MTX 15" woofer met Fs van 26 hz onder de 20 hz laten spelen voor HT geweld ?

Started by yorkie13, June 16, 2012, 09:05:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CaptainJack

Quote from: RA SUBS on June 19, 2012, 20:10:10
mooi dat het opgelost is, maar dat de amp in de beveiliging sprint is ook niet echt goed lijkt me.

Is maar hoe je het bekijkt...

In weze is het wel goed want als dat niet gebeurd was waren er nu waarschijnlijk onderdelen overleden.

Maar het is te verklaren hoor.

Ik weet niet hoeveel boost er door Audissey werd gegeven.

Het systeem heeft echter weinig tot geen boost nodig in het betreffende gebied.
Zonder boost of met een kleine boost heeft de versterker meer dan genoeg vermogen om de woofers onder controle te houden ook bij de ultra lage frequenties.

Het punt is dat de boost dusdanig hoog was dat er van de versterker veel meer vermogen gevraagd werd dan deze kan leveren en dit resulteerde er dus in dat de versterker in beveiliging ging.

De oude sub had naar alle waarschijnlijkheid veel minder output rond de 20Hz vandaar de hoge boost.

maximus79

Ik heb nu een zeer hoge boost ingesteld rond de 20hz, de versterker geeft geen krimp. ;D
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Timvg

Is vrij normaal denk ik wanneer er 8db op 20hz geboost wordt.. is meer dan 4x het vermogen dat de amp plots moet genereren..

CaptainJack

Dit is inderdaad geen probleem.
Het probleem schuilt hem in het feit dat de oude sub veeeeeeel minder output had rond de 20Hz. Dit kan te maken hebben met het feit dat de oude sub een basreflex systeem was en dus onder de afstem frequentie met 24dB/octaaf afvalt.

Als je dan een boost nodig hebt rond de 20Hz om de output recht te trekken dan kan je soms een boost nodig hebben die veel hoger ligt dan 8dB...

En dan is het een ander verhaal.

maximus79

Als ik nu zo veel boost is dat wel goed dan?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2



Interficior

Quote from: RA SUBS on June 19, 2012, 20:10:10
mooi dat het opgelost is, maar dat de amp in de beveiliging sprint is ook niet echt goed lijkt me.
Beter in de beveiliging dan in de rook. ;D
Take it or lease it


basyamaha





Quote from: morca on June 16, 2012, 12:29:50
Spoelen parralel maakt 2 ohm,in serie 8.
Tuurlijk kan je switchen ,waarom maken ze anders dubbelsspoels,  lijkt me een goeie vraag  ;)

Quote from: Bart_M on June 16, 2012, 14:33:05
Je kan inderdaad makkelijk wisselen, maar je berekende box klopt niet meer

Een dubbelspoel kan je op 2ohm of 8ohm zo gebruiken in een dezelfde box , nagenoeg de zelfde parameters , alleen het rendement zakt .

Ik heb de monacor sph450tc dubbelspoel en daarvan zijn de parameters gemeten parralel en in serie 2ohm en 8ohm beide spoelen dus , 1 spoel 4ohm gaf hele anderen parameters dus ook een andere kast .


Quote from: RA SUBS on June 16, 2012, 09:05:28

Re : 6,12Ohm
Z : 4Ohm + 4Ohm

Je moet kijken naar de Re en Re is 6,12 ohm 2 spoelen in serie , dus 1 spoel 3,06 ohm , 2 spoelen parralen 1,53 ohm , tja dat de nuke dat niet kan is dus verklaarbaar door een te lage impedantie .
Daar komt bij dat de electische fase verdraait bij impedantie pieken en dalen , dat heeft elke subwoofer en speaker dat is iets wat versterkers niet lekker vinden op het moment dat ze ook nog eens op lage impedantie moeten werken dan zakt het vermogen weg of springt in de beveiliging .

morca

Quote from: basyamaha on June 19, 2012, 23:33:50


Daar komt bij dat de electische fase verdraait bij impedantie pieken en dalen , dat heeft elke subwoofer en speaker dat is iets wat versterkers niet lekker vinden op het moment dat ze ook nog eens op lage impedantie moeten werken dan zakt het vermogen weg of springt in de beveiliging .
Daarom draai ik ook liever op 4 ohm,als de unit zo leverbaar is,of Z:2+2 is 4 ohm.
2 ohm per spoel en dan in serie,net als me ouwe JL en de SDX15.

Maar als de amp niet clipt en meer uitgaat,Maximus heeft er plezier van,dan zal het wel net goed gaan met door jouw bovengenoemde zaken.



basyamaha

Quote from: morca on June 20, 2012, 00:37:12
Daarom draai ik ook liever op 4 ohm,als de unit zo leverbaar is,of Z:2+2 is 4 ohm.
2 ohm per spoel en dan in serie,net als me ouwe JL en de SDX15.
Dat is de fout die men maakt  , Z  is zeg maar afgerond op een hele eenheid 
voorbeeld  wat fabriekant zegt over een woofer Z=4 ohm en  Re=3,2 ohm 
of andere woofer Z=4 ohm en Re=4,8 ohm 

Dan is het dus mogenlijk om de speaker met Re 4,8 ohm parralel aan te sluiten op een 2 ohm versterker .



Beide is mogenlijk ,  je moet echt altijd naar Re kijken dat is de echte weerstand (ohm) van de driver .



Quote from: morca on June 20, 2012, 00:47:13
Bas@monacor sph450tc  ,mooie sub.
En welkom op het forum   :thumbs-up:

Dank je .

maximus79

Hier heb ik allemaal geen kaas van gegeten, maar zit het nu met wat ik heb op de beste manier aangesloten?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Quote from: maximus79 on June 20, 2012, 11:05:03
Hier heb ik allemaal geen kaas van gegeten, maar zit het nu met wat ik heb op de beste manier aangesloten?
Als hij goed speelt lekker laten.
Gaat het nog fout Jacco bellen  :D
Woofers zijn nu deze imp dus weinig mmeer aan te doen.
Plus dat als je geen probleem meer hebt,zal het goed zijn.
Het is alleen niet de manier van werken van de meeste leden,meer niet.

Bart_M

Er zit wel verschil in de parameters als je met 1 of 2 spoelen meet.

Hierbij de specs van mijn Tumult. Links de offciele parameters, rechts de gemeten met 1 spoel en de spoelen in serie.

morca

Quote from: Bart_M on June 20, 2012, 18:47:15
Er zit wel verschil in de parameters als je met 1 of 2 spoelen meet.

Hierbij de specs van mijn Tumult. Links de offciele parameters, rechts de gemeten met 1 spoel en de spoelen in serie.
Ik zal jouw zeker niet tegenspreken dat er geen verschil in zit , daar ben je kundig genoeg voor.Kundiger wat rekenen betreft dat weet ik wel zeker  ;)
Maar het ging erom ,mochten er nog wel impedantie dips opspelen,en hij moet toch met de zelfde woofers en amp doordraaien.
Kan dat best,de spec,s zullen idd iets verschillen,maar verwaarloosbaar in zo,n gesloten systeem.
Hij speeld en heel wat beter als niks of iets wat uitslaat.

Snap je ,ik raad het niet als manier van bouwen ,maar als op dit moment niet meer nodige oplossing zodat Maximus ze sub,s spelen.
Achterhaald want ze spelen,dus er word niks anders geschakeld ,
en daar komt nog bij,zouden ze nu uit blijven slaan,en hij zo door moet spelen ,het opeeen best een leuke oplossing is.
Denk niet dat hij 2 keer af wil rekenen   :D

Interficior

Quote from: Bart_M on June 20, 2012, 18:47:15
Er zit wel verschil in de parameters als je met 1 of 2 spoelen meet.

Hierbij de specs van mijn Tumult. Links de offciele parameters, rechts de gemeten met 1 spoel en de spoelen in serie.
Ja, maar dat is tussen 1 spoel en twee spoelen. Met 1 spoel halveer je je BL wat je terugziet in de Qes en daarmee ook Qts. Dat je Mms toeneemt met een spoel vind ik dan weer erg merkwaardig.

Maar tussen parallel en serie? (dus in beide gevallen twee spoelen).
Take it or lease it

morca

Quote from: Interficior on June 20, 2012, 20:27:30



Maar tussen parallel en serie? (dus in beide gevallen twee spoelen).
Ik vond ook al raar dat je met 1 spoel rekende,maar reken niet zo vaak dus dacht laat maar,het zal wel.
Maar als ik Camiel zo lees en erover nadenk,...........dan klopt het idd niet.

basyamaha

Quote from: Interficior on June 20, 2012, 20:27:30
Ja, maar dat is tussen 1 spoel en twee spoelen. Met 1 spoel halveer je je BL wat je terugziet in de Qes en daarmee ook Qts. Dat je Mms toeneemt met een spoel vind ik dan weer erg merkwaardig.

Maar tussen parallel en serie? (dus in beide gevallen twee spoelen).
2 spoelen parallel of in serie bij een dubbelspoels woofer geeft nagenoeg de zelfde parameters , getest in het blad klang & ton , de BL en de ohm is anders maar bijde manieren van aansluiten maakt niets uit voor de grote van je behuizing .

1 spoel gebruiken dan heb je hele andere parameters en daardoor ook een vele grotere behuizing nodig , Qts verdubbelt namelijk .

morca

Hoe speelt dit MTX systeem nou Maximus,wel verpletterd zeker tov je oude sub.  :D

:thumbs-up:
Metingen zijn netjes geworden,globaal gezien loopt ie toch tot een min 3 db van 17 hz ofzo


Dus de vraag kan een  MTX 15" woofer met Fs van 26 hz onder de 20 hz laten spelen voor HT geweld ?
Lijkt me bovenste meting gezien,....ja.

maximus79

Quote from: morca on June 21, 2012, 22:21:56
Hoe speelt dit MTX systeem nou Maximus,wel verpletterd zeker tov je oude sub.  :D

:thumbs-up:
Metingen zijn netjes geworden,globaal gezien loopt ie toch tot een min 3 db van 17 hz ofzo


Dus de vraag kan een  MTX 15" woofer met Fs van 26 hz onder de 20 hz laten spelen voor HT geweld ?
Lijkt me bovenste meting gezien,....ja.

Knip
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2