High-End streaming audio show bij Audio-Life op 30 juni - verslagje geplaatst

Started by Bas Akkerman, June 19, 2012, 10:54:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Hoi allen,

Op 30 juni organiseert Audio-Life een high end streaming show. De volgende apparatuur zal worden gedemonstreerd:
- PS Audio PerfectWave MKII
- Weiss DAC202
- Resolution Audio Cantata Music Center
- 47 Labs USB D/A converter

Ik ben benieuwd of er mensen gaan!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Peerless Monster

Quote from: Bas Akkerman on June 19, 2012, 10:54:00
Hoi allen,

Op 30 juni organiseert Audio-Life een high end streaming show. De volgende apparatuur zal worden gedemonstreerd:
- PS Audio PerfectWave MKII
- Weiss DAC202
- Resolution Audio Cantata Music Center
- 47 Labs USB D/A converter

Ik ben benieuwd of er mensen gaan!

Pfoe, dat zijn zware jongens zo even zeg!!
Ik ben benieuwd wie nu wat vind ;).

Ik vind de PS Audio al zo prachtig...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Bas Akkerman

Mij lijkt de Cantata weer geweldig! Juist leuk om ze alle in vergelijk te kunnen horen, dus ik ga mijn best doen er te komen. 2 uur met OV is goed te doen in ieder geval.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Wijx wondere wereld

welke bron? Het meeste zijn da converters zo te zien
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Bas Akkerman

Gezien het thema, streaming, zal het wel de laptop/pc/NAS zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Quote from: Wijx wondere wereld on June 19, 2012, 21:28:40
welke bron? Het meeste zijn da converters zo te zien
de bron als in de plek waar de files op staan, zal idd zoals Bas zegt wel een PC of NAS zijn, maar anderzijds zijn de Cantata en PWD (met bridge) volgens mij toch als 2 "volwaardige" streamers te benoemen...in ieder geval gaan ze aardig wat verder dan enkel DAC-functionaliteit.
de andere 2 ken ik niet zo
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Quote from: Dynky on June 19, 2012, 21:34:44
de bron als in de plek waar de files op staan, zal idd zoals Bas zegt wel een PC of NAS zijn, maar anderzijds zijn de Cantata en PWD (met bridge) volgens mij toch als 2 "volwaardige" streamers te benoemen...in ieder geval gaan ze aardig wat verder dan enkel DAC-functionaliteit.
de andere 2 ken ik niet zo
Ik ken ze ook niet, maar die zullen ongetwijfeld met respectievelijk firewire en USB worden aangesloten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Wijx wondere wereld

ik heb juist benieuwd naar pc/mac/laptop software ed. Dat is hetgeen waar nog weinig over geschreven is en ik neem aan dat audiolife dat ook wel getest heeft en een duidelijke mening heeft
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Bas Akkerman

Quote from: Wijx wondere wereld on June 19, 2012, 22:13:10
ik heb juist benieuwd naar pc/mac/laptop software ed. Dat is hetgeen waar nog weinig over geschreven is en ik neem aan dat audiolife dat ook wel getest heeft en een duidelijke mening heeft
Daar staat volgens mij het een en ander over op hun website. Je kan het ze natuurlijk altijd nog vragen op de show en daar zullen ze er zelf vast ook over hebben.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Graphtuner

Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Bas Akkerman

Van wat ik nu van Resolution Audio heb gehoord, ben ik erg onder de indruk. Ik ga wel naar de show denk ik.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#12
Voor de liefhebbers.

Audio-Life, een voormalig forumsponsor is in Buren gevestigd en zij organiseerden daar gisteren een streamingshow. Meer uit interesse dan als vergelijk met mijn eigen zoektocht besloot ik daar naar toe te gaan.
Verwacht geen enorm uitgebreid verslag deze keer. Ik zal kort de sets opnoemen en de klankkarakters opschrijven zoals ik die heb opgepikt. Het lastige eraan is dat ik betreffende sets niet ken en dus klankbeschrijvingen geef over de hele set. Omdat er steeds is gewisseld van bron (de streamer dan wel DAC), kan ik toch wel een indruk geven wat de betreffende bronnen voor invloed hebben op het geluidsbeeld. Kort samengevat, ga zelf luisteren als je geïnteresseerd bent in één of meerdere streamers.

De show was al begonnen toen ik aankwam en ik ben maar gewoon een kamer binnengestapt na hartelijk welkom geheten te zijn door Casper. De eerste set stond in een ruimte van pakweg 5 meter breed en 8 meter diep met een vrij hoog plafond. De donkere aankleding en inrichting deden me een beetje denken aan Paradiso, een bewuste keuze lijkt me.

Een Resolution Audio Cantata was de bron met Accuphase versterking en de Devore Fidelity Gibbon 3XL als luidsprekers.
Deze set heb ik in twee gedeeltes beluisterd, eerst 20 minuten en daarna nog eens 30 minuten. Evengoed komen de indrukken aardig overeen. Het kwam op mij als vrij onrustig, druk en fel over, ook wat digitaal. Dit kwam voornamelijk door het midhoog en hoog dat erg wit en zanderig op me over kwam. Eigenlijk dus heel anders als dat ik Resolution Audio ken van de Opus 21 cd-speler en de bijbehorende versterker. Tegelijkertijd was het ook een groot geluidsbeeld, heel dynamisch en behoorlijk gelaagd met meer diepte dan breedte. In de tweede luisterindruk was het beeld nagenoeg hetzelfde, hoewel het felle iets minder aanwezig was. Bij navraag bleken de luidsprekers nog niet helemaal ingespeeld, maar de heren van Audio-Life gaven wel aan dat de luidspreker zelf op hen niet overkwam als fel.

Daarna was op dezelfde set de beurt aan de Weiss DAC202.
Duidelijk merkbaar was dat er een warmer dekentje over het geluid heen kwam dat meer vloeiend speelde. Er was ook minder diepte en vooral breedte te horen en instrumenten en zang waren net wat minder gedefinieerd. Een compacter geluidsbeeld dus. Positief aan deze set vond ik de rust die het gaf, in ieder geval ten opzichte van de vorige set-up. Er miste ook iets aan dynamiek, maar dat maakte het vloeiende wat mij betreft weer goed.

De volgende set dan, die boven stond en die ik volgens anderen eerst moest horen, voor ik naar de beste set elders beneden ging luisteren.

In een ruimte van 4 meter breed en 5 meter diep stonden (als ik het goed heb) weer Devore Fidelity luidsprekers opgesteld die werden aangedreven door 47 labs versterking. In eerste instantie was de 47 labs USB DAC als bron opgesteld.
Een makkelijk, vloeiend, coherent en wat warm geluidsbeeld hoorde ik. Erg prettig om naar te luisteren, maar met genoeg drive om niet saai te worden. Een niet erg groot geluidsbeeld, maar wel intiem dat uitnodigt om de muziek in te kruipen. Ten opzichte van de Opus 21 cd-speler mis ik wat detaillering. Ik kan me echter voorstellen dat Audio-Life enthousiast is over deze versterking en DAC, voor de prijs geeft het een erg makkelijk en vloeiend beeld zonder sompig te worden. Knalstuk is een opname van een live optreden (uit mijn hoofd van Jack Smith, maar dat vraag ik nog na) waarin er in een klein zaaltje een blues nummer wordt gejamd. Een erg goede opname die de muzikanten vrij compact, maar met de nodige drive en vooral plezier laat horen. Erg aanstekelijk!

De Antelope Audio Zodiac Gold die daarna zijn kunsten mag laten zien is veel "digitaler". Ik weet het, ik smijt met vage termen, maar ik zal het proberen uit te leggen. Het komt op mij over als ruimtelijker, grootser en gedetailleerder. Tegelijkertijd ook als harder en verbrokkeld, alsof alle muziekinstrumenten en stemmen in stukjes worden weergegeven. Het gedetailleerde is an sich mooi, maar komt ook erg onnatuurlijk over waardoor je naar de set luistert en niet naar de muziek.

Tot slot naar beneden voor de "beste" set van de dag.
In eerste instantie dient als bron de PS Audio PerfectWave DAC MKII. Versterking is en blijft die van Audio Note met enorme G.I.F. Laboratory luidsprekers. De niet misselijke afmetingen van de ruimte (9 meter breed, 8 meter diep - wederom gegokt) zijn evengoed te klein voor deze luidsprekers en het laag kan niet echt weg. Toch valt er genoeg positiefs op. Allereerst de klankkleuren die erg mooi en enorm coherent worden weergegeven. Daardoor worden instrumenten en vooral ook stemmen heel natuurlijk weergegeven. Heel makkelijk zoals er muziek gemaakt wordt. Tegelijkertijd mis ik wat dynamiek en schwung, iets dat ik al eerder ervaarde bij de PS Audio. Hoewel het geluidsbeeld enorm is, blijft de muziek daardoor toch wat afstandelijk.

De PS Audio wordt vervangen door een DAC en loopwerk van Audio Note waarbij de DAC alleen al €65.000 kost als ik het goed begreep.
En dat is te horen.
Het geluidsbeeld, nee, de muziek is enorm vloeiend, vanzelfsprekend, gemakkelijk en de set verdwijnt daardoor van het toneel. Muziek komt er in de plaats. En of dat nu een akoestisch Nederlandstalig duet is of Trentemoller, dat maakt geen donder uit. Ook niet of er op standje "de buren worden boos" of "de ME staat voor de deur" wordt gespeeld, de set geeft geen krimp. Ik trek de stoute schoenen aan en vraag of Waiting For The Night gespeeld kan worden. Dat kan en zo kan ik de set net wat beter op zijn waarde schatten. En dan valt het toch net wat tegen. Het geluidsbeeld is heel wijd, maar mist wel wat diepte. Ik mis ook wat gelaagdheid en dat had ik eigenlijk niet verwacht. Misschien is dat ook wel de opname en hoor ik die nu "beter". Maar de killere klankkleuren vind ik wel een groot gemis. Ook nu weer best kans dat dat komt doordat dit op een hoger niveau wordt gespeeld en ik simpelweg moet wennen. Maar ietwat meer kleur en schwung zijn wel mijn smaak.

Wyx, er werd gespeeld middels een Apple laptop en gebruik gemaakt van Amarra. Op de Weis na (Firewire), stond alles middels USB aangesloten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten