Buizen Algemene Informatie

Started by Kingpin, July 13, 2012, 15:20:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Kingpin

Quote from: martin778 on August 24, 2016, 12:46:02
Liggende trimpots dus je komt heel dicht bij de HV. Gevaarlijk en onhandig.
idd, werken met handschoenen zou ik doen, en dan met de juiste multimeter die er geschikt voor is.
Daarnaast oppassen want de condensatoren kunnen nog lang hun capaciteit behouden, kan je een flinke opdonder van krijgen.

Denk ook niet dat 'musicfreak' zich hiermee inlaat. Is ook niet te adviseren als je er geen verstand van hebt, levensgevaarlijk.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Leeuwarden

Quote from: chansig on August 24, 2016, 12:36:21
Hoezo dramatisch ?

Gr. Hans

Zie ook eerdere berichten. Als fabrikant weet je dat er vroeg of laat aan die trimpots gedraaid moet worden. Dan zorg je ervoor dat dergelijke afstellingen gedaan kunnen worden zonder de kast open te hoeven maken. Tenzij er een auto-bias in zit. En dat is in dit geval niet aan de hand. En dan corresponderen de potmeters ook nog niet eens met de buizen. Slechte zaak en inderdaad levensgevaarlijk...

chansig

Helder...bovenop de kast was makkelijker geweest. Automatisch nog makkelijker. Maar ja..je moet ergens op bezuinigen.

Ik dacht dat de trafo van deze wel oke is.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

martin778

Het is niet zo zeer bezuigingd maar gewoon dom bedacht. Ze konden daar prima ook staande trimpots gebruiken maar misschien hadden ze toevallig nog een zakje van deze liggen. Je ziet regelmatig dat die Chinese bakken onderling van elkaar verschillen.

hifi-annemie

Heb het al eens aan den lijve ondervonden bij het afregelen van mijn NAT se2se met VT -4C buizen , langs de trimpot loopt 1100v gelijkstroom, trok ik gewoon een vlamboog naar de meetpen met als gevolg dat de halve eindtrap uitbrandde.. levensgevaarlijk !

musicfreak

Sorry, beetje late reactie.

Het afstellen van de bias bij mijn versterker klinkt inderdaad als een gevaarlijke onderneming. Ik denk inderdaad niet dat ik dit zelf moet gaan doen, veel teveel risico op ongelukken. Maar stel dat ik iemand vind die weet wat 'ie doet, dan is het nog wel uit te voeren lijkt me? Dan kan ik namelijk eens op zoek gaan naar een deskundige op dit gebied. Of zijn die er wellicht ook op dit forum? ::)
Is het overigens mogelijk om een auto bias schakeling in te bouwen in mijn versterker?

Kingpin

Afregelen valt wel te doen voor iemand die er ervaring mee heeft, voorzichtigheid is geboden.
Ik zou er geen autobias inzetten, met de hand is altijd nog nauwkeuriger.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

musicfreak

#82
Ik heb me vandaag georiënteerd op bedrijven met verstand van buizenversterkers. Ik dacht ik begin eens bij Marktplaats Diensten en vakmensen, en kwam zo uit op Triple M audio shop in Rhenen. Ook nog een beetje in de buurt.

Na nog even op hun site gekeken te hebben heb ik ze gebeld, en ik moet zeggen dat ik erg prettig te woord werd gestaan. Als ik bij hen de buizen koop (prijzen lijken niet verkeerd) dan wordt de bias instelling ook door hen verzorgt. Mijn versterker leek hem nog wel een setje nieuwe buizen waard. Verder gaat hij nog naar de modificaties van lampizator.eu kijken, daar krijg ik nog een prijsopgave van. Als eindbuizen werd me de Genalex gold lion aangeraden, deze vond hij flink beter klinken dan bijvoorbeeld de Electro-harmonix buizen alhoewel ze uit dezelfde fabriek komen. Geen idee, ik ga het horen want hij gaat me beiden demonstreren.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

musicfreak

Yes, ik houd jullie op de hoogte!

musicfreak

Gisteren ben ik bij Triple M audio geweest. Wat een fijne zaak zeg! Men neemt alle tijd voor je, en je mag met alles meekijken. Kreeg gelijk een soort spoedcursus buizentechniek.  ::):dozingoff:

Allereerst zijn mijn buizen gemeten. De eindbuizen waren nog redelijk goed (echter geen goed merk), de voorbuizen bleken NOS exemplaren te zijn, ben het merk vergeten. Die waren ook nog best redelijk. Door de NOS buizen plus het feit dat er weerstanden waren vervangen kregen we het idee dat er al een keer wat aan de Music angel vertimmerd was. Nadat e.e.a. nagemeten en opnieuw afgeregeld was, en en passant een slecht hersteld contactje opnieuw was gesoldeerd ben ik gaan luisteren. Eerst naar mijn eigen buizen, vervolgens zijn trapsgewijs de buizen vervangen. Ik was zeer verrast door het verschil in geluidskwaliteit, had niet bedacht dat mijn versterker zoveel beter kon klinken. Als eindbuizen zijn we op Genalex Gold lion uitgekomen, en voor de voorbuizen twee verschillende NOS buizen. Ook hier ben ik helaas de merken kwijt, ik meen dat een van de buizen van RCA was. Deze NOS buizen klonken volgens hem beter dan nieuwe, dat bleek ook uit een test waarbij we de NOS door nieuwe vervingen.

Hierna alles nog een keer afgesteld, echter toen bleken de eindcondensatoren (??) bol te staan. Deze moesten snel vervangen worden maar het bewuste type was niet voorradig. De versterker is dus achtergebleven, met een beetje geluk kan ik 'm de komende week nog ophalen.

Al met al dus een prima ervaring. Ook de koffie en saucijzenbroodje (!) smaakten goed!

advr

Bij Matthijs ben je in goede handen!

Verstuurd vanaf mijn S7 edge met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

musicfreak


advr

Die ken ik ook! Q

Verstuurd vanaf mijn S7 edge met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

musicfreak

Ah, je bent er bekend begrijp ik. Ook goede ervaringen dus, fijn!

advr

Quote from: musicfreak on September  5, 2016, 10:19:44
Ah, je bent er bekend begrijp ik. Ook goede ervaringen dus, fijn!

Oh, absoluut zeer goede ervaringen!
Echte audioliefhebbers, je krijgt altijd goed advies.  ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

musicfreak

Top, ben blij dat ik dit goede adres gevonden heb.

martien

Zit er eigenlijk veel verschil in de manier hoe buizen opgloeien? En dan met name in de kleur en intensiteit.
Ik heb nu electroharmenix buizen in de volgende bezetting;
1 x 12AX7/ECC83, 2 x 6SN7GT/G en 4 x EL34

KayaRahnee

Quote from: martien on November 30, 2016, 22:33:26
Zit er eigenlijk veel verschil in de manier hoe buizen opgloeien? En dan met name in de kleur en intensiteit.
Ik heb nu electroharmenix buizen in de volgende bezetting;
1 x 12AX7/ECC83, 2 x 6SN7GT/G en 4 x EL34


Bij mijn PrimaLuna DiaLogue Two zijn de originele Solen Caps vervangen door 2x 0,47uF Audyn True Copper in de Phase Splitter.
De koppelcaps van de stuurtrappen naar de eindbuizen (KT88) origineel SolenCaps, zijn vervangen door 4x 0,22uF Audyn True Copper.
(Ter info, dit is mij zo medegedeeld).

Ik merkte direct dat de buizen (KT88) warmer werden, feller gloeide / oplichten als voordien.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

martien

Alvast bedankt voor je reactie, ik zal ook eens een keer met de hier eerder genoemde winkel bellen. Tips zijn altijd welkom.

frank2

Zoals misschien bekend is heb ik hier een tsakiridis voorversterker waar 2 buisjes in zitten. Heb nu met medewerking van C&D een 3 tal ingespeelde buisjes getest in mijn set.

Electro harmonix: buisje klinkt wat donker, rommelige bass, zeer vol geluid, destijds met mijn ushers prima

Ei buis: gedetailleerd geluid, open, voor mijn gevoel geprononceerd hoog, bass is minder dan eh. Mooie buis

Tung Sol: dit is van deze test de absolute winnaar, strak geluid, strakke bass mooi diep, mooi mid en prachtig hoog, evenwichtig, open maar voldoende vol, beste detaillering van deze 3.


Hopelijk heeft een ander hier ook iets aan, heb wel gemerkt dat ondanks speakerwissel bepaalde kenmerken overeind blijven.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

remco320

Dag allen,

Ik ben op zoek naar een vervangende buis voor mijn ming da mc 66 hoofdtelefoonversterker. Er zitten twee 6n6 buizen in de voortrap en een 12 ax 7 buis in de eind. Die laatste is redelijk goed te vinden en heb ik inmiddels (tijdelijk) vervangen door een buisje uit mijn pro-ject buizen voorversterker voor mm/mc.

De 6n6 buizen zijn echter een stuk moeilijker te vinden met enige informatie. Ik kom bij allekabels en conrad wel het een en ander tegen, maar daar staat eigenlijk geen enkele verder infomatie bij. Hebben jullie een idee waar ik meer zou kunnen vinden?
En ja, hifistereo en analogue audio heb ik benaderd, triple m idem, maar geen voorraad.

Ik hoor het heel graag :)

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

remco320

En op advies van Kingpin een setje buizen besteld, als het goed is komen ze morgen binnen. Ben benieuwd wat deze buis doet in vergelijking tot de huidige versies.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

remco320

En zojuist de buizen opgehaald en geplaatst. Er komt weer goed geluid uit en dan moet het nog warm draaien en opgloeien. Gelijk voor de eindtrap maar een TAD 12AX7 meegenomen, maakt het geheel volgens mij nog net iets beter.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk