Canton luidsprekers topic.

Started by Alex Groningen, June 2, 2012, 18:52:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BennyBang

Ik zwerf al wat langer in dit forum maar tot nu toe heb ik niet eerder gereageerd. Nu kom ik toevallig het onderwerp Canton tegen waarover ik reeds meerdere jaren erg enthousiast ben.
Ik heb de nodige speakers gehad en ook enkele grotere zoals de Infiniti kappa 8.2 waarvan ik achteraf (einde hifi hobby) altijd spijt heb gehad dat ik ze weg heb gedaan.
Enkele jaren geleden heb ik (nieuw leven hifi hobby) na toch wel positieve berichten op diverse (Duitse) forums de Canton Ergo RC-L in de kleur beuken gekocht.
Dit was een verrassende ervaring met het merk Canton. Voor een relatief kleine vloerstaander een compleet geluidsweergave met veel kracht in het lage bereik.
Natuurlijk blijf je altijd rondkijken en vorig jaar kon ik verrassend genoeg een set Canton Reference 1 DC overnemen en deze heb ik zonder twijfel gekocht. WOW, wat een speakers.
Het zijn natuurlijk geen kleine jongens maar zonder twijfel de beste die ik ooit gehad heb. Een retestrak laag, sprankelend hoog en als grootste verrassing een ruimte in het midden bereik dat ik nog nooit ervaren had.

Ik heb ter illustratie twee foto's van deze speakers zoals ze er uit zien. Dit zijn niet de mijne maar ik heb deze in een kersenkleur. Ik zal binnenkort ook wat foto's van mijn speakers erbij plaatsen.
Ook nog wat technische info:
Type: Canton Vento Reference 1 DC
Breedte: 38cm
Diepte: 56,5cm
Hoogte: 143cm
Gewicht: 88kg
Vermogen: Nennbelasting 500 Watt continu, muziekbelasting 900 Watt maximaal.
Impedantie: 4-8 Ohm
Gevoeligheid: 89,5 dB
Kleur: Kersen(donker)
Speakers:
310mm basspeaker 2 stuks
180mm middeltonespeaker 2 stuks
25mm hogetonespeaker 1 stuk





Ernst Jan

Ik wil niets aan deze luidsprekers afdoen, maar aan plaatsing van de spoelen in het filter kan wel wat verbeterd worden.


BennyBang

Quote from: Ernst Jan on March 30, 2013, 23:40:35
Ik wil niets aan deze luidsprekers afdoen, maar aan plaatsing van de spoelen in het filter kan wel wat verbeterd worden.



Ik heb dit wel vaker gehoord maar ik heb hier geen ervaring mee. Hoe kun je (ik) dit ervaren zonder meteen (hoge) kosten te maken.
Heb jij zelf ervaring met deze speakers en modificatie.
Wat kunnen de kosten hiervoor zijn?

Zijn ook geen speakers die je even mee neemt. 8)

Graag hoor ik van je.

Ernst Jan

#53
Quote from: BennyBang on April  1, 2013, 00:11:36
Ik heb dit wel vaker gehoord maar ik heb hier geen ervaring mee. Hoe kun je (ik) dit ervaren zonder meteen (hoge) kosten te maken.
Heb jij zelf ervaring met deze speakers en modificatie.
Wat kunnen de kosten hiervoor zijn?

Zijn ook geen speakers die je even mee neemt. 8)

Graag hoor ik van je.

Voor de prijs van een meter luidsprekerkabel kun de ergste bottle-neck oplossen. Van de voorste print de luchtspoel in het middel eraf halen, ergens naast de print monteren in de kast en met een stukje luidsprekerkabel verbinden op de orginele aansluitingen.

Leuker kunnen we het niet maken.  :laugh:

frank2

Mooie speakers, ben eerlijk gezegd benieuwd hoe deze jongens klinken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Alex Groningen

Quote from: BennyBang on March 30, 2013, 22:44:35
Ik zwerf al wat langer in dit forum maar tot nu toe heb ik niet eerder gereageerd. Nu kom ik toevallig het onderwerp Canton tegen waarover ik reeds meerdere jaren erg enthousiast ben.
Ik heb de nodige speakers gehad en ook enkele grotere zoals de Infiniti kappa 8.2 waarvan ik achteraf (einde hifi hobby) altijd spijt heb gehad dat ik ze weg heb gedaan.
Enkele jaren geleden heb ik (nieuw leven hifi hobby) na toch wel positieve berichten op diverse (Duitse) forums de Canton Ergo RC-L in de kleur beuken gekocht.
Dit was een verrassende ervaring met het merk Canton. Voor een relatief kleine vloerstaander een compleet geluidsweergave met veel kracht in het lage bereik.
Natuurlijk blijf je altijd rondkijken en vorig jaar kon ik verrassend genoeg een set Canton Reference 1 DC overnemen en deze heb ik zonder twijfel gekocht. WOW, wat een speakers.
Het zijn natuurlijk geen kleine jongens maar zonder twijfel de beste die ik ooit gehad heb. Een retestrak laag, sprankelend hoog en als grootste verrassing een ruimte in het midden bereik dat ik nog nooit ervaren had.

Ik heb ter illustratie twee foto's van deze speakers zoals ze er uit zien. Dit zijn niet de mijne maar ik heb deze in een kersenkleur. Ik zal binnenkort ook wat foto's van mijn speakers erbij plaatsen.
Ook nog wat technische info:
Type: Canton Vento Reference 1 DC
Breedte: 38cm
Diepte: 56,5cm
Hoogte: 143cm
Gewicht: 88kg
Vermogen: Nennbelasting 500 Watt continu, muziekbelasting 900 Watt maximaal.
Impedantie: 4-8 Ohm
Gevoeligheid: 89,5 dB
Kleur: Kersen(donker)
Speakers:
310mm basspeaker 2 stuks
180mm middeltonespeaker 2 stuks
25mm hogetonespeaker 1 stuk





Prachtige luidsprekers. Ben zelf ook zeer tevreden over het merk Canton. Mocht ik ooit weer de drang krijgen om weer een stap hoger te gaan spelen dan is het voor mij wel duidelijk dat ik bij dit merk blijf.

niels-hihi

Canton IO zijn ook zeker goede speakers, de vriend van mijn zus heeft die en heeft er ook een REL subwoofer bij (Geen idee welk model..) en het klinkt wel echt mooi en het geluid komt mooi tot een, films kijken en muziek allebij is het goed voor maar natuurlijk heb je pas echte film ervaring net een surround set. Maar voor muziek en een leuke film kijken is het toch wel een mooie set! (Hij heeft er een pioneer receiver en bluray speler van pioneer bij.)

Flavio

EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Technoane

Ik ben gisteren positief verrast door de Canton GLE 476 zuilen, vandaag voor een tweede luistersessie en beslissing tot aanschaf maken. :) Ik kan echter niets op het net vinden over deze luidsprekers, nieuwe lijn?

Flavio

Quote from: Technoane on May 18, 2013, 09:57:54
Ik ben gisteren positief verrast door de Canton GLE 476 zuilen, vandaag voor een tweede luistersessie en beslissing tot aanschaf maken. :) Ik kan echter niets op het net vinden over deze luidsprekers, nieuwe lijn?

:google:

https://www.google.nl/search?q=Canton+GLE+476&oq=Canton+GLE+476&aqs=chrome.0.57&sugexp=chrome,mod=4&ie=UTF-8

http://www.audio.de/testbericht/canton-gle-476-im-test-1446169.html
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE


Flavio

Quote from: Technoane on May 18, 2013, 10:02:42
Wat is Google? :tongue2:
Uiteraard heb ik hierop gezocht, maar kon er verrassend weinig reviews over lezen.

Dat komt omdat het een nieuwe serie is.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

pietr

#62
Vandaag heb ik een set Canton Chrono SL 590.2 en bijbehorende center besteld in hoogglans zwart. Na (te) veel lezen, luisteren, twijfelen, wikken en wegen heb ik vandaag toch maar de knoop doorgehakt. Een receiver zonder speakers is ook niet alles. Ik wilde eerst de 595.2, maar die woofers van 200 mm zijn waarschijnlijk overkill in mijn huiskamer van ong. 32 m2. Ook de Chrono SLS 790 had ik graag gewild, maar zoveel meer betalen voor een iets mooiere vormgeving en die nieuwe tweeter (keramiek) had ik er niet voor over. De Vento 890.2 heb ik in het vizier gehad, maar ik stuur alles aan met een Denon 3313 en die is wellicht onderbemeten voor deze speakers. Ik heb ooit eerder Canton gehad, een 5.1 set met een passieve subwoofer en een Onkyo receiver. Daar was ik erg tevreden over. Na enkele andere sets ben ik nu dus weer terug bij Canton. Zin in.

P.S.: weinig Canton hier op het forum. Waarschijnlijk een te hoog Opel Kadettgehalte voor Nederlanders?

Witalik

Opel kadet gehalte ? Tja ik denk gewoon dat het komt omdat er zo veel verschillende merken, maten en kleuren op de markt zijn dat je ze niet zo vaak tegenkomt. Is niet erg toch blijft het beetje 'exclusief' haha
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

pietr

#64
Inderdaad. In Duitsland (zie Duits forum) komen ze wel heel vaak voor.

Update 2-7: Canton was het toch niet voor mij. Inmiddels heb ik KEF iQ90 en de set bevalt goed.

snicky

#65
Even wat nieuw leven in dit topic blazen.

Mag binnenkort 2 canton speakers verwelkomen de chrono 509DC.

Ik heb een 5.1 opstelling en vroeg me af of het verstandig is de baspoort aan de achterkant van de speakers af te sluiten met schuimdoppen?

De speakers zullen ongeveer 20 a 30cm van de muur staan, maar ben bang dat de buren hier meer last van zullen ondervinden als de bas vanuit de achterkant staat te blazen richting de muur/buren.

Of zullen de speakers dan minder goed tot hun rechtkomen?

Ook zal de rechter speaker in de hoek staan samen met een subwoofer, zal dit wel goed samen gaan aangezien het laag van de subwoofer zich in de hoek opstapelt en de baspoort van de canton aan de achterkant zit?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

Witalik

Gewoon proberen en je merkt gauw genoeg of het verbetering brengt of niet  :thumbs-up:
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Duck Twacy

#67
In de 40 jaar ofzo dat ik me met Audio bezig houd, is Canton altijd een merk geweest dat goede speakers maakt voor een goede prijs. In vergelijkende testen met ander bekende merken als Kef, B&W of diverse kleinere merken werden ze meestal in de top beoordeeld (zeg top 3 als 10 speakers getest werden). En dat is niet alleen in de duitse bladen maar ook en de vroegere (beroemde) Audio & Techniek magazines. Het zijn gewoon goed ge-engineerde luidspreker die in een bepaalde prijsklasse gewoon zelden een slechte keus zijn.


Misschien het feit dat ze er meestal wat gewoontjes uitzien, en dat er zoveel modellen zijn in zoveel prijsklassen maken ze iets minder "exclusief" voor een bepaald slag audiofiel. Mag natuurlijk, betaal je gewoon meer voor een ander merkje. Natuurlijk kan het ook gewoon "jouw geluid" niet zijn.

OMD

Ik heb sinds van de week eindelijk mn centerspeaker. Deze waren nergens meer te krijgen maar gelukkig nog eentje kunnen vinden in Duitsland, nieuw!

De Karat 755 van de eerste gen is wel nog overal te krijgen maar de 755.2 is erg lastig.
Verder nog steeds erg tevreden met mijn Karat 790.2


Witalik

#69
Ziet er netjes uit !

Ook maar eens een (iphone) foto van onze situatie thuis  ;D



Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

vanadium

Op ibood is vandaag de 890.2 Vento in de aanbieding voor 1500,- per paar (normaal 3k). Is dit een waardige opvolger/vervanger voor mijn B&W 703?

djoeri

Canton en b&w zijn toch wel een beetje tegenpolen, althans in het verleden. Canton is open, sommigen noemen het schel en b&w is juist een stuk donkerder zeker de 700 serie. Ik zou ze daarom zeker gaan luisteren. Ze zijn altijd heel goed afgewerkt zoals duitsers dat kunnen.

Gr Djoeri

Witalik

Misschien duitsland proberen? Daar kon ik ook nog een 'oud' type center voor mezelf scoren.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

wackid

Heeft iemand ervaring met een de  Canton SL590 en deze vergeleken met de B&W CM10 S2?
Kan een setje voor een redelijke prijs kopen.
Probleem is dat bijna niemand Cantons in een luisteropstelling heeft staan.

ArjanvdM

Quote from: wackid on March 23, 2016, 12:33:47

Probleem is dat bijna niemand Cantons in een luisteropstelling heeft staan.

Ik denk dat de laatste zin veel zegt. Pas nog H&C Hifi benaderd voor een offerte voor Canton en die is (ook) gestopt met Canton. Geen idee waarom. Canton heeft echt een prachtige lijn en eigenlijk in elke prijsklasse. Zelfs een mooie A-lijn die je alleen rechtstreeks kunt kopen bij Canton zelf.

Uiteraard is mijn post géén antwoord, maar meer om dit topic weer een beetje op te starten.

Arjan
Marantz PM11 S3 / Canton Vento 890.2 DC / Chord Hugo DAC