Betrouwbaarheid CoconutBattery

Started by VlisChris, June 14, 2012, 00:32:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Hoe betrouwbaar is genoemde software?
Zie bijgesloten screenshot. Of ik lees hem verkeerd?

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Summer

#1
Begrijp ik goed dat je je afvraagt waarom de ene balk 38% aangeeft en de andere 100%?
Dit is geen fout! De eerste balk geeft je laadniveau aan, de accu is nog voor 38% vol. De
tweede balk geeft de capaciteit weer van de accu.

De accu is ontworpen om 6500 mili ampere aan stroom te kunnen bevatten. Na vaak of
verkeerd laden (of door ouderdom) kan deze capaciteit achteruit gaan. Je kunt dan de
accu niet meer zo vol krijgen als oorspronkelijk de bedoeling was. Dit is bij jouw accu
nog niet het geval. Vandaar de 100% capaciteit.

Je ziet ook dat jouw accu nog 2476 mAh aan stroom bevat (=38%) van de maximale 6510.

Audiofiel

#2
Ik denk dat Christiaan iets anders bedoelt. Hoe kan hij na 32 maanden en 447 laadcycli nog steeds op 100% capaciteit staan (of zelfs 10 mAh er boven)...


Dat is inderdaad vreemd en geeft te denken over de betrouwbaarheid, want dat is onmogelijk. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Ik denk dat de software schrijver de bekende fout heeft gemaakt om de benodigde laadcapaciteit gelijk te stellen aan de huidige accucapaciteit en dat is pertinent onzin. Je kunt bij een oude accu die nog maar 60% van zijn originele capaciteit (0,6C) heeft best 100% lading (1C) nodig hebben om naar de eindconditie te komen.
Zeker bij een verhoogde interne weerstand wordt veel van de lading dan in warmte omgezet.
De enigste betrouwbare manier om een accucapaciteit te meten is een accu volledig opladen en vervolgens onder exacte condities (dus gelijke stroom) op 1/10C te ontladen tot eindniveau.

VlisChris

Quote from: Audiofiel on June 14, 2012, 08:19:06
Ik denk dat Christiaan iets anders bedoelt. Hoe kan hij na 32 maanden en 447 laadcycli nog steeds op 100% capaciteit staan (of zelfs 10 mAh er boven)...


Dat is inderdaad vreemd en geeft te denken over de betrouwbaarheid, want dat is onmogelijk. ::)

Exact :) Erg opvallend dat mijn accu nu beter zou presteren dan af fabriek. Nu weet ik dat Apple vaak geweldige specs toebedeeld worden door de fans, maar dit gaat zelfs mij te ver :P
Zal ze eens een mailtje sturen met de vraag of de ontwikkelaars een idee hebben. Benieuwd of, en zoja, wat voor antwoord ik krijg :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Quote from: Kjelt on June 14, 2012, 09:20:29
Ik denk dat de software schrijver de bekende fout heeft gemaakt om de benodigde laadcapaciteit gelijk te stellen aan de huidige accucapaciteit en dat is pertinent onzin. Je kunt bij een oude accu die nog maar 60% van zijn originele capaciteit (0,6C) heeft best 100% lading (1C) nodig hebben om naar de eindconditie te komen.
Zeker bij een verhoogde interne weerstand wordt veel van de lading dan in warmte omgezet.
De enigste betrouwbare manier om een accucapaciteit te meten is een accu volledig opladen en vervolgens onder exacte condities (dus gelijke stroom) op 1/10C te ontladen tot eindniveau.

Het zal vast en gerust volledig kloppen wat je schrijft, maar ik ben maar een simpele fotograaf en postbezorger :) Kan er eigenlijk geen touw aan vast knopen ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Audiofiel

Kjelt bedoelt dat een oudere accu weliswaar op den duur een lagere capaciteit heeft, maar dat de hoeveelheid energie die nodig is om het tot die (lagere) capaciteit op te laden, wel gelijk blijft. Niet alle energie wordt dan dus meer gebruikt voor lading, maar steeds meer wordt verspild aan warmte.

Als je alleen kijkt naar de hoeveelheid energie die wordt gebruikt voor het laden, zou je verkeerde cijfers krijgen voor de capaciteit. Dat is echter ook niet het complete verhaal, want dan zou CoconutBattery altijd te veel of maximale capaciteit moeten weergeven en dat is niet zo. Mijn ervaring is dat je op verschillende machines na 1 jaar ouderdom wel degelijk terugval ziet in de weergegeven capaciteit. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

MaxxMark

Het is vrij apart inderdaad dat hij nog op 100% staat. Wel zou het kunnen zijn dat je gewoonweg geluk hebt gehad op 2 vlakken;

1. op het vlak van de initiele charge (die mogelijk boven de design capacity heeft gelegen, de 'design'-waarde is een richtwaarde en geen vast gegeven).

2. op het vlak van decay in de batterij, misschien heb je hem altijd juist gebruikt of heeft de batterij er weinig last aan ondervonden.

Desalniettemin is het vrij apart.


Alternatief wat ik me nog kan bedenken is dat Coconut je laptop niet kent en dat het eigenlijk een batterij was die start op 7500mAh. Ik heb geen idee hoe die waardes bepaald worden (uitgelezen, of aangenomen)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

VlisChris

Dat geluk hebben zou nog een mogelijkheid kunnen zijn ja. Zou het apart vinden, maar zeg nooit nooit.
Het niet kennen van mijn laptop kan ik me niet voorstellen. Het is gewoon een MBP 15,4" Dus niet bepaald een onbekend model.

Gebruik mijn laptop overigens dwars door elkaar heen voor wat betreft laden, accu gebruiken, helemaal opladen, deels opladen, enz. Het is maar net wat me uitkom.

Straks als ik tijd heb even een mailtje eraan wagen :)

@ Audiofiel: bedankt voor de uitleg.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Kjelt

Overigens wat me nog te binnen schiet is dat dit soort software pas relevante cijfers kan genereren als je zo nu en dan de accu ook eens bijna helemaal ontladen hebt (zeg 10% resterend).
Als je steeds de accu bv tot 80% ontlaad en weer oplaad dan kan de software eigenlijk geen goede cijfers berekenen wat betreft de accu capaciteit.
Je mag LiIon accus trouwens nooit helemaal ontladen (<10%) dat vinden ze niet fijn  ;)

VlisChris

Tja. Dat komt ook met regelmaat voor. Net zoals dat die af en toe ook volledig ontladen wordt als ik aan het werk ben en niet zit op te letten.
Denk dat ik vrij evenwichtig wissel tussen helemaal leeg, bijna leeg, en de waardes daarboven. Maar heb die ontwikkelaar een mailtje gestuurd. Eens kijken wat zijn reactie is.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Snelle reactie nog.

QuoteHi Christiaan!

This is a battery quality issue. As Batteries are still a piece of chemical magic manufacturers can only produce batteries with a capacity-range. Apple then orders battery capacities with "at least" 6500 mAh and then might get more than 6500 mAh (i've seen up to 5% more capacity than it should have when Apple received it.)
So this is a normal behavior.

Cheers

Chris

5% verschil is 325mAh extra. Dus het zou moeten kunnen :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

MaxxMark

Je hebt dan wel heel veel geluk :)

Apple garandeert dat de accu na, ik dacht, 400 cycli's nog een capaciteit moet hebben van 80%. Ik zit met mijn accu daar nog boven (85% ofzo).

Jij zou dan en geluk hebben met je batterij, en geluk hebben met de degradatie snelheid van je accu. Natuurlijk niet onmogelijk. Maar wel heel speciaal.

Overigens @Kjelt; een loadcycle wordt als ik mij goed herinner al gezien als een flinke drain en volledige charge. En daarbij is het volledig ontladen en herladen bij macbook pro's al sinds de 2009 modellen niet meer nodig om de accu te calibreren.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

VlisChris

QuoteJij zou dan en geluk hebben met je batterij, en geluk hebben met de degradatie snelheid van je accu. Natuurlijk niet onmogelijk. Maar wel heel speciaal.

ik denk inderdaad dat er ook een onvolkomenheid in de software zit.
Jammer dat ik de software niet kende toen ik de laptop kocht. Ben erg benieuwd waar die op stond toen ik hem voor het eerst aanzette :)

Maarja. Razend veel geluk is niet uit te sluiten natuurlijk :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Kjelt

Quote from: MaxxMark on June 15, 2012, 00:21:33
Overigens @Kjelt; een loadcycle wordt als ik mij goed herinner al gezien als een flinke drain en volledige charge. En daarbij is het volledig ontladen en herladen bij macbook pro's al sinds de 2009 modellen niet meer nodig om de accu te calibreren.
Zou kunnen. Ik ga even uit van een ander Apple apparaat, de iPad 2010-2011 en 2012 versie waar in de manual duidelijk staat aangegeven dat de battery% indicator alleen goede waardes weergeeft als je zo nu en dan de accu bijna helemaal hebt benut.
Dit is ook wel logisch aangezien een liPo enLiion accu de spanning behoorlijk constant blijft kun daar de ladings% niet van afleiden.
Dus de enige mogelijkheid is eigenlijk de gehele capaciteit uit te rekenen door het stroomverbruik en tijd te meten over het ontladen van de gehele acculading (zo doen ook alle intelligente batterijladers het bij een Cycle, dan laden ze tot 100% en dan ontladen ze de accu in zijn geheel). Probleem bij ontladen is de niet constante ontlaadstroom. De acculading wordt normaal gespecificeerd bij ontladen met < 1/10C. Oftewel een 6000mAh accu moet bv 10uur lang 600mA kunnen leveren. Dit wil niet zeggen dat die accu ook 1 uur lang 6000mA oftewel 6A kan leveren, die tijd is vaak beduidend korter (soms wel een factor 2).
Aangezien een laptop wel eens bv 2A of meer kan trekken (tijdelijk) wordt het dan lastig meten.
Maar goed, het belangrijkste voor TS is niet de daadwerkelijk capaciteit op de % nauwkeurig maar een ruwe inschatting of je accu nog goed is en mee kan of niet.

VlisChris

Zo leer je nog eens wat interessante dingen over iets voor de hand liggends als een accu :D

Goed uitgelegd zo.

Dat mijn accu nog goed is weet ik gelukkig wel. Was op zoek of mijn accu een beetje op niveau was of al ver gedaald. Voor mijn gevoel hangt het ding regelmatig aan de oplader en ik had dus verwacht dat ik minder performance over zou hebben.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Niek_gti

Je zou nog iStat eens kunnen checken, die komt in je dashboard te staat. Kijken wat die voor waardes geeft

VlisChris

100%
Geweldig ding trouwens. Gebruik hem zowel op iMac als MBP al tijden.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

#18
Quote from: MaxxMark on June 15, 2012, 00:21:33
Je hebt dan wel heel veel geluk :)

Apple garandeert dat de accu na, ik dacht, 400 cycli's nog een capaciteit moet hebben van 80%. Ik zit met mijn accu daar nog boven (85% ofzo).

Jij zou dan en geluk hebben met je batterij, en geluk hebben met de degradatie snelheid van je accu. Natuurlijk niet onmogelijk. Maar wel heel speciaal.


Even een oudere koe uit de sloot halen.
Nu begint het bizar te worden :o Zeker als je bedenkt hoe absurd veel dat ding aanstaat. Laatst begon die wat moeizaam te werken. Ik dacht even na te kijken hoelang die al aanstond. Na 32 dagen continue aan te hebben gestaan (ok, wel veel scherm dicht, maar niet uitzetten) werd het tijd om hem even opnieuw op te starten. Sindsdien draait die weer als een zonnetje. . .
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Wat hou ik van ouwe koeien :D :D :D


Ik zit te overwegen om mijn accu onderhand eens te gaan vervangen. Niet echt voor zijn tijd.
Maar, het is nog steeds dezelfde originele accu als er bij zat toen ik de laptop ontving :) Ding is onderhand ruim 6 jaar oud.

Niet onaardig dat de accu nog steeds werkt. (al valt die tegenwoordig zonder netspanning wel erg snel uit hoor).

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

MaxxMark

Dan is je accu best hard achteruit gegaan gezien de oude discussie :O

Mijn MBP draait nog steeds zijn rondjes goed. Iets ouder dan de jouwe, wel minder vaak gecharged, en een MBP 17" (dus grotere batterij):


Welke app gebruik jij nu? Want dat ziet er niet (meer) uit als CoconutBattery
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

VlisChris

Battery Health geloof ik.
Iets opvallends is dat nu zowel de eigen app van Apple (volgens mij) als dit progje nu opeens 42% accu aangeven als gezondheid. Dus weer 7% meer dan gister.

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

MaxxMark

Nu je dat zegt; dat is mij ook wel eens opgevallen! Volgens mij treedt dat inderdaad op als de batterij niet 100% vol is (en meer als hij relatief leeg is). Bij mij viel het me op dat vandaag de MBP nadat ik dat screenshot maakte het nog uren duurde voordat hij echt 100% vol was. Tegen 10 uur was ie 95.7% en in de loop van de middag pas gezien dat hij echt vol was. Het charge-lampje was overigens bij mij al groen toen hij op 95.7% was. Ik had daarmee het vermoeden dat hij misschien al niet meer voller kon.

Ook grappig; in mijn screenshot staat Max Charge 10489 en hij zegt nu 10496. Toch een whopping 7mAh extra ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

VlisChris

Beter erbij dan eraf toch :D

Toch moet ik echt eens binnenkort achter een andere accu aan. Andere accu, en andere schroefjes voor mijn bodemplaat. Die zijn er ooit eens uitgevallen. En dus kiert de onderkant van mijn laptop nogal. En dat zal nogal stof aantrekken wat a. niet goed voor mijn laptop is, en b. niet goed voor de accu zal zijn omdat mijn laptop meer en harder moet koelen nu.

Binnenkort toch maar eens gaan zoeken... Zal weer wennen worden, je laptop een tijdje kunnen gebruiken zonder steeds dat stomme snoer mee te nemen :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.