Maximale temperatuur HD iMac

Started by VlisChris, May 27, 2012, 23:25:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Hoe warm mag en kan een HD in een 27" iMac worden?
Kijk net naar de stats en zie daar temperaturen bij staan waar ik niet echt vrolijk van wordt. . .


Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

BarcoCRT

Hier geen iMac, maar in mijn PC alle harde schijven onder de 35/40 graden.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

VlisChris

Sta er ook van te kijken ja. Probleem is dat de kamer waar ik nu woon verdraaid slechte ventilatie heeft. Ambient is onderhand opgelopen tot 28 graden.
De HD's in mijn NAS (andere kamer) komen ook niet echt boven de 33 uit. Vind ik persoonlijk een betere temperatuur.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Sterker nog, net even gekeken, die zitten op 31 en 32 graden. Zelfde verdieping, zelfde kamer ontwerp, maar beter op de wind, dus tocht daar beter door.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Onderhand al gedaald tot 58, maar vind het persoonlijk nog steeds erg warm voor een schijf.

Wat gebeurd er als die te lang te warm is?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

BarcoCRT

Quote from: Christiaan S on May 27, 2012, 23:37:19
Wat gebeurd er als die te lang te warm is?
Dan wordt de kans dat hij eerder stuk gaat veel groter. Preciese getallen heb ik niet bij de hand.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

VlisChris

Nu nog even bezig met wat dingen, maar zometeen mijn iMac maar eens uitzetten en verder gaan op mijn MBP :) Lijkt me verstandiger.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Audiofiel

Zo tussen 45 en 50 graden is vrij normaal voor een 27" iMac. Mijn Synology zit overigens ook in dat gebied. ;)


Maar 57 graden is wel een beetje veel als je de machine niet maximaal zit te belasten. ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

VlisChris

Gisteravond even bezig met het renderen van een paar honderd HDR's. (vanuit JPEG voor een time-laps).
Schrok wel even van de CPU temperatuur van 85 graden :o
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

John Wx

Quote from: Christiaan S on September 20, 2012, 18:15:47
Gisteravond even bezig met het renderen van een paar honderd HDR's. (vanuit JPEG voor een time-laps).
Schrok wel even van de CPU temperatuur van 85 graden :o

Heet effe gas intrappen zei me Opa altijd is goed voor het roet weg te blazen

Sloeg hij niet uit of beepjes te geven of warning
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Exxar

Die hd temperatuur is inderdaad wel aan de hoge kant, maar die cpu temp is nog normaal. Zoek eens op welke cpu er in de imac zit en wat de Tjunction daarvan is. Dan weet je meteen hoe veilig of onveilig het is. (bvb mijn lenovo met i3-2530cpu haalt soms 75-80°, en heeft een tjunction van 85°... Dus bij 85° gaat hij dood.)

Maar of dat een macbookpro zoveel koeler werkt betwijfel ik toch hoor. Dat ding van mijn vriendin staat hier soms enorm te blazen terwijl de onderkant van de laptop echt heet is.

Nosferatu

Met welk programma lees je e.e.a. uit op je iMac ? Wil die van mij ook wel eens uitlezen om te vergelijken; 27" iMac 11.3 met een 1ste generatie Core i5 en een 1TB Western Digital WD1001FALS harddisk. (traag kreng  :devil:)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

VlisChris

Ik gebruik iStat zo uit mijn hoofd (zit nu even niet achter mijn eigen computer)

Ik meen dat de max temperatuur 100 graden is voor de CPU. Beepjes of uitval had ik gelukkig niet ;) Wel een tweetal ventilatoren die enorm hard stonden te werken :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

John Wx

Quote from: Christiaan S on September 21, 2012, 10:33:29


Wel een tweetal ventilatoren die enorm hard stonden te werken :)


Daar zijn ze voor  8)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

VlisChris

Zeker ;)
Doen ze waar je voor betaald. En dat is bij Apple voldoende ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosferatu

Quote from: Christiaan S on September 21, 2012, 10:33:29
Ik gebruik iStat zo uit mijn hoofd (zit nu even niet achter mijn eigen computer)

Ik meen dat de max temperatuur 100 graden is voor de CPU. Beepjes of uitval had ik gelukkig niet ;) Wel een tweetal ventilatoren die enorm hard stonden te werken :)
Heb de iStat Pro widget even opgezocht en die lijkt sprekend op jou schermafdruk.  ;D
M;n iMac is vrij rustig en de HDD is 56C..... bij een 1299rpm. Idle dus. Proc is 52C.

Grappige is trouwens dat de widget aangeeft dat m'n Magic Mouse batterijen 49% en via m'n Systeemvoorkeuren 76% vol zijn. Wie oh wie spreekt hierin de waarheid ? En wat zegt dat voor de andere waarden ?  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

dennism

HDD van 56c is trouwens niet gezond, deze wil je eigenlijk niet boven de 40c uit krijgen bij norrmaal dagelijks gebruik, tenzij het in je kamerr ook 30c is oid. dan kan je er weining aan doen.

WD bijvoorbeeld zit meestal tussen de 0c en 55c als maximale operating temperature, de andere merken zullen hier niet veel van verschillen. bij +40c zit je dan dus al aardig aan de warme kant, daar ze niet voor niets 55c als maximum nemen, lager is altijd beter. Zorg dus altijd voor afdoende, eventueel externe koeling. Zeker als je data belangrijk voor je is.

Nosferatu

Tja, wat wil je eraan doen ? Een iMac is geen PC waar jezelf kan sleutelen en kunt zorgen voor voldoende koeling. Dan nog, we moeten na 2 jaar ofzo wel weer een nieuwe iMac o.i.d. kopen, die lui in Cuppertino moeten ook de hypotheek betalen, kinderen naar school sturen, regelmatig een nieuwe auto kopen etc. etc.  :D

M'n iMac staat in een 'werk' omgeving waar het zelfs zomers niet boven de 30C uitkomt, omgevingstemperatuur is (bij in ieder geval) geen issue. Zal ook m'n mini server en MacBook Pro een gaan meten. En andere meet software zoeken; als m'n iMac een ander % aangeeft voor de batterijen van m'n magische muisje dan iStat..... wie heeft er dan gelijk ? En wat zegt dat eventueel over de uitgelezen HDD temperatuur ? Interessant issue.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Erik

Schijnt ook een beetje te maken te helpen welk exemplaar je hebt. Hij werd altijd al wat erg warm wat niet zo gek is als je de vorm bekijkt, een kleine gesloten kast waar toch veel in gebeurd.
Sommigen worden warm en sommigen heet wat ik vroger in sommige forums las het was net geluk hebben hoe warm die werd en hoeveel kabaal dus dus maakte.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

Quote from: Nosferatu on September 22, 2012, 10:29:52
Tja, wat wil je eraan doen ? Een iMac is geen PC waar jezelf kan sleutelen en kunt zorgen voor voldoende koeling. Dan nog, we moeten na 2 jaar ofzo wel weer een nieuwe iMac o.i.d. kopen, die lui in Cuppertino moeten ook de hypotheek betalen, kinderen naar school sturen, regelmatig een nieuwe auto kopen etc. etc.  :D

M'n iMac staat in een 'werk' omgeving waar het zelfs zomers niet boven de 30C uitkomt, omgevingstemperatuur is (bij in ieder geval) geen issue. Zal ook m'n mini server en MacBook Pro een gaan meten. En andere meet software zoeken; als m'n iMac een ander % aangeeft voor de batterijen van m'n magische muisje dan iStat..... wie heeft er dan gelijk ? En wat zegt dat eventueel over de uitgelezen HDD temperatuur ? Interessant issue.  ;D

HDD temperatuur wordt normaliter via Smart uitgelezen, iedere tool die smart kan uitlezen zou dus dezelfde waarde moeten leveren. Tenzij Apple uiteraard Smart standaard blokkeerd, want het is wel uit te zetten.

Nosferatu

Heb de hele dag m'n iMac gemonitord met iStat en af-en-toe de data genoteerd:

HDD CPU GPU
22   28    32    ingeschakeld.
40   41   50     1/2 uur later.
55   50   63     1 uur later.
56   50   62     7 uur later.

Na een uurtje 'inspelen' is de temperatuur vrij constant geweest met een 55-56C voor de disk, rond de 50C voor de processor en de videokaart een 62-63C. Zal dus normaal gedrag zijn voor een 27" iMac ? In ieder geval kan je de bovenkant van de iMac niet met goed fatsoen aanraken, of je moet vuurvaste vingertjes hebben, bovenkant word echt erg warm/heet. Of zou Saint S. toch een  :devil: zijn ?  :angel:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Audiofiel

De temperatuur is ook nog afhankelijk van de helderheid van je scherm. Mijn 27" i7 staat meestal op 4 streepjes onder het maximum en dat scheelt een stuk hitte met maximale helderheid. En ook in stroomverbruik trouwens. Mijn oude plastic witte 24" C2D werd trouwens lang niet zo heet.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nosferatu

Zal daar eens naar kijken, geen idee waar ie bij mij op staat.  :D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000