Re: RubenV's HT/stereo combi >>> ht livingroom

Started by RubenV., May 29, 2012, 14:07:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

Goed bezig Ruben en een mooie aanwinst de Omega!

De luistersessie bij Audiofiel staat nog redelijk goed in mijn geheugen ook al is het weer wat jaren geleden. Een mooi excuus om een keer je kant op te komen om deze weer eens op te frissen  :devil:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

RubenV.

Quote from: Raymond187 on December 28, 2015, 16:56:22
Welek rij zit je dan?
Wij rij 14 psies in het midden natuurlijk  O0

Geluid is altijd al matig in die bioscopen, maar als je verkeerd zit erger ik me suf :/

Dan heb ik voor je gezeten  :tongue2: Rij 16, stoel 14. Was je toevallig ook daar met CSDM?

Quote from: HTip on December 28, 2015, 21:38:26
Kom ik precies op het goede moment weer in je topic ;) Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst 8)

Heb je nog met de stroomkabels gespeeld? Ik heb een test gedaan met verschillende kabels en zelfs stekkers en het verschil was groter dan ik van te voren voor mogelijk had gehouden. Moet even zoeken, maar ik dacht dat ik de link in mijn inhoudsopgave stond.

Overigens leuk dat ik je (eindelijk) in het echt ga ontmoeten ;)

Edit: ik heb de links gevonden. Laat maar weten of je wil dat ik ze post...

Thanks! Ik ben er ook erg blij mee. Ik kijk al uit naar 26 maart, ik ben erg benieuwd  :music: Daarnaast is het natuurlijk ook erg leuk om jullie eens in real life te ontmoeten!

Ik heb nu in totaal 3 stroomkabels binnen. Na de Paganini en de Omega heb ik de derde op de Emotiva 5-bak gezet die het hoog en de mids voor zijn rekening neemt. Hoewel dit de goedkoopste kabel was, en ook nog eens op het goedkoopste apparaat in de set kon ik het verschil erg goed merken. Ik begrijp nog steeds niet hoe die laatste 1,5 meter zoveel verschil kunnen maken. Maargoed, altijd leuk als je zo weer wat meer uit je set kan halen. Ik wil binnenkort ook zelf nog een paar DIY kabels maken met mooie componenten, maar daar moet ik mij nog wat verder in verdiepen.

Linkjes zijn meer dan welkom  ;D

Quote from: vik on December 29, 2015, 09:17:16
Goed bezig Ruben en een mooie aanwinst de Omega!

De luistersessie bij Audiofiel staat nog redelijk goed in mijn geheugen ook al is het weer wat jaren geleden. Een mooi excuus om een keer je kant op te komen om deze weer eens op te frissen  :devil:

Zoals al per WA besproken, je bent altijd van harte welkom. En je weet mij bovendien al te wonen  ;)
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Quote from: mark235 on December 28, 2015, 22:02:49
Wow, wat gaaf!  8) Heb je hem al open geschroefd?  8) Schitterende pre dit, zoveel rust in de weergave...

Thanks! Uiteraard heb ik na ontvangst ook even de binnenkant geinspecteerd(alles zag er nog picobello uit, geen lekkende of opbollende elco's), hier een paar fotootjes:







2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

HTip

Mooi opgebouwd! En ook erg schoon van binnen, geen stofje te bekennen. Of heb je dat zelf gedaan.

De linkjes naar mijn test:
- Eerste kennismaking met Furutech Alpha3
- Begin test van stekkers
- Eerste tussenresultaat
- Eindresultaat
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Kjelt

Gaaf die Omega, is toch wel een van de uber voorversterkers  :)

Raymond187

Quote from: RubenV. on December 29, 2015, 12:21:28
Dan heb ik voor je gezeten  :tongue2: Rij 16, stoel 14. Was je toevallig ook daar met CSDM?
Ahhh idd voor me neus. Was een gave film. En uiteraard slecht afgesteld geluid

RubenV.

Quote from: HTip on December 29, 2015, 13:00:37
Mooi opgebouwd! En ook erg schoon van binnen, geen stofje te bekennen. Of heb je dat zelf gedaan.

De linkjes naar mijn test:
- Eerste kennismaking met Furutech Alpha3
- Begin test van stekkers
- Eerste tussenresultaat
- Eindresultaat

Ja, een erg fraaie pcb layout  8) Ik heb er niets aan hoeven poetsen, de vorige eigenaar heeft er goed voor gezorgd. Als ik de behuizing bekijk dan is er weinig mogelijkheid voor stof om makkelijk binnen te dringen. Als de omgeving dan redelijk stofvrij is gaat dat denk ik niet zo hard. De behuizing valt namelijk over de pcb heen, over de zijkanten en zit dan aan de onderkant vast als ik mij niet vergis.

Bedankt voor het delen van de linkjes! Dat ga ik eens op mijn gemak doorlezen  ^^

Quote from: Kjelt on December 29, 2015, 13:28:25
Gaaf die Omega, is toch wel een van de uber voorversterkers  :)

Thanks! Ondanks het misschien ietwat gedateerde design vind ik het toch een erg mooie voorversterker. De Paganini vind ik wat dat aangaat wat mooier ogen. Maar uiteindelijk gaat het mij om hoe het klinkt en niet zo zeer om hoe het eruit ziet, zie ook mijn speakers  ;) Form-follows-function, dat vind ik wel een mooi uitgangspunt.

Quote from: Raymond187 on December 29, 2015, 14:24:40
Ahhh idd voor me neus. Was een gave film. En uiteraard slecht afgesteld geluid

De film was top inderdaad. Het geluid stond te hard en er was weinig surround te horen. Maar dat kwam wellicht ook omdat ik redelijk vooraan zat. Ik vond het zeker een leuke ervaring (ik had al een tijdje geen IMAX 3D meer gezien). Maar Dolby Cinema vind ik toch een stuk fraaier ogen (2x een laser projector van Christie) en een stuk beter klinken (Dolby Atmos). Dolby Cinema kan ik je zeker aanraden.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

HTip

En daarom ga ik dus nooit meer naar de bioscoop :D

Trouwens als je je verbaasd over de laatste 1,5m naar de set, moet je eens proberen een stukje verder terug te gaan en een dedicated audiogroep plaatsen met een goede zekering. En als je het helemaal wil afmaken ook nog een aparte aarde. Maar daar kan Jan je straks alles over vertellen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

rovinggecko

Ziet er mooi uit. Al gewend aan het nieuwe geluid? En bevalt het een beetje? Blijft altijd een gok(je).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RubenV.

Quote from: HTip on December 29, 2015, 15:01:35
En daarom ga ik dus nooit meer naar de bioscoop :D

Trouwens als je je verbaasd over de laatste 1,5m naar de set, moet je eens proberen een stukje verder terug te gaan en een dedicated audiogroep plaatsen met een goede zekering. En als je het helemaal wil afmaken ook nog een aparte aarde. Maar daar kan Jan je straks alles over vertellen ;)

In jouw geval zou ik ook niet meer naar een normale bioscoop gaan  8) Van het nut mbt.aparte groepen en aarde was ik al overtuigd. Dat een netsnoertje zoveel invloed zou hebben had ik dan weer niet gedacht. Ik ben benieuwd hoe het zal klinken als ik alles vervang.

Quote from: rovinggecko on December 29, 2015, 15:21:03
Ziet er mooi uit. Al gewend aan het nieuwe geluid? En bevalt het een beetje? Blijft altijd een gok(je).

De Omega staat bekend om z'n neutraliteit, dus het is niet zo dat ik echt moest wennen aan het geluid. De soundstage is wel groter, er is meer dynamiek, meer detail eigenlijk meer van alles  :music:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier heb gepost, en behalve streamer software is er weinig tot niets gewijzigd in mijn setje.
Ik twijfel om mijn set te verhuizen naar de volgende ruimte:



Zoals je op het plattegrondje kan zien gaat het hier om een ruimte met ongelijke zijdes (de hoogte is 2,55m).
Vormt dit een te groot probleem voor de akoestiek? Of zou hier door het plaatsen van wat akoestische aanpassingen
toch nog iets van te maken zijn?

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

vik

Waar wil je zitten Ruben?


Quote from: RubenV. on July 17, 2016, 22:37:23
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier heb gepost, en behalve streamer software is er weinig tot niets gewijzigd in mijn setje.
Ik twijfel om mijn set te verhuizen naar de volgende ruimte:



Zoals je op het plattegrondje kan zien gaat het hier om een ruimte met ongelijke zijdes (de hoogte is 2,55m).
Vormt dit een te groot probleem voor de akoestiek? Of zou hier door het plaatsen van wat akoestische aanpassingen
toch nog iets van te maken zijn?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

RubenV.

Quote from: vik on July 17, 2016, 22:47:18
Waar wil je zitten Ruben?

Waar het het beste klinkt  :clapping:

Zonder gekheid, de ruimte heeft twee deuren. Eentje in de wand van 1,92; de ander in de wand van 4,59m.

Is een ruimte als deze groot genoeg om er een projector in te hangen?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

vik

Je wil er een HT ruimte van maken dus?

Quote from: RubenV. on July 17, 2016, 22:59:11
Waar het het beste klinkt  :clapping:

Zonder gekheid, de ruimte heeft twee deuren. Eentje in de wand van 1,92; de ander in de wand van 4,59m.

Is een ruimte als deze groot genoeg om er een projector in te hangen?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

RubenV.

Quote from: vik on July 18, 2016, 07:25:12
Je wil er een HT ruimte van maken dus?

Hi Vik,

Kwa akoestiek moet het vernamelijk voor stereo worden, maar zoals je weet speel ik met een stereo/multichannel setup. De rears en centerspeaker verhuizen gewoon mee zodat ik er ook film kan kijken en er gegamed kan worden. Dat gebeurt nu nog op een pioneer 5090H. Een tijdje terug was ik te gast in het Confidence Mansion van Jan. Van de ruimte was ik erg onder de indruk, maar ook zeker van de projector. Dat geeft zoveel meer beleving bij een film. Dus nu ik wellicht mijn intrek ga nemen in deze ruimte leek het mij wel handig om dat vooraf even na te gaan.
Ik neem aan dat als ik aan de rechterkant in de afbeelding (bij de 1.98M muur) een projector hang, ik op de 3,8M wand aan de linkerkant kan projectoren? Hoe kom ik erachter hoever een projector van de wand af moet hangen?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

vik

Je hebt hier een mooi tooltje voor:

http://www.projectorcentral.com/JVC-DLA-X5000BE-projection-calculator-pro.htm

En anders als je weet welke projector je wil hebben de online manual downloaden bij de fabrikant. Daar staan de adviezen beschreven van scherm formaat, zit positie en throwdistance (afstand projector scherm)

Zitten er veel ramen in deze ruimte?

Hoe groot wil je je scherm hebben?





Quote from: RubenV. on July 18, 2016, 08:06:29
Hi Vik,

Kwa akoestiek moet het vernamelijk voor stereo worden, maar zoals je weet speel ik met een stereo/multichannel setup. De rears en centerspeaker verhuizen gewoon mee zodat ik er ook film kan kijken en er gegamed kan worden. Dat gebeurt nu nog op een pioneer 5090H. Een tijdje terug was ik te gast in het Confidence Mansion van Jan. Van de ruimte was ik erg onder de indruk, maar ook zeker van de projector. Dat geeft zoveel meer beleving bij een film. Dus nu ik wellicht mijn intrek ga nemen in deze ruimte leek het mij wel handig om dat vooraf even na te gaan.
Ik neem aan dat als ik aan de rechterkant in de afbeelding (bij de 1.98M muur) een projector hang, ik op de 3,8M wand aan de linkerkant kan projectoren? Hoe kom ik erachter hoever een projector van de wand af moet hangen?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

RubenV.

Quote from: vik on July 18, 2016, 08:31:00
Je hebt hier een mooi tooltje voor:

http://www.projectorcentral.com/JVC-DLA-X5000BE-projection-calculator-pro.htm

En anders als je weet welke projector je wil hebben de online manual downloaden bij de fabrikant. Daar staan de adviezen beschreven van scherm formaat, zit positie en throwdistance (afstand projector scherm)

Zitten er veel ramen in deze ruimte?

Hoe groot wil je je scherm hebben?

Thanks! Bij deze projector zou ik dan uitkomen op 3.9m van lens tot scherm:


In de wand van 4,6m zitten twee ramen, maar deze wil ik volledig blinderen zodat ik het helemaal donker kan maken in de ruimte.
Ik zou dan een scherm kunnen hangen voor de wand van 3,8M. Het tooltje geeft een diagonaal aan van 303cm. Ik denk alleen dat als ik niet tegen de frontspeakers aan wil kijken hier nog enkele centimeters vanaf moeten. Hoe dan ook, dat zal een leuke upgrade zijn ivm. de Pioneer denk ik zo (kwa beeldgrootte).

Wat zijn gangbare maten voor een projectiescherm? Of is dat allemaal maatwerk?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Jean Sibelius

#517
Hoi Ruben,

Mooie plannen! Is het een optie om het scherm en de set-up aan de lange schuine zijde te plaatsen? (voor 1 van de toegangsdeuren)
Het plafond is overal 2.55 (nergens aflopend?)

Iemand bij op de audioclub heeft een vergelijkbare ruimte en die heeft zijn set-up geplaatst zoals hierboven geschetst.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

RubenV.

Quote from: Jean Sibelius on July 18, 2016, 20:23:36
Hoi Ruben,

Mooie plannen! Is het een optie om het scherm en de set-up aan de lange schuine zijde te plaatsen? (voor 1 van de toegangsdeuren)
Het plafond is overal 2.55 (nergens aflopend?)

Iemand bij op de audioclub heeft een vergelijkbare ruimte en die heeft zijn set-up geplaatst zoals hierboven geschetst.


Groeten, Jan

Hi Jan,

Dat is zeker mogelijk. Het plafond is inderdaad overal 2.55m, geheel recht. Ik had er zelf eerlijk gezegd nog niet aan gedacht om het op die manier op te stellen. Op die manier zou ik de set redelijk breed kunnen opzetten, en naar achteren toe loopt dan alles in een hoek. Ik neem aan dat je clubgenoot hier ook mee heeft geexperimenteerd?

Ik ben van plan zelf met de akoestische aanpassingen aan de gang te gaan. Via arqen.com heb ik iig. al een manier gevonden om deze relatief makkelijk te vervaardigen. Hier alvast een voorbeeldje:





Een kwestie van in de juiste afmeting zagen en dan op elkaar bevestigen.
Open source diffusers noemt de beste man het  :D
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

vik

Hoi Ruben. Ik ga mee met het idee van Jan. Dan kun je je speakers ook veel beter plaatsen plus je zit positie.

Op welke plek van de wand van 4,59m zit de deur?



Quote from: RubenV. on July 18, 2016, 08:06:29
Hi Vik,

Kwa akoestiek moet het vernamelijk voor stereo worden, maar zoals je weet speel ik met een stereo/multichannel setup. De rears en centerspeaker verhuizen gewoon mee zodat ik er ook film kan kijken en er gegamed kan worden. Dat gebeurt nu nog op een pioneer 5090H. Een tijdje terug was ik te gast in het Confidence Mansion van Jan. Van de ruimte was ik erg onder de indruk, maar ook zeker van de projector. Dat geeft zoveel meer beleving bij een film. Dus nu ik wellicht mijn intrek ga nemen in deze ruimte leek het mij wel handig om dat vooraf even na te gaan.
Ik neem aan dat als ik aan de rechterkant in de afbeelding (bij de 1.98M muur) een projector hang, ik op de 3,8M wand aan de linkerkant kan projectoren? Hoe kom ik erachter hoever een projector van de wand af moet hangen?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

RubenV.

Quote from: vik on July 18, 2016, 23:04:34
Hoi Ruben. Ik ga mee met het idee van Jan. Dan kun je je speakers ook veel beter plaatsen plus je zit positie.

Op welke plek van de wand van 4,59m zit de deur?

1,7m vanaf de hoek linksonder en zo'n 2,0m vanaf de hoek rechtsboven. Die deur kan gewoon dicht blijven. In de kleinere diagonaal links van het 4,59m stuk zit ook nog een deur, deze kan ik dan als toegangsdeur voor de ruimte gebruiken. Helaas niet ideaal daar deze in de hoek zit...
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

vik

Dus als ik het goed heb moet je de deur er dan ook bij rekenen vanaf de hoek links onder. Dan verlies je toch weer behoorlijk als je aan die kant ook een scherm wil plaatsen. Een netto beeld formaat 280 cm x 157 projectie scherm zou een mooie optie zijn. Incl een mooie rand zit je al op 300cm breed. Dan moet je nog je speakers plaatsen en de deur die heel veel plaats in neemt.




Quote from: RubenV. on July 19, 2016, 08:43:34
1,7m vanaf de hoek linksonder en zo'n 2,0m vanaf de hoek rechtsboven. Die deur kan gewoon dicht blijven. In de kleinere diagonaal links van het 4,59m stuk zit ook nog een deur, deze kan ik dan als toegangsdeur voor de ruimte gebruiken. Helaas niet ideaal daar deze in de hoek zit...
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

RubenV.

Quote from: vik on July 19, 2016, 10:00:27
Dus als ik het goed heb moet je de deur er dan ook bij rekenen vanaf de hoek links onder. Dan verlies je toch weer behoorlijk als je aan die kant ook een scherm wil plaatsen. Een netto beeld formaat 280 cm x 157 projectie scherm zou een mooie optie zijn. Incl een mooie rand zit je al op 300cm breed. Dan moet je nog je speakers plaatsen en de deur die heel veel plaats in neemt.

In die wand van 1.92m zit een deur die naar buiten toe open gaat, dat is dan weer een voordeel  :D Het gaat dan om een scherm van 126" zie ik. Dat is misschien nog wel iets te groot omdat ik dan krap 80 cm. overhoud aan beide kanten.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Jean Sibelius

Hoi Ruben,

Op zich hoeft het geen probleem te zijn dat je schuine wanden hebt en het kan zelfs gunstig uitpakken (wordt soms zelfs doelbewust gedaan refererend naar het artikel wat ik je een tijdje terug heb gestuurd mbt de akoestische ruimte bij Philips Research).

Aannemend dat je de opstelling schuin in de ruimte zet zoals hierboven gesuggereerd dan kun je de hoek achter de luisterplek gebruiken om een flinke basstrap (corner cube) neer te zetten (mogelijk kleinere in de hoeken links en rechts voor een cascade schakeling waarbij de traps in een nabij gelegen frequentie gebied werken). Persoonlijk zou ik eerst zorgen dat de nagalmtijd voldoende in de pas loopt (een meting hiervoor is aan te raden).

Pas daarna zou ik met diffusie aan de slag gaan (je kunt alvast eens kijken waar ongeveer de 1e reflectie punten zijn tussen speaker en luisterplek, maar uiteindelijk zullen die posities pas vastliggen nadat je zowel geëxperimenteerd hebt met zowel de plaatsing van speakers als luisterplek).

Verder biedt de hoogte van 2.55 de mogelijkheid om ook het plafond te gebruiken om absorptie (evt. diffusie) in de ruimte aan te brengen (een luxe die niet veel mensen hebben!)

Al met al een ruimte waar je heel veel kanten mee op kunt zou ik zeggen :)

Succes! 8)


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

RubenV.

Quote from: Jean Sibelius on July 19, 2016, 20:23:55
Hoi Ruben,

Op zich hoeft het geen probleem te zijn dat je schuine wanden hebt en het kan zelfs gunstig uitpakken (wordt soms zelfs doelbewust gedaan refererend naar het artikel wat ik je een tijdje terug heb gestuurd mbt de akoestische ruimte bij Philips Research).

Aannemend dat je de opstelling schuin in de ruimte zet zoals hierboven gesuggereerd dan kun je de hoek achter de luisterplek gebruiken om een flinke basstrap (corner cube) neer te zetten (mogelijk kleinere in de hoeken links en rechts voor een cascade schakeling waarbij de traps in een nabij gelegen frequentie gebied werken). Persoonlijk zou ik eerst zorgen dat de nagalmtijd voldoende in de pas loopt (een meting hiervoor is aan te raden).

Pas daarna zou ik met diffusie aan de slag gaan (je kunt alvast eens kijken waar ongeveer de 1e reflectie punten zijn tussen speaker en luisterplek, maar uiteindelijk zullen die posities pas vastliggen nadat je zowel geëxperimenteerd hebt met zowel de plaatsing van speakers als luisterplek).

Verder biedt de hoogte van 2.55 de mogelijkheid om ook het plafond te gebruiken om absorptie (evt. diffusie) in de ruimte aan te brengen (een luxe die niet veel mensen hebben!)

Al met al een ruimte waar je heel veel kanten mee op kunt zou ik zeggen :)

Succes! 8)


Groeten, Jan

Hi Jan,

Wederom bedankt voor je input. Dankzij de vele hoeken kan ik er letterlijk alle kanten mee op  :D Ik ga sowieso het Philips artikel er nog eens op na slaan. Momenteel is de ruimte nogal een echoput. De apparatuur plaatsen voor de 4,59m wand zou ook kwa stopcontacten goed uitkomen. Ik ga me maar eens verdiepen in hoe ik zelf basstraps kan maken. Ik heb nog een setje klaar liggen om REW metingen te doen en als ik mij niet vergis kan ik daarmee ook de RT-60 waarde meten.
Als ik het goed begrijp kan ik het beste beginnen met de huidige nagalmtijd te meten, vervolgens een voor een wat DIY-basstraps toevoegen totdat deze "in orde" is. Ik heb niet de illusie dat ik het helemaal goed zal krijgen, maar hopelijk pakt het beter uit dan de ruimte waar de set momenteel in staat te spelen. Absorptie aan het plafond behoort zeker tot de mogelijkheden, al zal ik wel even vooraf moeten bedenken hoe dat met een eventuele projector uitpakt.
Als dat gedaan is kan ik met diffusers aan de gang. Als ik daadwerkelijk de 4,59m wand ga gebruiken voor het projectoren dan zit ik rechts met een redelijk rechte want en links met een "hoek" bij de wand van 1,98m. Ik schat dat ik dan, mits ik in het midden van de ruimte ga zitten, ergens tussen de 2 en 2,5m van het scherm zit. Zou dat nog problemen geven ivm. de kijkafstand?

Vanmiddag ga ik bij Vik op de koffie om de JVC X5000 eens aan de tand te voelen  8). Ik hoop dan ook een wat beter idee te krijgen over hoe dicht ik op het scherm kan zitten. En ook wat er projectieschermen allemaal te koop is.

Op het forum van Dennis Foley (acousticfields) had ik ook al om advies gevraagd. Dennis gaf aan dat ik in een dergelijke ruimte eigenliijk geen grotere bass drivers moet plaatsen dan 6" om de hoeveelheid aan "laag energie" in bedwang te houden... :nopompom: Ik ben bang dat ik aardig wat absorptie zal moeten plaatsen om dat recht te trekken. Gelukkig is deze ruimte tijdelijk (1, max. 2 jaar) en zal het voor mij vooral een leerzame ervaring worden die hopelijk beter uitpakt dan mijn huidige ruimte. Pluspuntje is dan dat ik nu hopelijk wel plek heb om een beamer op te hangen en dat ik de ruimte volledig kan verduisteren. Daarnaast hangt er een split-unit airco, zodat ik de ruimte mooi op temperatuur kan brengen voordat ik ga luisteren. Dat is dezer dagen letterlijk en figuurlijk wel chill  :D
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie