MTX 15" woofer met Fs van 26 hz onder de 20 hz laten spelen voor HT geweld ?

Started by yorkie13, June 16, 2012, 09:05:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

De 15 inch MTX Woofers hebben een Fs van 26 hz, misschien zit het daarin ?

Je kan dus vraag stellen of het verstandig is om een woofer met een Fs van 26 hz  onder de 20 hz
op hoog volume te laten spelen ?

Zeker met het enorme laag wat er in bepaalde (Hulk) films zit tegenwoordig.

MTX T615-44


Specificaties:
RMS Power : 500W
Max Power : 1500W
Frequency response : 26Hz - 200Hz
Sensitivity : 91,9 dB/2,83v/1m
Fs : 26,2Hz
Re : 6,12Ohm
Z : 4Ohm + 4Ohm
Qms : 5,30
Qes : 0,55
Qts : 0,50
Vas : 113Liter
Mms : 355,1gr
Cms : 0,104mm/N
BL : 25,4N/A
Sd : 876cm2
Vd : 1,40Liter
Xmax : 16,0mm
Diameter : 38cm (15'')

edit :

ik zal deze ook even in het zelfbouw topic plaatsen, kunnen de rekenaars ermee aan de slag.

yorkie13

het gaat om een gesloten systeem met een Inuke 3000DSP  als aansturing.

Probleem is dat de inuke bij hoge volumes in de beveiliging springt.

Wordt er echter een -8 db subsonic filter op 20 hz geplaatst , dan lijkt het probleem weg te blijven.

Vraag dus , is een deze woofer wel in staat om onder de 20 hz te spelen, of is de Inuke 3000 DSP de zwake schakel ?


Former member 78

Ik heb 'm 1x in de protectie gekregen.
Toen stond het zo asociaal hard, dat het eigenlijk niet eens leuk was om te horen.

Als ik hard draai, gaat het 3e lampje van de iNuke aan, de laatste (rode) blijft eigenlijk altijd uit.

Heb een gewone iNuke 3000 en 2x de MTX.

yorkie13

En heb je in de DSP alleen pieken weg gehaald of ook geboost ?

Boosten vraagt ook vermogen van de amp, zeker onder de 30 hz.

Former member 78

Ik heb volgens mij wel een boost.
Keyser heeft het hier ingesteld voor mij.


Timvg

Tuurlijk is dat mogelijk

Gewoon een linkwitz transform toepassen om de gewenste curve te krijgen. Onder de fs spelen is geen probleem.

De vermogens van de inuke zijn piek (rms is ongeveer de helft) en gemeten bij 1000hz.. dus geen echte cijfers over het lage gebied.

Wees wel zeker dat je het inputsignaal nergens clipt, eventueel gain van de inuke op max en in de dsp het overall level aanpassen, bv starten op -6 in de dsp en de receiver, indien nog te luid nog wat zachter gaan via de DSP..




Former member 78

Ik speel in 2Ohm.
Dan heeft die RMS ruim 1000watt.

Volgens de opgave van Behringer.

yorkie13

Moet de vraag hier niet zijn wat de impedantie van de woofer is, en hoeveel power deze
nodig heeft om het gewenste geluidsniveau voor films te halen ?

morca

De 44 die jij noemt Ralf,vind ik parralel teveel voor de amp qua imp load die erg laag zal zijn soms.
In serie op 8 ohm slaat de amp uit omdat die 315 watt echt te weinig is voor de woofer.

Die fs maakt niks uit,mijn fs is 24 en bij slaat na een middagje/avond RalphH op visite nog niet uit.
Plus dat ik zelf ook vaak best hard film kijk,,dus die Fs is het niet.gezien ik volgens me mic tot 14/15 hz draai,met een betere mic misschien nog wel lager.

In mijn ogen had de 22 versie erin gemoeten,2 ohm per spoel en dan in serie naar 4 ohm.
Dat vind de Inuke iets lekkerder vermoed ik,nou krijgt ie imp loads(dip,d onder 1 ohm misschien) in het ultralaag.
daar zit de bottleneck denk ik.

Plus dat zonder 20 hz filter de boel meteen uitslaat,maakt de Inuke een zeer ongeloofwaardig product.
Hoe kan je nou een sub vergelijken met een .........(duur merk) als de protectie erin gaat zonder 20 hz filter.

Timvg

Ik heb nog een inuke in de verkoop staan als de persoon in kwestie graag eens met 1 inuke per sub wilt gaan draaien  :)

Edit: zie dat het over de 44 versie gaat, tweede amp is dus geen oplossing.

yorkie13

De vraag is natuurlijk of de 44 of de 22 versie erin zit

maar dat weten we snel genoeg lijkt me

morca

Zie andere topic,denk dat de XLR B niet is aangesloten.
Hoop ik voor hem en denk het ook wel,blijft wel dat zelfs dan onder de 20 hij uit gaat.
Je moet 20 hz filteren,slechte zaak.

Ik zou zeggen Inuke terug en een crown XTI erop en dan in 8 ohm gaan draaien ,2 ohm geeft te lage dips.
ik weet zeker dat dat het is.
Lage imp dip,exteme belasting omdat de Xmax Kwadratisch toeneemt,dus het opgenomen vermogen ook denk ik.
En juist op dat moment krijgt de amp de imp dip ook nog een om zijn oren.............

Lijkt me toch erg duidelijk wat het probleem is.

Maareuh laat Jacco dat beter zelf regelen via PM,komt vast wel goed  ;)

Bart_M

Je kan niet zomaar switchen tussen 2 of 8 Ohm. De TS parameters van de driver hangen hier nl ook vanaf.


Bart_M

Je kan inderdaad makkelijk wisselen, maar je berekende box klopt niet meer

maximus79

Quote from: RA SUBS on June 16, 2012, 11:39:43
De vraag is natuurlijk of de 44 of de 22 versie erin zit

maar dat weten we snel genoeg lijkt me

44
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Timvg

Quote from: Bart_M on June 16, 2012, 14:33:05
Je kan inderdaad makkelijk wisselen, maar je berekende box klopt niet meer

In een gesloten systeem is dit verschil verwaarloosbaar

Bart_M

Quote from: Timvg on June 16, 2012, 14:47:18
In een gesloten systeem is dit verschil verwaarloosbaar

Klopt, zeker als je voor een natte vinger methode gaat bij het maken een gesloten kist ;D

morca

Quote from: Bart_M on June 16, 2012, 15:01:54
Klopt, zeker als je voor een natte vinger methode gaat bij het maken een gesloten kist ;D
Met dat natte vingerwerk heb ik nog nooit in de sloot gestaan ,altijd netjes op het droge.
Het ligt er in jouw aanname aan hoe goed die natte vinger is  :D

morca

Om toch nog even terug te komen.
Kan links en rechts apart op die ene speakon,dat weet ik namelijk niet meer.

Dan zouden de sub,s zoals Ralf zegt parralel kunnen staan.
Als de spoelen vd sub dan in serie staan,staat er 4 ohm op de amp.
Dit is goed,met een splitter op input B ga je meer vermogen krijgen.
En op 4 ohm heb je geen impedantie dips,zoals bij 2 ohm.

Maar ik zie in het scherm vd amp 2 ohm staat,geeft de Inuke de aangesloten impedantie aan ?
het gaat mij erom of de subs op 1 kanaal zitten,en de amp dus op mono draaid.en of ze dan Serie of parralel staan?
Hoe zijn de spoelen vd woofer geschakeld in de kist.Serie of parralel? 2 ohm of 8 ohm ?

Als  dat duidelijk is zal je probleem onder de loep kunnen.
Want dan weten we wat er gebeurd,nu niet .....


CaptainJack

Ondertussen is het "probleem" gevonden en opgelost.

Om in ieder geval even wat antwoorden te geven:

- De behringer heeft beide uitgangen op de aansluiting van connector A zitten. Dit is gedaan om het makkelijk te maken wanneer de versterker in brug wordt gebruikt.
- In de software kan je aangeven aan welke impedantie de versterker per kanaal speelt. Dit is voornamelijk voor de Limiters die in de DSP verwerkt zitten.
- Er is dus 1 sub per kanaal aangesloten. 

morca

Volgens mij krijg je wel meer output Jacco bij bijde.
Maar laten we daar geen discussie van maken,ik zal nog eens goed bij Ejorne kijken.
Ik zou als ik jouw was toch nog eens kijken.

Als het Ejorne uitkomt ga ik hem eens meten wat hij geeft op A of A en B input.
Misschien komt het bij hem weer door ze mono schakeling .......

Niet om jouw tegen te spreken,maar Ejorne ook niet  ;)

problem solved  ;)

CaptainJack

Het is maar net hoe alles ingesteld staat.
In dit geval maakt het niet uit.

CaptainJack

Quote from: RA SUBS on June 16, 2012, 09:08:28
het gaat om een gesloten systeem met een Inuke 3000DSP  als aansturing.

Probleem is dat de inuke bij hoge volumes in de beveiliging springt.

Wordt er echter een -8 db subsonic filter op 20 hz geplaatst , dan lijkt het probleem weg te blijven.

Vraag dus , is een deze woofer wel in staat om onder de 20 hz te spelen, of is de Inuke 3000 DSP de zwake schakel ?
Om nog even alles op te helderen:

- De genoemde woofer heeft helemaal geen probleem met frequenties onder de 20Hz.
- De iNuke was ook niet de zwakste schakel.

Zodra ik hoorde van het probleem had ik al een vermoeden dat er ergens een boost werd gegenereerd. Alleen was niet duidelijk waar of door wat.

Uiteindelijk bleek dit dus door de Audissey in de receiver gedaan te worden. De Audissey was namelijk ingeregeld toen de oude sub nog in gebruik was. Dit was een totaal andere subwoofer dan nu in het systeem was geplaatst.
De ouder sub had waarschijnlijk volgens Audissey een behoorlijke boost nodig ergens rond de 20Hz.
De nieuwe sub had dit helemaal niet nodig.
Audissey is nu uitgeschakeld in het systeem en de verzwakking van -8dB op 20Hz is ook weer uitgeschakeld.
Alles werkt nu goed.


yorkie13

mooi dat het opgelost is, maar dat de amp in de beveiliging sprint is ook niet echt goed lijkt me.