Nieuwe MacBook Pro

Started by Gaeje, June 12, 2012, 17:23:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gaeje

Nee wat ik bedoelde is : enerzijds noodgedwongen heb ik voor mn werk een mac nodig (soft-en hardware die quasi alleen mac-based bestaat) en anderszijds door het werkgerelateerd te ontdekken (in de tijd van de filmschool weliswaar, dus nog niet 100% werk werk) ondervonden dat het gewoon een veel aangenamer systeem is dan windows (wat ik de 10 jaar ervoor had gehad)

En merken dat mensen die dezelfde ontdekking gedaan hadden dezelfde mening deelden. Vandaar mss de gewoonte van mac mensen om dat te sharen?

Kijk naar frank ... Grootste pc man ever... Vroeger

Nosoforos

Ik was 7 jaar geleden ook nog hartstikke into pc. Nu hartstikke niet ;)

Xstream

#52
Ik blijf een beetje 50/50 op dit moment. Gebruik al +-15 jaar zowel Mac als Win.
Wel was ik altijd anti-mac. Vond 't echt een prut OS. Met OSX hebben ze de zaken beter voor elkaar.
Beide systemen hebben voors en tegens.

Hoewel Mac sommige dingen heel makkelijk doet, heeft het ook onnodig veel dingen die veel lastiger zijn.
Ik vind dat OSX ook meer de "perceptie" van gebruikersvriendelijkheid heeft dan dat 't ook echt zo is (het ziet/werkt zo gelikt). Wat dat aangaat roem ik ze vanwege hun marketing en design.
Simpel voorbeeld:
Iets wat 4 kliks of meer kost bij OSX, doe je simpelweg met 2 kliks (rechtermuis context menu openen, selecteer) met Win.
Ik vind OSX dan ook echt een klikkerdeklik systeem. En de key shortcuts zijn bijna noodzakelijk om te leren om 't snel te houden - wat voor een leek dus niet makkelijk is.
Als je objectief en praktisch kijkt is het vanuit usability oogpunt helemaal niet gebruikersvriendelijk. Maar het design, en nifty dingen als spaces e.d., geven dus de perceptie van gebruikersvriendelijk (wat ook een onderdeel is van Usability - dus das verder prima).

Ook in Photoshop e.d. heb je die "nags". Bij Layer Blending wil ik gewoon iets kiezen en met pijltjes doorheen kunnen scrollen. Maar nee, bij OSX moet je keer op keer menu openen, selecteren. Dat is niet alleen onnodig veel handelingen, maar ook nog eens lastiger, want je moet de juiste dan weer mikken ook.

Zo kan ik nog wel even doorgaan ... Om over networking nog maar niet te spreken.

Bij MAC werken andere dingen weer heel recht toe recht aan. Een app installeren is gewoon slepen naar je app map en klaar. Van dat soort dingen kan Win zeker wat van leren.
Maar o wee als je buiten dit gebruik gaat vallen ... dan val je weer in complete malaise.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

LocoJ

Quote from: Nosoforos on June 20, 2012, 20:15:22
Ik was 7 jaar geleden ook nog hartstikke into pc. Nu hartstikke niet ;)

dito...
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

jowi

#54
Quote from: Xstream on June 20, 2012, 21:10:26
Bij MAC werken andere dingen weer heel recht toe recht aan. Een app installeren is gewoon slepen naar je app map en klaar. Van dat soort dingen kan Win zeker wat van leren.
Dat vond ik juist zo tegenvallen... de ene keer moet je een app slepen, wat fraai is, maar ik kom ook installers tegen die volgens geen enkele standaard gemaakt lijken te zijn, iedereen doet maar wat lijkt het, en sommige spullen kun je installeren door te slepen of via een installer, maar moet je uren lang google gaan raadplegen en op fora gaan zoeken naar complete scripts die je via terminal (handig! NOT) moet draaien om je spullen weer weg te halen. Ik vind dat windows dit dus veel beter voor elkaar heeft.

Verder, ik vind Mac er erg faai uitzien, niet alleen de hardware maar ook de software. Maar ik ben niet erg onder de indruk over het algemeen. Komt misschien omdat ik een IT-er ben, je kijkt sneller door dingen heen. Een leek zal sneller onder de indruk zijn. Ik had na al die jaren het gejubel van de fans aan te moeten horen er véél meer van verwacht. Ik zou het licht zien. Ik zou niet meer terug kunnen. Ik zou nooit meer anders willen. Nou, ik vind het vooral 'anders'. Sommige dingen vind ik gewoon onhandig. Foldertje hernoemen? Moeilijk, te veel handelingen. Moet je ineens ergens anders doen. Wat fraai is aan windows is  dat consequent de rechtermuis knop de context en eigenschappen van een object behandeld. Dat zie ik in OSX niet zo consequent doorgevoerd bijvoorbeeld, daar kan ik niet aan wennen. Is niet iets 'typisch windows' maar is gewoon logisch en wat mij betreft een voorbeeld van goede usablility. Waar ik me af en toe ook aan stoor is het feit dat de GUI zo mooi 'vloeiend' is, dat wil zeggen het voelt heel 'organisch' aan, maar eigenlijk is het gewoon een soort ingebouwde traagheid, zoals vensters even op gang moeten komen als je ze versleept, dat soort dingen. Geeft een hele aparte indruk, en zal met een supersnelle grafische kaart erg fraai zijn, maar mijn mac mini trekt het eigenlijk nét niet. En zeker niet via remote desktop, dan zitten dat soort dingen gewoon in de weg, en wil je het uit kunnen zetten.

Maar zou ik zo'n nieuwe MacBook Pro willen? Hell yeah :D gewoon omdat het supercool is 8)

Cyrus·

Quote from: jowi on June 20, 2012, 21:38:03
[...]
Sommige dingen vind ik gewoon onhandig. Foldertje hernoemen? Moeilijk, te veel handelingen. Moet je ineens ergens anders doen.
[...]

Huh? Dat gaat net zo eenvoudig als onder Windows hoor. In finder ga je op de folder of file staan, 1x drukken op Enter en je kunt hernoemen.

Maar ben met je eens dat OSX ook aardig wat onhandigheden bevat.
Groeten,
Edwin

jowi

Krijg nou wat :D ja ik ben gewend dat 'enter' de map opent, en dat je met de muis contextgevoelige zaken doet. Dus enter komt sowieso niet in mij op voor het hernoemen. Dus ik klik met de rechtermuisknop, en zie dat ik dus niets kan hernoemen, maar ik kan wel 'Get info' doen, en dan opent ergens een nieuw venster met allerlei file/folder gerelateerde zaken, en dáár wijzig ik dan de foldernaam...

Maar op 'enter' drukken is inderdaad beter, maar naar mijn mening niet logisch, maar dat is gewenning vanuit Windows denk ik. Wel goed om te weten :)

VlisChris

Dat enteren voor het hernoemen heb ik ook proefondervindelijk ontdekt.
Wilde in het begin gewoon een map openen, en verdomd als het niet waar is, kun je opeens je map renamen.

Moet zeggen dat ik daar nog steeds niet altijd bij stil sta (na 2.5 jaar). En nog steeds wel eens op enter druk. Old habbits never die?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Xstream

Ik herken 't maar al te goed ;)
Zeker lastig als je ernaast ook op Win blijft werken ...
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Nosoforos

#59
En rechtermuisknop is gewoon met twee vingers tappen, voor zover nog niet bekend. Inderdaad naam aanpassen doe je met enter. Meeste van deze dingen lijken mij het gevolg van onbekendheid met net andere werking van het systeem. Nochtans nog steeds geen winnaar tov spotlight, dus osx blijft voor mij in grote mate superieur (het gaat namelijk om hoe JIJ het gebruikt, en ik zou daar niet zonder kunnen). Daarnaast gewoon de dingen als een logische indeling in de finder die ik fijn vind, films onder film, foto's onder foto's en downloads altijd standaard in je downloadmap en niet zomaar ergens op je bureaublad. Plus in ieder programma beschikking over een zoekvenster als je een functie niet weet te vinden (soort spotlight binnen apps).

jowi

Quote from: Nosoforos on June 21, 2012, 01:46:20
En rechtermuisknop is gewoon met twee vingers tappen, voor zover nog niet bekend. Inderdaad naam aanpassen doe je met enter. Meeste van deze dingen lijken mij het gevolg van onbekendheid met net andere werking van het systeem. Nochtans nog steeds geen winnaar tov spotlight, dus osx blijft voor mij in grote mate superieur (het gaat namelijk om hoe JIJ het gebruikt, en ik zou daar niet zonder kunnen). Daarnaast gewoon de dingen als een logische indeling in de finder die ik fijn vind, films onder film, foto's onder foto's en downloads altijd standaard in je downloadmap en niet zomaar ergens op je bureaublad. Plus in ieder programma beschikking over een zoekvenster als je een functie niet weet te vinden (soort spotlight binnen apps).
Moet je wel iets te tappen hebben... ik werk op mijn mac mini via remote desktop op een windows pc, dus ik gebruik een 'normale' muis (mét rechtermuisknop) en heb geen tapdinges. Verder vind ik het in windows inderdaad dramatisch slecht hoe ze daar bij elke versie de manier veranderen waar je je spullen neer moet zetten, ik zit nu reglematig te zoeken in mijn documenten, folders onder mijn userfolder, en 'bibliotheek' die op 1 of andere manier zaken delen maar ook compleet verschillende locaties voor dezelfde zaken hebben, waardeloos. Dat gaat op OSX inderdaad stukken beter. Maar goed mijn ervaring is dat beide werelden zo hun eigen eigenaardigheden hebben.  Het is maar net hoe eigenaardig jij bent dat je voor het ene of het andere kiest ;)

Cyrus·

Quote from: jowi on June 20, 2012, 22:02:16
Krijg nou wat :D 

;D ;D ;D

Je moet er maar opkomen, inderdaad.

Nog een handige:
Als je in Finder op een file gaat staan en dan op de spatiebalk drukt, krijg je een Preview van die file. Werkt met zowat alle bestanden, inclusief MP3s en filmpjes. Vanuit die preview kun je meestal met 1 muisklik het bijbehorende programma openen.

Voor de echte keyboard-shortcut-diehards: zie deze PDF of deze pagina en met wat rondzoeken op Google vind je er vast nog wel meer.
Groeten,
Edwin

jowi

Ik heb geen apple keyboard en ik snap al die rare symbooltjes niet. Soms is appeltje=windows toets, dan weer niet, dan weer is cmd = shift of ctrl of andersom of beide, of de ene keer de linker shift of de rechter ctrl, erg onduidelijk... dan hoop je maar dat je net als op windows alles ook met je muis kan doen, het is tenslotte een OO-GUI, en dat kan dan vaak onder OSX weer niet... heel irritant.

Cyrus·

@jowi: Ik kan mij jouw irritatie voorstellen: met een Windows-keyboard je OSX bedienen is inderdaad een crime.

Maar andersom (Apple-keyboard gebruiken met Windows-omgevingen) is ook geen feest, die irritatie heb ik dan weer met het gebruik van een Windows Terminal Server, een VMWare Virtual Machine en een hosted oplossing via Citrix Xen Apps met OSX als host-OS.
Groeten,
Edwin

bmateijsen

Quote from: jowi on June 21, 2012, 13:39:27
Ik heb geen apple keyboard en ik snap al die rare symbooltjes niet. Soms is appeltje=windows toets, dan weer niet, dan weer is cmd = shift of ctrl of andersom of beide, of de ene keer de linker shift of de rechter ctrl, erg onduidelijk... dan hoop je maar dat je net als op windows alles ook met je muis kan doen, het is tenslotte een OO-GUI, en dat kan dan vaak onder OSX weer niet... heel irritant.

Neem een apple keyboard en pad, dat maakt het leven met OSX veel makkelijker... En sluit de mini gewoon aan op de KRP600 ;D

Nosoforos

Ik heb een leuke app 'Cheatsheet' ontdekt die trouwens wel handig is als je meer snelkoppelingen in OSX wil leren kennen. Overigens lijkt het me nogal irritant om niet gewoon een Apple-toetsenbord te gebruiken inderdaad, ik zou niet de specifieke knoppen willen missen.

jowi

#66
Quote from: bmateijsen on June 21, 2012, 13:48:22
Neem een apple keyboard en pad, dat maakt het leven met OSX veel makkelijker... En sluit de mini gewoon aan op de KRP600 ;D
Haha grapjas... nee dat gaat het niet worden. Zit ik met zo'n klein alu toetsenbordje op de bank, no thanks, dat werkt niet. Letterlijk. Als ik iOS software bouw op de mac moet je achter een fijn bureau kunnen zitten, met al je spulletjes.

Als ik over een tijdje mijn NAS heb, zou ik wellicht de pc/server niet meer nodig hebben, en zou ik Windows 7 in een VM kunnen draaien onder OSX, voor zaken waar ik Windows echt voor nodig heb (development). Dan zou ik een apple keyboard/mouse/pad + 27" display kunnen nemen, lijkt me ook wel wat :)

Tot die tijd doen we het zo:

Xstream

#67
Quote from: Nosoforos on June 21, 2012, 01:46:20
Nochtans nog steeds geen winnaar tov spotlight, dus osx blijft voor mij in grote mate superieur (het gaat namelijk om hoe JIJ het gebruikt, en ik zou daar niet zonder kunnen). Daarnaast gewoon de dingen als een logische indeling in de finder die ik fijn vind, films onder film, foto's onder foto's en downloads altijd standaard in je downloadmap en niet zomaar ergens op je bureaublad. Plus in ieder programma beschikking over een zoekvenster als je een functie niet weet te vinden (soort spotlight binnen apps).
Ik gebruik Launchy op Windows. Zelfde als spotlight, werkt prima ;)
http://www.launchy.net/

Wat ik dan zelf weer irri vind qua overzicht, is dat het sorteren van finder eerst op alfabet gaat, waardoor mappen en losse files door elkaar staan.
Ik heb liever zoals in Explorer waarbij eerst op mappen alfabetisch gesorteerd worden, en eronder de losse bestanden ook weer op alfabet.
Maar misschien is dat in te stellen? Ik heb 't nog niet gevonden iig ...

Nog een irritatie: Gewoon 't pad kopieren uit finder! Heb 't wel in beeld gekregen (is standaard ook niet zo), maar kopieren ho maar.
Zijn wel van die dingen die dus totaal NIET gebruikersvriendelijk zijn. Ja, voor de huis en tuin gebruiker, maar voor meer technische gebruikers zeker een nadeel.
Heb wel wat alternatieven Finder apps geprobeerd, maar geen 1 die precies doet wat ik zoek.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Xstream

#68
Quote from: jowi on June 21, 2012, 14:00:12
Haha grapjas... nee dat gaat het niet worden. Zit ik met zo'n klein alu toetsenbordje op de bank, no thanks, dat werkt niet. Letterlijk. Als ik iOS software bouw op de mac moet je achter een fijn bureau kunnen zitten, met al je spulletjes.

Als ik over een tijdje mijn NAS heb, zou ik wellicht de pc/server niet meer nodig hebben, en zou ik Windows 7 in een VM kunnen draaien onder OSX, voor zaken waar ik Windows echt voor nodig heb (development). Dan zou ik een apple keyboard/mouse/pad + 27" display kunnen nemen, lijkt me ook wel wat :)

Tot die tijd doen we het zo:
Ik moet zeggen, heb nu ook een Thunderbolt 27" display i.c.m. m'n Macbook pro. En dat werkt wel lekker. Thunderbolt erin die communiceert met o.a. USB's in de monitor, Magsafe zit er ook bij. Pluggen en als een desktop werken.
Ik heb 2 Apple toetsenborden en sinds kort ook een los trackpad (werkt lekkerder dan ik had verwacht).
1 toetsenbord + laptop standaard gewoon in m'n laptop tas.
Als ik dan weer op pad moet, plug even m'n macbook eruit, pak m'n trackpad (draadloos), in m'n tas en klaar.
Op die manier hoef ik amper wat te pluggen of te slepen. Bijna plug 'n play :) Zowel 't voordeel van mobiel als desktop gebruik.
En 't scherm is heerlijk, enige is en blijft dat glossy scherm. Nu werk ik in een donkere omgeving, dus heb er weinig last van, maar zeker een reden om 'm NIET te nemen. Want in een lichte omgeving vind ik 't gewoon geen doen.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Nosoforos

Launchy heb ik ook geprobeerd op Windows, maar dat werkte lang niet zo fijn vond ik als spotlight in osx. Bovendien zit ik niet te wachten op add-ons die je weer moet installeren voor zo'n belangrijke functie.

Xstream

Quote from: Nosoforos on June 21, 2012, 15:40:50
Launchy heb ik ook geprobeerd op Windows, maar dat werkte lang niet zo fijn vond ik als spotlight in osx. Bovendien zit ik niet te wachten op add-ons die je weer moet installeren voor zo'n belangrijke functie.
Ik zou niet weten wat er aan mankeert? Weet niet wanneer je 't voor 't laatst gebruikt hebt,  werkt hier uitstekend iig op Win7.
En add-on zie ik ook geen probleem in. Of 't nou in windows zit bestaande uit tig services of een losse service. Spotlight is in OSX immers ook gewoon een service.

Punt is wel dat je met Windows 99 vd 100 keer wel functionaliteit kunt toevoegen met 1 of andere app. Bij OSX zijn deze opties een heel stuk minder.
Als ik me ergens aan stoor of niet optimaal werkt in Win, dan is er wel een app voor. Bij OSX moet je 't gewoon maar slikken zoals 't is in 9 vd 10 gevallen.

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

danielo

Quote from: Xstream on June 21, 2012, 16:57:37
Ik zou niet weten wat er aan mankeert? Weet niet wanneer je 't voor 't laatst gebruikt hebt,  werkt hier uitstekend iig op Win7.
En add-on zie ik ook geen probleem in. Of 't nou in windows zit bestaande uit tig services of een losse service. Spotlight is in OSX immers ook gewoon een service.

Punt is wel dat je met Windows 99 vd 100 keer wel functionaliteit kunt toevoegen met 1 of andere app. Bij OSX zijn deze opties een heel stuk minder.
Als ik me ergens aan stoor of niet optimaal werkt in Win, dan is er wel een app voor. Bij OSX moet je 't gewoon maar slikken zoals 't is in 9 vd 10 gevallen.

Er zijn zoveel extra launchers, zoek dingen anders opties voor osx dat je er weken mee kan spelen. Veel van de osx features hebben vaak hun oorsprong in zo'n externe app today apple het ehmmm leent.

Ok 4 monitors op een macbook pro met 15M pixels das best ok :)

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Nosoforos

Quote from: Xstream on June 21, 2012, 16:57:37
I
Punt is wel dat je met Windows 99 vd 100 keer wel functionaliteit kunt toevoegen met 1 of andere app. Bij OSX zijn deze opties een heel stuk minder.
Als ik me ergens aan stoor of niet optimaal werkt in Win, dan is er wel een app voor. Bij OSX moet je 't gewoon maar slikken zoals 't is in 9 vd 10 gevallen.
Er zijn zo ontzettend veel dingen te tweaken in osx, ik vraag me heel sterk af of daar een verschil in bestaat. Het is niet zo dat het systeem ook maar op een of andere manier probeert tegen te houden dat je iets tweakt hoor. Ik draai standaard altijd een paar minimale tweakjes, maar niet veel omdat het meeste er voor mijn gebruik al standaard in zit.

Xstream

#73
Quote from: Nosoforos on June 21, 2012, 17:29:46
Er zijn zo ontzettend veel dingen te tweaken in osx, ik vraag me heel sterk af of daar een verschil in bestaat. Het is niet zo dat het systeem ook maar op een of andere manier probeert tegen te houden dat je iets tweakt hoor. Ik draai standaard altijd een paar minimale tweakjes, maar niet veel omdat het meeste er voor mijn gebruik al standaard in zit.
Ik heb er al een paar genoemd, nog niet gehoord of hier een oplossing voor is. Ook niet na flink gegoogle. Dus prima dat 't voor jou werkt, maar voor mij zeker niet perfect. Dus er is zeker wel verschil. Windows is (in mijn ervaring) veel flexibeler als je 't hebt over GUI, apps en extra's. Ik werk ook gewoon echt sneller op Windows.
Uiteindelijk is alles mogelijk natuurlijk, maar ik heb 't hier over vriendelijke oplossing.
Met terminal (die overigens superieur is aan CMD van Win) is veel mogelijk, maar daar heb ik 't niet over.

Van die simpele dingen als een simpele video converter als je die even nodig hebt tot aan complete extra tools voor Adobe pakket e.d.
Voor windows is dat aanbod veel groter, en vaak ook freeware. Bij Mac kun je er vaak naar fluiten. Vaak hebben ze wel meer complete software oplossingen, maar daar betaal je dan ook meteen (flink) voor. Het aanbod is in ieder geval een stuk kleiner.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Martinus

Gister wezen kijken voor een Air.

Kon het ook niet laten om ff deze te bekijken. Damn wat nice, al was de wauw niet zo heel groot. Ik heb nu al maanden de nieuwe ipad, en die hoge resolutie op een kleiner scherm is wauwerder.
Toch erg mooi, vind de prijs alleen wel à mai.... maar goed. Stel ik zou niets hebben thuis, dan wast wel een overweging.
............