iets extremer dan gemiddeld?

Started by michiel, December 7, 2003, 17:05:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

michiel

Goeden dag allemaal. Ik ben sinds vandaag ook actief op dit forum. Tot nu toe was ik alleen te vinden bij J&H, hifi.nl, New line en een surf forum (heeft hier weinig mee te maken).

Even kort over mijzelf. Ik ben een 18 jarige student. Volg een studie werktuigbouw aan de HZ in vlissingen. Waar ik ook op kamers zit.
Al enkele jaren ben ik gegrepen door het zelfbouw virus. Vooral Pa vond ik erg boeiend. Maar hifi en car hifi volgden snel. Ik vind het wel leuk om Pa componenten in de hifi toe te passen.

Maargoed, nu ff iets anders. Misscien hebben sommige mensen deze akst al eens gezien op een ander forum. Maar voor de gene die het gemist hebben hier nog een keertje dan. Het betreft een 15" rear loaded hoorn voor het laag. Kastje is 400 liter totaal. Rendement ligt boven de 100 dB, en dat vanaf zo'n 40-50 Hz. Daar onder komt er als nog een bak geluid uit hoor!
Ik filter rond de 90-100 Hz (actief). De versterker is een oude rotel. Meestal draai ik niet veel meer dan 2 wattjes in deze sub om lekker te knallen! Bij 10> watt begint de vloer toch wel erg hard mee te trillen.
Helaas heb ik dit ding niet aan een HT systeem hangen. Maar dit wil ik echt een keer mee maken. Deze kast in combinatie met een stel zware subs voor het 20-40 Hz gebied geeft volgens mij de ultime beleving.
Iemand misschien die iets dergelijks ooit gehoort heeft?

Fototje: http://groups.msn.com/luidsprekers/surf.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=66

VlisChris

Quote from: michiel on December  7, 2003, 17:05:32
Even kort over mijzelf. Ik ben een 18 jarige student. Volg een studie werktuigbouw aan de HZ in vlissingen.

Aangenaam school en stadgenoot  8). Logistiek aan de boule hierzo :).
Welkom op het forum 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

michiel

Haha, ik zit vlak bij jou school. Coosje buksen, met uitzicht op de zeevaartschool!! ;D ;D

Wat kan de werled klein zijn.

VlisChris

Huuuuh, welk deel van de HZ zit dan op de Coosje Buskenstraat? Nooit geweten :o ;D ;D ;D ;D.
Wel heel grappig dit. Zo zijn er iig al 3 vlissingers op dit forum aanwezig ;D.
Maar sinds wanneer zit werktuigbouwkunde dan aan de C.B?
Wel erg grappig iig ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

garmtz


jaco

Het begin was zo serieus  ;)

Maar is zo een backloaded hoorn wel zo geschikt voor HT gebruik ? Ik ken ze niet zo goed, maar het lijkt wel wat op een transmissie lijn.
400 liter is overigens wel een knaap.. Die zou ik liever niet in mijn ht/woon kamer hebben...

Jaco

Erik van Voorst (in memoriam)

#6
...hoi en welkom...

Je zal uit mijn mond niet snel horen dat iets "over de top" is. ;D

Maar ik denk dat deze extreme benadering te veel is van het goede en juist daarom op een teleurstelling zou kunnen uitlopen.

Buiten het feit dat het formaat ENORM is (mijn sub is 200 liter en al te groot voor woonkamer in NL) denk ik ook dat de geluidsdruk onderschat wordt. Zeker als je teveel dB's los gaat laten op lage frequenties...je hebt zo de rest van de straat aan de deur....

Ik heb bv. al bereikt dat er scheuren in het spachtelputz op het plafond zijn ontstaan,...om maar eens wat te noemen.
Ik ben er zelfs een beetje trots op :-[ ...maar het is dan ook niet in mijn woonkamer  ;)


Het eindproduct zal fantastisch kunnen zijn en grensverleggend maar zie het als een formule 1 auto zonder racebaan.

Ik denk dat als je al die moeite wilt doen om iets extreems te bouwen en de kick van je leven wilt krijgen dat je nog fff de sub topics op dit forum kunt doornemen...ook hier gaat men vaak tot het uiterste maar wel vaak op basis van
vele parameters en ervaringen van andere forumleden enz enz...

Groetjes
Erik

PS
Op mijn site staat ook een sub en ik weet dat Tommy en Krunk ook a-sociaal veel tijd een een supersub besteden!!

Have fun!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

michiel

De school zit niet op de coosje busken, maar IK (kamertje).

400 liter is wel erg groot. En het is ook geen project van ik heb een sub nodig, dus laat ik een beest bouwen. Ik heb altijd wat met hoorntjes gehad en wou zelf eens iets bouwen. En als je een beetje laag wilt gaan moet het natuurlijk groot worden. Dit projectje sluit ik in de fase af denk ik. Hij staat nu toch al weer een dik half jaar te spelen.
Dit moet je zien als een probeersel. ik had de driver in huis, dus dacht eens een grote hoorn te bouwen. Tijdens het ontweren kwam ik er achter dat een rear loaded hoorn meestal wat mooier klinkt dan een front loaded hoorn, dus heb ik voor dit model gekozen. De hoorn is down fire. Dit omdat je dan een stukje tunning hebt (hoogte varieren). Je kan er toch niet vanuit gaan dat dit als hoorn werkt in een kleine kamer, dus een extra stukje flexibiliteit voor tunning is nooit verkeerd. Je werkt immers alleen maar met afstraal weerstand en dergelijke factoren. Het is dus niet zo dat het hele hoorn effect word verkloot zoals vele denken...

Een teleur stelling kan ik het niet noemen. Toen der tijd was ik ook bezig met het rendement. Zo min mogelijk konus uitslag geeft een kleinere kans op vervorming. Dat was ook een puntje in dit ontwerp.
Daar naast heb ik altijd wat met Pa gehad. Dus af en toe volluit knallen met slechts 20-30 wattjes vind ik tch wel heel lekker.

dus zie het niet als iets waar een hele set omheen ebouwt gaat worden... Hoewel ik dat wel eens mee zou willlen maken. Dan moet ik denk ik toch echt een oud theater gaan kopen. ;D

Ben al stiekem aan het kijken naar wat anders voor het laag. Dit komt me na een half jaar ook m'n neus uit. Dingen die al door mij gedachte heen schoten zijn dipole en gesloten kasten. 15" of 18", of nog een TL, maar dan met een kleinere driver en een lagere tunning.
Ben trouwens ook bezig met een 15" 100 Hz mid bass hoorn, ala edgar horn 100.
daarnaast is ook een ronde 200 Hz mid hoorn met de fe 103 s in aanbouw. En volgend weekend begin ik aan een stel monitortjes. Dan moet ik ook nog een 3 weg hoorn geladen PA top een beetje gaan verbeteren (of het proto type moet zo goed uit de bus komen dat er nix anders uitgevoerd hoeft te worden). En dan staat er nog een topje op het programma. Zeer compact, long throw, max 128 dB voor 1 kastje. Druk druk druk.... Maar wel leuk. :)

Ik moet dit forum trouwens nog eens goed doorlezen, maar heb nu erg weinig tijd.

Erik van Voorst (in memoriam)

....nou ik zie je in ieder geval als een welkom lid want er wordt naar mijn idee op dit forum nog niet veel met hoorntechniek gedaan terwijl ik dat best wel wil volgen/lezen..... ;)

Het zou leuk zijn als je af en toe een fotootje op het net zet van je vorderingen...

Groetjes
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

michiel

http://groups.msn.com/luidsprekers/surf.msnw?Page=2

Daar zijn nog enkele foto's van de hoorn te vinden. Ook nog foto's van de TL, een 10" high end sub en nog wat zooi door mij gebouwt.

Misschien dat ik vanmiddag nog een topic kan openen over het bouw proces van de ronde mid hoorn, en heeeeel misschien alvast een topicje over de monitortjes (een niet allerdaagse combo, en lekker goeie koop).

Ik ga eerst eens even kijken hoe dit forum werkt...

VlisChris

#10
Quote from: garmtz on December  8, 2003, 07:14:50
Hahaha, GELIJK off-topic!! :D

;D.
Je moet toch ergens goed in zijn :P

edit: het ziet er ontzettend heftig uit dit. Staat dit allemaal op je studentenkamer? Ik blij dat ik niet bij je in de straat woon :P.
En ik maar denken dat onze scheepsdiesel nogal eens staat te draaien. Dan is het gewoon Michiel die naar U571 aan het kijken is :P
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Jeroen.

Welkom,
Nog een buurt genoot erbij, nog even en we kunnen een echte meeting houden in Vlissingen.

Hou ons op de hoogte van je zelfbouw project, altijd leuk om te lezen en kijken wat een medeforummer aan het maken is.

Groetjes en zeel plezier,

Jeroen.

p.s.

rondhangen op dit forum kan HT-Virus problemen opleveren, lezen van postings is op eigen risico.

michiel

Quote from: christiaan sauer on December  8, 2003, 21:40:03edit: het ziet er ontzettend heftig uit dit. Staat dit allemaal op je studentenkamer? Ik blij dat ik niet bij je in de straat woon :P.
En ik maar denken dat onze scheepsdiesel nogal eens staat te draaien. Dan is het gewoon Michiel die naar U571 aan het kijken is :P

Nee, dit staat bij mijn ouders thuis, in Hellevoetlsuis. In vlissingen heb ik helemaal nix leuks staan. :'(
Ga binnenkort aan een stel monitortjes beginnen voor in vlissingen. Maar dat zit nix extreems in.


Quotep.s.

rondhangen op dit forum kan HT-Virus problemen opleveren, lezen van postings is op eigen risico.

Dat is ook waar ik naar opzoek ben. Muziek doet me niet echt veel. Het is wel leuk, maar ik kan niet ECHT genieten van een stuk muziek. Het zit bij mij meer in de beleving van het geluid. Meestal luister ik naar het systeem van plaats de muziek.
Ik denk dat ik dan meer iemand ben die het plaatje op het scherm echt leven wil in "blazen" ;D.

VlisChris

LOL.
@ Insomniac: dat is wel een goed idee idd: mini-meeting houden voor de vlissingense htforumerers ;D.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

michiel

Zoveel heb ik niet te bieden in vlissingen... Een tv uit eht jaar 0, een bagger speaker (wel mooi hoog) waarvan de woofer dr uit ligt (de twede is nog wel in tact), een goedkope versterker die al heel veel jaartjes heeft gehad.... En een goedkope cd speler die moeite heeft met het lezen van cd's.
Maargoed, bier drinken is nooit verkeerd!! 8) ;D

Walter_PPK

Hee ik studeer ook werktuigbouwkunde in Vlissingen! lachen. {/offtopic}

Heftig dingetje die sub zeg. Ik heb zelf een keer een EBS basreflex sub gebouwd met een RCF pa woofer. Het gaf enorm dreunen die kast maar het nadeel was wel dat het enorm vermoeiend klonk. Voor film was ie fantastisch maar voor muziek was ie helaas ongeschikt. Ik heb nu een nieuwe sub gebouwd www.mijnwebsite.com/adire dit bevalt 10x beter.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

michiel

Dat is wel een mooi subje wat je daar hebt! Staat dit ding in vlissingen? Zoja, dan zou ik het graag een keer willen horen. ;D

VlisChris

Quote from: Walter_PPK on December 13, 2003, 20:02:58
Hee ik studeer ook werktuigbouwkunde in Vlissingen! lachen. {/offtopic}

Heftig dingetje die sub zeg. Ik heb zelf een keer een EBS basreflex sub gebouwd met een RCF pa woofer. Het gaf enorm dreunen die kast maar het nadeel was wel dat het enorm vermoeiend klonk. Voor film was ie fantastisch maar voor muziek was ie helaas ongeschikt. Ik heb nu een nieuwe sub gebouwd www.mijnwebsite.com/adire dit bevalt 10x beter.

Nooit geweten dat je in Vlissingen zit 8). Is een mooie subwoofer inderdaad die je daar hebt :).
Zitten toch een redelijk aantal Vlissingers op dit forum :) Altijd wel heel eluk om te lezen :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.