Mono Opname, wat hoor ik?

Started by Arno P, July 5, 2012, 15:46:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Na honderden LP's te hebben geluisterd ligt er nu een mono LP te spelen (overgenomen van een forumgenoot)...Gerry Mulligan Sextet "Presenting the Gerry Mulligan Sextet" op Emarcy/Mercury label

Wat een volledig geluid...hoog mag dan wel iets terug liggen maar details en "compleetheid" zijn onovertroffen (en ja, alles is voor stereo optimaal afgesteld  ;) ).
Hebben we in de zoektocht naar perfectie met stereo niet in veel gevallen het kind met het badwater weggegooid?
Ineens begrijp ik de Japanse audiopuristen die enkel analoge vinyl mono-opnamen via Triode/hoorn luisteren stukkrn beter.

Wat een gewaardwording zeg, zo zie je maar...blijven luisteren en je zult altijd iets nieuws ontdekken

Iemand met soortgelijke mono ervaringen?

AbZ

#1
Topic deed me denken aan deze posting:
Quote from: Arden on August 29, 2011, 11:17:59
Van opnametechniek snap ik nog geen bal, maar ik ben lerend...

Anyway, iets uit de oude doos wat mij volledig heeft doen laten omslaan naar echt mono albums (en lach niet, want toen konden ze wat), is het album ''Swing's the Thing'' van het Illinois Jaquet. Vooral het nummer ''Harlem Nocture'' is dermate imponerend dat ik uit de moderne tijd nog niets mooiers heb kunnen vinden. De dynamiek is fenomenaal, zoals ook het spel van de heren...

KLIKKERDEKLIK

Ik heb bij switchen tussen mono/stereo duidelijk het gevoel dat ik in stereo 'meer' hoor (wat natuurlijk ook zo is) maar vind ook dat dit soort ruimtelijkheid wat overrated kan worden.  Zeker bij luisteren met hoofdtelefoon kan ik zelf soms onwillekeurig heel erg op stereobeeld en plaatsing gaan letten...
maar eigenlijk is het gewoon een onbenullig fysiek feitje dat muzikanten niet allemaal op dezelfde plek kunnen zitten/staan.  Het is leuk voor het klankbeeld maar imho niet wezenlijk voor muziek, behalve dat het er bij oud koorwerk (antifonie) echt bij hoort dat de stemmen soms ver van elkaar staan. 

Uiteindelijk staat of valt het allemaal met de opname zelf.
Bij stereo kan er iig meer misgaan dan bij single-mike mono.

Er is misschien ook een soort conjunctuurbeweging:
mono stereo surround stereo mono ...