Ervaring calibratie Philips plasma

Started by marichar, December 3, 2003, 16:20:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marichar

De calibratie en instelling van mijn nieuwe Philips plasma heeft intussen plaatsgevonden. Het is voor mij een beetje een terleurstelling. Het beeld is misschien volgens objectieve standaard meer getrouw aan de werkelijkheid, maar met mijn ogen is het er niet beter op geworden. Met behulp van test dvd heb ik user instellingen weer naar eigen voorkeur aangepast. Ik vind het beeld nu super, alhoewel het opvallend blijft hoeveel verschil er bestaat tussen de diverse tv zenders. Alhoewel de dienst te goeder trouw wordt aangeboden, en er voldoende aandacht en tijd wordt besteed, zou ik er gezien het tarief van Euro 180,- niet gauw opnieuw gebruik van maken. :( Ik zou het eerst uitproberen met de test dvd, dat helpt je ook goed bij het instellen van de 5.1 speakers. Toch blijft het elke dag een genot om naar deze tv te kunnen kijken. No hard feelings. ;)

J.A.F._Doorhof

#1
Hi,

Het probleem is in uw situatie dat er ongelovelijk licht van de plasma af moet komen, en dat gaat tenkoste van de gamma curve, welke nu ongeveer op 4.3 zit en na de calibratie op 2.55. Dat heb ik ook netjes uitgelegt.

De GRAYSCALE zelf is echter nog in tact, deze heb ik ook nagemeten met de hoge contrast instelling.

Sommige weergevers moeten een natuurlijk beeld weergeven met optimale kleuren en gamma, en daar moet een kamer bij een consumerplasma gewoon donker voor zijn, maar dan worden je ogen ook getrakteerd op een fantastisch plaatje. En in sommige situaties wil de gebruiker het contrast op 80% hebben staan wat de levensduur van de Plasma's enorm beperkt (ook uitgelegt) zelf vindt ik dat doodzone en zou ook kiezen voor de contrast setting van 41 zoals in de calibratie van uw display.

Maar nogmaals, de winst op de grayscale is nog steeds aanwezig (het voordeel van dit toestel) u doet dus ongeveer de helft van de calibratie teniet (grayscale ging dacht ik van 12000 naar 6500).

De echtheid van de kleuren is dus vooruit gegaan, alleen jammer genoeg niet het natuurlijke verloop van helderheid.

No hard feelings, maar wel even een goede uitleg :D.

MvrGr.
Frank

PS.
De hogere prijs van de calibratie kwam door het niet meedoen aan een tour, normaliter zijn de kosten € 120,00 binnen een tour.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview