Ik wil een center kopen...

Started by n1ck, May 29, 2012, 21:05:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

n1ck

In 2008 heb ik twee zuilen gebouwd en hiervoor de Visaton Alto IIIc gebruikt (specs). Ik ben er zeer tevreden over en gebruik ze voor muziek, films en series. De zuilen zijn aangesloten op een al wat oudere Yamaha RX-V1300 receiver (specs).

Destijds heb ik op aanraden van de verkoper de standaard tweeters welke in de Alto IIIc zitten (DT 94 8 Ohm), vervangen door de SC 10 N 8 Ohm. Beide zuilen bevatten dus de volgende speakers:
1x Visaton SC 10 N 8 Ohm (specs)
1x Visaton W 100 S 4 Ohm (specs)
2x Visaton W 170 S 8 Ohm (specs)

Nu wil ik graag mijn set uitbreiden met een center omdat ik me steeds meer ga ergeren aan het feit dat dialogen tijdens films vaak net iets te zacht zijn, terwijl effecten vaak weer te hard klinken. Ik heb gelezen dat het de voorkeur heeft om een center van hetzelfde merk en uit dezelfde serie te kopen; dit omdat de speakers dan dezelfde 'karakteristiek en klank' zouden hebben.

Op de Visaton website zag ik twee opties:
- De Center 130 (specs). Deze heeft dezelfde tweeter (SC 10 N 8 Ohm) als mijn zuilen, maar andere 'middentonen' speakers.
- De CT Center 100 (specs). Deze heeft een totaal andere tweeter maar heeft wel dezelfde 'middentonen' speakers als mijn zuilen. In de beschrijving wordt aangegeven dat deze gebruikt kunnen worden i.c.m. de Alto IIIc.

Welke van de twee zou de beste optie zijn?

In hoeverre is het van belang dat een center dezelfde tweeter en/of 'middentonen' speakers bevat als de zuilen? Is het echt noodzakelijk dat deze overeenkomen?
En, hoe belangrijk is de 'karakteristiek en klank' eigenlijk? Is het echt beter om een center van hetzelfde merk aan te schaffen of is een willekeurig ander (goed) merk ook prima? 

Wie kan mij adviseren hierbij?

Alvast heel erg bedankt!

Pieter-Jan

Beste,

Uiteraard is het het beste om een center uit dezelfde serie van je andere luidsprekers te gebruiken, maar de punten die je noemt ( dialogen te zacht, effecten te hard ) hebben volgens mij niet zo zeer te maken met je center, maar met de volumeverschillen tussen je speakers. Deze moeten worden ingesteld in je receiver en dat kan je best met een dB-meter doen. Op die manier zul je ervoor zorgen dat alle geluiden mooi in balans klinken qua geluidsniveau.

Klankkarakteristiek is uiteraard ook belangrijk. Het zou bv kunnen zijn dat je centerspeaker net iets minder hoge of middentonen produceert. Als een geluid zich dan bv van links naar rechts verplaatst en over de center passeert kan zich dat uiten in het tijdelijk bv iets doffer worden van de klank. Van links naar rechts krijg je dan bv goed, iets doffer, terug goed. Ook op de dialogen heeft het uiteraard zijn invloed. Een doffere dialoog is bv minder verstaanbaar.

Maar wat ik uit je verhaal begrijp is volgens mij op te lossen met de instellingen van je versterker ...
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V