Accu duur Macbook Pro

Started by Wuppy32, May 20, 2012, 11:39:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wuppy32

Wat is jullie accu duur na een volle oplaad sessie? Ik heb een 15-inch, Early 2011 en sinds vorig jaar OSX Lion haal ik niet langer dan gemiddeld 3,5 uur. Dit alleen met wireless internetten e.d.
Voordat ik had ge-upgrade naar OSX Lion haalde langere accu tijden.

sj0er-D

Het is dan wel voor 10.6, maar er staan aardig wat algemene zaken in: http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/nl/8595.html

paaj

#2
half uurtje met wat geluk... 2009 'late 2008' model en intensief gebruikt, dus gek is dat niet eigenlijk :(
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

TornadoGo

Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

sj0er-D


sj0er-D

A.S maandag verwacht ik overigens mijn late 2011 13" i7. Heb de SSD die er in gaat al binnen, ben benieuwd hoe zuinig die gaat zijn :) Ik denk dat de SSD wel scheelt in energie, maar het kan ook zijn dat het quitte speelt tegen de extra 4gb geheugen die er in gaat.

VlisChris

Quote from: Wuppy32 on May 20, 2012, 11:39:31
Wat is jullie accu duur na een volle oplaad sessie? Ik heb een 15-inch, Early 2011 en sinds vorig jaar OSX Lion haal ik niet langer dan gemiddeld 3,5 uur. Dit alleen met wireless internetten e.d.
Voordat ik had ge-upgrade naar OSX Lion haalde langere accu tijden.

Hm, volgens mij toch wel enkele uren. Vermits die op weinig stroomverbruik ofzo ingesteld staat. En ik niet hardcore aan het photoshoppen ben.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

TornadoGo

Quote from: TornadoGo on May 20, 2012, 13:15:38
Early 2011 15" > >6 uur

Ik moet er wel bij zeggen dat er native al een SSD inzit.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

J.A.F._Doorhof

Ik haal gemiddeld tussen de 4-7 uur met internet via Wifi met de display op een behoorlijke brightness.
En dan ben ik onderwijl vaak ook nog wat aan het Photoshoppen.

Accuduur is echt extreem goed van de MBP.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Wuppy32

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 21, 2012, 08:57:12
Ik haal gemiddeld tussen de 4-7 uur met internet via Wifi met de display op een behoorlijke brightness.
En dan ben ik onderwijl vaak ook nog wat aan het Photoshoppen.

Accuduur is echt extreem goed van de MBP.

Sinds mijn overstap naar OSX Lion is mijn accu duur gehalveerd.
Daarvoor zat ik ruim aan de 8 uur

J.A.F._Doorhof

Vreemd, hier is er niets veranderd volgens mij na Lion.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CoSo

Quote from: paaj on May 20, 2012, 12:58:44
half uurtje met wat geluk... 2009 model en intensief gebruikt, dus gek is dat niet eigenlijk :(
Hier nog 4,5 uur op een 15" 2,8 mid 2009.

EJ

2,5 uur met een MB Pro van 2007. Althans volgens de interne berekening. Draai altijd op lichtnet.

MaxxMark

Op mijn 2009 model MBP 17" (Battery capacity van 13000mAh volgens de specs) zit ik nu meestal rond de 4uur. Daarbij zit hij standaard op wifi, doet hij iets met geluid (muziek of skype calls) en staat de brightness denk ik gemiddeld (incl ambient light detection).

Coconut battery geeft op dit moment de volgende waardes aan:


Met de current charge geeft hij aan dat ie nog voor 2u17m baterij heeft.

Ik heb er toevallig een paar weken geleden actief naar zitten googlen, en ik meende dat apple er van uit gaat dat de baterijen na 450 (al kon het ook 400 zijn geweest) volledige loadcycles ongeveer 80% van zijn capaciteit hoort te hebben.

In beide gevallen zit ik boven dit gemiddelde. En dat ondanks dat ik er niet uitzonderlijk zuinig mee om ga.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

paaj

hmmm... dan doet de mijne het wel echt véél slechter, en ik zit niet eens op 400 cycles...
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

MaxxMark

Maar je zit daarbij wel op 8 maanden meer dan ik. Met minder volledige loadcycles.

Zelf vermoed ik toch dat het uitmaakt als je de laptop niet op 'ideale' manier gebruikt. Dus de hele dag met de power er aan of vebruiken tot 20% en opladen tot 80%. De diverse pagina's hierover zeggen dat het niet (of nauwelijks) uit moet maken, maar ik heb daar mijn twijfels over.

Ook lijkt mij het feit dat jouw accu een lichtere accu is, 4600mAh tegen de 13000 mAh van mij, niet een reden dat hij procentueel gezien zo veel slechter zou moeten werken.

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

paaj

Hij hangt hier sinds een jaar non-stop aan de lader en is eigenlijk een verplaatsbare desktop geworden. Sinds een half jaar is hij echt hard achteruit gegaan. Daar kan het best mee te maken hebben ja.

Ik ga eens navragen wat de opties zijn, als ik Apple's site even doorlees lijkt hij na 500 cycles op zo'n 80% te moeten zitten. Het zal wel buiten garantie vallen denk ik want hij is nu ouder dan drie jaar.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

bmateijsen

Quote from: paaj on May 23, 2012, 10:55:43
Hij hangt hier sinds een jaar non-stop aan de lader en is eigenlijk een verplaatsbare desktop geworden. Sinds een half jaar is hij echt hard achteruit gegaan. Daar kan het best mee te maken hebben ja.

Een laptop moet je gebruiken als draagbare computer. Dus gebruiken totdat de batterij op is en dan pas aan de lader hangen. Dan 100% opladen en wederom gewoon van de lader af. ;)

QuoteIk ga eens navragen wat de opties zijn, als ik Apple's site even doorlees lijkt hij na 500 cycles op zo'n 80% te moeten zitten. Het zal wel buiten garantie vallen denk ik want hij is nu ouder dan drie jaar.

Zal absoluut buiten garantie vallen... Overigens is een nieuwe accu volgens mij <100 euro.

EJ

#18
Quote from: bmateijsen on May 23, 2012, 11:45:42
Een laptop moet je gebruiken als draagbare computer. Dus gebruiken totdat de batterij op is en dan pas aan de lader hangen. Dan 100% opladen en wederom gewoon van de lader af. ;)

Automobiel fabrikanten zijn het absoluut niet met je eens, die gebruiken toch echt dezelfde materialen. Toyota zorgt dat de lading tussen de 40 en 60% blijft, dus laden bij 40%, ontladen bij 60%, dat schijnt de langste levensduur tot gevolg te hebben. Niks tot 100% laden en dan tot 0% ontladen...

Maar ja, die zijn gebaat met veel laadcycli, een computer verkoper niet, die wil nieuwe accu's verkopen...

Edit: %s/ontladingen/laadcycli/

paaj

Quote from: bmateijsen on May 23, 2012, 11:45:42
Zal absoluut buiten garantie vallen... Overigens is een nieuwe accu volgens mij <100 euro.

Maakt ook niet zoveel uit, vind het alleen jammer dat ik niet even het park in kan nu.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

bmateijsen

Ik zeg alleen wat Apple adviseert...

Quote from: EJ on May 23, 2012, 12:25:59
Automobiel fabrikanten zijn het absoluut niet met je eens, die gebruiken toch echt dezelfde materialen. Toyota zorgt dat de lading tussen de 40 en 60% blijft, dus laden bij 40%, ontladen bij 60%, dat schijnt de langste levensduur tot gevolg te hebben. Niks tot 100% laden en dan tot 0% ontladen...

Maar ja, die zijn gebaat met veel laadcycli, een computer verkoper niet, die wil nieuwe accu's verkopen...

Edit: %s/ontladingen/laadcycli/

EJ

Quote from: bmateijsen on May 23, 2012, 13:00:27
Ik zeg alleen wat Apple adviseert...

Dat zeg ik, die zijn gebaat bij verkoop van accu's...

MaxxMark

Volgens mij zit het probleem niet in hoe absurd je de laptop gebruikt, maar in het laadproces.

Het veelvuldig onderbreken van een laadcyclus is volgens mij funester voor je laptopaccu dan de accu wel/niet/wel/niet te gebruiken.

Ofwel, leeg laten lopen tot 0,10,20,30,..90% en dan opladen tot 100% zal weinig tot geen verschil maken. Maar leeglaten lopen tot een bepaald niveau, dan 10% opladen, dan weer leeg laten lopen dan tot 80%  en weer de stroom er af, etc. Volgens mij is dat veel funester omdat hij dan niet zn laadcyclus volledig kan afronden.

Ook zou op 100% opgeladen zijn mijns inziens geen grove problemen moeten opleveren. Volgens mij gaat de charger dan werken als een druppellader en laad hij alleen bij als het nodig is. Als een laadsysteem helemaal netjes zou zijn zou bij een 100% volle accu hij eigenlijk het systeem puur moeten kunnen laten draaien op externe spanning en dus geen enkele stress op de baterij mogen uitvoeren. Maar of dat bij apple zo is weet ik niet. Eerder genoemd screenshot doet vermoeden van wel omdat daar een verbruik van 0.0watt wordt weergegeven.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com