Canton luidsprekers topic.

Started by Alex Groningen, June 2, 2012, 18:52:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Groningen

#25
Quote from: botsen on June 13, 2012, 14:17:22
Kun je dit iets toelichten?


Dat kan ik. Vond het erg mooi gebouwde luidsprekers ze klonken erg detailrijk en de stemmen zaten er prachtig in.
Voor pop, jazz en klassiek erg geschikte luidsprekers, maar voor dance en rock klonken ze voor mij gewoon erg saai.
Verder was de laagweergaven nou niet echt je van het. Heb het nog gebrobeerd met een subwoofer, maar voor een vloerstaander vond ik dit toch wat overdreven dat dit nodig was. Vandaar dus dat ik blij was dat de SF luidsprekers de woning hadden verlaten.

botsen

Quote from: Alex Groningen on June 22, 2012, 07:19:59

Dat kan ik. Vond het erg mooi gebouwde luidsprekers ze klonken erg detailrijk en de stemmen zaten er prachtig in.
Voor pop, jazz en klassiek erg geschikte luidsprekers, maar voor dance en rock klonken ze voor mij gewoon erg saai.
Verder was de laagweergaven nou niet echt je van het. Heb het nog gebrobeerd met een subwoofer, maar voor een vloerstaander vond ik dit toch wat overdreven dat dit nodig was. Vandaar dus dat ik blij was dat de SF luidsprekers de woning hadden verlaten.

Ok, duidelijk verhaal, dank je

aws

Hallo, ben nieuw hier en toevallig kwam ik dit topic tegen want ik denk erover om een setje 2e hands Ergo's 902DC te kopen. Heb nu grote B&W's 803D staan maar die zijn te groot voor in mijn huiskamer en vindt ze niet goed matchen met mijn versterker, een oudere accuphase E405 uit 1991. Nu twijfel ik er over om deze Canton,s eens te probeeren omdat je ze regelmatig tegen komt op de diversen sites en ze veel compacter zijn als de B&W's. Ook wil ik mijn hobby wat afbouwen, dus leken de Canton's mij wat gezien de vele positive reactie's op deze luidsprekers en de hele redelijke prijsstelling i.c.m. de kwaliteit. In de USA zijn ze er heel positief over, trouwens hier ook.
Wat denken jullie zou de E405 , 2 x 170 watt RMS bij 8 ohm en met een rustige warme sound, goed passen bij de Ergo's ?

twani

Quote from: aws on September 13, 2012, 10:37:27
Hallo, ben nieuw hier en toevallig kwam ik dit topic tegen want ik denk erover om een setje 2e hands Ergo's 902DC te kopen. Heb nu grote B&W's 803D staan maar die zijn te groot voor in mijn huiskamer en vindt ze niet goed matchen met mijn versterker, een oudere accuphase E405 uit 1991. Nu twijfel ik er over om deze Canton,s eens te probeeren omdat je ze regelmatig tegen komt op de diversen sites en ze veel compacter zijn als de B&W's. Ook wil ik mijn hobby wat afbouwen, dus leken de Canton's mij wat gezien de vele positive reactie's op deze luidsprekers en de hele redelijke prijsstelling i.c.m. de kwaliteit. In de USA zijn ze er heel positief over, trouwens hier ook.
Wat denken jullie zou de E405 , 2 x 170 watt RMS bij 8 ohm en met een rustige warme sound, goed passen bij de Ergo's ?
:(

ArCa890.2

@Alex Groningen:

Ik ben in afwachting van mijn nieuwe Canton Vento 890.2 in het ZWART. Zijn besteld en wacht nu op bericht van binnenkomst.

Gaan spelen op Marantz SR 6006 gekoppeld aan een Marantz MM7025 eindtrap.

Komen in de plaats van Heco Celan 700.

Arjan
Marantz SR6006+MM7025
Canton Vento 890.2DC
Panasonic DMP-BD85
Sony CDP-XE270

W.Otter

Quote from: ArCa890.2 on January 16, 2013, 08:25:15
@Alex Groningen:

Ik ben in afwachting van mijn nieuwe Canton Vento 890.2 in het ZWART. Zijn besteld en wacht nu op bericht van binnenkomst.

Gaan spelen op Marantz SR 6006 gekoppeld aan een Marantz MM7025 eindtrap.

Komen in de plaats van Heco Celan 700.

Arjan

da mooi  :P
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

dennisgaal

Ik zat te dubben over de Canton Vento Reference 1 DC, die nu op marktplaats staan voor relatief weinig (€3000). Geen geld voor zo'n beest van een speaker, maar voor onze woning zijn ze helaas toch te groot.

vg Dennis.

ArCa890.2

De Canton Vento 890.2 zijn inmiddels aangesloten en staan in te spelen. Binnenkort zal ik een foto plaatsen.

Groeten,

Arjan
Marantz SR6006+MM7025
Canton Vento 890.2DC
Panasonic DMP-BD85
Sony CDP-XE270

W.Otter

eergister de 890.1 gehoord, mooi spul hoor! erg lekker geluid :) heel veel plezier er mee!!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

JeFFrey

Quote from: ArCa890.2 on February  3, 2013, 11:16:51
De Canton Vento 890.2 zijn inmiddels aangesloten en staan in te spelen. Binnenkort zal ik een foto plaatsen.

Groeten,

Arjan

Waar blijven die foto's ?  ;D Ben wel benieuwd.. ;D
Samsung PS60E6500 | Marantz NR1603 | Dussun v6i hyperclass A | Infinity Delta 60 front | Kef q6c | Infinity TSS 4000 rear | RU connected hdmi kabels & interlinks | W&M LS02 | Boxee Box | PS3 | Synology DS212j

Alex Groningen

Quote from: ArCa890.2 on January 16, 2013, 08:25:15
@Alex Groningen:

Ik ben in afwachting van mijn nieuwe Canton Vento 890.2 in het ZWART. Zijn besteld en wacht nu op bericht van binnenkomst.

Gaan spelen op Marantz SR 6006 gekoppeld aan een Marantz MM7025 eindtrap.

Komen in de plaats van Heco Celan 700.

Arjan

Sorry voor m'n late reactie, maar was deze topic uit het oog verloren.

Een foto is altijd leuk en ben ook erg benieuwd naar je mening over deze luidsprekers.
Bij mij hebben ze in ieder geval de rust gebracht waar ik lang naar op zoek was.
Geniet nog elke dag van deze luidsprekers die zo'n beetje alle muziekstijlen die ik draai wel lusten.

13tha1pi

#36
Ik ben zelf in het bezit van de Canton Chrono SL serie.

Chrono SL 580.2 DC fronts
Chrono SL 555.2 center
Chrono SL 510.2 rears
Sub 600

Klinken top! Ook vanwege het uiterlijk gekocht. Kon niets meer vinden wat ik mooier vond. :) De 580's vond ik in het laag niet super sterk dus een subwoofer vond ik wel een toegevoegde waarde. Nu na een tijdje zou ik deze subwoofer willen upgraden naar een beter model. Ik houd nu eenmaal van de diepe bass en het LFE van een film. Daarin komt deze toch een beetje te kort vind ik. Ben nog een beetje zoekende welke ik zou willen. Zit nu te kijken voor een SVS SB12-NSD.

Al met al super blij mee in ieder geval.

@alex,  Je Vento's vind ik ook erg mooi. Is je HT opstelling nu compleet? Ben wel benieuwd naar een overzicht foto.

ArCa890.2

Foto's komen er binnenkort aan.

Ik ben er zeer content mee, want er komt een supergeluid uit! Al weet ik dat het nóg beter zou kunnen als er een hele goede versterker aan gekoppeld wordt. Maar goed, ik had vorig jaar al de Marantz SR6006 en MM7025 eindversterker gekocht. Het is echter geenszins behelpen.

De muziek die afgespeeld wordt varieert van Metallica tot dance. Het wordt moeiteloos weergegeven door de Cantons. De vooruitgang t.o.v. mijn vorige luidsprekers is , daar gaat het om, dat ze mijn woonkamer makkelijker "vullen" met geluid. Ik zit iets meer dan drie meter van de luidsprekers vandaan en achter mijn zitplaats is nog ruim drie meter tot de raampartij.

Enige nadeel in het zwart: het zijn enorme stoftrekkers. Maar dat zie ik dan maar als luxeprobleem.
De afwerking is van hoog niveau en het zijn mooie luidsprekers om te zien. Al denkt mijn vrouw daar anders over. Die zegt gewoon dat ze de vorige (zilver grijze Heco Celan 700) véél mooier vond.

Groeten,

Arjan
Marantz SR6006+MM7025
Canton Vento 890.2DC
Panasonic DMP-BD85
Sony CDP-XE270

Alex Groningen

Als binnenkort maar geen eeuwigheid gaat worden. ;) ;D

Mooi dat je er zo tevreden over bent. Hier thuis draai ik ook veel pop, rock en dance en kan alleen maar concluderen dat deze luidsprekers dat op een erg prettige manier weergeven.

Heb je trouwens al een beetje zitten schuiven met de luidsprekers? Ben er aardig wat avonden mee bezig geweest, maar het resultaat is verbluffend. Maar goed, eerst maar eens goed inspelen en dan meer dan de 20 0f 30 uur die Canton ervoor geeft.

ArCa890.2

Alex,

Je hebt gelijk, maar foto's maken is mijn probleem niet. Die zijn al lang gemaakt. Het plaatsen wél! Dat is gewoon niet mijn ding, maar goed. Beloofd is beloofd, dus ga ik binnenkort mijn vrouw aankijken of ze wil helpen.

Inspeelfase is ruim voorbij, want na uitpakken heb ik ruim 24 uur aaneengesloten muziek laten spelen.

Groeten,

Arjan
Marantz SR6006+MM7025
Canton Vento 890.2DC
Panasonic DMP-BD85
Sony CDP-XE270

Witalik

Op tinypic kan je ze echt heel simpel uploaden ! spreekt echt voor zich haha als je op deze site kan inloggen is dat ook een fluitje van een cent. Ben ook zo benieuwd namelijk.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Syphon

#41
Dit is het vermogen van mijn Yamaha RX-V473

Quote
5-channel 575W = 115W x 5 (6 ohms, 1 kHz, 0.9 % THD, 1 ch driven)
400W = 80W x 5 (6 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.09 % THD, 2 ch driven)
675W = 135W x 5 (6 ohms, 1 kHz, 10 % THD, 1 ch driven, JEITA)

Wat is 1 ch driven? Vermogen verscheelt aardig wat.

Voor nieuwe speakers ben ik op Canton uitgekomen.
De 570.2 vind ik erg mooi, http://www.kieskeurig.nl/speaker/canton/chrono_5072/specificaties/949745/

Het minimale vermogen is 110 Watt. Past de 570.2 dan wel bij mijn receiver?
De 590.2 heeft zelfs minimaal 160 Watt nodig.

Echter vind ik het minimale vermogen zo hoog. Als ik kijk wat voor receivers minimaal 160 Watt leveren kom je in zo'n hoog segment uit, klopt dit wel?

FeaR1986

Quote from: Syphon on February 27, 2013, 10:35:57
Dit is het vermogen van mijn Yamaha RX-V473

Wat is 1 ch driven? Vermogen verscheelt aardig wat.

1 Channel Driven, dus vermogen uitgestuurd op één kanaal. Echter staat er nog meer wat interessant is: het is bij 0,9% THD wat relatief hoog is. Bij 0,1% THD krijg je merkbare vervorming. Verder is die 115 Watt gemeten door slechts één constante toon af te spelen: 1000 Hz en bij 6 Ohm. Al met al een waarde waar je helemaal niets aan hebt aangezien jij nooit slechts één speaker aan zal sturen met één toon. Die tweede regel heb je iets meer aan, die meet namelijk het vermogen op een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz. Dat is iets wat eigenlijk meer voorkomt. Echter is dat weer maar bij twee kanalen terwijl je er wel tot vijf aan kan sturen in je 5.1 set-up. Die laatste regel hoe de Yamaha meet is helemaal waanzin, 10% THD is zo veel vervorming dat je heel die waarde niet serieus kan nemen. En ook weer op één kanaal en bij 1000 Hz.

Al met al is de Yamaha zeker geen echte krachtpatser als ik het zo zie. Zeker als je nagaat dat het hogere model, de 573, op net 20 Watt per kanaal uitkomt met vijf kanalen aangestuurd en bij 0,1% THD (vervorming). Zie hier voor die waarden. samen met de Canton welke een rendement heeft van (slechts) 87,5 dB zal er zeker geluid uit de speakers komen, maar echt heel hard zal het niet gaan.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Syphon

#43
Als ik dit zo lees moet ik dan wel een frontspeaker van Canton willen? Zou jammer zijn omdat ik ze gaaf vind.
Als ik eventueel over ga tot koop ga ik ze natuurlijk eerst luisteren in een winkel. Dan kan ik goed oordelen.
Zal is kijken wat de waarde is van de center/rear/sub van Canton in deze lijn.

FeaR1986

Geluid zal altijd uit die speaker komen, laten we dat voorop stellen. Daar is namelijk letterlijk maar een paar Watt per kanaal voor nodig. Ga je echter een keer flink los tijdens een film dan gaat het volume ook omhoog. En met dat laatste denk ik dat het lastig kan worden. Die waarden die ik aanhaal van 20 Watt zijn van de V573 welke al een wat zwaardere voeding heeft. Let ook dat die waarden van 20 Watt zijn gemeten met alle vijf kanalen aangestuurd. Als je slechts twee kanalen gaat gebruiken (of 2.1) dan heb je al wat meer ademruimte natuurlijk.

Ik zou zelf even afwegen hoe hard je wilt gaan spelen. Als je fan bent van een flink geluid dan zou ik zelf de receiver vervangen indien je die Cantons echt wilt of anders speakers nemen met een (veel) hogere gevoeligheid.

Normaal ben ik altijd de persoon die zegt dat vermogen geen probleem mag zijn, maar die Canton met een rendement van 87,5 dB en een niet echt krachtige Yamaha vormen een combinatie die een uitzondering zijn op die regel.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Syphon

De receiver komt vandaag binnen dus twijfel of ik die wil vervangen. Kan natuurlijk ook kijken naar andere speakers van Canton.
De volgende serie zijn beter qua keus, denk ik.

Quote
Canton Chrono 501.2
Aanbevolen min. vermogen 60 Watt
Aanbevolen min. vermogen 100 Watt

Quote
Canton Chrono 503.2
Aanbevolen min. vermogen 70 Watt
Aanbevolen min. vermogen 130 Watt

Quote
Canton Chrono SL 520.2
Aanbevolen min. vermogen 60 Watt
Aanbevolen min. vermogen 100 Watt

Quote
Canton Chrono SL 530.2
Aanbevolen min. vermogen 60 Watt
Aanbevolen min. vermogen 70 Watt
Aanbevolen min. vermogen 130 Watt

Quote
Canton Vento 820.2
Aanbevolen min. vermogen 60 Watt
Aanbevolen min. vermogen 100 Watt

FeaR1986

Op vermogen moet je niet letten om te vergelijken. Het is waanzin - en veelal onmogelijk - om een receiver te nemen die matched met wat de speakers "vragen" in de specificaties. Het is dan beter om te kijken naar het rendement van de speakers. Het rendement is hoe veel dB de speaker produceert als er 1 Watt aan wordt geleverd. Een speaker met een hoger rendement zal meer volume leveren bij minder vermogen en dat is met de relatief zwakke Yamaha dan de betere keuze. De eerdere Canton's hadden een rendement van 87,5 dB waar sommige in je nieuwe lijst al op 85 dB zitten, dat gaat dan juist nog minder goed werken.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Witalik

Op zich ook wel vreemd, mijn "cheap" Canton GLE 490.2 speakers hebben gevoeligheid van 90dB.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Syphon

#48
Quote from: FeaR1986 on February 27, 2013, 12:05:07
Op vermogen moet je niet letten om te vergelijken. Het is waanzin - en veelal onmogelijk - om een receiver te nemen die matched met wat de speakers "vragen" in de specificaties. Het is dan beter om te kijken naar het rendement van de speakers. Het rendement is hoe veel dB de speaker produceert als er 1 Watt aan wordt geleverd. Een speaker met een hoger rendement zal meer volume leveren bij minder vermogen en dat is met de relatief zwakke Yamaha dan de betere keuze. De eerdere Canton's hadden een rendement van 87,5 dB waar sommige in je nieuwe lijst al op 85 dB zitten, dat gaat dan juist nog minder goed werken.

Als ik dit zo lees kan ik volgens mij beter de Yamaha omruilen voor de RX-V673.

Quote
7-channel 1,050W = 150W x 7 (4 ohms, 1 kHz, 0.9 % THD, 1 ch driven [European Model])
630W = 90W x 7 (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.09 % THD, 2 ch driven)
1,050W = 150W x 7 (8 ohms, 1 kHz, 10 % THD, 1 ch driven, JEITA)

De meerprijs is 180e maar dat is het wel waard als ik dit zo allemaal lees. Anders wordt de keus voor de beperkte receiver erg klein en dat is zonde.
Zal de webshop is mailen. Zij adviseerde namelijk ook al de 673.

Wat vindt jij van de RX-V673? Wil wel graag bij Yamaha blijven qua receiver.

Flavio

Als vervanging voor mijn Canton Ergo CM 52 DC surrounds ben ik op zoek naar een paar zwarte Ergo RC-L, Ergo 1002 DC of Ergo 902 DC.

Weet iemand die te koop?
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE