Re: RubenV's HT/stereo combi >>> ht livingroom

Started by RubenV., May 29, 2012, 14:07:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

Jouw project gaat helemaal goed komen Ruben.  Als er 1 ervaring heeft met grote projecten dat is het Jan wel, dus mooi meegenomen dat hij zijn "knowledge" wil delen.

Tot straks!!  :coffee: :coffee:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Raymond187

Mooi project Ruben. Info genoeg te krijgen hier. Dat komt goed.

Enjoy

RubenV.

Quote from: vik on July 20, 2016, 09:14:31
Jouw project gaat helemaal goed komen Ruben.  Als er 1 ervaring heeft met grote projecten dat is het Jan wel, dus mooi meegenomen dat hij zijn "knowledge" wil delen.

Tot straks!!  :coffee: :coffee:

Dat wordt inderdaad zeer gewaardeerd door mij. Jan zijn eigen topic is dan denk ik ook voor velen het perfecte " naslagwerk" om een beeld te krijgen van waar je allemaal aan moet denken. Tot vanmiddag  :coffee:

Quote from: Raymond187 on July 20, 2016, 09:54:20
Mooi project Ruben. Info genoeg te krijgen hier. Dat komt goed.

Enjoy

Thanks Raymond! Ik ben er inmiddels wel achter dat de ruimte een zeer belangrijke component is in een stereo/ht-set. Ondanks dat het hier om een tijdelijke ruimte zal gaan (1, max 2 jaar) denk ik dat dit ideaal is om uberhaupt meer van akoestiek op te steken. Ik hoop namelijk ooit nog eens zo'n fraaie ruimte als die van Jan te kunnen realiseren  :music:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Gisteren ben ik te gast geweest in Vik zijn nieuwe demoruimte om de X5000 (incl. cinemike mod1) aan de tand te voelen. Het was zeker een gezellig middagje en Vik mag met recht trots zijn op zijn mooie demo ruimte. Niet alleen kwa beeld, maar ook zeker kwa geluid. Aan het einde van de sessie heb ik nog even stereo kunnen luisteren via een Marantz surround processor die flink onder handen is genomen door CineMike. Zelden heb ik zo'n mooie weergave van two channel gehoord uit een surround processor  :music:  Owja, kwa temperatuur trouwens ook. Onderweg naar Vik gaf mijn auto 36 graden aan, in de demoruimte was lekker afkoelen met 21 graden.

Uit verschillende films hebben we scene's gebruikt om het beeld van de X5000CM te testen op een projectiescherm van Hollywood Screens (in Duitsland Image Screens).
- Lone Survivor
- Master & Commander
- Mad Max
- Pirates of the Carebean (scene van Kuro demodisc)
- Need for Speed
- Transformers (nieuwste deel als ik mij niet vergis)

Een aantal zaken die me opvielen: Allereerst de beleving, zo'n grote beelddiagonaal (280cm) blijft echt een aparte beleving, ik prefereer zelf de upscaling/pixel verschuiving van het E-shift systeem (beeld ziet er echt mooier uit), zwart is net zo zwart als op de LX5090H die ik nu nog gebruik om films te kijken. Al met al net mijn Kuro, alleen dan met groter beeld  :D Dit is precies waar ik naar opzoek ben  8)

Een nadeeltje is de ruimte die ik zelf ter beschikking heb. In Vik zijn ruimte hebben mbv. een laser vastgesteld wat mijn zitpositie in mijn eigen ruimte zou zijn, zodat ik dat ook kon uitproberen. Hierdoor zat ik iets te dicht op het scherm waardoor het beeld minder werd. Vik is 's avonds nog eens aan het rekenen geslagen en in mijn situatie zou een scherm van 110" (244cm) waarschijnlijk beter passend zijn, ik moet alleen nog even nameten of ik 3m van de muur kan gaan zitten.

Al met al weer een hoop wijzer geworden en ook nog eens wat nieuwe muziek leren kennen! Vik, nogmaals bedankt voor je hulp!


2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

vik

Graag gedaan Ruben en leuk dat je er was!  :thumbs-up:

Ik heb een klant met ongeveer dezelfde throwdistance en kijk afstand en werkt prima op het 244 cm scherm.



Quote from: RubenV. on July 21, 2016, 14:44:08
Gisteren ben ik te gast geweest in Vik zijn nieuwe demoruimte om de X5000 (incl. cinemike mod1) aan de tand te voelen. Het was zeker een gezellig middagje en Vik mag met recht trots zijn op zijn mooie demo ruimte. Niet alleen kwa beeld, maar ook zeker kwa geluid. Aan het einde van de sessie heb ik nog even stereo kunnen luisteren via een Marantz surround processor die flink onder handen is genomen door CineMike. Zelden heb ik zo'n mooie weergave van two channel gehoord uit een surround processor  :music:  Owja, kwa temperatuur trouwens ook. Onderweg naar Vik gaf mijn auto 36 graden aan, in de demoruimte was lekker afkoelen met 21 graden.

Uit verschillende films hebben we scene's gebruikt om het beeld van de X5000CM te testen op een projectiescherm van Hollywood Screens (in Duitsland Image Screens).
- Lone Survivor
- Master & Commander
- Mad Max
- Pirates of the Carebean (scene van Kuro demodisc)
- Need for Speed
- Transformers (nieuwste deel als ik mij niet vergis)

Een aantal zaken die me opvielen: Allereerst de beleving, zo'n grote beelddiagonaal (280cm) blijft echt een aparte beleving, ik prefereer zelf de upscaling/pixel verschuiving van het E-shift systeem (beeld ziet er echt mooier uit), zwart is net zo zwart als op de LX5090H die ik nu nog gebruik om films te kijken. Al met al net mijn Kuro, alleen dan met groter beeld  :D Dit is precies waar ik naar opzoek ben  8)

Een nadeeltje is de ruimte die ik zelf ter beschikking heb. In Vik zijn ruimte hebben mbv. een laser vastgesteld wat mijn zitpositie in mijn eigen ruimte zou zijn, zodat ik dat ook kon uitproberen. Hierdoor zat ik iets te dicht op het scherm waardoor het beeld minder werd. Vik is 's avonds nog eens aan het rekenen geslagen en in mijn situatie zou een scherm van 110" (244cm) waarschijnlijk beter passend zijn, ik moet alleen nog even nameten of ik 3m van de muur kan gaan zitten.

Al met al weer een hoop wijzer geworden en ook nog eens wat nieuwe muziek leren kennen! Vik, nogmaals bedankt voor je hulp!
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

RubenV.

Quote from: vik on July 22, 2016, 09:15:57
Graag gedaan Ruben en leuk dat je er was!  :thumbs-up:

Ik heb een klant met ongeveer dezelfde throwdistance en kijk afstand en werkt prima op het 244 cm scherm.

Mooi, dan houd ik voorlopig even die 244cm (96" of is het 100"?) aan in de plannen. Inmiddels kan ik het vraagteken achter de topic titel schrappen, het gaat er nu echt van komen  ;D

Allereerst zal ik de ruimte gaan schilderen. Alle wanden zijn nu nog wit, en dat is voor het contrast natuurlijk niet optimaal.
Hierna zal ik de set gaan verhuizen, zodat ik REW-metingen kan gaan maken. Vervolgens eerst de lage tonen aanpakken mbv. absorbers an bass traps, door steeds iets toe te voegen en opnieuw te meten. Daarna kan ik diffusers gaan fabriceren voor de eerste reflectie punten.

@Vik: je vertelde mij dat CineMike aanbevool om de ruimte achter het scherm op te vullen met absorbtie, heeft hij ook wel eens geprobeerd er een diffusie paneel achter te hangen?

Kwa kleur twijfel ik op het moment een beetje. Ik ben bang dat door alles zwart te maken de ruimte nog veel kleiner gaat ogen. Wellicht dat een kleur combinatie zoals in het Confidence Mansion een betere keuze is. Heeft iemand enig idee waar ik reflectie waardes kan terugvinden van verschillende kleuren verf?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

vik

Ik heb bij mij achter mijn scherm panelen geplaatst van 64x104 en 5 cm dik. Type Rockwool 221 met een densiteit van 55 kg/m3

Dit werkt voor mij perfect, en was inderdaad het advies van Duitsland. Die zijn tot op heden nog niet langs geweest door de vertraging die ik op liep in mijn ruimte, plus door de drukte van hun eigen bedrijf. Er zijn wel foto's en tekeningen uitgewisseld en ik heb zelf gewoon heel veel geprobeerd. Dat maakt het aan de andere kant ook weer leuk maar rooft wel wat van je tijd weg.

Ik heb een combinatie van corner basstraps voor in de hoeken, SoundScapeS-WaveWeaver Diffusers,  GIK Acoustics 244 broadband absorbers plus een Vicoustic Multifuser DC2 (wordt binnenkort vervangen voor een Jocavi ceramic)

Ik heb uiteraard ook veel gelezen op het forum, contact gehad met wat forum leden wat erg fijn is.

Ik heb zelf de kleur "dropjes zwart" gebruikt van de Gamma voor plafond en wanden.


Quote from: RubenV. on July 22, 2016, 16:20:12
Mooi, dan houd ik voorlopig even die 244cm (96" of is het 100"?) aan in de plannen. Inmiddels kan ik het vraagteken achter de topic titel schrappen, het gaat er nu echt van komen  ;D

Allereerst zal ik de ruimte gaan schilderen. Alle wanden zijn nu nog wit, en dat is voor het contrast natuurlijk niet optimaal.
Hierna zal ik de set gaan verhuizen, zodat ik REW-metingen kan gaan maken. Vervolgens eerst de lage tonen aanpakken mbv. absorbers an bass traps, door steeds iets toe te voegen en opnieuw te meten. Daarna kan ik diffusers gaan fabriceren voor de eerste reflectie punten.

@Vik: je vertelde mij dat CineMike aanbevool om de ruimte achter het scherm op te vullen met absorbtie, heeft hij ook wel eens geprobeerd er een diffusie paneel achter te hangen?

Kwa kleur twijfel ik op het moment een beetje. Ik ben bang dat door alles zwart te maken de ruimte nog veel kleiner gaat ogen. Wellicht dat een kleur combinatie zoals in het Confidence Mansion een betere keuze is. Heeft iemand enig idee waar ik reflectie waardes kan terugvinden van verschillende kleuren verf?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Jean Sibelius

Goed om te horen Ruben dat het echt van start gaat! :colgate:

Ga je een permanent scherm ophangen of eentje die je kunt oprollen? (dit ivm jouw opmerking over diffusie). Verder zou ik me (als ik jou was) eerst goed voorbereiden en dan van start gaan, maar zoals ik jou heb leren kennen is dat geen probleem. 1 belangrijke tip... 1) vermijd deadlines in je project, want dan wordt je soms gedwongen om keuzes te maken waar je later spijt van krijg en daarmee samenhangend... heb geduld (uiteindelijk gaat het project toch langer duren dan waar je nu op rekent)  ;)

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

HTip

Wat een gave plannen Ruben! Die M&G bij Jan heeft je dus over de streep getrokken ;)

Ik sluit me helemaal aan wat al door Jan en Viktor is gezegd over de plaats van het scherm. Mijn scherm is ook 244cm breed (110" ;)) en heb ik geïntegreerd in een akoestische aanpassing. Vanwege de beschikbare ruimte ben ik niet zo ver kunnen gaan als Jan, maat met 30cm diepte toch een heel eind in de goede richting gekomen. Combinatie van paneel- en lattenabsorbers, die alleen getuned zijn op een specifieke frequentie. Daarmee is de laagabsorptie op een niveau gekomen, dat Thingman zelf onder de indruk was van de werkzaamheid van zijn ontwerp. Later nog een basstrap op de achterwand geplaatst (zou bij jou in de hoek achter jou kunnen) en toen was het laag ook op de achterste rij optimaal.

Door jouw schuine wanden heb je waarschijnlijk geen last van flutterecho en wellicht is diffusie dan niet nodig. Flutterecho ontstaat alleen bij parallelle harde vlakke wanden.

De tip van Jan van geen deadlines stellen is een hele goede :thumbs-up: Het heeft mij ook (met tussenpozen) ca. 3,5 jaar gekost om de ruimte te hebben zoals nu. Had veel sneller gekund, maar ik heb het in fasen gedaan en was soms gewoon "klusmoe" en liet het dan een paar weken of zelfs maanden liggen om daarna met vol enthousiasme weer verder te gaan.

Al met al een mooi project waar je, als alles klaar is, heel trots op kan zijn dat je dit zelf hebt kunnen doen!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Jean Sibelius

Hoi Ruben,

Het is alweer even stil in je topic :popcorn:.

Ben je druk bezig met plannen of ben je al begonnen met de bouwwerkzaamheden? Zou jammer zijn als je volgende posting straks de foto's toont van een compleet geïnstalleerde ruimte (we willen ons er natuurlijk wel graag mee bemoeien) ;) :colgate:

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

RubenV.

Quote from: Jean Sibelius on October  6, 2016, 19:48:44
Hoi Ruben,

Het is alweer even stil in je topic :popcorn:.

Ben je druk bezig met plannen of ben je al begonnen met de bouwwerkzaamheden? Zou jammer zijn als je volgende posting straks de foto's toont van een compleet geïnstalleerde ruimte (we willen ons er natuurlijk wel graag mee bemoeien) ;) :colgate:

Groeten, Jan

Hi Jan,

Het is hier inderdaad weer even stil, wellicht stilte voor de storm. Ik zit nog steeds in de planningsfase maar ben er nog niet zeker van of ik het ook daadwerkelijk in deze ruimte ga realiseren. Mocht ik toch gaan starten, dan komen de verschillende bouwwerkzaamheden hier zeker uitgebreid aan bod  :coffee:

Zojuist kreeg ik bericht van het thuisfront dat er twee pakketjes zijn gearriveerd, straks snel naar huis toe  O0
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Ruim 7 jaar later is er toch het eea. veranderd, tijd voor een update van dit topic. Helaas is de dedicated room er niet gekomen, wel heb ik een aantal componenten kunnen upgraden.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

vik

Tijdje geleden Ruben en leuk dat je weer post!  8)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike