Is een Android tablet al WiFi en IR remote geschikt...of toch Apple Touch...

Started by Paulie, December 8, 2010, 11:35:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paulie

Op dit moment gebruik ik mijn Iphone 4 als remote voor mijn squeezebox.

Daar een Iphone als remote leuk is maar de batterij prestatie niet ideaal is zoek ik een alternatief. Daarbij was mijn oog gevallen op de Android tablets denk aan bij voorbeeld de Archos 70 internet en Archos 101 internet. Ik kan alleen niet echt software vinden die de Android IR geschikt maken. Is het dan toch handiger om bijvoorbeeld voor een Ipad of Ipod Touch te gaan in combinatie met IR software.

Het gaat om een complete Stereo en HT set die ik geintegreerd wil hebben met mijn AB.

Belangrijk is dat de AB makkelijk en overzichtelijk is en een goede batterij prestatie heeft. Het formaat stoei ik nog een beetje mee ik denk aan 7 inch maar 10 inch geeft je meer ruimte maar is mogelijk minder handzaam vast te houden.

Kortom wat zijn jullie ervaringen.

Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

THX-UltraII

Hier een Samsung Tab in combinatie met (gratis)Gmote applicatie, werkt perfect.

Paulie

De Gmote is toch geen IR remote als ik het goed heb. Alleen om je media PC te bedienen.
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Nosoforos

Ik zit zelf te overwegen om straks een tweedehands iPod Touch precies voor dit doel te gebruiken. Icm met de iTach, die ik al heb. Als software denk ik aan iRule, vanwege de grote community en heldere communicatie van de maker op avsforum, en de grote mate van aanpassingsmogelijkheden. Batterij lijkt me geen probleem meer op het moment dat je het apparaat niet ook als je telefoon moet gebruiken. Ik zou gewoon een ladertje op een vaste plek hebben, waar de de iPod altijd in terug zet.
Alternatief is de iPad als remote (wat veel mensen doen met iRule) wat natuurlijk enorm grote, mooie schermen oplevert met veel functionaliteit op een enkele pagina. Maar een iPad lijkt me dan weer niet een apparaat dat je als dedicated remote gaat gebruiken, daar wil je toch wel wat meer mee doen.

Paulie

Quote from: Nosoforos on December  8, 2010, 14:04:51
Ik zit zelf te overwegen om straks een tweedehands iPod Touch precies voor dit doel te gebruiken. Icm met de iTach, die ik al heb. Als software denk ik aan iRule, vanwege de grote community en heldere communicatie van de maker op avsforum, en de grote mate van aanpassingsmogelijkheden. Batterij lijkt me geen probleem meer op het moment dat je het apparaat niet ook als je telefoon moet gebruiken. Ik zou gewoon een ladertje op een vaste plek hebben, waar de de iPod altijd in terug zet.
Alternatief is de iPad als remote (wat veel mensen doen met iRule) wat natuurlijk enorm grote, mooie schermen oplevert met veel functionaliteit op een enkele pagina. Maar een iPad lijkt me dan weer niet een apparaat dat je als dedicated remote gaat gebruiken, daar wil je toch wel wat meer mee doen.

Hoe werkt de Itach. Daar zitten IR sensoren bij waar plaats je die.

in mijn geval wil ik ongeveer 8 apparaten bedienen welke allemaal aan dezelfde zijde staan. Moet ik de IR blaster ergens plaatsen waarmee hij vrij zicht heeft op alle apparatuur en kan die een signaal sturen naar meerdere apparaten.

Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

futura

Android is gebouwd op het Linux besturingssysteem, en de meeste tablets beschikken over USB poorten. Infrarood zal je echter niet vinden op deze devices (Bluetooth / Wifi daarentegen volop). Je zou kunnen proberen om een gangbare IR USB sender/receiver dongle op de kop te tikken, en die in een tablet te pluggen. Je kunt dan in het Android systeem achterhalen hoe de dongle zich aanmeldt op het systeem (wanneer zo'n dongle voeding krijgt vd usb poort zal een dongle zich vrijwel altijd "voorstellen" aan het systeem, of het systeem de dongle daarna "binnen laat" hangt af van de juiste drivers). Aangezien ik niet verwacht dat er IR drivers zijn meegecompileerd in het Android systeem (weet het wel bijna zeker van niet) zul je deze zelf moeten toevoegen. Dit wordt echter al wat technischer: je moet dan in feite al wat bekend zijn met Linux omgevingen en het compileren dan wel toevoegen van eigen drivers. Er zijn hierover meer dan voldoende tutorials te vinden op het internet, zowel over drivers toevoegen aan Android, alswel drivers toevoegen aan Linux (nogmaals, android is afgeleid van linux, en veel van de programmeer/compileer functies zijn identiek). Daarna zit je echter nog met de feitelijke infrarood communicatie. Ik ben bang dat je dan zelf iets in elkaar zulk moeten knutselen in de vorm van een app, en alhoewel dat nog wel te doen is, zal het een redelijk tijdrovend karwei zijn. Je zult eerst de infrarood signalen moeten decoderen en registreren, koppelen aan een knop in de app, grafische schil eromheen maken. Nogal omslachtig om vanaf een tablet je receiver aan en uit te zetten... Als ik de android ontwikkelings boards er even bij pak is er wel nog wat activiteit overigens bij dit onderwerp, schrijf het nog niet meteen af: http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=2884

Wat betreft de Squeezebox, ik meen te herinneren dat daar android app's voor zijn. Even snel Google: http://www.squeezecommander.com/ en http://www.androlib.com/android.application.com-squeezecontrol-wAB.aspx Daarnaast zou je natuurlijk altijd met je Android tablet kunnen inloggen op de HTTP interface van de squeezebox. Als ik even snel rondkijk is het ook mogelijk hier domotica op aan te sturen met plugins (vb http://www.automatedhome.co.uk/New-Products/Innovus-Home-Automation-with-Logitech-Squeezebox.html). Misschien kun je daar wat mee.
Als laatst kun je natuurlijk ook een oplossing maken met een dedicated home automation server, bijv. gebasseerd op een oude of ht- pc. Alhoewel dat in jouw geval misschien ook al wat overkill is, is het wel een mooie oplossing als je ook X10/Z-wave/Kaku gaat gebruiken in je huis, je kunt dan modulair alles doorlussen naar de home automation server, waarop je daarna weer inlogt met je tablet. Sluit je daarna je home automation server aan op het internet en neem je je tablet lekker mee op vakantie, dan kun je de lichtjes ook nog eens aan en uit zetten vanaf je favoriete vakantie bestemming. Maar ik dwaal wat af.

Ik zou de mogelijkheid tot plugins eens onderzoeken, en eens inloggen met je pc/laptop op de squeezebox om te kijken of het via de http interface uberhaupt iets wordt... Mocht je verder willen met een android tablet, kijk dan eens voor een mooie budget tablet. Heb zelf ook een android tablet van 150 euro (10 inch, android 2.1), maar er is op dit moment zulke enorme concurrentie dat de tablets je om de oren vliegen. Pak je dan ook nog eens een oude generatie tablet (vb android 1.6, nog steeds perfect geschikt om http interfaces te bezoeken) dan ben je voor 75 euro de trotste bezitter van een 7 inch remote. Check www.slatedroid.com eens zou ik zeggen.

Nosoforos

Quote from: Paulie on December 11, 2010, 16:50:06
Hoe werkt de Itach. Daar zitten IR sensoren bij waar plaats je die.

in mijn geval wil ik ongeveer 8 apparaten bedienen welke allemaal aan dezelfde zijde staan. Moet ik de IR blaster ergens plaatsen waarmee hij vrij zicht heeft op alle apparatuur en kan die een signaal sturen naar meerdere apparaten.



De iTach heeft 3 poorten, waarvan de derde geschikt is voor een blaster. Dus in principe kun je alle apparatuur in 1x bedienen vanaf die ene poort, zolang er vrij zicht is. Anders kun je ook gebruik maken van de opplak-oogjes, die je rechtstreeks op het ir-oog van de apparaten plakt.

Paulie

Kijk dat zijn duidelijke antwoorden.

@futura er is 1 partij wel met iets leuks bezig http://www.iridiummobile.net/ die kun je met global cache koppelen. Let wel android is nog in Beta op dit moment.

Maar dat er nog niet meerdere partijen zijn maakt me een beetje huiverig. De Ipad zou ik alleen kopen als remote en dan vind ik 500,00 euro toch een hoop geldt. Wil mijn Iphone 4 of een touch niet gebruiken omdat ik die net te klein vind. Een tablet van 7 tot 9 inch zou dan een mooie oplossing zijn.
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Nosoforos

Of even wachten tot de iPad 2 er is, en dan kijken of er tegen die tijd leuke tweedehands iPads te vinden zijn.

gast2018


bert003

Website zie er wat amateuristisch uit. En verder ben ik bang dat je toch de echte knoppen mist. Wat dat aan gaat is het jammer dat de Pronto lijn gestopt is en dat daar nooit een betaalbaarder alternatief voor gekomen is.

squeek

wow.dat ziet er idd erg el cheapo uit. lijkt bijna frauduleus  :omg:
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

bert003

Ja wat een nette website doet. Maar zegt niks natuurlijk. Oplichters zetten juist vaak mooie websites in elkaar. Wellicht steekt de programmeur zijn tijd liever in het programma

blueznl

Iemand die al een Sony tablet heeft geprobeerd? Daar schijnt een IR poort op te zitten...
... Zomaar een thuis servertje met XBMC / DLNA / TVersity / Serviio / SqueezeBox / WOL etcetera? Dan heb je twee opties: psychotherapie, of http://bluez.home.xs4all.nl/datatalk/mediasoup%201.htm#top ...

Theed

Bijna 2 maanden de Sony S tablet in huis. GEWELDIG. Alles maar dan ook alles met één apparaat. Zeer makkelijk in bediening en een button aanmaken is zeer eenvoudig. Alles bedien ik ermee. van LED TV tot Airco en van homecinema tot elektrische gordijnen. Ronduit geweldig.


brtram

Quote from: Theed on January 20, 2012, 19:48:58
Bijna 2 maanden de Sony S tablet in huis. GEWELDIG. Alles maar dan ook alles met één apparaat. Zeer makkelijk in bediening en een button aanmaken is zeer eenvoudig. Alles bedien ik ermee. van LED TV tot Airco en van homecinema tot elektrische gordijnen. Ronduit geweldig.

Hij is inderdaad heel erg handig met een hoog WAF.

Ik had de Harmony 700, maar het geblader door het kleine schermpje, met de kleine lettertjes, en de vele toetsen
om te wisselen van A naar B stond mij steeds meer tegen.

Ik was aan het kijken naar de Harmony 1100, maar ruim 200 EUR voor alleen een ab vond ik toch wel een beetje gortig.
Bij het kijken naar alternatieven kwam de Sony in beeld.

De opzet van de reeds geinstalleerde remote is "vrouwelijk" eenvoudig (WAF)
Geen "mannelijke" Harmony opzet, van eerst een activiteit kiezen, maar alle te bedienen apparatuur naast elkaar op het tabletscherm. Zoals de ab's vroeger op tafel lagen  ;D
Boven het apparaat de on/of knop en aanraken van het apparaat toont de ab van het gekozen apparaat.

De aanwezige bibliotheek van merken en types is vrij beperkt, maar de learning optie werkt erg eenvoudig en goed.
Namen van de apparatuur en de toetsen zijn aan te passen.





 

Nahpets

Quote from: blueznl on January 19, 2012, 16:32:09
Iemand die al een Sony tablet heeft geprobeerd? Daar schijnt een IR poort op te zitten...

Heb er nu sinds een week 1-tje in huis. Heerlijke tablet, IR werkt ook op mijn (iets oudere, 3 jaar of zo) Sony TV.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Hanky Panky

Quote from: Nahpets on July 12, 2012, 11:08:25
Heb er nu sinds een week 1-tje in huis. Heerlijke tablet, IR werkt ook op mijn (iets oudere, 3 jaar of zo) Sony TV.

Moet ik me dan voorstellen dat als je het volume hoger wilt zetten je dus een 10 inch tablet (met twee handen) op je TV/versterker moet mikken?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Cyrus·

Quote from: Hanky Panky on July 12, 2012, 11:23:35
Moet ik me dan voorstellen dat als je het volume hoger wilt zetten je dus een 10 inch tablet (met twee handen) op je TV/versterker moet mikken?

Door die tablet op de TV te mikken, zet je de tablet uit. En de TV vermoedelijk ook.  ;)
Groeten,
Edwin

Nahpets

Quote from: Hanky Panky on July 12, 2012, 11:23:35
Moet ik me dan voorstellen dat als je het volume hoger wilt zetten je dus een 10 inch tablet (met twee handen) op je TV/versterker moet mikken?

Ik gebruik hem niet als AB maar bij een testje (plagerijtje eigenlijk  :P) reageerde de TV gewoon als ik hem op mijn schoot had, dus zonder te mikken op de TV.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

roland p

Quote from: Hanky Panky on July 12, 2012, 11:23:35
Moet ik me dan voorstellen dat als je het volume hoger wilt zetten je dus een 10 inch tablet (met twee handen) op je TV/versterker moet mikken?
Én eerst unlocken, app starten?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Hanky Panky

Quote from: Nahpets on July 12, 2012, 12:32:48
Yep.

Hmmm blijf ik toch lekker bij mijn Harmony One met grab-'n-go.

Bovendien zit mijn ega de helft vd tijd met de tablet in haar handjes te Wordfeuden en Sudoku's te maken  8)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Nahpets

Quote from: Hanky Panky on July 12, 2012, 13:02:42
Bovendien zit mijn ega de helft vd tijd met de tablet in haar handjes te Wordfeuden en Sudoku's te maken  8)

Hier ook  :D

gelukkig heb ik mijn eigen tablet
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.