Buizen Algemene Informatie

Started by Kingpin, July 13, 2012, 15:20:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

#25
Ik heb her en der al wat rondgevraagt en men geeft over het algemeen de voorkeur aan een 5814A ipv een 12AU7.
Vandaag maar de knoop doorgehakt en de volgende setjes besteld:

- JAN/Philips 5814A NOS (12AU7)
- Tung-Sol 12AX7G

Beide Gematched en Balanced, ben benieuwd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#26
Nu een klein verslagje wbt Tube Rolling in mijn set.
De volgende buizen zijn vervangen:

Electro Harmonix 12AX7 voor een ECC803s Tung-Sol 12AX7 Gold Pin


Cayin (Shuguang) 12AU7 voor volgens mij een zeldzame Sylvania 5814A NOS "Black Plate"





Na alles mooi afgesteld te hebben en de nodige uren hebben ingespeeld kan ik concluderen dat deze upgrade verre van subtiel is, het lijkt gewoon te mooi om waar te zijn.
Meeste wat opvalt is de enorme Open Dynamiek, de vloeibaarheid met toch toegenomen microdetail en over het gehele bereik de mooie warme buizensound welke goed te onderscheiden is bij gitaren en hammond zoals alleen een buis dat goed kan weergeven is haast ongekend, ik heb zelden voor zo'n bedrag zulke sprongen voorwaarts gemaakt.
Het 'gemis' van de warme sound na de Svetlana upgrade is weer helemaal terug en meer. In combinatie met deze match maakt dit voor mij zeer plezierig luisteren.



Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

martin778

Ik heb ooit eens in een Yaqin MC10L de originele Shuguang 6N1 stuurbuizen vervangen door russische NOS 6N1P-EW (military grade) en het verschil was enorm! Het klonk iets kouder maar met veel meer detail en strakker laag.

Midcall

Voortrap / stuurbuizen van Shuguang vind ik zelf ook vrij matig, en zou je altijd moeten vervangen. Bepaalde series 300B en 845 buizen zijn daarentegen geweldig goed en zijn bijna een must als je deze buizen in je line-up hebt zitten.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

solitaire

Heb met veel buisjes geexperimenteerd in m'n Conrad Johnson PV12AL voortrap in het verleden, en ipv. standaard 12AU7 waren de Siemens&Halske 5814A mijn voorkeur. Een betrouwbare verkoper is wel een must: er zitten volgens mij nogal wat afgetrapte buisjes in de markt.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Kingpin

#30
Vanavond(nacht) lees ik dit ergens in een review over de Sylvania Black Plates:

Sylvania is traditionally known for its smooth and musical sound.  It is close to Mullard in that sense.  The Sylvania vintage black plate adds articulation that is near to TungSol along with a large sound stage and very tight bass.  Another feature that is common to the Sylvania line is their ability to handle complexity.  Reproduction is faultless, absolutely unmatched.

Grappige is dat ik me vanmiddag verwonderde hoe met gemak de nummers werden weergegeven van 1 bepaalde cd die ik meestal gebruik om te testen. De cd "Garaj Mahal - Mondo Garaj" is een brei van individuele loopjes en effects door elkaar heen, geen touw aan vast te knopen ... altans voorheen ... voor het eerst stonden ze echt individueel te spelen waarbij het samenspel van elke muzikant heel goed te volgen was mede door de toegenomen openheid en diepte werking, werkelijk een genot om naar te luisteren.
Ik ben bij best wat demo's en luisterbezoeken geweest, maar zo open en afgebeeld in een dergelijk grote soundstage heb ik ze zelden horen spelen en zeker de volgbaarheid is over het algemeen ver te zoeken, ook op mijn veel duurdere andere set.

Ik blijf me verbazen hoe dit met een dergelijk 'goedkope' oplossing als tube rolling verwezenlijkt kan worden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

raindog

Even dit oude topic oprakelen. Ik wil een setje KT-120 buizen bestellen en ik zie dat ze her en der aangeboden worden met een cyrogeen behandeling. Heeft iemand ervaring met buizen die een cyrogeen behandeling hebben gehad? Is het geldklopperij of het proberen waard?
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Midcall

Quote from: raindog on July 23, 2013, 20:52:20
Even dit oude topic oprakelen. Ik wil een setje KT-120 buizen bestellen en ik zie dat ze her en der aangeboden worden met een cyrogeen behandeling. Heeft iemand ervaring met buizen die een cyrogeen behandeling hebben gehad? Is het geldklopperij of het proberen waard?
Ik zou er niet te veel waarde aan hechten. Mocht het al beter klinken, dan is het uitermate marginaal. Je zal niets missen wanneer je de non-diepvries buizen in je versterker hebt zitten. Fatsoenlijk gematcht is belangrijker wanneer je voor een setje gaat.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

VlisChris

Volgens mijis dit een topic dat best interessant en nuttig kan zijn. Daarom is het topic bij deze sticky.
Zal het grote overzicht later vandaag even updaten..
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

raindog

Goed gematched is inderdaad het allerbelangrijkst.

Ik wacht nog even met bestellen want gisteren las ik dat Tung-Sol wederom een nieuwe buis heeft ontwikkeld, de KT-150. Of ook deze als drop-in replacement voor KT-88 gebruikt kan worden is mij nog niet duidelijk. Ik vind het wel een interessante ontwikkeling. De KT-120 is namelijk nu al een groot succes, binnen no time werd deze buis standaard gebruikt door fabrikanten als Audio Research, Conrad Johnson en PrimaLuna. Ik ben benieuwd wat de KT-150 daar nog aan kan toevoegen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

advr

#35
ik vraag me afof een kt150 zo maar ipv een kt120 gebruikt kunnen worden. natuurlijk is het een zelfde soort buis met veel vermogen maar spanningen in de versterker zullen daardoor anders zijn, weerstanden zullen anders moeten worden om de juiste bedrijfsspanningen terug te krijgen. wil het mximale uit je buizenversterker halen dan moet daar ook op letten. ;D

geldt ook voor stuurbuisjes. eigenlijk voor alle buizen. bedrijfsspanningen moet goed zijn.

edit: natuurlijk werkt het allemaal wel maar het kan beter. 8)
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Kingpin

Leuke vergelijkingstesten van 12ax7 en 12au7 buizen.
Klik even op de youtube link (title) voor gedetaileerde weergave van de gebruikte buizen.
In de tekst staan links naar de beginopnames (inspring) van diverse type buizen om te vergelijken.

12AX7







12AU7



Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Markus2

Quote from: raindog on July 24, 2013, 20:43:16
Goed gematched is inderdaad het allerbelangrijkst.

Ik wacht nog even met bestellen want gisteren las ik dat Tung-Sol wederom een nieuwe buis heeft ontwikkeld, de KT-150. Of ook deze als drop-in replacement voor KT-88 gebruikt kan worden is mij nog niet duidelijk. Ik vind het wel een interessante ontwikkeling. De KT-120 is namelijk nu al een groot succes, binnen no time werd deze buis standaard gebruikt door fabrikanten als Audio Research, Conrad Johnson en PrimaLuna. Ik ben benieuwd wat de KT-150 daar nog aan kan toevoegen.

More power sells.

De 120 is in bepaalde gevallen geen drop-in replacement voor de 88. Vermoedelijk is het onderstaande citaat ook van kracht betreffende de KT 150. Opletten dus.
Quote
Because the KT120 draws 100-300 mA more filament current than a standard 6550/KT88, check with your amp manufacturer to ensure you have the additional filament headroom to power these tubes.

En zo kan, vanwege overall veranderde parameters en mogelijk overschreden grenzen, de weergave veranderen.

Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

advr

#39
Quote from: Kingpin on August 14, 2013, 09:16:46
Mooi leerzaam filmpje !

Zeker leerzaam, mooi!!
Goed gevonden!! :worship:
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

KayaRahnee

Ik zal hier de komende tijd vermoedelijk nog wel te vinden zijn om info te verzamelen, reden om dit oude topic uit een lange slaap te halen.

Drie weken geleden heeft mijn PrimaLuna DiaLogue Two versterker een nazicht gekregen, buizen gemeten en goed bevonden.
Tot gisteren ging het goed, maar plots melde hij "Bad tube indication" voor één KT88 buis.
Nu heb ik hierover een vraag:
Waarom doet het buisje het 10 minuten lang wel en dan plots houd die ermee op.
Als het buisje stuk is dan doet het toch niks meer zou ik denken, maar blijkbaar werkt het zo niet. Kunnen jullie mij meer info hierover aanreiken?



Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

tonus

#41
iemand ervaring met tube dampers? Bijvoorbeeld van Herbie's: http://herbiesaudiolab.net/tube.htm of van duende : http://www.hifisupply.nl/index.php?action=page&group_id=10000018&lang=NL of andere. Op internet vanalles tussen geen verschil en halleluja, dus ben benieuwd of iemand hier dampers gebruikt.

edit: gevonden http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=35956.0

chansig

Als ik nog buizen zou hebben dan zou ik mijn geld er niet aan uit geven.

Toen ik nog buizen had, dus ook niet gedaan.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

hifi-annemie

Quote from: KayaRahnee on May 31, 2015, 21:51:00
Ik zal hier de komende tijd vermoedelijk nog wel te vinden zijn om info te verzamelen, reden om dit oude topic uit een lange slaap te halen.

Drie weken geleden heeft mijn PrimaLuna DiaLogue Two versterker een nazicht gekregen, buizen gemeten en goed bevonden.
Tot gisteren ging het goed, maar plots melde hij "Bad tube indication" voor één KT88 buis.
Nu heb ik hierover een vraag:
Waarom doet het buisje het 10 minuten lang wel en dan plots houd die ermee op.
Als het buisje stuk is dan doet het toch niks meer zou ik denken, maar blijkbaar werkt het zo niet. Kunnen jullie mij meer info hierover aanreiken?
Buizen kunnen slijten ,net als schoenen, daardoor kunnen ze wel nog functioneren maar niet meer binnen de specificaties van de buis. Zodra ze buiten die specs. komen geeft jou versterker een seintje dat je ze moet vervangen.

KayaRahnee

Quote from: hifi-ralph on July  7, 2015, 20:55:03
Buizen kunnen slijten ,net als schoenen, daardoor kunnen ze wel nog functioneren maar niet meer binnen de specificaties van de buis. Zodra ze buiten die specs. komen geeft jou versterker een seintje dat je ze moet vervangen.

Michiel van Durob stond er toch wel van te kijken dat de buizen die eerst nog als goed werden gemeten na 3 weken er plots toch de brui aan gaven.
Ze hebben me dan ook volledig kostenloos een nieuwe KT88 opgestuurd. Die zit er nu in en de PrimaLuna speelt weer zoals verwacht.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Een voor één beginnen de (originele) buizen in m'n Prima Luna DiaLiogue Two het te begeven. Vandaag heeft er weer een KT88 de geest gelaten.
Momenteel ervaar ik de PL (op ProAc D18 speakers) met originele buizenbezetting wat als opdringerig, wat fel hoog,  bassen mogen wel wat meer aanwezig zijn.
In de mate van het mogelijke, wil ik bij totale vervanging van de buizen, dit dan ook zoveel mogelijk aanpakken.
Ik zoek een nooit vermoeiende klank, geen overdadig aanwezig laag en zeker geen fel / schel / opdringerig hoog, een
natuurlijke weergave zeg maar.
Misschien kan ik ze maar best ineens allemaal vervangen (4x KT88 / 2x 12AU7 / 2x 12AX7) of doe ik dat best maar niet?
Misschien kunnen jullie me wat informeren welke buizen hier voor mij wat zouden kunnen betekenen?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kingpin

Quote from: KayaRahnee on September 25, 2015, 22:57:42
Een voor één beginnen de (originele) buizen in m'n Prima Luna DiaLiogue Two het te begeven. Vandaag heeft er weer een KT88 de geest gelaten.
Momenteel ervaar ik de PL (op ProAc D18 speakers) met originele buizenbezetting wat als opdringerig, wat fel hoog,  bassen mogen wel wat meer aanwezig zijn.
In de mate van het mogelijke, wil ik bij totale vervanging van de buizen, dit dan ook zoveel mogelijk aanpakken.
Ik zoek een nooit vermoeiende klank, geen overdadig aanwezig laag en zeker geen fel / schel / opdringerig hoog, een
natuurlijke weergave zeg maar.
Misschien kan ik ze maar best ineens allemaal vervangen (4x KT88 / 2x 12AU7 / 2x 12AX7) of doe ik dat best maar niet?
Misschien kunnen jullie me wat informeren welke buizen hier voor mij wat zouden kunnen betekenen?
Zie mijn onderschrift. Niet goedkoop maar erg mooie combi.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

solitaire

#47
Quote from: tonus on June 13, 2015, 15:41:53
iemand ervaring met tube dampers? Bijvoorbeeld van Herbie's: http://herbiesaudiolab.net/tube.htm of van duende : http://www.hifisupply.nl/index.php?action=page&group_id=10000018&lang=NL of andere. Op internet vanalles tussen geen verschil en halleluja, dus ben benieuwd of iemand hier dampers gebruikt.

edit: gevonden http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=35956.0

Heb er over de loop der jaren vele uitgeprobeerd, in verschillende sets, maar met de beste wil kan ik amper spreken van een fixed effect van een demper. Er spelen waarschijnlijk vele factoren een rol bij de bepaling welk effect de damper heeft in een specifieke toepassing. Je kan proberen te dempen door het aanbrengen van iets 'samenpersbaars' (massa-veer) of door vergroten van de massa (zo snel je een item toepast verleg je de resonantiefrequentie van een buis, wat op sich al een oorzaak van diens effect zou kunnen zijn).
Het zijn toonregelingen (niet negatief bedoeld per se, bijna ieder onderdeel in je set is zo gezien een toonregeling) waarbij het imo. jammer genoeg op voorhand slecht te bepalen is welk if any effect er zal zijn (wil je 't weten zul je 't moeten uitproberen). Verder is het imo. soms een dunne lijn tussen dempen en koelen: veel dempen geeft soms belemmering van koeling, goed koelen belemmerd soms goed dempen (en let op dat je voldoende plek hebt voor dempers, want sommige zijn vrij ... lomp).

Op powerbuizen is mijn smaak vaak de Mapleshade Grounded Brass Tube Halo (al of niet 'grounded'), en voor de smallsignal buisjes Shun Mook Tube Resonators. Echter vaak genoeg heb ik een apparaat over de vloer dat dan van deze spullen weer niets moet hebben ...


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Zodiac

Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

KayaRahnee

Quote from: Kingpin on September 25, 2015, 23:10:32
Zie mijn onderschrift. Niet goedkoop maar erg mooie combi.

Dan zie ik o.a. KT88 Svetlana winged "C".
Wanneer ik verder informeer verneem ik dat die buizen al een aantal jaren uit productie zijn en hebben vaak een probleem met het vacuüm.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.