55 inch of 65 inch?

Started by Mausman, June 28, 2012, 12:45:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mausman

Hoi,

Kan iemand zeggen of er echt heel veel verschil zit - en dan bedoel ik kijk beleving - tussen een 55 inch tv of een 65 inch tv.

In principe zou ik wel een 65 inch tv willen, echter zijn deze meteen een stuk duurder dan de 55 inch versie. Dus ik weet niet echt of dat prijsverschil de moeite waard is.

Alvast bedankt voor de reacties.


Erik

Zeker doen ik nam 55inch, is lekker groot ook bij verder af maar ik zou liever 400 extra hebben betaald voor een 60inch als hij nog beschikbaar was geweest.
Vergeet de sprookjes bigger is better  :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Mausman

Quote from: Erik on June 28, 2012, 13:25:02
Zeker doen ik nam 55inch, is lekker groot ook bij verder af maar ik zou liever 400 extra hebben betaald voor een 60inch als hij nog beschikbaar was geweest.
Vergeet de sprookjes bigger is better  :D

€ 400,-- verschil vindt ik nog wel te doen, echter zou je het ook doen als de 65 inch versie zo'n € 1.000,-- meer kost?
Neem bijvoorbeeld de nieuwe Samsung 8000 serie; daar zit zo'n enorm prijsverschil tussen.
Maar uiteraard gaat het me vooral ook om de kijkbeleving of dat echt zo'n groot verschil is.

jowi

10" is 25cm diagonaal... reken maar dat dat een groot verschil in beleving geeft.
Als de kwaliteit vergelijkbaar is, en je HD en bluray etc kijkt, gewoon de grootste nemen.
Of zit je je in de bios ook altijd te ergeren dat het beeld zo groot is?

CineSmurf

Omdat het een oppervlakte is scheelt het veel: 65" is 40% meer TV dan 55"

Als je het kwijt kan, zou ik zeker voor zo groot mogelijk gaan.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Willem

Je hebt het over kijkbeleving.

In deze is het natuurlijk belangrijk om te weten wat je kijkafstand wordt en waar je naar gaat kijken (HD of SD).


Ik heb zelf een 50 inch Kuro en zit er tussen de 2 en 2,5 meter vandaan bij een Blu-ray met 1080p. Als ik er verder vandaan ga zitten zie ik de voordelen niet meer van het ''Full HD''. Dit geldt natuurlijk niet voor SD materiaal want dit ziet er zeer slecht uit op deze afstand.

Hoop dat je er wat aan hebt en hoor graag wat voor materiaal je gaat bekijken en vanaf welke afstand.

Groet Willem,
Panasonic TX-P65VTW60 | Denon AVR-2310 | Mission: M35i (fronts), M3c2i (center) , M35i (rears) | B.K. XXLS 400 FF (subwoofer)(with modified Low Level ''Pass'' Filter: 30-90 Hz) | Oppo BDT-101CI (multizone) | PS3 | PS4 | Logitech Harmony® One+

Erik

Quote from: Willem on June 28, 2012, 21:24:16
Dit geldt natuurlijk niet voor SD materiaal want dit ziet er zeer slecht uit op deze afstand.
Dat wisselt per tv op die van mn moeder is die zeer slecht, bijna 1 cm grote vierkante pixels. Niet om aan te zien onder de 3 meter. Op die van mij kan ik er bovenop zitten dan ziet het er nog steeds goed uit (sony bravia).
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Mausman

Quote from: Willem on June 28, 2012, 21:24:16
Je hebt het over kijkbeleving.

In deze is het natuurlijk belangrijk om te weten wat je kijkafstand wordt en waar je naar gaat kijken (HD of SD).


Ik heb zelf een 50 inch Kuro en zit er tussen de 2 en 2,5 meter vandaan bij een Blu-ray met 1080p. Als ik er verder vandaan ga zitten zie ik de voordelen niet meer van het ''Full HD''. Dit geldt natuurlijk niet voor SD materiaal want dit ziet er zeer slecht uit op deze afstand.

Hoop dat je er wat aan hebt en hoor graag wat voor materiaal je gaat bekijken en vanaf welke afstand.

Groet Willem,

Hoi Willem,

Ik zit ca. 3 meter vanaf de tv. Ik kijk uiteraard graag films (via mediaplayer Dune D1 of bluray) en ook wel af en toe gewoon tv (digitaal).

CineSmurf

Met name voor films geldt natuurlijk: hoe groter hoe beter. In mijn HT zit ik op 3,5 meter van een scherm van 260x145 (equivalent van 117 inch diagonaal...). Dat hoeft niet meer groter.  ;)

Als je het journaal gaat kijken hoef je natuurlijk geen hoofd van 1,5 meter hoog voor je...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

BJF

Ik ben zo'n beetje op het laatste moment geswitcht van 50 naar 55". De 65" lachte mij ook toe, maar ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Dat heeft dan weer niks met de kijkbeleving te maken maar puur met het feit dat de TV in de woonkamer staat. Voor mij is die 55" dan echt het maximum, ik vind hem (uit!!) dan zelfs al aan de grote kant.
Zou ik een dedicated ruimte gaan inrichten dan wordt het een heel ander verhaal.
NAD M10 V2
Elac FS247

jowi

Ik zit op iets meer dan 3 meter van een 60" maar ik zou hem nog wel groter willen hebben :D nu scheelt het dat mijn ruimte erg groot en hoog is, dan is ie ondanks de afmetingen toch minder aanwezig. Plus, SD materiaal op een Kuro plasma ziet er nog wel netjes uit.

Willem

@ Mausman,

Ik zou als ik jouw verhaal zo hoor voor de 65 inch gaan. Ikzelf vindt dat je bij een groter scherm meer filmbeleving hebt doordat je als het ware de film ingezogen wordt.

Toen ik mijn 50 inch Kuro kocht was het prijsverschil met een 60 inch ruim 6000,- euro. Stiekem zou ik toch willen dat ik toen dat geld wel had.

Zodra je iets gekocht hebt laat je dan ook weten wat het is geworden ik ben benieuwd.

Groet Willem.
Panasonic TX-P65VTW60 | Denon AVR-2310 | Mission: M35i (fronts), M3c2i (center) , M35i (rears) | B.K. XXLS 400 FF (subwoofer)(with modified Low Level ''Pass'' Filter: 30-90 Hz) | Oppo BDT-101CI (multizone) | PS3 | PS4 | Logitech Harmony® One+

ritchard

Zelf heb ik 55 inch en zit op 3,2 meter van de tv.
Het is een kwestie van tijd en dan komt er vanzelf een 65 inch, ik ervaar 55 inch niet als groot.
Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

Mordante

Zelf zit is ongeveer 2 meter bij mijn TV vandaan en vind 42" eigenlijk wel groot zat.

Flavio

Je kan ook nog voor een 60" gaan, dat is een mooie tussenmaat.
Ik zit zelf op 3,5 meter van een 60" TV en heb nooit het gevoel dat dit te groot is.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Xstream

#16
Ik vond 't destijds 't prijsverschil niet waard. Ging toen om een Pana Vt30. De 65" was 1500 EU duurder.
Dus ben uiteindelijk voor de 50" gegaan. Ik zit er +- 3m vanaf en dan is 't prima te doen. Maar groter is altijd beter natuurlijk. Ik kon ruim 60% meer voor 15" niet verantwoorden vond ik zelf.

Het ligt ook een beetje aan de situatie.

Ik ben nu inmiddels over op de beamer (Epson TW9000w). Nu kijk ik op 92". En hoewel 't kwalitatief wel minder is als de pana TV, wen je er wel snel aan en is 't een beleving op zich. Je krijgt er echt meer een bios ervaring van. Ik was met 2500 EU klaar, incl scherm - powerbuy. Maar er zijn ook goedkopere beamers natuurlijk. In principe kun je met 1500 EU al klaar zijn. Maar ik snap dat je zoiets niet in je woonkamer zou willen. Maar voor een echte HT ervaring zou ik toch niet meer terug willen.

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub