Arcenon's HT - Wharfedale Opus / Klipsch R-SW115

Started by Arcenon, March 4, 2011, 15:41:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arcenon

#25
Quote from: GOOS88 on August 27, 2015, 15:16:58
De hypex versterkers zijn wel kant en klaar te koop. De D200 of D500 van CI audio bijvoorbeeld, of de m22 van NAD gebaseerd op de Ncore's. Maar dan is de prijs zo x3 tov zelfbouw.

Bij zelfbouw is de uiteindelijke prijs wel sterk afhankelijk van hoe je de boel opbouwt, bijv. mono opbouw, type elco's(slit-foils oid), dikke behuizing, etc.
Heb zelf het voordeel dat ik in de elektronica werk, dus relatief goedkoop aan onderdelen kan komen en ook zelf de PCB's kan ontwerpen, en goedkoop kan laten produceren.

Je kan ook de geschakelde voedingen van hypex of een andere fabrikant gebruiken. Dat vereenvoudigd het bouwen een stuk.

Ik zou het classe D (ucd / ncore) verhaal zeker meenemen in je zoektocht naar je endgame eindbak.

Ik heb daar geen kaas van gegeten dus ik zal me daar zelf echt niet aan gaan wagen. Ik weet niet wat er bij komt kijken qua tijd / kosten als ik iemand vraag om er een te bouwen. Als ik ga voor een ikea kit stijl hypex, dus inclusief de voeding dan zit ik op:

UcD700HG (is dit een monoblock of stereo, ik vermoed mono)
EUR 150,00 = 181,5
181,5 * 2 = €363,-

SMPS1200A700
EUR 180,00 excl. VAT = €217,8

Transformer TR700
EUR 180,00 excl. VAT = €217,8
Wat komt hier nog meer bij kijken?
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

GOOS88

Quote from: Arcenon on August 27, 2015, 15:46:29
Ik heb daar geen kaas van gegeten dus ik zal me daar zelf echt niet aan gaan wagen. Ik weet niet wat er bij komt kijken qua tijd / kosten als ik iemand vraag om er een te bouwen. Als ik ga voor een ikea kit stijl hypex, dus inclusief de voeding dan zit ik op:

UcD700HG (is dit een monoblock of stereo, ik vermoed mono)
EUR 150,00 = 181,5
181,5 * 2 = €363,-

SMPS1200A700
EUR 180,00 excl. VAT = €217,8

Wat komt hier nog meer bij kijken?

1x UCD700HG is inderdaad 1 kanaal (mono).
Hier komt nog bij 1 extra voeding als je voor een mono opbouw kiest.
Dan nog de behuizing, xlr/rca/AC-in connectoren, speaker connectoren, bekabeling, eventueel freeswerk voor de behuizing. Een softstart, is niet perse nodig voor de geschakelde voedingen, maar wel handig ivm meer inschakelmogelijkheden.

Dan nog iemand mee laten kijken met ervaring ivm kabel routing/aarde/!veiligheid! etc.
Ben links en rechts nogal wat interessante (lees gevaarlijke) setups tegengekomen.

Daarnaast kan je nog voor een Ncore setup kiezen.

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

GOOS88

De TR700 is een ringkern trafo, deze is niet nodig als je voor de geschakelde voedingen kiest.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Arcenon

Quote from: GOOS88 on August 27, 2015, 16:19:31
1x UCD700HG is inderdaad 1 kanaal (mono).
Hier komt nog bij 1 extra voeding als je voor een mono opbouw kiest.
Dan nog de behuizing, xlr/rca/AC-in connectoren, speaker connectoren, bekabeling, eventueel freeswerk voor de behuizing. Een softstart, is niet perse nodig voor de geschakelde voedingen, maar wel handig ivm meer inschakelmogelijkheden.

Dan nog iemand mee laten kijken met ervaring ivm kabel routing/aarde/!veiligheid! etc.
Ben links en rechts nogal wat interessante (lees gevaarlijke) setups tegengekomen.

Daarnaast kan je nog voor een Ncore setup kiezen.

Wat is een Ncore setup dan weer haha. Het enige verschil wat ik zie is dat het Ncore versterkertje rond is en duurder, of zie ik hier iets cruciaals over het hoofd?

Ik heb dus twee ucd700hg nodig, 1x (of 2x? Ga ik echt 2400W trekken?) een voeding in de vorm van een SMPS1200A700.
Ik zit dan op een €580,8 euro en kale componenten, so far so good, wat nu?
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

GOOS88

Quote from: Arcenon on August 27, 2015, 16:52:23
Wat is een Ncore setup dan weer haha. Het enige verschil wat ik zie is dat het Ncore versterkertje rond is en duurder, of zie ik hier iets cruciaals over het hoofd?

Ik heb dus twee ucd700hg nodig, 1x (of 2x? Ga ik echt 2400W trekken?) een voeding in de vorm van een SMPS1200A700.
Ik zit dan op een €580,8 euro en kale componenten, so far so good, wat nu?

De ncore bied een betere performance (lagere vervorming etc) tov de UCD's, hoe groot het verschil is tov de UCD range en of dit de meerprijs waard is zou je voor jezelf moeten testen.
De ene meld dat er nagenoeg geen verschil is en de ander zegt dat het een wereld van verschil is. Ligt natuurlijk ook aan de opbouw van de amp (met name de voeding) en de rest van de apparatuur.
Mijn volgende project ga ik ook op de ncore baseren.

Denk dat je met 1x 1200w smps wel voldoende power hebt, maar dan delen de 2 modules 1 voeding en is het geen dual mono. Volgens mij is trouwens de 1200w specificatie van de hypex smps geen continue waarde.




* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Arcenon

Quote from: GOOS88 on August 27, 2015, 18:42:31
De ncore bied een betere performance (lagere vervorming etc) tov de UCD's, hoe groot het verschil is tov de UCD range en of dit de meerprijs waard is zou je voor jezelf moeten testen.
De ene meld dat er nagenoeg geen verschil is en de ander zegt dat het een wereld van verschil is. Ligt natuurlijk ook aan de opbouw van de amp (met name de voeding) en de rest van de apparatuur.
Mijn volgende project ga ik ook op de ncore baseren.

Denk dat je met 1x 1200w smps wel voldoende power hebt, maar dan delen de 2 modules 1 voeding en is het geen dual mono. Volgens mij is trouwens de 1200w specificatie van de hypex smps geen continue waarde.

Het zelfbouw idee is van de baan. Ik ga de komende jaren gebruik maken van een leuke Acurus eindversterker. Ooit haal ik nog wel een andere amp voor de bling bling factor. Dus in zowel mijn speakers als versterking ben ik voorzien, enkel nog subwoofer perikelen.

In mijn huidige huurwoning heb ik beperkte speling met waar ik mijn subwoofer plaats. Momenteel staat hij in een hoek, 20cm van een radiator af waar de woofer tevens half op is gericht. Deze radiator begint bij het minste geringste toontje al te fungeren als klankbord met allerlei vervelende geluiden van dien. De enige andere plaats waar ik hem kan zetten is links van de radiator met de woofer richting de speaker rechtsvoor, dit ga ik nu als eerste binnenkort proberen. Mocht dit niet helpen sta ik voor een keuze, niet zeuren en wachten tot ik groter woon of inruilen voor een kleinere sub die ik op meerdere posities kan plaatsen maar ik zit uiteraard dan nog vast aan die radiator alleen stel ik de volume grens waarschijnlijk wat hoger. Lastig.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

GOOS88

Quote from: Arcenon on September  3, 2015, 09:56:55
Het zelfbouw idee is van de baan. Ik ga de komende jaren gebruik maken van een leuke Acurus eindversterker. Ooit haal ik nog wel een andere amp voor de bling bling factor. Dus in zowel mijn speakers als versterking ben ik voorzien, enkel nog subwoofer perikelen.

In mijn huidige huurwoning heb ik beperkte speling met waar ik mijn subwoofer plaats. Momenteel staat hij in een hoek, 20cm van een radiator af waar de woofer tevens half op is gericht. Deze radiator begint bij het minste geringste toontje al te fungeren als klankbord met allerlei vervelende geluiden van dien. De enige andere plaats waar ik hem kan zetten is links van de radiator met de woofer richting de speaker rechtsvoor, dit ga ik nu als eerste binnenkort proberen. Mocht dit niet helpen sta ik voor een keuze, niet zeuren en wachten tot ik groter woon of inruilen voor een kleinere sub die ik op meerdere posities kan plaatsen maar ik zit uiteraard dan nog vast aan die radiator alleen stel ik de volume grens waarschijnlijk wat hoger. Lastig.

Mooi spul die Acurus eindbakken :thumbs-up:

Misschien een meting uit(laten)voeren (REW, Umik1 oid), en kijken of een DSP nut heeft. (tenzij alleen de bijgeluiden van de radiator het probleem veroorzaken en de sub wel een vlakke respons geeft).

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Arcenon

Vandaag de Acurus in ontvangst mogen nemen, echter nog wachten tot einde werktijd voor ik hem aan kan sluiten. Ik heb het idee dat m'n vriendin langzamerhand vrede krijgt met de gloss cherry vineer van mijn speakers.. Scheelt centjes en een hoop werk om ze te vervoeren.

Ik ga als eerste de subwoofer binnenkort naast de bank zetten om te kijken of dat enig effect met zich mee brengt. Staande golven zijn er hier ook genoeg, in de slaapkamer en in de keuken heb je pas echte bass haha. Maar het is behelpen in de ruimte qua HT. 
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Arcenon

De subwoofer staat inmiddels links van de bank en komt daar al wat beter tot zijn recht, echter is de ruimte eigenlijk gewoon veel te klein. Maargoed, ik was vandaag even aan het experimenteren sinds ik de hele middag alleen thuis was. Ik heb even mijn subwoofer uit de auto gehaald (een 12'' hertz, klein gesloten kistje) en naast een speaker geinstalleerd, hij wordt aangestuurd op 2 ohm via mijn acurus en man oh man wat een lekker bassje. De hertz is overigens geen boem boem woofer maar voor de prijs redelijk muzikaal, ik merk echter dat een gesloten subwoofer hier veel leuker speelt dan een gepoorte. Ideale setup in een nieuwe woning is dan ook zowel een gepoorte als geen gesloten sub, de gepoorte op standje enthousiast vanaf +-50hz en down en de gesloten zachtjes vanaf een +-90hz en down.

Wat ik nu ervaar is een soort concert bass, oftewel je voelt ook de instrumenten en dan heb ik het niet over de diepe bass maar meer een soort mid/kickbass, presence van de instrumenten zonder dat het storend is. Vanavond nog even experimenten met een filmpje, nog even een leuke uitzoeken.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Arcenon

#34
Toch maar overstag gegaan, naast mijn wharfedale opus 2-3 fronts, opus tri center nu ook de bijpassende opus surrounds aangeschaft. Helaas mogen deze tot ik andere woonruimte heb ook in de opslag.

Ik speel op het moment dus met mijn wharfedale opus 2-3 fronts, wharfedale diamond 220 surrounds en klipsch sw-115 subwoofer. Wat ik nu aan voorraad heb liggen:
-Wharfedale Opus 2-1 surrounds
-Wharfedale Opus tri center
-Wharfedale diamond 9.3

Helaas wel alles in verschillende kleuren, ik heb gelukkkig voor mijn fronts afgedwongen dat ze dezelfde kleur mogen behouden. Afhankelijk van de set die ik in mijn nieuwe woonruimte ga gebruiken ga ik de rest wel in dezelfde kleur wrappen (niet zoals de fronts maar gekeken naar de omgeving waarin ze staan) om wat meer in te blenden. De Opus surrounds zijn mat zwart, de tri center gloss zwart en de 9.3 zijn Maple.

De bedoeling is dat ik in mijn nieuwe ruimte ook met meer kanalen ga draaien, waar de Opus serie de basis heeft en de 9.3 als extra surrounds gaan fungeren. Wellicht kan ik de diamond 220 ook nog ergens kwijt? Atmos? extra front width of height? Maar hier zou ik me nog in moeten verdiepen.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Arcenon

#35
Niet relevant.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Woutoro32

Je hebt een mooie set!
Jammer dat je je set niet uit kan stallen zoals jezelf wilt..
Maar sterkte met de hele situatie. Dat soort dingen zijn niet zo leuk.

When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story!

Arcenon

#37
Quote from: Woutoro32 on May  6, 2016, 20:37:52
Je hebt een mooie set!
Jammer dat je je set niet uit kan stallen zoals jezelf wilt..
Maar sterkte met de hele situatie. Dat soort dingen zijn niet zo leuk.

Bedankt voor je reactie Wouter. Ik heb al mijn ''grote speakers'' in de opslag staan behalve de klipsch subwoofer, deze heb ik wel weer naar boven gezeuld, daarnaast een paar goedkope stands gekocht en ik draai nu een basic setupje suitable voor de slaapkamer:

-Wharfedale diamond 220 op Norstone stands
-Klipsch r-115SW
-Marantz SR7008

Ik moet het overigens ook weer doen met mijn trusty old Panasonic plasma tv ipv de Philips daar die van mijn vriendin is :nopompom:.

Maar weet je wat, zo slecht klinkt het eigenlijk nog niet, zeker gezien de prijs en de grote van de speakers heb ik helemaal niks te klagen.

Een fotootje van de huidige situatie incl prachtig behang:
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Harry HT

Hi,

Jammer dat zo gelopen, maar misschien moet jij haar kant op  :P  ;)
Je moet er maar van uitgaan dat het tijdelijk is, alleen het duurt natuurlijk altijd veel langer dan wenselijk is. Succes !

Je set zal wel heftig klinken in deze setting  O0  :headbanging: :headbanging:

Gegroet

Harry

ps dat behang is toch met vliegtuigen? de zoon van m'n zus had dat ook op z'n slaapkamer, inmiddels heeft z'n werk ook te maken met vliegtuigen  :)

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Arcenon

#39
Quote from: Harry HT on May 15, 2016, 12:05:18
Hi,

Jammer dat zo gelopen, maar misschien moet jij haar kant op  :P  ;)
Je moet er maar van uitgaan dat het tijdelijk is, alleen het duurt natuurlijk altijd veel langer dan wenselijk is. Succes !

Je set zal wel heftig klinken in deze setting  O0  :headbanging: :headbanging:

Gegroet

Harry

ps dat behang is toch met vliegtuigen? de zoon van m'n zus had dat ook op z'n slaapkamer, inmiddels heeft z'n werk ook te maken met vliegtuigen  :)

Hoi Harry, de set klinkt inderdaad meer dan prima, ik heb nu alleen nog maar geluisterd vanaf mijn computerplaats (+-1,5m afstand). Ik zal de marantz later deze week weer even inregelen voor de movie modus vanuit bed (4/5m afstand vanaf de tv).

Heeft iemand hier misschien nog tips voor stands voor grote monitor speakers voor een normale prijs? Ik wil later mijn wharfedale opus m1 in gebruik gaan nemen op een stand alleen de afmetingen zijn nogal fors:  H x B x D: 510 x 230 x 360
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Arcenon

#40
Me happy! Toch de volledige set bij elkaar kunnen hamsteren voor een leuke prijs. Ik heb nu ook de originele stands voor bij de forse ''boekenplank'' Wharfedale Opus 2 - M1. Helaas nog steeds niet in de gelegenheid om mijn set uit te stallen, wordt waarschijnlijk pas halverwege volgend jaar dat ik weer over eigen woonruimte beschik.




Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Maikel_audionerd

Wat in t vat zit verzuurd niet  :thumbs-up:
Wat betreft je set, prima voor elkaar zo hoor samen met de Sub volgens mij. Succes
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

martien

die stands zien er wel erg goed uit, jammer dat je ze niet kan opstellen.
maar goed nu heb je wel iets moois om naar uit te kijken.

mimic

Ik kom je topic tegen omdat ik net een setje Opus2 M1 gekocht heb om toch weer eens een setje neer te zetten. Heeft iemand ervaring met het aansturen van die dingen?

( oh en wat een mooie stands! Ik ga eens opzoek! )
KEF LS50W - Velodyne DD12

Arcenon

#44
Quote from: mimic on February  8, 2021, 15:02:30
Ik kom je topic tegen omdat ik net een setje Opus2 M1 gekocht heb om toch weer eens een setje neer te zetten. Heeft iemand ervaring met het aansturen van die dingen?

( oh en wat een mooie stands! Ik ga eens opzoek! )

Hoi Mick,

Ik was erg tevreden over de Wharfedale Opus set, inmiddels wel ruim 4 jaar geleden dat ik ze voor het laatst heb gehoord. Bij mij waren ze aangesloten op een Marantz SR7008 icm 2x Sony TAN ES-55 eindversterkers / Acurus 300, de surroundspeakers speelden via de receiver. Gezien de Opus 2-3 set met 2x10' woofers het wel lekker deed met wat stabielere voeding had ik er dus bovenstaande eindversterkers aangehangen, ik heb de surroundspeakers niet in stereo gebruikt dus daar zou ik minder over kunnen commenten. Blijft een prachtige serie met ditto geluid. Ik zit heeel voorzichtig te kijken naar de Wharfedale Elysian's, maar die vind ik wel heel gortig geprijsd.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

mimic

Mick :)

Ik heb geen enkele ervaring met Whardale, maar lees leuke reviews en zocht een "flinke" monitor. Ben benieuwd naar mijn eerste ervaringen.

Nou die Elysian ziet er wel erg mooi uit zeg!
KEF LS50W - Velodyne DD12

bramsat

#46
Of die elysian 2 een goede combinatie vormt met de velodyne sub? let wel de elysian2 gaat onderin tot 35hz en gehoormatig

is dat al diep.De evo 4.4 gaat op pappier tot 38hz en daar heb ik geen sub bij nodig,en vandaar is mijn velodyne ultra 1000

niet meer aanwezig. Ik zou eerder een kleine evo aanschaffen....maar proberen gaat natuurlijk boven studeren ;)

Let wel de elysian2 weegt stuk 30 kilo! en zoals de hele nieuwe lijn (evo,elysian) hebben ze ruimte nodig,dus dat word

geen 20 of 30cm van de wand maar het liefst meer.
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

dmeerpa

#47
Quote from: mimic on February  8, 2021, 15:02:30
Ik kom je topic tegen omdat ik net een setje Opus2 M1 gekocht heb om toch weer eens een setje neer te zetten. Heeft iemand ervaring met het aansturen van die dingen?

( oh en wat een mooie stands! Ik ga eens opzoek! )

Zelf heb ik ook al een 10tal jaar een Wharefedale OPUS set bestaande uit 7 speakers aangevuld met SVS Subwoofer.

De fronts zijn de OPUS (1-) 2, verder heb ik de Ous Tri-center en 4 Opus Tri-surrounds. Doorheen de jaren zijn er allerlei receivers de revue gepasseerd.
Marantz SR7500, SR8002, SR7005 en momenteel de SR7008 (al denk ik nu om naar een SR8015 te gaan).

Met de SR8002 vond ik mijn fronts iets missen , en heb toen testen gedaan met een Rotel RB991 eindbak, de NAD C 275BEE en een geïntegreerde versterker Vincent SV-232
De NAD deed het zelfs minder goed als de SR8002 receiver. De Rotel zorgde wel voor veel meer dynamiek, en ook de surrounds kregen hierdoor een upgrade.
De Vincent zorgde in het laag voor een positief verschil, het laag was mooi en krachtige. Het totale geluidsbeeld klonk anders (niet beter maar ook niet slechter), de typische Marantz klank was weg, waar ik toch wel van hou. Soms vond ik de Vincent iets te schel. Omdat de Rotel een 2de hands was en daarmee meer dan 1000€ goedkoper was en qua klank geluid het best aanleunde bij mijn smaak is die gebleven.

Echter toen ik overstapte naar de SR7005, was de meerwaarde van de Rotel veel minder, en ik vond dit niet opwegen tegen het hoge stroomverbruik van die eindbak.
Met de komst een 8tal jaar geleden van de SR7008, kon ik zelfs geen verschil meer merken en is de Rotel definitief in de bureaukast verdwenen.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup