Re: RubenV's HT/stereo combi >>> ht livingroom

Started by RubenV., May 29, 2012, 14:07:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RubenV.

Mijn samsung schijven zijn binnen gekomen. Het is inderdaad het 2TB SPinpoint model geworden, 4 stuks in totaal. Daarnaast krijgt mijn pc'tje ook nog een upgrade, daar gaat deze Samsung in:

De oude SSD die er in zat gaat in mijn Macbook Pro (op de plek waar nu de dvd-speler zit), en deze krijgt ook nog een geheugen upgrade. Van 4GB naar 8GB. Als klap op de vuurpijl heb ik ook nog windows 8 professional klaarliggen, eens kijken of ik dat op de mac aan de praat krijg  :angel:

Naast het gereedmaken van de NAS, en het upgraden van de pc en macbook heb ik in de tussentijd ook nog wat soldeerwerk gedaan. Hoewel ik de eerder gestelde "deadline" al weer twee maanden voorbij ben komt de afronding van mijn LX521 projectje nu wel aardig dichtbij. Door de trip naar Dubai, een hoop gewerk en een hoop sollicitaties heb ik even prioriteiten moeten stellen. De nieuwe baan is er dan eindelijk, de komende dagen hoef ik niet veel te werken dus kan er weer aardig gehobbyed worden  :clapping:

De printplaten zijn nu zo goed als af. In de voorbije weken was het even zoeken naar de ontbrekende onderdelen. Bepaalde onderdelen uit de lijst van meneer Linkwitz hadden inmiddels hun end-of-life status bereikt en in sommige gevallen was er geen alternatief met de juiste leadspace. Maar gelukkig kon dit met een beetje improviseren worden opgelost.



Aan de linkerkant liggen de Thor pcb's, aan de rechterkant de LX521 pcb's.

De Thor behuizingen zijn inmiddels ook binnen, ze moeten alleen nog gespoten worden. Hier alvast een voorproefje.


En ook de rest van het houtwerk voor de LX521 heb ik inmiddels laten vervaardigen en is nu in bezit.


Op het fotootje zijn de baskisten al te zien. Hier komen aan iedere kant 2x 10" drivers in. Deze heb ik, evenals de top van de speaker mat zwart laten spuiten.
Architect Alexander Vohl (Wulf & Partners) heeft een drietal suggesties op papier gezet met betrekking tot de kleur en keuze van het hout.



Ik heb uiteindelijk gekozen voor een combinatie van optie 2 en 3, mat zwarte baskisten, donker bruine brug en mat zwarte top.
Als houtsoort heb ik voor Padouk gekozen. Dit vind ik er zelf zeer fraai uitzien en het geheel is mooi afgelakt. Helaas dreef al dat mooie houtwerk
de prijs aardig op, waardoor ik nu zo'n 2,5k boven het oorspronkelijke budget zit  :dontgetit:

Al met al heb ik de komende dagen weer genoeg om mij mee te vermaken  ;D
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Vandaag weer een productief dagje gehad, en ben begonnen aan de baffles.


Tweetertjes erin zetten en in serie schakelen (aan zowel de voorkant als de achterkant zit een tweeter). Dat was nogal een prutswerkje om het netjes te krijgen
omdat ik er voor gekozen heb de speakerkabel door de baffle heen te trekken zodat je er van buitenaf zo weinig mogelijk van ziet.


Zo ziet het eruit van de zijkant. Beide tweetertjes mooi verzonken en geen kabeltje meer te zien.


De voor en achterkant met de upper mid driver.


Alle vier de drivers zitten nu in de baffle, welke op een soort steun geschroefd zit. In de steun kom nog een spoel en clarity caps. Vandaar dat ik hiervoor
bronzen schroeven heb gebruikt.


En nog een fotootje van de achterkant.

Langzaam aan begint het allemaal een beetje vorm te krijgen. Dit maakt het bouwen ook weer wat leuker.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Exxar

Dat zijn nog drukke printplaten voor een luidspreker zeg.
Ik ben echt benieuwd hoe die gaan klinken  :worship:

RubenV.

Quote from: Exxar on August 23, 2013, 21:25:32
Dat zijn nog drukke printplaten voor een luidspreker zeg.
Ik ben echt benieuwd hoe die gaan klinken  :worship:

Men is bezig met een DSP versie van deze passieve filters, maar ach het heeft ook wel weer iets 8) Hopelijk kan ik je over niet al te lange tijd vertellen hoe het klinkt, want ik hoop ze nu toch echt een keer af te krijgen.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

yorkie13

Gaat weer een mooi project worden. 8)

Peerless xxls12 blijft een mooie woofer.......


HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijn M

Mooi om te zien dat er weer schot in zit. Keep it up!
Dutch & Dutch

RubenV.

Quote from: RA SUBS on August 23, 2013, 22:55:33
Gaat weer een mooi project worden. 8)

Peerless xxls12 blijft een mooie woofer.......

Een indrukwekkende 12"  8) Al mogen de SEAS L26RO4Y D1004-04 10' subs ook niet vergeten worden. Met name de aluminium cone vind ik zelf een echte blikvanger.


Quote from: HTip on August 24, 2013, 08:03:31
Mooi gedaan weer, Ruben! :thumbs-up:

Dank u, eindelijk weer tijd en budget om ze dan nu echt af te gaan maken. Een stok achter de deur is dan ook dat mijn Tannoys eind volgende week een ander onderkomen krijgen.

Quote from: keyser on August 24, 2013, 10:23:16
Mooi om te zien dat er weer schot in zit. Keep it up!

:D
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Gisteren ben ik bezig geweest om uit te zoeken hoe ik onderstaande spoel, weerstand en clarity cap's moet gaan vast solderen.



Hier kwam ik helaas niet helemaal uit. Gelukkig mocht ik Keyser enkele vragen stellen waarvoor dank.
Zodoende ben ik maar even verder gegaan met het plaatsen van de printplaten in de behuizing. De twee LX521 pcb's passen hier makkelijk in (het kastje is er immers ook voor op maat gemaakt).



Met een beetje improvisatie gaat het ook lukken om de twee Thor pcb's hier een plekje in te geven. Deze komen op hun kop aan de voorkant (waar nu nog lege ruimte is). Zodat de printjes elkaar minimaal overlappen en de behuizing ook weer dicht kan.

Vanmiddag heb ik de polariteit van de drivers gechecked. Dit was nieuw voor mij, dus ik moest even uitzoeken hoe dat in z'n werk gaat. Uiteindelijk komt het neer op twee draadjes bevestigen aan een AA batterij, en de plus draad tegen de aansluiting van de driver houden (de min draad natuurlijk ook aan de driver). Beweegt de conus naar voren, dan heb je de plus aansluiting gevonden. Hier nog een fotootje van mijn Philips polariteits checker  :P




Helaas weer uitgeklust voor vandaag, zometeen lekker decadent uit eten om te vieren dat ik een nieuwe (en eindelijk een echte) baan hen gevonden  :coffee:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

larzie

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

RubenV.

Dank u heren  :coffee: Het eten was top, maar dat mag je ook wel verwachten bij twee sterren.

Vandaag wederom flink aan het diy'en geweest.

Allereerst begonnen met het plaatsen van de spoel, weerstand en clarity cap. Als alles straks werkt haal ik de kroonsteentjes er tussen uit, en soldeer ik de verbindingen.



Hierna ben ik begonnen aan de bassbins. Eindelijk na een jaar alle woofers uitgepakt, en dat zijn toch echt zware jongens  :police:
Ik heb op de foto even een ps3 controller ernaast gelegd ter vergelijking.



Vervolgens de woofers plaatsen en kabeltjes trekken, en dan komt het er ongeveer zo uit te zien als je er een foto van maakt met een slechte camera... :D



Als laatste vandaag de "bridge" in elkaar gezet, voorzien van Neutrik connectoren, en audioquest bekabeling getrokken. Hopelijk kan ik morgen de baffles
er bovenop gaan plaatsen.



Hoewel de kleuren niet helemaal goed over komen ziet de gelakte bridge er echt gelikt uit al zeg ik het zelf. Het Padoek hardhout is onder een 45 graden hoek gezaagd,
als je voor de speakers zit kan je mooi alle lijntjes in het hout zien lopen.


2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Martijn M

Dat begint al aardig vorm te krijgen! Wanneer verwacht je de boel spelend te hebben?

P.S. Gefeliciteerd met je baan!
Dutch & Dutch

RubenV.

Quote from: keyser on August 27, 2013, 22:06:18
Dat begint al aardig vorm te krijgen! Wanneer verwacht je de boel spelend te hebben?

P.S. Gefeliciteerd met je baan!

ASAP  :D Maar zonder dollen hoop ik op vandaag of morgen. Ik moet nog een aantal dingen doen:
1. baffle support vastmaken aan de bridge, als dit getest is kunnen ook de kabels worden verlijmd en de connectoren vast worden geschroeft.
2. speakon connector maken voor de bassbins
3. de subwoofers aansluiten
4. stroomvoorziening aansluiten op de pcb's

Daarnaast blijven er dan nog wat dingetjes over mbt. de afwerking...

Gisteravond heb ik de speakerbekabeling gemaakt. Ik had 8m (32mm2) besteld en deze woog maar liefst 4,9kg  :crazy:

Kabeltjes strippen:



Kabeltjes solderen:



En de Neutrik connector erop zetten:

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Inmiddels staan de LX521's alweer enkele dagen (in) te spelen, en overtreft ruimschoots mijn verwachtingen  O0
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

rovinggecko

Ziet er apart uit zo. Iets groter dan het lijkt op de foto gok ik ook. Kan me voorstellen dat het wel bevalt!
Heb je nog gekeken naar de minidsp optie ipv een asp in elkaar te zetten?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RubenV.

Quote from: rovinggecko on September  1, 2013, 14:36:30
Ziet er apart uit zo. Iets groter dan het lijkt op de foto gok ik ook. Kan me voorstellen dat het wel bevalt!
Heb je nog gekeken naar de minidsp optie ipv een asp in elkaar te zetten?

Het zijn flinke speakers, maar ook weer niet overdreven groot. Ik begrijp dat niet iedereen ze even mooi zal vinden, maar ja het is dan ook een Form Follows Function design. Het klinkt overigens hemels! De Tannoy TD8's die ik hiervoor had waren prima speakers, maar deze werden wel op alle fronten vernederd door de LX521's.

Minidsp optie heb ik eerlijk gezegd nooi overwogen, omdat toen ik daar van hoorde ik de printplaten en de onderdelen voor er op al binnen had.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

rovinggecko

Vindt het wel een mooi bouw project!

Het is dat ik nu 5G HT heb, dus kan ik de jeuk een beetje tegenhouden. 5 van deze wordt wat teveel van het goede en vindt de toegevoegde waarde van surround wel hoog. Dus excuses genoeg om het niet te doen, maar zoals gezegd, ziet er wel uit als een erg mooi project voor de donkere maanden....

Hoe zit het met de sweet spot? Is die erg klein (zou ik verwachten) of juist heel breed?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RubenV.

Quote from: rovinggecko on September  2, 2013, 19:03:18
Vindt het wel een mooi bouw project!

Het is dat ik nu 5G HT heb, dus kan ik de jeuk een beetje tegenhouden. 5 van deze wordt wat teveel van het goede en vindt de toegevoegde waarde van surround wel hoog. Dus excuses genoeg om het niet te doen, maar zoals gezegd, ziet er wel uit als een erg mooi project voor de donkere maanden....

Hoe zit het met de sweet spot? Is die erg klein (zou ik verwachten) of juist heel breed?

5 van deze voor surround lijkt mij wel echt ultiem  O0 De sweetspot vind ik een stuk beter dan bij mijn vorige speakers. Het geluidsbeeld is zeer groot en lijkt zich verder uit te strekken dan de luisterruimte zelf. Zelfs met het draaien van surround vind ik ze beter presteren dan de Tannoys, ondanks dat ik nu verschillende speaker principes door elkaar heb gemixed. Daarnaast dacht ik al een vrij onthullende set had met een natuurlijke klank, maar met de LX521's verdwijnen de speakers compleet en is het puur de muziek die overblijft. Nooit gedacht dat dit design nog zoveel meer detail zou weergeven dan de Tannoys. Mocht je geinteresseerd zijn dan ben je natuurlijk altijd welkom om eens een keer te komen luisteren. Als ik mij niet vergis ben ik tot nu toe nog de enige die ze heeft in Nederland.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Raymond187

 :worship:

Gaaf hoor.

De TD's nog niet kunnen verkopen?

LuPo

Zo hier is flink veel gebeurd zeg! Gave speakers Ruben! :worship:

high-q

Sluit me er bij aan, super vet project. Zal je uiteindelijk vast een ontzettend voldaan gevoel geven.
Ben heel benieuwd hoe zoiets klinkt, want ik weet wat de TD's kunnen  ;)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

RubenV.

Quote from: Raymond187 on September  3, 2013, 08:42:11
:worship:

Gaaf hoor.

De TD's nog niet kunnen verkopen?

Thanks, ik moet er wel bij vermelden dat het nog eens een stuk spectaculairder klinkt dan dat ze eruit zien. Doordat ik het houtwerk heb uitbesteedt en heb gekozen voor een mooie (maar dure) soort Afrikaans hardhout heb ik wel de finish en het uiteindelijke totaalplaatje bereikt dat ik voor ogen had.
De Tannoy's zijn afgelopen weekend naar een nieuw baasje gegaan. Gelukkig nog net op tijd de LX521's afgekregen om in mijn eigen luisterruimte een 1-op1 vergelijking te kunnen doen. Hierbij waren de overige variabelen (interlinkjes, dac, voeding e.d.) gelijk op de versterking na. Voor de Tannoys heb ik de XPA-5 gebruikt en voor de LX521 een UPA-500 (het kleine broertje van de XPA-500) per kant.

Quote from: LuPo on September  3, 2013, 09:17:48
Zo hier is flink veel gebeurd zeg! Gave speakers Ruben! :worship:

Ja, na een jaar van klooien, van design veranderen, alternatieven zoeken voor EOL onderdelen is het nu eindelijk af. Maar nog niet helemaal, de subs moet ik nog afmaken. De printplaten hiervan zijn af, de drivers heb ik al een jaar binnen, de behuizing inmiddels ook maar ik ze nog gaan samenvoegen. Opzicht niet meer ze heel erg veel werk. Ware het niet dat ik bij 2 kanalen van de XPA-500 (die ik wil gebruiken voor de aansturing van de Thor's) de gain moet verlagen. Ik moet me er nog even in gaan verdiepen om te zien of dat iets is dat ik zelf makkelijk kan doen. Bovendien moeten de sub's ook nog gespoten worden. Maargoed, zo heb ik nog wat om handen  :D

Quote from: high-q on September  3, 2013, 09:25:39
Sluit me er bij aan, super vet project. Zal je uiteindelijk vast een ontzettend voldaan gevoel geven.
Ben heel benieuwd hoe zoiets klinkt, want ik weet wat de TD's kunnen  ;)

Nu ze eenmaal spelen (en hoe!) heb ik inderdaad een ontzettend voldaan gevoel. De Tannoys zijn prachtig maar dit is echt iets aparts. Je bent uiteraard altijd welkom om een keer te komen luisteren. Hearing is believing  8)
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

rovinggecko

Quote from: RubenV. on September  2, 2013, 20:10:41
5 van deze voor surround lijkt mij wel echt ultiem  O0 De sweetspot vind ik een stuk beter dan bij mijn vorige speakers. Het geluidsbeeld is zeer groot en lijkt zich verder uit te strekken dan de luisterruimte zelf. Zelfs met het draaien van surround vind ik ze beter presteren dan de Tannoys, ondanks dat ik nu verschillende speaker principes door elkaar heb gemixed. Daarnaast dacht ik al een vrij onthullende set had met een natuurlijke klank, maar met de LX521's verdwijnen de speakers compleet en is het puur de muziek die overblijft. Nooit gedacht dat dit design nog zoveel meer detail zou weergeven dan de Tannoys. Mocht je geinteresseerd zijn dan ben je natuurlijk altijd welkom om eens een keer te komen luisteren. Als ik mij niet vergis ben ik tot nu toe nog de enige die ze heeft in Nederland.
Bedankt voor het luisteraanbod. Als de upgrade kriebel blijft laat ik het je weten!
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RubenV.

Hier nog even een foto van het eindresultaat  O0 (zonder de Thor's)

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie