Ervaringen iTunes Match

Started by Bart_M, July 9, 2012, 20:36:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Sinds dit weekend maak ik gebruik van iTunes Match.

Hoewel bij het inventariseren iTunes een paar keer is vastgeslagen en ik de inventarisatie opnieuw moest opstarten, moet ik zeggen dat het erg fraai werkt. Je kan zelfs nummers die je in een lagere bitrate dan 256kb vervangen door een betere versie. :)

Wat mij betreft een betere optie dan Spotify.

modde239

Quote from: Bart_M on July  9, 2012, 20:36:33
Sinds dit weekend maak ik gebruik van iTunes Match.

Hoewel bij het inventariseren iTunes een paar keer is vastgeslagen en ik de inventarisatie opnieuw moest opstarten, moet ik zeggen dat het erg fraai werkt. Je kan zelfs nummers die je in een lagere bitrate dan 256kb vervangen door een betere versie. :)

Wat mij betreft een betere optie dan Spotify.

Gebruik het ook al een tijdje en bevalt goed.....er komt bij ios6 een verbetering zodat als je een nummer op de iphone luistert het nummer niet gelijk op de iphone gedownload wordt zoals het nu gaat......

Raphie

lager dan 256 zal niet meer "beter"worden aangezien die info er niet meer inzit  :D
maar i.d.d. wel een mooie oplossing to 25K songs
JBL PRX Power!

BJF

Das niet helemaal waar: nummers in je eigen iTunes muziekbieb met een lagere bitrate worden in dit geval vervangen door nummers met de hogere bitrate  ;)
NAD M10 V2
Elac FS247

Nosoforos

Ik wacht wel met smart op iOS6 en of het daarin beter werkt, want op mijn iPhone 4 is het nu eigenlijk onbruikbaar. Mijn hele telefoon lijkt er door te vertragen en muziek luisteren lukt nauwelijks.

Raphie

#5
Quote from: BJF on July 10, 2012, 08:59:13
Das niet helemaal waar: nummers in je eigen iTunes muziekbieb met een lagere bitrate worden in dit geval vervangen door nummers met de hogere bitrate  ;)
zullen niet worden vervangen door een betere 256, maar is gewoon een recode van je eigen upload
net zoals soundcloud e.d.

het is geen soort van sounfhound die je nummer herkent en dan een eigen 256kb versie uit de grote apple cloud voor je trekt  :D

Je kan dit heel makkelijk testen door zelf wat in je ipad te bleren en up te loaden. weet je zeker dat dit niet in de cloud gematched kan worden....  :D
JBL PRX Power!

Nosoforos

#6
Ik dacht juist van wel, immers als je je hele bibliotheek laat 'matchen' en vervolgens jouw nummers verwijdert (met lagere bitrate), dan kun je ze opnieuw downloaden van de servers van Apple. Dit is dan de standaard versie die Apple hanteert (256kbps dus). Anders zou Apple van miljoenen gebruikers muziek moeten uploaden en converten, terwijl dit alleen wordt gedaan met nummers die niet aanwezig zijn in de iTunes database van Apple.

edit: ter verduidelijking, standaard is de low-res versie op je computer dus niet automatisch vervangen inderdaad, maar het kan wel (zoals boven beschreven).

Raphie

match slaat op dat alle devices dezelfde tracks hebben, de playlist matched.......

DRM geeft aan of je wel of geen recht hebt op track vanuit iTunes, de laagste iTunes dwonload is 256, dus je iTunes collectie kan je niet lager dwonloaden.....
dat is wat anders dan alles wat er op je Pc staat vervangen door een betere 256 copy beschikbaar gesteld door Apple, dat gebeurt niet
alles wat je hebt gekocht in iTunes, heb je al in 256, alles wat je niet hebt gekocht moet je gewoon uploaden en wordt recoded naar 256aac
JBL PRX Power!

Rielplayer

Zo werkt iTunes Match.

iTunes bepaalt welke nummers in je verzameling in de iTunes Store beschikbaar zijn. Muziek die beschikbaar is, wordt automatisch aan iCloud toegevoegd, zodat je er altijd en vanaf elk apparaat naar kunt luisteren. Omdat de iTunes Store meer dan 20 miljoen nummers bevat, zal bijna al je muziek al in iCloud beschikbaar zijn. In het zeldzame geval dat dat niet zo is, worden alleen die nummers geüpload (wat veel sneller is dan je hele muziekbibliotheek uploaden). En wat helemaal mooi is: alle muziek die in iTunes is gevonden, wordt vanuit iCloud afgespeeld in DRM-vrije 256-Kbps AAC-kwaliteit, zelfs als jouw versie een lagere kwaliteit had.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Raphie

precies dus wat je gekocht hebt, komt uit de store, de rest word geupload
JBL PRX Power!

Rielplayer

Quote from: Raphie on July 10, 2012, 13:01:57
precies dus wat je gekocht hebt, komt uit de store, de rest word geupload

ik lees het toch anders... enkel dat wat niet gevonden wordt, gaan ze uploaden.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

hifi | Roderick

#11
Quote from: Raphie on July 10, 2012, 13:01:57
precies dus wat je gekocht hebt, komt uit de store, de rest word geupload

Ook bestanden die niet uit de iTunes Store komen, dus bijv. mp3's die je "illegaal" hebt gedownload of van cd hebt geript in 128 kbps mp3,  worden dan gematched

áls het werkt is het perfect, maar ik heb na een tijdje proberen weer uit gezet. De Music app op m'n iPhone werd er haast onbruikbaar door: ontzettend traag en niet altijd werkte het via 3G (net als Spotify jaren geleden, nu werkt Spotify al een heel stuk sneller/beter).

Ook muziek werd niet altijd goed gematched, waardoor je soms halve albums wel gematched had en de rest niet, of zelfs verkeerd.

iTunes Match - It just works (sometimes)

Nosoforos

Bovenstaande heb ik dus ook, echt onbruikbaar. Misschien komt het door het formaat van de bibliotheek en werkt het wel met kleinere collecties? Ik wacht even af hoe het bevalt onder iOS6, maar ik denk vooralsnog niet dat ik het nog een jaar verleng.

angel1978

Quote from: Rielplayer on July 10, 2012, 12:32:14
Zo werkt iTunes Match.

iTunes bepaalt welke nummers in je verzameling in de iTunes Store beschikbaar zijn. Muziek die beschikbaar is, wordt automatisch aan iCloud toegevoegd, zodat je er altijd en vanaf elk apparaat naar kunt luisteren. Omdat de iTunes Store meer dan 20 miljoen nummers bevat, zal bijna al je muziek al in iCloud beschikbaar zijn. In het zeldzame geval dat dat niet zo is, worden alleen die nummers geüpload (wat veel sneller is dan je hele muziekbibliotheek uploaden). En wat helemaal mooi is: alle muziek die in iTunes is gevonden, wordt vanuit iCloud afgespeeld in DRM-vrije 256-Kbps AAC-kwaliteit, zelfs als jouw versie een lagere kwaliteit had.

Quoteprecies dus wat je gekocht hebt, komt uit de store, de rest word geupload

Wonderlijk dat je met precies dezelfde tekst iets totaal anders kunt lezen...

modde239

Quote from: Nosoforos on July 10, 2012, 13:21:07
Bovenstaande heb ik dus ook, echt onbruikbaar. Misschien komt het door het formaat van de bibliotheek en werkt het wel met kleinere collecties? Ik wacht even af hoe het bevalt onder iOS6, maar ik denk vooralsnog niet dat ik het nog een jaar verleng.

Vreemd ik heb ook een iphone 4 en bij mij werkt het goed....alleen wordt het nummer meteen op de iphone gedownload als je deze luistert dat vind ik minder moet hem dan weer weg halen (wat op zich makkelijk gaat) maar wel lastig......als het goed is is dat met ios6 opgelost.....

Nosoforos

Inderdaad, pas in ios6 werkt het zoals het moet: met streaming ipv downloaden. Hoe groot is jouw bibliotheek als ik vragen mag (Bij mij is het met 14.000 nummers dus volledig onbruikbaar zoals aangegeven, ben benieuwd of het aan het aantal nummers ligt).

Bart_M

#16
Alle muziek die bekend is binnen iTunes match kan je op andere apparaten direct downloaden op 256kb.
Deze nummers hoef je dus ook niet te uploaden naar iCloud!!! Je upload alleen de nummers die onbekend zijn binnen iTunes match!

Daarnaast kan je je locale versie van deze bekende nummers deleten en opnieuw downloaden in 256kb. MAW, hierdoor kan je dus direct low bitrate nummer vervangen door 256kb exemplaren. Niks geen reecode van je eigen low bitrate versie.

Raphie

probeer het maar, neem een track op van de radio waar de DJ er doorheen lult, wedden dat die geen schone versie ervan in je library zet?  :D
hij kijkt gewoon via DRM wat er van de iTunes store vandaan komt en dat hoef je dan niet te uploaden, maar krijg je direct in de cloud beschikbaar...
JBL PRX Power!

Bart_M

Quote from: Raphie on July 10, 2012, 16:31:13
probeer het maar, neem een track op van de radio waar de DJ er doorheen lult, wedden dat die geen schone versie ervan in je library zet?  :D
hij kijkt gewoon via DRM wat er van de iTunes store vandaan komt en dat hoef je dan niet te uploaden, maar krijg je direct in de cloud beschikbaar...

Ik spreek uit ervaring...
De track van de radio is niet gematched, daar gaat het om.

Zo doe je het trouwens:
http://macdailynews.com/2011/11/15/how-to-replace-low-bit-rate-tracks-with-higher-quality-tracks-from-itunes-match/

hifi | Roderick

#19
Quote from: Raphie on July 10, 2012, 16:31:13
hij kijkt gewoon via DRM wat er van de iTunes store vandaan komt en dat hoef je dan niet te uploaden, maar krijg je direct in de cloud beschikbaar...

Onzin.

CoSo

Quote from: Nosoforos on July 10, 2012, 13:21:07
Bovenstaande heb ik dus ook, echt onbruikbaar. Misschien komt het door het formaat van de bibliotheek en werkt het wel met kleinere collecties? Ik wacht even af hoe het bevalt onder iOS6, maar ik denk vooralsnog niet dat ik het nog een jaar verleng.
Hoe groot is je bibliotheek dan, hier met 570 albums en ca 9000 nummers werkt het zeer goed.
Oude nummers die ik nog via napster had zijn nu idd allemaal 256

Raphie

Quote from: hifi123.nl | Roderick on July 10, 2012, 17:02:05
Onzin.
Dus hij matched alles? Hoe doet ie dat dan met een halve track bijv? dus ieder stuk muziek van alles wat je in je library kan stoppen en match herkent  krijg je een gratis 256aac?
JBL PRX Power!

modde239

Quote from: Nosoforos on July 10, 2012, 15:53:04
Inderdaad, pas in ios6 werkt het zoals het moet: met streaming ipv downloaden. Hoe groot is jouw bibliotheek als ik vragen mag (Bij mij is het met 14.000 nummers dus volledig onbruikbaar zoals aangegeven, ben benieuwd of het aan het aantal nummers ligt).

Ik heb er ongeveer 8300 nummers op zitten....

Nosoforos

@ Raphie: het idee is inderdaad dat alles wat ie herkent, vervangen kan worden door een hogere bitrate-versie. Míts je het originele bestand verwijdert van je computer. Het gaat dus niet zomaar vanzelf. Wat je op je iOS device streamt is van alle herkende nummers niet je eigen versie, maar de versie die bij Apple op de servers staat. Op deze manier hebben ze een stuk minder ruimte nodig om ieders nummers te bewaren, alleen onbekende tracks worden geüpload.

CineSmurf

Even een vraagje over itunes match. Ik heb al mijn muziek van CD geript in iTunes als apple lossless. Mijn grootste nachtmerrie is dat die allemaal door 256kb tracks worden vervangen....
Maar voor mijn telefoon klinkt het wel handig om via de cloud te kunnen spelen. Gaat dit voordeel bieden of kan ik er beter afblijven?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.