Neel Doff's Theatre

Started by Marc, June 3, 2012, 21:12:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

Wow! Dat wordt een mooie HT :popcorn:

Ik heb de binnenmaten van je HT even ingevoerd in de Room Modes Calculator van Bob Golds en het ziet er goed uit op een klein probleem bij ca. 79 Hz en natuurlijk de beheersing van het sublaag onder de 50Hz. Heeft Gé daar in zijn ontwerp mee rekening gehouden?

Wat voor schermdoek gaat Gé gebruiken voor het scherm? Je kan namelijk niet snel beter dan een Stewartscherm. Ik zou kiezen voor een vast scherm van Stewart, want die kwaliteit ben je gewend.

En nog een tip voor de beamer, zorg voor goede ventilatie in de nis of koop een beamer met ventilatieopeningen aan de voorkant.

Succes met de plannen!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Etiennevh

Donders wat een schitterend ontwerp. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat :) Veel succes en Follow Mode = On!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Marc

#52
Quote from: HTip on October  3, 2013, 10:42:20
Wow! Dat wordt een mooie HT :popcorn:

Ik heb de binnenmaten van je HT even ingevoerd in de Room Modes Calculator van Bob Golds en het ziet er goed uit op een klein probleem bij ca. 79 Hz en natuurlijk de beheersing van het sublaag onder de 50Hz. Heeft Gé daar in zijn ontwerp mee rekening gehouden?

Wat voor schermdoek gaat Gé gebruiken voor het scherm? Je kan namelijk niet snel beter dan een Stewartscherm. Ik zou kiezen voor een vast scherm van Stewart, want die kwaliteit ben je gewend.

En nog een tip voor de beamer, zorg voor goede ventilatie in de nis of koop een beamer met ventilatieopeningen aan de voorkant.

Succes met de plannen!

Met betrekking tot de "aankleding" van de ruimte (zie eerder in dit draadje) zijn we nog maar in de schetsfase. Pas als het huis klaar is (begin volgend jaar) kunnen we dit preciezer gaan invullen.
Ik weet dat Stewart mooie schermen maakt want ik heb nu ook een 110 inch 16-9 Electriscreen.
Nu gaan we voor een vast scherm in 2.35/1 (misschien 150 inch) en hopelijk is het haalbaar om t.z.t. de VW500 aan te schaffen.

Marc

Sorry aan alle volgers die hier nu schitterende foto's verwachten, zo ver is het nog niet. Maarrrrr het huis ziet er al heel leuk uit, dak is af en over enkele weken ramen en deuren erin. Als er gestart wordt met de HT ruimte zal ik zeker foto's plaatsen.
Ik laat nu nog iets van me horen omdat ik twijfel over het scherm.
De beamer gaat zo goed als zeker een VW500 worden.
Het scherm is natuurlijk superbelangrijk, en ik wil het meteen goed doen.
Mijn idee was om een vast 21:9 scherm te zetten met horizontale masking, maar welke afmetingen zijn ideaal in deze situatie?

Marc

Waagt niemand zich aan een goede suggestie?
Het is omdat ProjectorCentral nog steeds zijn calculator niet voorzien heeft van de gegevens van de VW500 dat we zelf erover moeten gaan nadenken.
Ik denk dat een scherm van 3m60 breed (21:9) prima zal voldoen, ook om af en toe nog eens 16:9 te kijken. De verticale masking zouden we met het gordijn, voorzien van verticale flappen doen.
4K heeft ook invloed op de ideale afstand van de voorste rij stoelen. Iemand een suggestie?
De gain van het scherm zal 1.2 worden vermoed ik, uiteraard is de ruimte perfect donker te maken.
En niet onbelangrijk: mijn gezichtsscherpte is aan elk oog 120% :-)

bmateijsen

Als je van groot beeld houdt, dan kan je op 1,1 - 1,2 x de beeldbreedte voor de voorste rij aanhouden...

Marc

#56
Dank voor de suggestie Bjorn.
Als dit jouw HT ruimte was, welke subwoofer zou je dan installeren? 1x VD DD15+?

Keerzijde

Een scherm van 370 breed?
Mag ik vragen waar je zoiets vandaan haalt?

Ik ben namelijk zelf op zoek naar een zelfbouw scherm van 350 breed...
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

donaldk

Met naden is geen enkele maat een probleem. Zonder naden wordt het moeilijker, maar moet het in deze relatief kleine maat ook nog wel lukken. De bekendste onder de schermleveranciers wordt hierboven al genoemd.

Marc

Quote from: bmateijsen on February 22, 2014, 19:41:14
Als je van groot beeld houdt, dan kan je op 1,1 - 1,2 x de beeldbreedte voor de voorste rij aanhouden...

Houden we niet allemaal van een groot beeld? OK, er zijn grenzen, maar als je IN de film wil zitten helpt een groot beeld, een goed surround geluid, stoelen die "meedoen" etc.

Pinda13

Succes met het bouwen, leuk om de vorderingen bij te houden :pompom:
" no loss of fine detail "

CinemaDream

#61
Quote from: Marc on February 25, 2014, 17:25:54
Houden we niet allemaal van een groot beeld? OK, er zijn grenzen, maar als je IN de film wil zitten helpt een groot beeld, een goed surround geluid, stoelen die "meedoen" etc.
Ik mis INFITEC-Excellence in 3D op je lijst. Je zal dan alleen 2 x VW500's moeten aanschaffen ;-)

Marc

Onlangs bij Rob Dingen geweest en me laten overtuigen dat een 16:9 scherm met horizontale masking toch beter is dan een 21:9 scherm met vertikale masking.

De belangrijkste redenen:

1) de panelen van de VW500 zijn eerder 16:9 dan 21:9. Dat zou betekenen met een anamorfe lens werken ofwel zoomen. Zeker in het laatste geval zou de lichtopbrengst te krap kunnen zijn als je een groot scherm (breedte 3m60) zou wensen. Anderzijds anamorfe lenzen zijn duur en beetje extra "gedoe".

2) soms is ondertiteling in de onderste "zwarte balk" voorzien. Die zou je missen met je 21:9 scherm en met onafhankelijke masking onder en boven kan je die wel meepikken en boven toch masken.


high-q

Gedeeltelijk mee eens.

1.) Dat extra gedoe met lenzen valt best mee. Het is alleen handig als je voor jezelf kunt bepalen in welk formaat je het meest kijkt. Ik gebruik mijn projector en scherm alleen maar om films mee te kijken, waarvan meer dan 90% in 21:9 weergegeven wordt. Series in 16:9 content kijken doe ik wel op mijn TV.

Anderzijds hou je met een 370m genoeg oppervlakte over om in de film gezogen te worden. Persoonlijk zou ik toch voor 21:9 gaan in de volle breedte en voor een lens kiezen ipv bijv. stoelen die mee doen.  Als het budget toereikend genoeg, allebei :)

En vwb masking: Zwarte balken vervangen door nog zwartere balken? :confused:

2.) Met moderne apparatuur kan je in de setup altijd aangeven waar je je ondertitels getoond wilt hebben. Voor 21:9 kies ik altijd voor "bottom of video", dan worden ze niet in de zwarte balk getoond.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

RubenV.

Quote from: high-q on March 24, 2014, 11:10:32


En vwb masking: Zwarte balken vervangen door nog zwartere balken? :confused:


Ik heb dit bij CineMike een keer mogen aanschouwen (toen hadden ze daar net een nieuw masking systeem) en dat geeft wel degelijk een mooier plaatje. Deze masking was automatisch aan te passen aan de ratio die werde vertoond. Een korte verklaring: Black Masking borders help absorb light overshoot from your projector and provide a professionally matted presentation.  It also helps increase the picture focus point.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

high-q

Ik snap wat je bedoelt. Wat ik wilde zeggen kwam niet helemaal goed over denk ik :)

Ging meer gepaard met de opmerking erboven. Stel dat je (net als ik) alleen maar films kijkt op het grote scherm. Dan is het toch zonde om dan 90% gebruik te maken van masking? Dan zou ik toch liever voor een 21:9 scherm gebruiken en films full screen kijken en dan verticaal gaan masken in het geval dat je iets in 16:9 wilt zien.

Hangt sterk af van je persoonlijke voorkeur.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

JANJWJMC

zijn er nog nieuwe updates ? :tongue2:
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

W.Otter

inderdaad! dit wordt een jaloersmakend gebeuren!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

sanderkevdw

Zeer mooie plannen. Benieuwd naar het eindresultaat. Wij zitten momenteel in ongeveer dezelfde fase, dus wel handig om te kunnen volgen :D

1 opmerking: Je mocht de kelder eigenlijk niet aanvullen voor de binnenmuren er staan. Dit kan namelijk voor vervormingen zorgen.

Marc

De plannen zijn eigenlijk wel voor 90% klaar. En GT is ook al  begonnen met voorbereidende werkzaamheden.
Ondertussen ligt de vloer in de kelder kan GT op korte termijn beginnen.
Volgende maand definitieve aansluiting gas/electriciteit etc.
Veel meer valt er niet te vertellen, maar zo gauw als de opbouw begint komen er foto's en berichten. 

Witalik

Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er boven op de HT staat  ::)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Marc

De speakers die we voorlopig blijven gebruiken zijn de McIntosh 2xLS360, 4XLS320, 1xCS350 en 1xSVS CS Ultra (op termijn te vervangen).
Ik denk dat het verstandig is om nog voor de bouw van de HT ruimte na te denken over eventueel 2 speakers in het plafond. Waarschijnlijk zou de beste match 2xLS320 (dus 7.1.2) zijn, maar die vind ik niet meer. Iemand een suggestie?

donaldk

Quote from: high-q on March 24, 2014, 13:19:05
Ik snap wat je bedoelt. Wat ik wilde zeggen kwam niet helemaal goed over denk ik :)

Ging meer gepaard met de opmerking erboven. Stel dat je (net als ik) alleen maar films kijkt op het grote scherm. Dan is het toch zonde om dan 90% gebruik te maken van masking? Dan zou ik toch liever voor een 21:9 scherm gebruiken en films full screen kijken en dan verticaal gaan masken in het geval dat je iets in 16:9 wilt zien.

Hangt sterk af van je persoonlijke voorkeur.

Waarom, als je toch moet gaan masken dan neem je de maximale maat, die wordt bij 2,40:1 eerder begrenst door de breedte, dus je neemt horizontale masking. Als je niet aan 4 voudige gemotoriseerde masking wilt. Die masks zitten er altijd, welke je ook neemt.

high-q

Precies zoals ik het aan geef. Ik heb 2.40:1 gekozen als maximale scherm maat en kijk daarop alleen 2.40:1 films ,dus voor dat formaat hoef ik nooit horizontaal te masken.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Marc

Het wordt een GT scherm van 3m60 breed, verhouding 2.40:1. Horizontale masking zal gebeuren met een electrisch gordijn dat een zwart paneel zal hebben aan de kant van het scherm waardoor de linker en rechter kant van het scherm altijd strak afgelijnd zal zijn. Als Gé eraan begint post ik uiteraard enige foto's.