ht van Joost

Started by joostb, May 31, 2012, 23:18:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joostb


joostb

nu het volgende. ik heb geen idee wanneer ik de subwoofer  de bas moet overnemen van de speakers. Hier wat gegevens Fronts 40 hz - 20khz center 56 hz - 20 khz. op de surround staat niks vermeld.

Martijnst1990

Vuistregel is de laagste frequentie van de speaker x1,5. Dus je fronts zouden dan op 60hz (40hz x1,5 = 60) komen center en surround op 80hz. Je kan er ook voor kiezen om alles op 80hz crossover te zetten, maar dat is even proberen en kijken wat je fijn vindt.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

joostb

Quote from: Martijn90 on February 23, 2021, 08:34:55
Vuistregel is de laagste frequentie van de speaker x1,5. Dus je fronts zouden dan op 60hz (40hz x1,5 = 60) komen center en surround op 80hz. Je kan er ook voor kiezen om alles op 80hz crossover te zetten, maar dat is even proberen en kijken wat je fijn vindt.

dank je wel voor het antwoord.

joostb

vandaag bij Dchris geweest om de de Subdude HD op tehalen. Erg blij mee. En erg genoten van Dchris zijn installatie.

joostb

gisteren de dempers onder mijn fronts geplaatst


joostb

mischien een hele stomme vraag. op welke aansluitingen sluit ik mijn draden op aan


chansig

1 op de zwarte plug en de andere op de rode plug. De zwarte terminals en de rode terminals zijn door het plaatje met elkaar verbonden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MLCinema

Als je gewoon standaard twee aderige kabels hebt 1 op de zwarte en 1 op de rode. Die metalen bruggetjes zorgen ervoor dat bij beide het signaal zowel naar de high pass filtering als low pass filtering gaat.

Of je koopt bi wire speakerkabels waarbij je de bruggetjes verwijderd en zowel de high pass als low pass aansluit en de bruggetjes verwijderd.

Voorbeeld van een betaalbare biwire ksbel is de Canare 4s11.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

joostb

Quote from: Kamdioblitz on March 15, 2021, 07:57:01
Als je gewoon standaard twee aderige kabels hebt 1 op de zwarte en 1 op de rode. Die metalen bruggetjes zorgen ervoor dat bij beide het signaal zowel naar de high pass filtering als low pass filtering gaat.

Of je koopt bi wire speakerkabels waarbij je de bruggetjes verwijderd en zowel de high pass als low pass aansluit en de bruggetjes verwijderd.

Voorbeeld van een betaalbare biwire ksbel is de Canare 4s11.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Maar dan moet je zeker ook dubbele aansluitingen op je reciever hebben zitten. of heb ik dat mis.

MLCinema

Nee dat hoeft niet. Aan de kan van de receiver pak je de twee rode en twee zwarte samen waardoor je daar gewoon twee draden hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

denoontje

Meestal is het vervangen van het plaatje door eens stukje speakerdraad beter.
Of strip de draad dubbel, zodat ie door beide terminals loopt en contact maakt. Wel rood bij rood en zwart bij zwart[emoji6] op je speaker.

Je kan ook kiezen voor biwire, maar dan leg je dus  in feite dubbele bekabeling vanaf de  versterker. Kan beter klinken, hoeft niet. Plaatjes wel verwijderen.
Dus op 1 terminal van versterker, naar 2 op speaker

Of biamp..van 2 terminals van een meerkanaals versterker (of 2 versterkers) met dubbele bekabeling naar 2 terminals van je speaker (plaatje verwijderen).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

joostb

Quote from: denoontje on March 15, 2021, 09:50:48
Meestal is het vervangen van het plaatje door eens stukje speakerdraad beter.
Of strip de draad dubbel, zodat ie door beide terminals loopt en contact maakt. Wel rood bij rood en zwart bij zwart[emoji6] op je speaker.

Je kan ook kiezen voor biwire, maar dan leg je dus  in feite dubbele bekabeling vanaf de  versterker. Kan beter klinken, hoeft niet. Plaatjes wel verwijderen.
Dus op 1 terminal van versterker, naar 2 op speaker

Of biamp..van 2 terminals van een meerkanaals versterker (of 2 versterkers) met dubbele bekabeling naar 2 terminals van je speaker (plaatje verwijderen).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

erg interessant. maar wat bedoel je met beter klinken.

skyfox

Quote from: joostb on March 15, 2021, 21:46:51
erg interessant. maar wat bedoel je met beter klinken.

Dat kan van alles zijn. Beter gedefinieerde bassen, schoner klinkend hoog, betere plaatsing, meer breedte of diepte in het geluidsbeeld, meer detaillering, enzovoorts.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

chansig

http://w.breem.nl/Begrippen/bgrb.htm

Leuke website...tenminste vind ik dan. Kan me voorstellen dat niet iedereen gecharmeerd is van hetgeen er geschreven wordt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

joostb

ik denk dat ik ga beginnen met het vervangen van het plaatje

joostb

van de week de jumpers binnen gekregen en geplaatst.


denoontje


joostb

Quote from: denoontje on March 27, 2021, 07:25:16
en hoe klinkt het?
ik had eerst alleen de linker speaker gedaan. toen stereo muziek geluisterd. en mijn aandacht werd steeds getrokken door de linker speaker. waarom dat kan ik niet uitleggen.

skyfox

En werd je aandacht weer gecentreerd toen je de andere speaker ook deed? Heb je nu het idee dat het beter klinkt dan vóór de wissel?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

joostb

Quote from: skyfox on March 27, 2021, 19:43:58
En werd je aandacht weer gecentreerd toen je de andere speaker ook deed? Heb je nu het idee dat het beter klinkt dan vóór de wissel?
ja en klinkt beter

skyfox

Kijk, mooie upgrade te pakken dan! En dat voor relatief weinig geld. Altijd mooi!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

joostb

Als het goed is zaterdag een Denon avr x 2600dab ophalen.

MLCinema

Quote from: joostb on March 30, 2021, 11:09:22
Als het goed is zaterdag een Denon avr x 2600dab ophalen.
Leuk! Eindelijk je gewenste stap maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

joostb

gisteren mijn nieuwe reciever opgehaald.  Klinkt een stuk voller en krachtiger nu.