echt geen totaal anders geluid gaan krijgen, maar (kleine) nuance verschillen.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Kingpin

#21
Quote from: Midcall on July 19, 2012, 23:49:35
Overschat overigens het effect van deze buisjes niet, je zal echt geen totaal anders geluid gaan krijgen, maar (kleine) nuance verschillen.
Daar ben ik me van bewust, zou ook wel raar zijn natuurlijk. Is een beetje ... de puntjes op de 'i'. Een eindbuis doet wel heel veel met de 'sound'.
Ik weet waar ik naar zoek en hoop met name de 12AX7G van Tung-Sol het te hebben gevonden (mits ze beweren wat het buisje doet).
We zullen zien, hoop dat het goed uitpakt, en als je niet probeert (je maakt tenslotte niets kapot) dan weet je het ook niet, toch?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Midcall

Quote from: Kingpin on July 20, 2012, 00:26:31
Daar ben ik me van bewust, zou ook wel raar zijn natuurlijk. Is een beetje ... de puntjes op de 'i'. Een eindbuis doet wel heel veel met de 'sound'.
Daarom zou ik ook eerder uitkijken naat Tung Sol KT120 buizen... maarja, dat is wel weer off-topic  ;).
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Kingpin

#23
Quote from: Midcall on July 20, 2012, 09:48:54
Daarom zou ik ook eerder uitkijken naat Tung Sol KT120 buizen... maarja, dat is wel weer off-topic  ;).
Mijn KT88's heb ik al geupgrade naar Svetlana's, wat idd een goede verbetering was.

Is een KT120 uitwisselbaar met een KT88?
En de vraag is niet offtopic, deze thread is bedoeld om algemene info mbt buizen, dus hoe meer info hoe beter toch :)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tube-freak

Er zit klankverschil in buizen.  Zelfs van hetzelfde type.  Een philips/Jan kan anders klinken dan een Svetlana of een Tesla buis.
Ja het kan dus verbetering geven, maar ook verslechtering natuurlijk.

Het beste wat er over het algemeen bestaat zijn NOS buizen  dat zijn oude buizen maar nog nooit gebruikt.
Heel vaak komen dat soort buizen uit het leger of zijn in elk geval voor het leger gemaakt waardoor ze net even wat hoogwaardigere specs hebben als "gewone" buizen.

Wat het beste kan of klinkt is lastig te zeggen.  Dit kan je het beste aan een imorteur vragen of een audiowinkel die veel ervaring  heeft met buizen.

Ik weet dat triple-M audio in rhenen veel verstand heeft van buizen en die hebben ook een grote voorraad.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai