Audioset PHiX (audio physic, nad, spectral)

Started by PHiX, May 27, 2012, 03:19:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PHiX

Bijgaand mijn audioset per vandaag. Alles wat ik had in 1 klap vervangen. (Marantz SR4600 / B&W 601S3) naar een serieuze stereoset.





Wat zie je?

Televisie: Panasonic 55VT30
Luidsprekers: Audio physic tempo 25
Versterker: NAD c390dd
Bron: Squeezebox 3 (Classic) / PS3
Meubel: Spectral CL1580

Volgende stap: Fatsoenlijke stekkerdooshalen en kabelmeuk op orde helpen. Verder mag de akoestiek nog wel wat beter, al staat er veel in de ruimte wat nu op de foto's niet te zien is.

Eerste indruk in thuisomgeving is erg goed, met als minor comment dat ik mijn logitech niet aan de gang krijg met de tv / versterker combi. Dit mede doordat de tv niet opstart omdat het IR signaal te kort is, maar ook omdat de NAD een hdmi module heeft, waarvan de ingangen niet via 1 enkele knop zijn te benaderen op de remote.
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

JeroenGRT

Mooie set, dat zal een heel ander geluid geven dan de Marantz/B&W combi. En wat is die TV groot, de speakers vallen bijna niet meer op  ;)
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

erik s.

netjes. heeft de NAD de AP goed onder controle?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kingpin

Erg mooi, kleurstelling ook !
Ik kan de gehele situatie niet zien maar op de foto lijkt het dat de AP's niet ingedraaid zijn naar de luisteraar toe, klopt dat?
AP's uitrichten komt heel nauwkeurig aan, en zo te zien heb je best wat ruimte om het goed te krijgen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

blue-eyes

De AP's zijn fantastisch om te zien, erg mooi :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kingpin

#5
Voor wat je eraan hebt om je AP's uit te richten:

QuoteAufstellen:
Um ein gutes Stereopanorama zu erreichen, müssen Sie die Lautsprecher auseinander stellen. Je näher Sie an dem Lautsprecher sitzen, desto näher können Sie zusam- menstehen. Einen optimalen Kompromiss erreichen Sie, wenn Sie 2,35 Meter von den Lautsprechern entfernt sit- zen und die Lautsprecher 2,85 Meter (Mitte-Mitte) von einander entfernt sind. Dieses Verhältnismaß beträgt 1 zu 1,21. Wenn Sie z.B. 3 m weit sitzen, können die Lautsprecher 3,63 m auseinander stehen. Schieben Sie die Lautsprecher weiter auseinander, wird das Panora- ma breiter, aber es entsteht irgendwann ein akustisches Loch in der Mitte. Befinden sich die Lautsprecher näher zueinander wird das Klangbild kompakter und weniger weiträumig. Dies ist in gewissen Grenzen eine Frage des Geschmacks.

Die von uns bevorzugte Einwinkelung, sodass die Innenflächen der Box gerade noch sichtbar sind, bietet etwas mehr Fokus (vergleichbar mit der Scharfeinstel- lung einer Kamera). Die von manchem Hörer bevorzug- te parallele Aufstellung klingt etwas stärker nach dem Raum, in dem die Boxen spielen. Beides ist legitim und regt zu Experimenten an.
Dadurch, dass Audio Physic Lautsprecher sowohl im Direkt- als auch im Diffusschall lineare Wiedergabe bieten, wird ein sehr viel höherer Freiheitsgrad bei der Aufstellung als bei anderen Konzepten geboten. Als nächstes ist es an der Zeit die Stereobalance einzustellen. Benutzen Sie dazu eine CD, bei der Sie genau wissen, dass die Stimme aus der Mitte kommen sollte. Hängt die Stimme nach links können Sie den rechten Lautsprecher solange auf den Hörplatz zu bewegen, bis die Stimme exakt aus der Mitte kommt. Hören Sie die Stimme mehr von rechts, schieben Sie bitte die rechte Box zurück. Dies können Sie natürlich auch mit dem Balancesteller Ihres Verstär- kers (falls vorhanden) bewerkstelligen. Sie können jetzt ein Feintuning des Fokus vornehmen. Dazu drehen Sie die rechte Box um ihre eigene Achse, zunächst nach rechts dann nach links, bis Sie eine Position gefunden haben an dem der Fokus ähnlich wie bei der Schärfeein- stellung einer Kamera optimal definiert ist. Die Lautspre- cher sollten zunächst beide in Waage stehen und die Hochtöner gleich weit vom Boden entfernt sein. Wenn Sie die Box leicht nach hinten kippen, können Sie die vertikale Abbildung beeinflussen.
Der Abstand zu Rück- und Seitenwänden beeinflusst so- wohl die Abbildung, als auch die tonale Balance. Gene- rell gilt, dass der Bassbereich zulegt, wenn die Box näher an der Rückwand steht. Es kann dadurch aber auch zu einer Einschränkung der subjektiv wahrgenommenen räumlichen Tiefe kommen. Hier ist ein guter Kompro- miss angesagt. Der Abstand zur Seitenwand beeinflusst den Grundtonbereich. Je näher die Box zur Seitenwand steht, umso wärmer wird das Klangbild. Zu nah an den Seitenwänden kann es jedoch zu einer Verschleifung des Fokus kommen. Eine Ausnahme bilden Dipollautspre- cher wie zum Beispiel Elektrostaten.
Je näher Sie die Boxen zur Seitenwand stellen, umso wärmer wird das Klangbild. Stehen die Lautsprecher zu nahe an der Seitenwand kann die Schärfe der Abbil- dung leiden (Ausnahme: Dipol). Hier haben Sie wieder die Möglichkeit ausgiebig zu experimentieren. Variieren Sie alle Parameter so lange, bis Sie mit dem Ergebnis zufrieden sind. Natürlich spielt die Ästhetik eine große Rolle, lassen Sie sich aber nicht verwirren, wenn eine asymmetrische Aufstellung die besten Ergebnisse liefert. Ohr und Auge können zu unterschiedlichen Beurteilun- gen kommen. Wir sind sicher, dass Sie nach einiger Zeit zu außergewöhnlich zufriedenstellenden Ergebnissen kommen.
Kort gezegt komt het hier op neer:

Speakerafstand = 1,21x luisterafstand

Vb, je zit op 3m afstand tot de speakers dan staan de speakers 3,63m onderling van elkaar verwijdert (geloof me dit staat in eerste intantie een beetje raar zover uit elkaar)

Indraaien van de speakers (toe-in) net zover indraaien totdat je nog net de binnenkant van de speakerkastoppervlakte kunt zien (moet je even mee spelen, komt erop neer dat ze bijna recht naar je toe staan gericht met de units).
Zelf ben ik hier erg veel mee bezig geweest in diverse systemen maar als je ze eenmaal goed hebt uitgericht  :inlove: ongekend.

Suc6
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

Quote from: Kingpin on May 27, 2012, 11:13:29
Voor wat je eraan hebt om je AP's uit te richten:
Kort gezegt komt het hier op neer:

Speakerafstand = 1,21x luisterafstand

Vb, je zit op 3m afstand tot de speakers dan staan de speakers 3,63m onderling van elkaar verwijdert (geloof me dit staat in eerste intantie een beetje raar zover uit elkaar)

Indraaien van de speakers (toe-in) net zover indraaien totdat je nog net de binnenkant van de speakerkastoppervlakte kunt zien (moet je even mee spelen, komt erop neer dat ze bijna recht naar je toe staan gericht met de units).
Zelf ben ik hier erg veel mee bezig geweest in diverse systemen maar als je ze eenmaal goed hebt uitgericht  :inlove: ongekend.

Suc6

Dat is net omgekeerd in dit voorbeeld, normaal gesproken wordt er vaak gesproken over een ratio van 80%, dus als je afstand tot de luidsprekers (middellijn) zeg maar 3m is dan staan de luidsprekers dus 2.4 m uit elkaar. Vaak wordt geadviseerd om de zitafstand groter te houden dan de onderlinge luidsprekerafstand (Bron Soundsapes, GetBetterSound en veel luidsprekerfabrikanten).

Beide opties zijn ehter de moeite van het proberen waard
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

#7
Quote from: cz79 on May 27, 2012, 12:03:21
Dat is net omgekeerd in dit voorbeeld, normaal gesproken wordt er vaak gesproken over een ratio van 80%, dus als je afstand tot de luidsprekers (middellijn) zeg maar 3m is dan staan de luidsprekers dus 2.4 m uit elkaar. Vaak wordt geadviseerd om de zitafstand groter te houden dan de onderlinge luidsprekerafstand (Bron Soundsapes, GetBetterSound en veel luidsprekerfabrikanten).

Beide opties zijn ehter de moeite van het proberen waard
Proberen kun je altijd, maar of het ook zo bedoelt is uit het oog van de designer is maar de vraag, of zoals in het interview in Stereophile met Joachim Gerhard (niet de designer van deze speaker maar wel van de voorlopers ervan) zegt:

QuoteThe third characteristic has been a bit problematic for Gerhard and his customers: his designs perform best when placed far apart, listened to in the nearfield, and toed-in so that the listener's ears are nearly on axis. As Allen Perkins of Immedia, Gerhard's longtime US importer, is quick to point out, it's not that they don't sound fine in more conventional layouts, but that they perform better when set up as directed. One can easily imagine the conundrum for a brilliant engineer who passionately believes that his is simply the way to build the best possible speakers and the best way to set them up, and that to do otherwise is to compromise and shortchange both his vision and the customer. Too often, however, "set up this way for optimal performance" is heard as "set up this way for acceptable performance," and the perceived inflexibility makes for a tough sell—regardless of the speakers' actual performance in less-than-optimal setups. Which audiophiles can live with themselves if they know, going in, that they won't be getting a product's very best performance?
AP's hebben een narrow baffle wat resulteerd in een grote soundstage en daarom wordt deze optie voorgesteld welke ook nog eens vastgelegd is in een eas document over speaker placement voor optimum phantom imaging.
Zoals gezegt, zijn er meer mogelijkheden, gewoon proberen wat het beste bij je bevalt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

OK, het viel me alleen op dat doorgaans juist het tegenovergestelde wordt geadviseerd.
Lekker beide opties porberen, geen huiskamer is gelijk en dus ook geen kamerakoestiek, kun je daarna zelf beoordelen wat het beste is.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

PHiX

Dank voor jullie reacties en de tips.

Quote from: JeroenGRT on May 27, 2012, 07:27:32
Mooie set, dat zal een heel ander geluid geven dan de Marantz/B&W combi. En wat is die TV groot, de speakers vallen bijna niet meer op  ;)

Dat viel mij pas op toen ik naar de foto keek. De luidsprekers lijken zo inderdaad wat lullig ernaast... maar wat een geluid. Gisteren Midnight Meat Train gekeken... topfilm. Diepe bas, erg gecontroleerd... suspense voelt nu toch ineens wel wat beter.

Quote from: erik s. on May 27, 2012, 09:54:29
netjes. heeft de NAD de AP goed onder controle?

Perfect, hoe hard ik het ook zet het geluid vervormt niet, mijn oren protesteren eerder dan de luidsprekers. Volgens mij is de versterker zelfs een beetje overkill en zou je ook de Cardeas ermee aan moeten kunnen sturen.

Quote from: Kingpin on May 27, 2012, 10:14:27
Erg mooi, kleurstelling ook !
Ik kan de gehele situatie niet zien maar op de foto lijkt het dat de AP's niet ingedraaid zijn naar de luisteraar toe, klopt dat?
AP's uitrichten komt heel nauwkeurig aan, en zo te zien heb je best wat ruimte om het goed te krijgen.

Ik moet zeggen dat ik er nog mee moet spelen. De Tempo's staan nu heel miniem ingedraaid, maar een paar graden. Ik moet zeggen dat ik nu al onder de indruk ben.

Qua ruimte heb ik inderdaad geen probleem om te experimenteren. Ik moet zeggen dat ik ook gekeken heb naar de plaatsbaarheid van een goede audioset bij het uitzoeken van de woning. :)
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

Imperiumdx

Mooi en strak, vind combinatie meubel en speakers echt geslaagd. Zoals al gezegd zien de speakers er idd wat kleiner uit door grootte van de tv.
Een lichaam en ziel, net als Batman en zijn Bat mobiel
MAIN | Harman Kardon HK990 | Harman Kardon HD990 | Mordaunt Short Performance 6 | Boston Acoustics RPS 1000 | Monster HTS-2600 |
PC | Audio-gd NFB-11 | Tangent AMP-30 | Q-acoustics 1020i | Monster HTS-1000 | MOBILE | COWON IAUDIO D2+ |

PHiX

#11
Na eerder al wat plaatjes gepost te hebben hierbij een update na wat aanpassingen in de omgeving:

Totaalplaatje.






iPeng ter besturing van de Squeezebox classic. Een verademing ten opzichte van de Logitech firmware. Beste aanschaf ooit. Kenners weten trouwens dat dit een SUPER album is dat aan staat  als funk je ding is.


Mooie kijkhoek genomen zodat je mijn wifi router die op de grond slingert niet ziet. :-)


Philips livingcolours... op de foto lijkt het niet veel voor te stellen, maar de halve wand is in het echt toch groen!


Voor mijn gevoel ben ik nu echt klaar met deze set, en dat met maar een paar componenten!
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

Kingpin

Quote from: PHiX on August  9, 2012, 23:22:46
Voor mijn gevoel ben ik nu echt klaar met deze set, en dat met maar een paar componenten!
Waar heb ik dat meer gehoort :D

Serieus mooie set!
Hoever zit je trouwens van de speakers vandaan?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

PHiX

#13
Mijn woonkamer is ongeveer 5,5 meter breed. Dus zeg zo'n ruime 4 meter. Mede vanwege twee aan weerszijden irritant geplaatste verwarmingselementen die je hier toch niet nodig hebt.

Het meubel is 1,5m breed. De luidsprekers staan dus een ruime 2 meter uit elkaar, heel licht ingedraaid (dat zie je eigenlijk alleen als je ziet hoe de voetjes uitgelijnd staan ten opzichte van het laminaat).
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

Kingpin

Quote from: PHiX on August 10, 2012, 00:07:10
Mijn woonkamer is ongeveer 5,5 meter breed. Dus zeg zo'n ruime 4 meter. Mede vanwege twee aan weerszijden irritant geplaatste verwarmingselementen die je hier toch niet nodig hebt.

Het meubel is 1,5m breed. De luidsprekers staan dus een ruime 2 meter uit elkaar, heel licht ingedraaid (dat zie je eigenlijk alleen als je ziet hoe de voetjes uitgelijnd staan ten opzichte van het laminaat).
As je eens op 2m tussen de speakers gaat zitten en luisteren wat dat met het geluidsbeeld doet en vervolgens op je luisterplek op 4m, wat vind je dat dat doet met het totale geluidsbeeld?
Of ben je zo met deze opstelling meer dan tevreden?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

PHiX

#15
Quote from: Kingpin on August 10, 2012, 00:15:25
As je eens op 2m tussen de speakers gaat zitten en luisteren wat dat met het geluidsbeeld doet en vervolgens op je luisterplek op 4m, wat vind je dat dat doet met het totale geluidsbeeld?
Of ben je zo met deze opstelling meer dan tevreden?

Als ik daar ga zitten moet ik ze verder indraaien. Het beste geluid heb ik nu als ik op het puntje van mijn stoel (beter gezegd: bank) ga zitten precies voor de tv. Ik wijt dat meer aan resonantie van de achterwand dan de afstand. Verder uit elkaar zetten laat de ruimte niet toe.  Dan staat 1 luidspreker verder bij me vandaan dan de ander.


Ik moet trouwens zeggen dat een kleinere kamer beter was geweest voor de gehele set-up. Niet alleen geluid, maar ook beeld. Vooral 3D-films zijn dichtbij veel mooier. Ik heb ook Motorstorm Apocalypse in 3D gespeeld met een eetkamerstoel recht voor de tv en het geluid loeihard. Ziet er vast niet uit, maar het lijkt net alsof je echt tussen wolkenkrabbers door rijdt die om je heen instorten. Super!  ;D
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

Kingpin

Quote from: PHiX on August 10, 2012, 00:36:59
Als ik daar ga zitten moet ik ze verder indraaien. Het beste geluid heb ik nu als ik op het puntje van mijn stoel (beter gezegd: bank) ga zitten precies voor de tv. Ik wijt dat meer aan resonantie van de achterwand dan de afstand. Verder uit elkaar zetten laat de ruimte niet toe.  Dan staat 1 luidspreker verder bij me vandaan dan de ander.
Ok

Quote
Ik moet trouwens zeggen dat een kleinere kamer beter was geweest voor de gehele set-up. Niet alleen geluid, maar ook beeld. Vooral 3D-films zijn dichtbij veel mooier. Ik heb ook Motorstorm Apocalypse in 3D gespeeld met een eetkamerstoel recht voor de tv en het geluid loeihard. Ziet er vast niet uit, maar het lijkt net alsof je echt tussen wolkenkrabbers door rijdt die om je heen instorten. Super!  ;D
:D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Peerless Monster

Prachtige, prachtige speakers...
Maar haal die verwarming daar weg zeg...
Die set krijgt het veel te heet ;D

Ik las net over de speakers die te dicht tegen elkaar aan staan. Een dergelijk situatie heb ik ook, maar ik heb ook een toe in, om toch een betere focus te krijgen... Just hinting...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

PHiX

Even een oude koe uit de sloot halen... die verwarming staat nooit aan, en dat is gelukkig ook niet nodig anders had ik een probleem in mijn woning met het opstellen van de set, aan de andere kant zit er precies nog zo een. Niet echt over nagedacht.

Nu een half jaar later ben ik nog steeds nog erg tevreden met de set. Het geluid is enorm ruimtelijk, straalt rust uit wanneer het moet en kan ook stevig er tegenaan. Ik speel echter nog met 2 ideeën:

1. Ophangen van een akoestisch paneel achter de luisterpositie.

2. Toevoegen van een sub aan de set.

Voor wat betreft punt 1 denk ik dat 1 akoestisch paneel wel wat gaat bijdragen, maar niet enorm. Één kant van de woning kan volledig met gordijnen worden afgedekt. De rest zijn toch nog behoorlijk kale muren. (lees: gewoon kaal). Echt last van hinderlijke galm heb ik niet, maar als ik in een stille ruimte fluit, dan hoor je het nog wel even nagalmen. Dus het kan ongetwijfeld beter.

Voor wat betreft punt 2 denk ik na over een gesloten sub. Ik hoef niet metzelf van de bank af te laten trillen, maar het zou mooi zijn als de luidsprekers een paar maten groter kunnen klinken. Integratie is daarbij van belang, liever geen sub dan een stoorzender. Achteraf gezien had ik misschien beter de Virgo kunnen aanschaffen, al had ik daarna wellicht liever de Virgo 25 plus willen hebben (die toen nog niet uit was).

Volgens aanwijzing van NAD heb ik de Room EQ uitgevoerd met testtonen in het basgebied, en al is het zeker niet verkeerd, loopt het qua volume eigenlijk toch wel achter op de hogere tonen volgens deze meting. Bijgaand het resultaat van de 'Sweep', gemeten met mijn telefoon (for what its worth). Het begint met 1khz, daarna volgen 240hz, 180hz, 120hz, 90hz, 60hz, and 40hz.



Eigenlijk zitten alle bastonen onder de 1khz toon. Nu is het natuurlijk de vraag of dat echt zo is, of dat een telefoon niet geschikt is om in de lage tonen te meten. Ik kan me voorstellen dat die microfoon vooral is gemaakt voor spraak. NAD geeft echter zelf aan dat er apps zijn om dit in te regelen.

Ik denk onder andere na over de SVS SB12, SB13 Ultra of Velodyne SPL-1200 Ultra. Zou dit iets toevoegen aan de set, zonder het te verpesten? Zou een SPL-1200 geen overkill zijn qua functies? Ja, daar zit ook room EQ op, maar volgens mij is die van mijn C390 beter (wel met de hand in te stellen).

Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3