Re: RubenV's HT/stereo combi >>> ht livingroom

Started by RubenV., May 29, 2012, 14:07:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RubenV.

Quote from: VTEC_genieter on August 31, 2014, 00:14:42
Oost west thuis............ ;)

:D De vakantie was top, maar op AV-gebied ben ik toch wel een beetje verwend geraakt  :coffee:

Quote from: Xander32 on August 31, 2014, 09:28:22
Leuk en interessant om het verslag door te lezen :thumbs-up:.

Het betreffen wel heel bijzondere speakers, zowel aangaande het concept free air/open-baffle, als diens looks. Ik ben wel erg benieuwd hoe dat klinkt, al geeft het uitgebreide verslag van LucasKun wel enige richting.

Thanks! Zoals ik al eens eerder heb gezegd: "hearing is believing". Ik heb hier nog niemand over de vloer gehad die niet onder de indruk was van het geluid. Langzaam aan krijgen de speakers wat meer erkenning en publiciteit. De oprichter van Audio Physic (Joachim Gerhard) is ze ook gaan beluisteren bij Linkwitz en zegt daarover het volgende:
Nothing prepared me for what Siegfried had in stock.
The LX521 fullfills all my wishes and some...
The sound is now totally free from the speakers. I could not hear sound comming from the baffles, even in close miked pans. That is really unusual and welcome. They totally " disappear ". OK; this has being said many times in reviews, for example in Michael Fremers Review in the 90th of my original Virgos and it is true. I can only tell you that they even " disappear " more then i have heard before in a dynamic speaker. Another feature is also at work here that gives the illusion of the speakers not present : there is absolutely no preasure on the ears.
There is much more to say and i will later.
At the end of the session Siegfried encouraged me to build a pair myself.

Intussen is ie zelf ook begonnen met het bouwen van zo'n open baffle systeem.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Nog wat schaamteloze reclame voor de LX521, afkomstig van Peter Aczel aka TheAudioCritic

The precise phantom images produced by the LX521 create the most solidly three-dimensional soundstage of any stereo system in my listening experience. In the end, that is more important in producing a you-are-there effect than the superior definition of instruments and voices, the "texture" of the sound, where the LX521 may perhaps be equaled by other loudspeakers using advanced drivers.

I have not tested or even briefly listened to every high-end loudspeaker out there, but of all the speakers known to me none equals the Linkwitz Lab LX521 in my opinion. I have been to a few audio shows fairly recently and auditioned the most highly touted speakers there, and after each listening session I just shook my head, wondering how they could charge so much money for such obviously canned, unlifelike sound. It's as if the designers had never heard live acoustic music in a concert hall. Siegfried Linkwitz has not only established a new paradigm but has also proved that throwing money at each component of a speaker design, and then charging the consumer with a huge multiple of the cost, is not the way to go. Instead, the simple and cost-effective principle of the "spectrally neutral radiation pattern" rules!

bron: http://www.theaudiocritic.com/plog/

Ik ben benieuwd of er in de toekomst nog meer reviews gaan verschijnen.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Onlangs mijn server software voor Windows 2012 geupdate naar versie 1.30 waarbij de volgende zaken zijn veranderd:
AudiophileOptimizer 1.30:
- AO now offers Express, Advanced & Ultimate mode
- AO shows recommendations for HPET, SEHOP, WASAPI/MMCSS, USB, SPPSVC, etc.
- AO can generate a settings log file (start AO using parameter -l)
- AO can start directly in ultimate mode (start AO using parameter -u)
- AO can start directly in express mode (start AO using parameter -e)
- AO can show usage type menu on demand (start AO using parameter -ut)
- Several improvements, further harmonizing and a few bug fixes
- Disable Internet Explorer Enhanced Security for admins & users via AO
  (no more need to do this manually during windows setup)
- Disable SmartScreen Filter via AO
  (no more need to do this manually during windows setup)
- Disable Software Protection Service via AO (available only for retail &
  MSDN versions of Server 2012/R2, only in core and minimal-server mode)
- Disable/enable Structured Exception Handling Overwrite Protection (SEHOP)
- Disable SCSI-MiniPort Drivers via AO (additional 30 drivers disabled)
- Disable USB 3 Link Power Management via AO
- Disable Drivers & Services now disables even more drivers/services
- Disable network related services also disables more drivers/services
- AO re-enables JRiver Media Center 20 in core mode (MC20 higher than 20.0.14)
- AO let you choose the stand-by behaviour of your monitor
- AO doesn't exit into black screen anymore after selecting Sound-Signatures
  and Digital-Filter in core mode and choose to exit instead of continue
- Activation-Keys use new algorithm, old Keys won't work on 1.30 and up
- Five new Activation-Keys for AO 1.30 and up included (separate counter)

Deze update is een flinke stap vooruit gebleken, het is wederom genieten geblazen  O0 Ook leuk om te zien dat AO ondertussen z'n weg weet te vinden richting "bekende namen" in audioland. Bascom H. King (legendary audio critic and even more legendary audio designer os such amps as the Constellation Audio Hercules, and many other amps and preamps from the likes of PS Audio, Genesis, Infinity, Wyred4Sound, Peachtree and many other companies).

Daarnaast is er wederom een positieve noot over de LX521 te vermelden, dit keer via Stereophile(RMAF2014):
Room 417–418: Many times, I've said these shows are really about people, learning—and secret club—gear-head fun! I believe visiting rooms, listening for a short while and then assigning absolute virtue and value is fool's play. But! But! But! Early the last morning of the show I got a call from Steve Guttenberg raving about the sound in the Linkwitz Lab's room. Immediately, I threw on my pants and went there to investigate.

As usual, he was right. The sound was so good that I am now about to go against my whole belief system and state: In the 4th and 5th Atrium floors that I covered, the best sound I heard was the in room with the lowest price system! The Linkwitz Lab's LXmini loudspeakers (a $472 kit from Madisound) produced the most musically enjoyable, naturally balanced, properly toned, correctly detailed, music I experienced in any room on my beat. How good was the sound? Well, to start, it didn't sound like a wood box filled with dynamic drivers at all. It sounded like a high quality electrostatic loudspeaker driven by its perfect matching amplifier. In this case the "perfect amp" was an Emotiva XPA 200 ($399). This combo accomplished so many of the things I admire (but rarely experience). Music was lively and joyfully articulated—with nary a belch, fart or squeak. So many systems have all these good audiophile traits but play music in a woeful joyless manner—the LXmini + Emotiva system did the audiophile stuff but it also did joy and abandon! Quick, solid, rich, and transparent are the adjectives that come to mind. Tone color was very close to spot on. I heard all sorts of real music.

The man behind all this enjoyable sound was Siegfried Linkwitz—the 1970s loudspeaker and crossover design guru behind the Linkwitz-Riley crossover filters. Mr. Linkwitz is someone whose work in crossover design goes back to audio's Golden Era of the late 1970s–early '80s. Every loudspeaker designer at RMAF has surely studied Mr. Linkwitz's research.

I listened to two Linkwitz Labs speakers. My favorite value per dollar was the LXmini; it is slender, perfectly toned, and quick-like a bunny. But, the larger, much more expensive ($3000) open baffled, quad-amplified LX521 kit shown above provided even more satisfying results. Complete LX521 kits may be purchased from Madisound in "sections"—a set of construction plans ($150), a flat-pack box of wooden parts for the baffles ($580), 12 SEAS drivers ($1498), and the all-important analogue Signal Processor ($980). (What? Signal processor?!) Yes, each of these attractive, five-SEAS-driver, open-baffle, loudspeakers was powered by its own 5-channel Emotiva XPA-5 ($999). The LX521 "signal processer" splits the broadband line level input signal into woofer, mid and tweeter frequency bands. It equalizes driver and baffle response for each channel and filters it with LR4 response. The midrange signal is split after the power amplifier by a passive crossover filter into lower-mid and upper-mid driver inputs. These are great music-making machines and Siegfried is truly "The Man!" The expression, "giant-killer" is, in this case, not an exaggeration!




Bron: http://www.stereophile.com/content/rmaf-2014-reichert-Sunday
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

LucasKun

Ha, gaaf! Ik had die link over de Rocky Mountain Audio Fest ook gelezen, super gaaf!
Fijn dat je zo geniet van je set, dat kan ook bijna niet anders :)
Waar luister je nu naar?

RubenV.

Quote from: LucasKun on October 16, 2014, 21:01:38
Ha, gaaf! Ik had die link over de Rocky Mountain Audio Fest ook gelezen, super gaaf!
Fijn dat je zo geniet van je set, dat kan ook bijna niet anders :)
Waar luister je nu naar?

Leuk om te zien dat Linkwitz ook bij Stereophile de erkenning krijgt die hij verdient. Maargoed, als je eenmaal de LX's hebt gehoord dan kan dat ook bijna niet anders  :D

Ik luister nu:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

rovinggecko

Het is dat de lx-en zo lelijk zijn... Overigens herken ik een hoop van de lx-en in mijn Plutos.

Misschien toch maar verhuizen om ruimte te creeren voor een paar lx521.  :)

Blijf mooi spul van Siegfried en zeer leuk hobbyen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RubenV.

Dat is inderdaad jammer, al vind ik het met de baffles in het zwart nog enigszins meevallen. Maar als ik moet kiezen heb ik liever mooier geluid dan mooie looks en vanuit dat oogpunt kan ik dit form-follows-function design wel waarderen  :D
Zijn de mini LX521's geen optie?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

cardas49

Hoe bevalt Audiophiloptimizer Ruben? Ze er zijn op Computeraudiophile erg enthousiast over.

Vind $100 wel prijzig voor een app / interface, maar als het procenten winst geeft is het een kleine prijs.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

RubenV.

Quote from: mark235 on October 17, 2014, 09:01:51
Hoe bevalt Audiophiloptimizer Ruben? Ze er zijn op Computeraudiophile erg enthousiast over.

Vind $100 wel prijzig voor een app / interface, maar als het procenten winst geeft is het een kleine prijs.

Het bevalt erg goed. Ik gebruik AO al sinds de eerste versie. Deze was nog niet heel erg gebruiksvriendelijk maar de grote winsten in het geluid zorgen ervoor dat je, als je eenmaal hebt gehoord hoe het kan klinken, niets anders meer wil. De verschillen tussen wel of geen AO vind ik vrij fors, helemaal als je na gaat dat het "slechts" 100 euro kost. Dit is relatief gezien wel een koopje. Je kan behoorlijk veel instellen met de huidige versie. Je kan er zelfs voor kiezen om de gehele grafische schil om windows (de GUI) te verwijderen. Binnen AO kan je gemakkelijk heen en weer schakelen zodat je niet alles opnieuw hoeft te installeren. Het is alleen jammer dat er geen trial voor AO is.

Daarnaast kan je Windows Server 2012 gewoon gratis gebruiken. De trial loopt 180 dagen, maar is daarna gemakkelijk te "re-armen" waardoor deze weer op 180 dagen wordt gezet. Je hoeft enkel in command prompt een simpel regeltje in te typen en een keer te rebooten. Dit is legaal, Microsoft heeft deze regel dan ook zelf op hun site staan. Hierdoor hoef je je systeem(pjes) dus niet meer om het half jaar te voorzien van een verse installatie.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

rovinggecko

Quote from: RubenV. on October 16, 2014, 21:50:47
Dat is inderdaad jammer, al vind ik het met de baffles in het zwart nog enigszins meevallen. Maar als ik moet kiezen heb ik liever mooier geluid dan mooie looks en vanuit dat oogpunt kan ik dit form-follows-function design wel waarderen  :D
Zijn de mini LX521's geen optie?

:) Bedoelde dat de lxmini's zo lelijk zijn. Daarentegen vind ik dat de Pluto's wel wat hebben en zoals jij al aangeeft, zijn de LX521's met een zwarte baffle helemaal niet verkeerd. Form follows function is overigens prima, maar vind de Pluto's all prima imagen. Als ik wat meer wil dan is dat eigenlijk een betere foundation en dan moet je toch naar de LX521, want die is met de lxmini gelijk aan de pluto.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

cardas49

Quote from: RubenV. on October 17, 2014, 19:28:34
Het bevalt erg goed. Ik gebruik AO al sinds de eerste versie. Deze was nog niet heel erg gebruiksvriendelijk maar de grote winsten in het geluid zorgen ervoor dat je, als je eenmaal hebt gehoord hoe het kan klinken, niets anders meer wil. De verschillen tussen wel of geen AO vind ik vrij fors, helemaal als je na gaat dat het "slechts" 100 euro kost. Dit is relatief gezien wel een koopje. Je kan behoorlijk veel instellen met de huidige versie. Je kan er zelfs voor kiezen om de gehele grafische schil om windows (de GUI) te verwijderen. Binnen AO kan je gemakkelijk heen en weer schakelen zodat je niet alles opnieuw hoeft te installeren. Het is alleen jammer dat er geen trial voor AO is.

Daarnaast kan je Windows Server 2012 gewoon gratis gebruiken. De trial loopt 180 dagen, maar is daarna gemakkelijk te "re-armen" waardoor deze weer op 180 dagen wordt gezet. Je hoeft enkel in command prompt een simpel regeltje in te typen en een keer te rebooten. Dit is legaal, Microsoft heeft deze regel dan ook zelf op hun site staan. Hierdoor hoef je je systeem(pjes) dus niet meer om het half jaar te voorzien van een verse installatie.

Jeetje, ik vind dit erg interessant allemaal. Ik dacht dat het qua Windows bron niet beter kon dan een pc met Jriver en Wasapi Exclusive output.

Moet toch eens met andere OS'en en optimized builds gaan testen dan.

Bedankt voor de info!
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

LucasKun

Jeff Buckley, je bent consistent. Ik ga hem ook eens proberen!

RubenV.

Quote from: rovinggecko on October 18, 2014, 14:42:33
:) Bedoelde dat de lxmini's zo lelijk zijn. Daarentegen vind ik dat de Pluto's wel wat hebben en zoals jij al aangeeft, zijn de LX521's met een zwarte baffle helemaal niet verkeerd. Form follows function is overigens prima, maar vind de Pluto's all prima imagen. Als ik wat meer wil dan is dat eigenlijk een betere foundation en dan moet je toch naar de LX521, want die is met de lxmini gelijk aan de pluto.

Ah dan had ik je niet helemaal goed begrepen  ;)

Quote from: mark235 on October 18, 2014, 20:30:36
Jeetje, ik vind dit erg interessant allemaal. Ik dacht dat het qua Windows bron niet beter kon dan een pc met Jriver en Wasapi Exclusive output.

Moet toch eens met andere OS'en en optimized builds gaan testen dan.

Bedankt voor de info!

Het kan inderdaad stukken beter. De beste Windows versie voor audio vind ik zelf Windows Server 2012 (vergeleken met Windows 7 en 8 zonder zoiets als AO). AO maakt het echter nog eens stukken beter. Ipv. Wasapi gebruik ik zelf liever Kernel Streaming (KS). Daarnaast is het gebruik van bepaalde pc onderdelen ook zeker aan te raden(lineaire voeding, ssd's), net als het niet gebruiken van andere onderdelen (bijvoorbeeld actieve koeling en conventionele HDD's). Het is allemaal van grote invloed op het geluid.
Quote from: LucasKun on October 21, 2014, 09:59:55
Jeff Buckley, je bent consistent. Ik ga hem ook eens proberen!

Toevallig dat ik daar weer naar aan het luisteren was. Nu luister ik naar "The xx - sunset"  :music:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

cardas49

Quote from: RubenV. on October 21, 2014, 20:04:54
Het kan inderdaad stukken beter. De beste Windows versie voor audio vind ik zelf Windows Server 2012 (vergeleken met Windows 7 en 8 zonder zoiets als AO). AO maakt het echter nog eens stukken beter. Ipv. Wasapi gebruik ik zelf liever Kernel Streaming (KS). Daarnaast is het gebruik van bepaalde pc onderdelen ook zeker aan te raden(lineaire voeding, ssd's), net als het niet gebruiken van andere onderdelen (bijvoorbeeld actieve koeling en conventionele HDD's). Het is allemaal van grote invloed op het geluid.

Ik ga me tzt maar eens beraden of ik ook een PPA'achtige streamer wil gaan bouwen. Of testen met een Macmini (ugh). Het 100% passieve ontwerp van je streamer trekt me enorm. Mijn huidige htpc is voor zijn formaat best stil, maar tijdens zachte muziekpassages echt nog wel hoorbaar.

Het blijft een lastig verhaal, zo'n htpc bron. Ik wil kunnen audiofiel kunnen luisteren en film kijken vanaf 1 bron. En hij moet ook kunnen gamen. Maar die combi lijkt niet echt haalbaar  :D. Misschien toch maar 2 stuks dan.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

RubenV.

Quote from: mark235 on October 22, 2014, 09:02:04
Ik ga me tzt maar eens beraden of ik ook een PPA'achtige streamer wil gaan bouwen. Of testen met een Macmini (ugh). Het 100% passieve ontwerp van je streamer trekt me enorm. Mijn huidige htpc is voor zijn formaat best stil, maar tijdens zachte muziekpassages echt nog wel hoorbaar.

Het blijft een lastig verhaal, zo'n htpc bron. Ik wil kunnen audiofiel kunnen luisteren en film kijken vanaf 1 bron. En hij moet ook kunnen gamen. Maar die combi lijkt niet echt haalbaar  :D. Misschien toch maar 2 stuks dan.

Gamen zou kunnen met een passief gekoelde videokaart, maar dit zijn vaak niet de snelste modellen.
Het mooie van de passieve koeling is niet alleen dat je geen gezoem van de fan meer hoort maar ook dat deze fans geen "noise" veroorzaken elektrisch gezien.

Daarnaast valt er een hoop winst te behalen kwa geluid als je Windows server 2012 gebruikt icm. AO. Voor het afspelen van video moet je dan al concessies doen (gamen kan je sowieso vergeten). Ik zou het daarom gescheiden houden.

Ik ga hoogst waarschijnlijk op korte termijn bij een medeforummer langs zodat hij mijn streamers kan vergelijken met zijn Mac mini en gemodificeerde cd/dvd loopwerk. Stay tuned :D
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

cardas49

Leuk! Ik houd je topic in de gaten voor de uitkomsten van het vergelijk.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

RubenV.

Quote from: mark235 on October 23, 2014, 09:33:20
Leuk! Ik houd je topic in de gaten voor de uitkomsten van het vergelijk.

Komende zaterdag ga ik met mijn streamers en de rest van de digitale front-end langs bij een medeforummer om eens te laten horen wat de streamers in zijn set kunnen doen.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RubenV.

Quote from: rovinggecko on October 27, 2014, 22:22:02
Mooie test! Ben benieuwd hoe dat bevalt.

Het is voor mij de eerste keer dat ik met de apparatuur op stap ga zodat iemand anders het in zijn eigen set kan beluisteren, in die zin voor mij ook een nieuwe ervaring.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Net weer thuis aangekomen met alle apparatuur, straks eens even een verslagje maken van de M&G. Het was een leuke middag  O0
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Afgelopen zaterdag was het dan zover, ik zou met mijn dual streamer systeem (inclusief DDC en DAC) op bezoek gaan bij medeforummer Incognito. Incognito was namelijk benieuwd of er kwa bron nog vooruitgang kon worden geboekt tov. zijn Mac mini en het door Artspeak gemodificeerde loopwerk. Ben je nieuwsgierig naar wat deze digitale front-end kan doen in je eigen set,  dan moet je die eigenlijk in je eigen set (en natuurlijk akoestiek) beluisteren. Ik heb daarom de keuze gemaakt om naar Incognito af te reizen om hem zodoende de beste indruk te verschaffen van hetgeen mogelijk is mocht hij ook zoiets dergelijks willen aanschaffen.

Na wat kilometertjes gemaakt te hebben op de zaterdagochtend, en nog even snel een JBL surroundsetje te hebben afgeleverd bij een kennis stond ik dan aan het begin van de middag bij Incognito voor de deur. Deze had voor mijn komst nog even geinformeerd of hij mij kon voorzien in iets appetijelijks van een bekende broodjes firma; iets dat ik normaliter altijd kan waarderen. Ware het niet dat ik net gelunched had, maar ik wou je via deze weg nogmaals bedanken voor dit hoffelijke aanbod! Nadat we samen de apparatuur in huis hadden gesjouwd hebben we even een korte adempauze genomen zodat ik nadat ik aan de zeer fraaie living had kunnen wennen kon beginnen met het uitstallen van de door mij meegebrachte apparatuur.  De set waarop alles werd aangesloten is niet alleen visueel imponerend 8) maar klinkt ook zoals deze eruit ziet, helemaal top.  Bestaande uit een Audio Research REF5 SE preamp, een ARC REF 110 eindversterker en prachtige Kharma db7's was ik dan ook zeer benieuwd of hier met de dual streamer setup nog wat aan te verbeteren viel tov. de eerder genoemde bronnen. Hier nog even wat beeldmateriaal om deze fraaie componenten te kunnen aanschouwen voor de mensen die ze nog niet kennen.


De Ref 5 SE


De Ref110


De Karma Elegance db7


De set zelf was goed gepositioneerd (hier heef Incognito tijdens onze luistersessie nog een kleine wijziging in aangebracht) en verbonden met wederom zeer fraaie Kharma interlinks en stroomkabels, waarbij het geheeld werd aangesloten op een PS Audio Power Plant Premier stroomregenerator. Omdat ik vooraf zowel positieve als negatieve dingen hebn gelezen over de was deze voor mij "first-encounter" met een dergelijk apparaat zeker niet verkeerd te noemen.  Zonder verder in te gaan over hoe de PPP precies werkt zet ik hier onder even een plaatje waarin de werking beknopt wordt uitgelegd.

Daarnaast geeft PS Audio zelf aan dat buizenliefhebbers wel eens het meeste baat kunnen hebben bij de PPP, daarmee zit het in deze set natuurlijk wel zijn plek.  Omdat ik mijn eigen set, buiten de verschillende lineaire voedingen die ik gebruik, nog niets aan het onderwerp stroom heb gedaan vind ik dit allemaal reuze interessant.

Enfin, na mijn streamers en DDC te hebben aangesloten bleek het geheel helaas niet meteen te functioneren. Dit kwam door dat ik de ethernet kabel tussen de twee streamers in niet in de juiste ethernet poort had gestoken.  Nadat ik dit eindelijk in de gaten kreeg kon er dan ook vrijwel meteen geluisterd worden. Voordat we met de streamers aan de gang gingen hebben even kort naar het gemodificeerde loopwerk als bron geluisterd, met als ik het goed heb de Weiss Dac2 als converter. De eerste ronde van de luistersessie was dan ook met de dual streamers en DDC op deze zelfde DAC. Het gemodificeerde loopwerk, dat op zijn beurt de Mac Mini achter zich liet, moest het toch wel afleggen tegen de streamers. Wij hoefden niet lang te luisteren om tot deze conclusie te komen daar bij de eerste seconden muziek eigenlijk al opviel hoeveel groter het geluidsbeeld was.  Wellicht dat Incognito zelf nog wat indrukken hier wil neerpennen zodat de "test" nog enigszins objectief blijft...

Ik heb daarnaast nog even kort de verschillen laten horen tussen JPlay mini, welke de meest puristische player is die ik gebruik voor serieuze luistersessies, en Spotify. JPlay mini kent geen fraaie GUI en voor het afspelen van tracks dien je deze vooraf te selecteren en kopieren uit de bronmap alvorens deze in de player te "plakken" zodat die begint met het afspelen. Hoewel dit vrij spartaans is geeft dit wel het beste geluid. Al is het verschil met Spotify nu ook weer niet ontzettend groot te noemen. Dat maakt het wellicht ook des te leuker om te vermelden dat wij de rest van de middag eigenlijk alleen maar met Spotify hebben gedraait, want dat klonk op deze set al verbluffend goed en is ook nog eens makkelijk in het gebruik omdat Inognito's NAS niet direct benaderbaar was.


De Graphical User Interface(GUI) van JPlay mini

Na een tijdje geluisterd te hebben naar deze setup was het de beurt aan de door mij meegebrachte dSC dac om zijn kunstjes te vertonen. Hoewel de Weiss al een formidabele DAC is deed de Paganini daar nog een schepje bovenop. Enkele zaken die snel opvielen waren o.a. de strakkere bass iets dat mooi werd geïllustreerd door enkele beats van Major Lazor.
Waar ik zelf overigens zeer benieuwd naar was, is wat een top preamp zoals de ARC Ref 5SE in mijn eigen set zou kunnen doen. De rest van mijn set had ik thuis gelaten maar om toch een beetje een idee te krijgen was Incognito zo vriendelijk om even wat interlinks (ja interlinks, het woord interlinkjes doet deze kabels geen recht aan deze mooie kabels) om te leggen zodat de Paganini rechtstreeks op de ARC Ref110 kon worden aangesloten. Wat er vervolgens gebeurde vond ik zeer interessant. Hoewel ik niet het idee had dat er aan klankkleur of detail iets verandere werd wel het gehele stereobeeld wat naar achteren geplaatst waardoor het leek alsof er wat vernauwing ontstond.  Daarnaast was de "fun factor" een beetje verdwenen waardoor het geheel wat te klinisch klonk. Omdat wij dit allebei niet mooi vonden hebben we snel weer de Ref 5SE er tussen gezet en zaten we spoedig weer met de voetjes mee te tikken. Dit was echt swingen geblazen!  :music: Hiermee kom ik dan ook eigenlijk meteen bij de algehele indruk van de set in deze samenstelling. Dit geheel klinkt gewoon verdomde lekker en maakt het verdraait lastig om überhaupt stil te blijven zitten. Op het moment dat een set je dat gevoel geeft heb je in mijn ogen/oren een parel van een set staan en kan je naar hartenlust je gehele muziekcollectie weer opnieuw gaan beleven. Iets dat ik bijvoorbeeld de laatste keer dat ik naar een audioshow ging eigenlijk bij iedere room miste.

Al met al hebben we denk ik zo'n goede 4 uur zitten luisteren en helaas moest ik aan het einde van de middag weer door naar een volgende afspraak anders hadden we denk ik nog wel een tijdje door kunnen gaan met afspelen van allerlei verschillende tracks op Spotify. Naar mijn mening was het een geslaagde M&G waarbij ik Incognito hopelijk een beetje op weg heb kunnen helpen met zijn keuze kwa bron/streamer en ik zelf misschien maar eens opzoek moet gaan naar een dedicated preamp ipv. de surroundprocessor die ik nu ook voor het stereo luisteren gebruik. Het leuke van zo'n M&G is ook dat je weer wat nieuwe muziek leerd kennen. Een van de verzoeknummers van Incognito's vriendin heb ik inmiddels al weer heel wat keren beluisterd, Jonny Lang - Bump in the road, dus bedank haar maar voor haar suggestie. Ik heb er namelijk nog steeds veel plezier van  :music: Daarnaast nogmaals bedankt voor de fijne ontvangst, leuke middag en lekkere versnaperingen tussendoor. Incognito beschikt echt over een hele mooie set die je lekker kan laten swingen, helemaal top dus!  O0

 


2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Maikel_audionerd

Quote from: RubenV. on November  4, 2014, 17:25:01
Afgelopen zaterdag was het dan zover, ik zou met mijn dual streamer systeem (inclusief DDC en DAC) op bezoek gaan bij medeforummer Incognito. Incognito was namelijk benieuwd of er kwa bron nog vooruitgang kon worden geboekt tov. zijn Mac mini en het door Artspeak gemodificeerde loopwerk. Ben je nieuwsgierig naar wat deze digitale front-end kan doen in je eigen set,  dan moet je die eigenlijk in je eigen set (en natuurlijk akoestiek) beluisteren. Ik heb daarom de keuze gemaakt om naar Incognito af te reizen om hem zodoende de beste indruk te verschaffen van hetgeen mogelijk is mocht hij ook zoiets dergelijks willen aanschaffen.

Na wat kilometertjes gemaakt te hebben op de zaterdagochtend, en nog even snel een JBL surroundsetje te hebben afgeleverd bij een kennis stond ik dan aan het begin van de middag bij Incognito voor de deur. Deze had voor mijn komst nog even geinformeerd of hij mij kon voorzien in iets appetijelijks van een bekende broodjes firma; iets dat ik normaliter altijd kan waarderen. Ware het niet dat ik net gelunched had, maar ik wou je via deze weg nogmaals bedanken voor dit hoffelijke aanbod! Nadat we samen de apparatuur in huis hadden gesjouwd hebben we even een korte adempauze genomen zodat ik nadat ik aan de zeer fraaie living had kunnen wennen kon beginnen met het uitstallen van de door mij meegebrachte apparatuur.  De set waarop alles werd aangesloten is niet alleen visueel imponerend 8) maar klinkt ook zoals deze eruit ziet, helemaal top.  Bestaande uit een Audio Research REF5 SE preamp, een ARC REF 110 eindversterker en prachtige Kharma db7's was ik dan ook zeer benieuwd of hier met de dual streamer setup nog wat aan te verbeteren viel tov. de eerder genoemde bronnen. Hier nog even wat beeldmateriaal om deze fraaie componenten te kunnen aanschouwen voor de mensen die ze nog niet kennen.


De Ref 5 SE


De Ref110


De Karma Elegance db7


De set zelf was goed gepositioneerd (hier heef Incognito tijdens onze luistersessie nog een kleine wijziging in aangebracht) en verbonden met wederom zeer fraaie Kharma interlinks en stroomkabels, waarbij het geheeld werd aangesloten op een PS Audio Power Plant Premier stroomregenerator. Omdat ik vooraf zowel positieve als negatieve dingen hebn gelezen over de was deze voor mij "first-encounter" met een dergelijk apparaat zeker niet verkeerd te noemen.  Zonder verder in te gaan over hoe de PPP precies werkt zet ik hier onder even een plaatje waarin de werking beknopt wordt uitgelegd.

Daarnaast geeft PS Audio zelf aan dat buizenliefhebbers wel eens het meeste baat kunnen hebben bij de PPP, daarmee zit het in deze set natuurlijk wel zijn plek.  Omdat ik mijn eigen set, buiten de verschillende lineaire voedingen die ik gebruik, nog niets aan het onderwerp stroom heb gedaan vind ik dit allemaal reuze interessant.

Enfin, na mijn streamers en DDC te hebben aangesloten bleek het geheel helaas niet meteen te functioneren. Dit kwam door dat ik de ethernet kabel tussen de twee streamers in niet in de juiste ethernet poort had gestoken.  Nadat ik dit eindelijk in de gaten kreeg kon er dan ook vrijwel meteen geluisterd worden. Voordat we met de streamers aan de gang gingen hebben even kort naar het gemodificeerde loopwerk als bron geluisterd, met als ik het goed heb de Weiss Dac2 als converter. De eerste ronde van de luistersessie was dan ook met de dual streamers en DDC op deze zelfde DAC. Het gemodificeerde loopwerk, dat op zijn beurt de Mac Mini achter zich liet, moest het toch wel afleggen tegen de streamers. Wij hoefden niet lang te luisteren om tot deze conclusie te komen daar bij de eerste seconden muziek eigenlijk al opviel hoeveel groter het geluidsbeeld was.  Wellicht dat Incognito zelf nog wat indrukken hier wil neerpennen zodat de "test" nog enigszins objectief blijft...

Ik heb daarnaast nog even kort de verschillen laten horen tussen JPlay mini, welke de meest puristische player is die ik gebruik voor serieuze luistersessies, en Spotify. JPlay mini kent geen fraaie GUI en voor het afspelen van tracks dien je deze vooraf te selecteren en kopieren uit de bronmap alvorens deze in de player te "plakken" zodat die begint met het afspelen. Hoewel dit vrij spartaans is geeft dit wel het beste geluid. Al is het verschil met Spotify nu ook weer niet ontzettend groot te noemen. Dat maakt het wellicht ook des te leuker om te vermelden dat wij de rest van de middag eigenlijk alleen maar met Spotify hebben gedraait, want dat klonk op deze set al verbluffend goed en is ook nog eens makkelijk in het gebruik omdat Inognito's NAS niet direct benaderbaar was.


De Graphical User Interface(GUI) van JPlay mini

Na een tijdje geluisterd te hebben naar deze setup was het de beurt aan de door mij meegebrachte dSC dac om zijn kunstjes te vertonen. Hoewel de Weiss al een formidabele DAC is deed de Paganini daar nog een schepje bovenop. Enkele zaken die snel opvielen waren o.a. de strakkere bass iets dat mooi werd geïllustreerd door enkele beats van Major Lazor.
Waar ik zelf overigens zeer benieuwd naar was, is wat een top preamp zoals de ARC Ref 5SE in mijn eigen set zou kunnen doen. De rest van mijn set had ik thuis gelaten maar om toch een beetje een idee te krijgen was Incognito zo vriendelijk om even wat interlinks (ja interlinks, het woord interlinkjes doet deze kabels geen recht aan deze mooie kabels) om te leggen zodat de Paganini rechtstreeks op de ARC Ref110 kon worden aangesloten. Wat er vervolgens gebeurde vond ik zeer interessant. Hoewel ik niet het idee had dat er aan klankkleur of detail iets verandere werd wel het gehele stereobeeld wat naar achteren geplaatst waardoor het leek alsof er wat vernauwing ontstond.  Daarnaast was de "fun factor" een beetje verdwenen waardoor het geheel wat te klinisch klonk. Omdat wij dit allebei niet mooi vonden hebben we snel weer de Ref 5SE er tussen gezet en zaten we spoedig weer met de voetjes mee te tikken. Dit was echt swingen geblazen!  :music: Hiermee kom ik dan ook eigenlijk meteen bij de algehele indruk van de set in deze samenstelling. Dit geheel klinkt gewoon verdomde lekker en maakt het verdraait lastig om überhaupt stil te blijven zitten. Op het moment dat een set je dat gevoel geeft heb je in mijn ogen/oren een parel van een set staan en kan je naar hartenlust je gehele muziekcollectie weer opnieuw gaan beleven. Iets dat ik bijvoorbeeld de laatste keer dat ik naar een audioshow ging eigenlijk bij iedere room miste.

Al met al hebben we denk ik zo'n goede 4 uur zitten luisteren en helaas moest ik aan het einde van de middag weer door naar een volgende afspraak anders hadden we denk ik nog wel een tijdje door kunnen gaan met afspelen van allerlei verschillende tracks op Spotify. Naar mijn mening was het een geslaagde M&G waarbij ik Incognito hopelijk een beetje op weg heb kunnen helpen met zijn keuze kwa bron/streamer en ik zelf misschien maar eens opzoek moet gaan naar een dedicated preamp ipv. de surroundprocessor die ik nu ook voor het stereo luisteren gebruik. Het leuke van zo'n M&G is ook dat je weer wat nieuwe muziek leerd kennen. Een van de verzoeknummers van Incognito's vriendin heb ik inmiddels al weer heel wat keren beluisterd, Jonny Lang - Bump in the road, dus bedank haar maar voor haar suggestie. Ik heb er namelijk nog steeds veel plezier van  :music: Daarnaast nogmaals bedankt voor de fijne ontvangst, leuke middag en lekkere versnaperingen tussendoor. Incognito beschikt echt over een hele mooie set die je lekker kan laten swingen, helemaal top dus!  O0



Mooie review Ruben!
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

cardas49

Gaaf verslag Ruben. Alle uurtjes knutselen aan de PPA streamers zijn het zo te horen dubbel en dwars waard. En ik weet welke kant ik op kan kijken voor mijn eerste dedicated streamer avontuur in de toekomst.

Wat betreft stereo weergave: scoor een Classé SSP-75. Je leeft nu ook al zonder HDMI HD codecs, dus dat beetje extra functionaliteit wat de AV9 bied kan je ook wel missen  :). Je gaat heel erg blij worden wat dat in stereo doet met je set. Ook in surround. Wellicht lijkt het een downgrade door de leeftijd, maar het tegenovergestelde is waar.

Je bent hier welkom, mocht je een keer willen luisteren. 
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Nahpets

Er staat zo'n beest in Mainz voor net geen 1000 eur. Zou maar zo eens een mkII kunnen zijn ook.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

RubenV.

Quote from: Maikel_audionerd on November  4, 2014, 20:09:02
Mooie review Ruben!

Thanks! Leuk dat je de moeite hebt genomen het hele verhaal te lezen  :D

Quote from: mark235 on November  4, 2014, 20:57:24
Gaaf verslag Ruben. Alle uurtjes knutselen aan de PPA streamers zijn het zo te horen dubbel en dwars waard. En ik weet welke kant ik op kan kijken voor mijn eerste dedicated streamer avontuur in de toekomst.

Wat betreft stereo weergave: scoor een Classé SSP-75. Je leeft nu ook al zonder HDMI HD codecs, dus dat beetje extra functionaliteit wat de AV9 bied kan je ook wel missen  :). Je gaat heel erg blij worden wat dat in stereo doet met je set. Ook in surround. Wellicht lijkt het een downgrade door de leeftijd, maar het tegenovergestelde is waar.

Je bent hier welkom, mocht je een keer willen luisteren. 

Dat het de uurtjes knutselen waard was had ik in mijn eigen setje al mogen ervaren maar het ik was benieuwd of het in een set van zo'n caliber ook nog wat moois kon toevoegen, en hoe het geheel zich verhoudt tov. de Mac Mini en een gemodificeerd loopwerk. Daarnaast blijft het leuk om via deze hobby mensen te leren kennen en wat nieuwe muziek is ook nooit weg  :D
Wat betreft de Classé SSP-75, daar heb ik al eens vaker met een schuin oog naar gekeken. In de eerste plaats natuurlijk ook omdat jij daar de Arcam mee vervangen hebt, en ook de uitgebreide shoot-outs heb gelezen van Audiofiel. De leeftijd van de processor doet mij verder niet zoveel (als het maar lekker klinkt). Waar ik wel naar opzoek moet is een HDMI-switcher, hd audio codecs liet ik al door de Oppo analoog uitsturen dus dat is geen probleem.
"Helaas" gebruik ik nog steeds de emotiva eindbakken om de LX521's aan te sturen en ik heb het idee dat met het vervangen daarvan ik meteen de huidige zwakste schakel in mijn set elimineer. Gek genoeg heb ik hier met de combinatie van de dCS en Arcam niet het gevoel dat ik iets van die funfactor die ik zaterdag zo overduidelijk hoorde in de set van Incognito(met die uber preamp) mis. Aan de andere kant heeft dat, en jouw commentaar mbt. de SSP-75(en zo'n mooi aanbod om te komen luisteren), mij dan wel weer heel nieuwsgierig gemaakt of het dan toch weer beter kan  :D

Quote from: Nahpets on November  4, 2014, 21:56:43
Er staat zo'n beest in Mainz voor net geen 1000 eur. Zou maar zo eens een mkII kunnen zijn ook.


En dan volgt er zo'n reactie  :coffee: ^^ Dat maakt het er nu allemaal niet makkelijker op hehe, of toch stiekem weer wel?
Keuzes keuzes keuzes  ;D

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie