Nieuwe MacBook Pro

Started by Gaeje, June 12, 2012, 17:23:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Quote from: Martinus on June 22, 2012, 10:49:41Toch erg mooi, vind de prijs alleen wel à mai.... maar goed. Stel ik zou niets hebben thuis, dan wast wel een overweging.
Wat kost zo'n ding 2200 toch? Dan is de keus makkelijk dat kan ik niet betalen en als ik het wel kon dan had ik het er niet voor over. Ik zou hem best willen hebben voor de fun maar dan moet eerst mijn salaris met een factor 3 omhoog ben ik bang ;D
Wel een prachtig apparaat die ook goede recensies krijgt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Even voor de goede orde, ik ben voornamelijk overgestapt voor grafische toepassingen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

Quote from: Erik on June 22, 2012, 10:55:13
Wat kost zo'n ding 2200 toch? Dan is de keus makkelijk dat kan ik niet betalen en als ik het wel kon dan had ik het er niet voor over. Ik zou hem best willen hebben voor de fun maar dan moet eerst mijn salaris met een factor 3 omhoog ben ik bang ;D
Wel een prachtig apparaat die ook goede recensies krijgt.

De meeste 'pro' gebruikers gaan voor het hogere model en dan zit je al snel tussen de 2800 en 3000 euro. Zoals ik al aangaf dit is voor mensen die hem voor het werk gebruiken en de waarde snel terug kunnen verdienen. Bijvoorbeeld als je 4HD camera's wil aansluiten met hdmi uit of als je zware foto bewerkingen wil doen met de extra goed scherm. De echte 'klap' komt over een jaar als ze dit naar de andere (vooral airs) gaan verschuiven nu is het voor een kleine maar duidelijke niche bedoeld want de kosten voor apple zijn ook nog te hoog nu.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

mansm

Ik denk dat het wel wat langer dan een jaar zal duren voordat de retina's naar de gewone macbook pro/air komen. Wat ik eerder verwacht is dat je volgend jaar een 17" retina screen zal krijgen

danielo

Quote from: mansm on June 22, 2012, 15:03:41
Ik denk dat het wel wat langer dan een jaar zal duren voordat de retina's naar de gewone macbook pro/air komen. Wat ik eerder verwacht is dat je volgend jaar een 17" retina screen zal krijgen

Ik denk toch echt andersom, de ipad heeft al zo'n scherm. 11" en 13" liggen er niet ver vandaan. Van de 17" worden er niet voldoende verkocht denk dat we die niet meer gaan terugzien. We zullen zien maar ik denk dat apple al hun schermen naar retina gaat brengen in de komende 18maanden en de productie vastzetten. Denk dat de geruchten over grote schermen (wat mensen doet denken aan tv's) gaat over nieuwe 4k+ 24" ,27" en 30" schermen.

Eens kijken wie er het beste kan gokken :).

Daniel.

denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Gaeje

ondertussen ligt hij op mijn schoot, mooi laptopje.

scherm spiegelt een beetje, maar valt eigenlijk wel mee. heb hem nog niet buiten gebruikt. Scherm is wel echt heel knap. de extra winst is zichtbaar, zelf op 60cm kijkafstand

de computer is ook retesnel, is het nu omdat er nog niet veel content opstaat of door de ssd, ik weet het niet.

de superdrive heb ik niet genomen, eens zien hoe lang het duurt eer ik er effectief eentje nodig heb.

aantal accesoires ook besteld, thunderbolt naar esata, thunderbolt naar FW800 (fw 800 naar 400), etc...

Xstream

#81
Quote from: danielo on June 22, 2012, 16:27:04
Ik denk toch echt andersom, de ipad heeft al zo'n scherm. 11" en 13" liggen er niet ver vandaan. Van de 17" worden er niet voldoende verkocht denk dat we die niet meer gaan terugzien. We zullen zien maar ik denk dat apple al hun schermen naar retina gaat brengen in de komende 18maanden en de productie vastzetten. Denk dat de geruchten over grote schermen (wat mensen doet denken aan tv's) gaat over nieuwe 4k+ 24" ,27" en 30" schermen.

Eens kijken wie er het beste kan gokken :).

Daniel.
Ik denk dat die 17" wel blijft hoor. Retina op een groter scherm = nog beter. Al mijn collega's werken op een 17" (stuk of 20). Ik weet niet wat de verkoopcijfers zijn, maar gevoelsmatig zijn die echt wel goed. Dit is ook al m'n 3e 17" Macbook pro. Zeker als je bedenkt dat ze de iMac Pro ook al uit gaan faseren waarbij de Macbook 17" juist een mooie desktop vervanger kan worden.
Voor pro gebruik blijft de 17" heerlijk. En natuurlijk, retina lost weer e.e.a. op, maar dat wil nog wel zeggen: meer is beter.

Dus dat is mijn gok :)

Ik hoop ook dat er ook een uitbreiding komt op losse display segment idd. Met name meer functionaliteit dmv thunderbolt.
Bovendien vind ik dat Apple toch wel weer een stapje extra mag doen op display gebied (even los van Retina). Want op dat vlak verliezen ze de laatste jaren gewoon terrein. En dat tov vaak veel goedkopere opties. (Design blijft cool natuurlijk)

Quote from: Gaeje on September 13, 2012, 23:59:46
scherm spiegelt een beetje, maar valt eigenlijk wel mee. heb hem nog niet buiten gebruikt. Scherm is wel echt heel knap. de extra winst is zichtbaar, zelf op 60cm kijkafstand

de computer is ook retesnel, is het nu omdat er nog niet veel content opstaat of door de ssd, ik weet het niet.

de superdrive heb ik niet genomen, eens zien hoe lang het duurt eer ik er effectief eentje nodig heb.
Feli :)
Weerspiegeling is voor mij persoonlijk echt een no-go. Zeker met veel licht. Hier dus een mat scherm. Wel ongehoord dat je daar een paar 100 eu meer voor moet betalen, maargoed, niks nieuws.
En die snelheid, ja, dat is de SSD :) Is echt een enorm verschil. En dan weet je ook nog dat er een Kingston in zit, lang niet de snelste (al is 't de vraag of je dat wel echt merkt).
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

LocoJ

Quote from: Xstream on September 14, 2012, 19:54:49
En dan weet je ook nog dat er een Kingston in zit, lang niet de snelste (al is 't de vraag of je dat wel echt merkt).

Volgens mij zit er een Samsung 830 SSD in.
En dat is toch wel best een snelle... (mag ook wel voor die prijs natuurlijk :-))
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

Xstream

#83
Quote from: LocoJ on September 14, 2012, 20:02:04
Volgens mij zit er een Samsung 830 SSD in.
En dat is toch wel best een snelle... (mag ook wel voor die prijs natuurlijk :-))
Ow ok, ja das een hele snelle idd. En Samsung en Apple zijn al zulke dikke vrienden :D
Ik wist niet dat ze overgestapt waren. 2011 modellen hadden nog kingston iig. Heb ik niks gezegd.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Gaeje

Quote
Weerspiegeling is voor mij persoonlijk echt een no-go. Zeker met veel licht. Hier dus een mat scherm. Wel ongehoord dat je daar een paar 100 eu meer voor moet betalen, maargoed, niks nieuws.



ja had ik kunnen kiezen was het ook een matte voor mij geweest. Maar helaas. De retina is altijd glanzend. Maar het valt echt best mee, beter dan vorige laptops

Er komt volgens mij ook zeker een 17" retina, de 17 was gewoon een heel populaire laptop.

Ook hoop ik op een 27" desktop retina display, en daar ga ik wel degelijk op wachten. Proberen in tusstijd een 30" occasie op de kop te tikken :-)

danielo

Quote from: Gaeje on September 16, 2012, 09:00:13

Er komt volgens mij ook zeker een 17" retina, de 17 was gewoon een heel populaire laptop.

Ook hoop ik op een 27" desktop retina display, en daar ga ik wel degelijk op wachten. Proberen in tusstijd een 30" occasie op de kop te tikken :-)

Op welke bron baseer je dit ? Alles at ik hoor is dat de 17" niet voldoende afgenomen werd en dat die zal verdwijnen zou graag een bron zien van de verkoop cijfers. Punt met de retine 27" of 30" is dat de vraag is wat dat inhoud het kan niet 4x zoveel pixels zijn want dat kan hdmi niet aan het meest waarschijnlijke is een 4k scherm denk ik. De definitie van Retina zal het ruimte geven voor ze om het te claimen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Gaeje

Bron, bron, bron... Rustig maar. Ik zie gewoon in mijn omgeving, de pro sector, heel veel 17" macbook pro's. Dus ik denk dat er best veel de deur uit gaan.

Xstream

#87
Quote from: danielo on September 23, 2012, 11:26:23
Op welke bron baseer je dit ? Alles at ik hoor is dat de 17" niet voldoende afgenomen werd en dat die zal verdwijnen zou graag een bron zien van de verkoop cijfers.
En wat is jouw bron?
Er is meer m.b.t. scherm dan pixels alleen he. De grootte van de pixels speelt ook nog wel een rol. En de grootte van een scherm ook. Naast ruimte ook gewoon visuele perceptie van een groter scherm. Is veel rustiger om te werken.

Ik heb vd week eens zo'n 15" retina bekeken. Hartstikke mooi hoor, maar je kunt 't echt niet op max zetten, want dan kun je simpelweg bijna niks meer lezen. Op de 1na hoogst zit je qua grootte op de "oude" 17" ongeveer. En op normale setting was 't zoals op de oude 15".

Ik vind ten eerste Retina enorm overtrokken. Het is echt niet zo dat je dadelijk ineens fatsoenlijk kunt werken op een 13" dankzij die techniek ofzo ...
Dat het bijdraagt aan scherpte, yup. En dat is 't ... De rest wordt allemaal bepaald door andere omstandigheden of technieken.

Zelf zou ik niet op de 15" willen werken. Het is dan vrij simpel als dat wel zo zou zijn ... de volgende laptop wordt dan geen Macbook. En ik weet van zo'n beetje al m'n collega's en klanten dat die er ook zo over denken. Dus je verliest dan nogal markt - al heb ik 't idee dat ze daar al goed mee bezig zijn. Behalve bij de iPhone 5 dan ... waarom mensen die zo nodig moeten hebben is me een raadsel overigens ... Of naja, geen raadsel, maar 't gaat allang niet meer om inhoud in ieder geval. Maargoed, des te meer mogelijkheden voor de concurrentie om hun slag te slaan.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

danielo

Quote from: Gaeje on September 23, 2012, 12:47:28
Bron, bron, bron... Rustig maar. Ik zie gewoon in mijn omgeving, de pro sector, heel veel 17" macbook pro's. Dus ik denk dat er best veel de deur uit gaan.

Bedoelde er niets mee, wilde vooral weten of je een bron had want het is geheel tegen wat ik zie/hoor volgens mij gaan we de 17" niet meer zien en wordt de 15" met 2 extra monitoren de nieuwe norm.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: Xstream on September 23, 2012, 14:48:25
Zelf zou ik niet op de 15" willen werken. Het is dan vrij simpel als dat wel zo zou zijn ... de volgende laptop wordt dan geen Macbook. En ik weet van zo'n beetje al m'n collega's en klanten dat die er ook zo over denken. Dus je verliest dan nogal markt - al heb ik 't idee dat ze daar al goed mee bezig zijn. Behalve bij de iPhone 5 dan ... waarom mensen die zo nodig moeten hebben is me een raadsel overigens ... Of naja, geen raadsel, maar 't gaat allang niet meer om inhoud in ieder geval. Maargoed, des te meer mogelijkheden voor de concurrentie om hun slag te slaan.

Volgens mij verliest apple niet markt aandeel in laptops maar zijn ze aandeel aan het winnen tov van de andere dat in combinatie met dat apple de 17" niet meer maakt en veel mensen van de 15" naar de airs aan het stappen zijn lijkt het mij duidelijk dat apple de keuze heeft gemaakt op basis van getallen. Denk dat echte 'pro' mensen prima met een 15" kunnen werken zolang ze maar op de werkplek en thuis extra monitors hebben. We zullen het wel zien..

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Gaeje

Quote from: danielo on September 23, 2012, 16:30:01
Bedoelde er niets mee, wilde vooral weten of je een bron had want het is geheel tegen wat ik zie/hoor volgens mij gaan we de 17" niet meer zien en wordt de 15" met 2 extra monitoren de nieuwe norm.

Daniel.
Die 2 extra monitoren, dat wordt moeilijk 'in the field'. De 2 extra in heb je dan altijd bij, nietwaar?

danielo

Quote from: Gaeje on September 23, 2012, 17:18:35
Die 2 extra monitoren, dat wordt moeilijk 'in the field'. De 2 extra in heb je dan altijd bij, nietwaar?

Correct maar blijkbaar vinden de meeste dat 'genoeg' onderweg. Het is niet echt mijn keuze waarom denk jij dan dat apple de 17" gestopt heeft ?. Ik denk omdat de meeste nu laptops thuis en werk met extra monitors gebruiken (vandaar dat je er nu 3 extra kan hebben) en dat voor onderweg de nadelen van een 17" te groot waren tov van de voordelen. Indien de 17" echt zo populair was dan had apple er wel mee doorgegaan niet ?

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

Ik moet eerlijk zeggen dat ik baalde dat de 17" weg was.
Heb nu de 15.4" retina en moet eerlijk zeggen dat zelfs als er een 17" komt ik waarschijnlijk niet switch. De hogere resolutie helpt mij enorm, ik draai op scaled, dus niet op best voor retina en heb daardoor meer op bureaublad staan dan op de 17" plus het is enorm scherp dus ik kan alles perfect zien.

Formaat is een stuk kleiner en hij is lichter dus ik ben er achteraf heel erg blij mee.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Xstream

#93
Natuurlijk was er een markt switch toen de 13" / tablet / kleinere formaten laptops kwamen. Dat kwam omdat die markt er al was, maar niet (goed) bedient werden.
Uiteindelijk hou je altijd een percentage die gewoon een groter scherm wenst. Sommige kiezen voor een groot extern scherm, anderen werken meer mobiel en dan is 't vaak de perfecte oplossing tussen mobiel en fatsoenlijk kunnen werken. Ik vind 't apart dat de mobiel steeds groter schijnt te moeten en de laptops steeds kleiner. Ik wil juist een kleine mobiel en een fatsoenlijk scherm bij m'n laptop :)

En ik snap ook dat als je op 15,4" werkt en alles is nog up-to-date dat je voor +- 3 a 4000 euro niet even switched.
Als je 17" weghaalt dan dwing je de markt naar 15". Wil niet zeggen dat die markt er dan niet meer is.

Voor mij is 't vrij simpel. Voor mijn gebruik prefereer ik 17". En het markt aanbod bepaald m'n keuze en dat zal waarschijnlijk geen Apple zijn dan.
Maarja, misschien veranderd m'n gebruik wel - kan ook, vice versa ook.

Dus even los van jullie "meningen" - ben ik dus een andere mening toegedaan. En ik ben deel van die markt. En ik weet dat er veel meer zijn die er zo over denken. Natuurlijk moet Apple 't op grotere schaal beoordelen - dat is verder hun pakkie aan. Ik zeg alleen maar waar ik behoefte aan heb. En Apple is voor mij geen merk welke ik "moet" hebben - ben er liever vanaf :P. Het is puur omdat ze 't kleinste, lichtste en meest complete 17" laptop pakket bieden. Dus ik zou 't een gemis vinden, al maakt 't me ook niet uit als Dell, HP of weet ik wie met een beter pakket komt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Gaeje

Ik denk gewoon dat er nog geen is, omdat ze gewoon die hele binnenkant moeten aanpassen... Er is ook nog steeds geen 13" retina, nietwaar?

Is kwestie van al 'iets' op de markt te hebben zeker

danielo

Quote from: Gaeje on September 24, 2012, 00:02:38
Ik denk gewoon dat er nog geen is, omdat ze gewoon die hele binnenkant moeten aanpassen... Er is ook nog steeds geen 13" retina, nietwaar?

Is kwestie van al 'iets' op de markt te hebben zeker

Er is nogal een verschil de 13" maken ze nog de 17" niet meer. De 13" heeft een upgrade gekregen de laatste maanden (net als de 15") de 17" is uit de winkel verdwenen dat is nogal een hint. Ik denk echt dat als je een nieuwe 17" wil je naar een ander merk moet maar goed het is slechts een voorspelling.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Gaeje

Quote from: danielo on September 24, 2012, 09:00:52
ik denk echt dat als je een nieuwe 17" wil je naar een ander merk moet maar goed het is slechts een voorspelling.


je (of ik) kunt niet zo maar naar een ander merk als je hele infrastructuur mac based is. de keuze van os en software weegt meestal zwaarder door dan de keuze 15 of 17".

dus ik denk dat iedereen die nu een mac nodig heeft gelimiteerd is tot 15