Videocamera/Camcorder of DSLR om te filmen

Started by Dru, July 10, 2012, 10:08:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dru

Ik heb momenteel de Sony hdr-CX570 camcorder een simpele camera maar gaat toch net voorbij de instapklasse.

Ook heb ik de Sony hdr-CX550VE deze heeft wat meer opties/functies (manuele focus, echte flits voor foto). Deze heeft het nu helaas begeven en ik mag een nieuwe camera uitzoeken. Budget rond 1000,-

Mijn oog is gevallen op de sony hdr-cx730. Vooral de balanced optical stabilisatie ziet er mooi uit. En 24MP om foto's te maken.

Toch begin ik nu enigzins te twijfelen of ik niet moet gaan kijken naar een DSLR camera. De videobeelden die hieruit komen vind ik erg mooi, met name de scherpte/onscherpte, diepte.

Maar zijn deze wel geschikt om mee te filmen? Wat zijn de voor/nadelen ten opzichte van een videocamera?

Niet geheel onbelangrijk: Kan dit (dslr) met een budget van 1000. De body lukt denk ik wel. De lenzen daarentegen..
Of "simpel" een camcorder aanschaffen?



VlisChris

Je zult handmatig moeten scherpstellen voor zover ik weet bij een DSLR. Al heb ik me er al een tijd totaal niet mee beziggehouden, dus dat kan anders geworden zijn hoor. Maar mijn 5DmkII is puur handmatig. En dat is zeker even wennen om dan goed scherp te stellen. Daarnaast moet ik ook via mijn schermpje werken omdat de spiegel opgeklapt is bij het filmen.
Maar scherpte, scherptediepte, beeldkwaliteit zijn gewoon goed te noemen.

Laatst op een bruiloft nog 4 keer een stukje gefilmd toen er wat mensen op de dansvloer stonden, en toen viel het me op dat de gesprekken tussen de mensen nog erg goed te volgen was, en dat de muziek (die toch op standje "hard" stond) duidelijk meer naar de achtergrond was gegaan. Dat was bij mijn camcorders niet het geval.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

hifi | Roderick

Quote from: Christiaan S on July 10, 2012, 12:19:07
Je zult handmatig moeten scherpstellen voor zover ik weet bij een DSLR. Al heb ik me er al een tijd totaal niet mee beziggehouden, dus dat kan anders geworden zijn hoor.

Niet altijd, de Sony Alpha Serie doet dat automatisch en dat werkt heel erg goed.

Ik heb zelf de Sony A55, maar er zijn nieuwe modellen zoals de A57 of A65. Moet prima lukken binnen je budget.

http://www.sony.nl/hub/dslr/dslr-slt-camera%27s/translucent-camera%27s-met-enkele-lens

Dru

Quote from: hifi123.nl | Roderick on July 10, 2012, 13:12:54
Niet altijd, de Sony Alpha Serie doet dat automatisch en dat werkt heel erg goed.

Ik heb zelf de Sony A55, maar er zijn nieuwe modellen zoals de A57 of A65. Moet prima lukken binnen je budget.

http://www.sony.nl/hub/dslr/dslr-slt-camera%27s/translucent-camera%27s-met-enkele-lens

En gaat het met filmen? Batterijduur? Zit er een max aan de tijd dat je kan filmen? Met mijn kodak z1015 IS Kodak kan ik maximaal 29 minuten per keer filmen.

Het lijkt mij ook dat je niet voldoende hebt aan 1 lens.

hifi | Roderick

De Sony A55 was een van de weinige dslr's die (echt supersnel!) automatisch scherp stelt tijdens het filmen.

De Nikon D3100/5100 tegenwoordig ook, maar wat ik op YouTube zie duurt dat echt veel langer dan op de Sony.

Door de electrische viewfinder gaat de batterij wat minder lang mee dan met andere dslr's, maar nog steeds (vind ik) lang genoeg.

Max filmduur voor de "oude" A55: Maximum clip length is 2GB or 29 minutes

Hoe dat voor de nieuw A65 zit weet ik niet.

VlisChris

Was dat niet een beperking die door de fabrikanten wordt gevoerd bij alle SLR's?
Volgens mij kwamen er iets van rechten of zo bij met bijbehorende kosten als een clip langer dan die 29 minuten zou duren?

Grappig om te zien dat er onderhand dus ook al AF voor filmen is met SLR's. Lijkt me persoonlijk heel maf (zeker als je met zeer beperkte dof werkt bv), maar het kan wel eens een uitkomst zijn. Zou het eens moeten ervaren om er over te oordelen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.