"KayaRahnee" zelfbouw rack

Started by KayaRahnee, May 15, 2012, 18:46:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KayaRahnee

Ik ben van plan om een rack te laten maken, hout zal het hoofdmateriaal zijn.
Het maken van het rack is zeker geen probleem, een vriend houtbewerker, zeg maar houtkunstenaar zal de klus voor mij klaren.
Het ontwerpen is echter een ander paar mouwen.........ik heb al wel wat voorbeelden gezien maar er blijven natuurlijk nog vragen.
Mijn bedoeling is een stevig, fatsoenlijk rack te bouwen, dit zie ik als volgt:
Sandwichpanelen uit berkenhout, gevuld met......schelpenzand, loodkorrels of beide?
Panelen verbinden d.m.v. draadeinden zodat de onderlinge afstand van de panelen instelbaar is?
Rond de draadeinde komen houten omhulsels?
Onderkant voorzien van rubber stoppen of spikes?
De vraagtekens staan niet zomaar ...... graag jullie inbreng dus.
Alvast Merci.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Geen enkele opmerking/reactie tot nog toe, ik ga er dus vanuit dat het wel "snor" zit met m'n "KayaRahnee Rack" ideeën.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

wupsie

 :D sommige dingen moet je gewoon doen  :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

KayaRahnee

Het "KayaRahnee Rack" zal uiteindelijk zo worden gemaakt dat het vrij eenvoudig te demonteren valt, aanpassingen zullen indien gewenst, vrij makkelijk kunnen worden uitgevoerd.
Als de planning niet word verstoord zullen we volgende week starten met de bouw van het rack..
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

mikekiwi

Je hebt het over houten omhulsels om de draadeinden...hoe ga je dat doen als je de tussenruimte tussen de planken wilt gaan veranderen? Dan passen die omhulsels niet meer...

KayaRahnee

Quote from: mikekiwi on June  3, 2012, 08:11:55
Je hebt het over houten omhulsels om de draadeinden...hoe ga je dat doen als je de tussenruimte tussen de planken wilt gaan veranderen? Dan passen die omhulsels niet meer...

Kan natuurlijk altijd houten omhulsels laten bijmaken.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Quote from: mikekiwi on June  3, 2012, 08:11:55
Je hebt het over houten omhulsels om de draadeinden...hoe ga je dat doen als je de tussenruimte tussen de planken wilt gaan veranderen? Dan passen die omhulsels niet meer...
Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden om dit op te lossen, misschien kiezen we wel voor omhulsels te maken van bvb. 10 cm en deze met elkaar te verbinden d.m.v. in elkaar te schuiven of te schroeven, maar dat zullen we nog gaan bespreken.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

solitaire

#7
Quote from: KayaRahnee on May 15, 2012, 18:46:35
Sandwichpanelen uit berkenhout, gevuld met......schelpenzand, loodkorrels of beide?
Panelen verbinden d.m.v. draadeinden zodat de onderlinge afstand van de panelen instelbaar is?
Rond de draadeinde komen houten omhulsels?

schelpenzand is fijner dan loodkorrels, heeft een veel groter contactoppervlak met de 'wanden' van je panelen, neemt energie makkelijker over en aan elkaar af / loodkorrels zitten met hun zelfresonantie dichter bij dat van de panelen dan zand, en nemen zo mogelijk de resonantie over zonder het afdoende (snel) af te staan of af te bouwen :  imo. is zand te prefereren (dit is van de theoretische kant beredeneerd; ga je in de praktijk bouwen en vergelijken hangen prestatieverschillen ook samen met bv. paneel-vorm en -materiaal, en zijn dergelijke verschillen niet altijd verhaalbaar/kwantificeerbaar) 

keep it simple: alles dat niet voor de funktie van het rack (...) noodzakelijk is kan gaan meeresoneren en afbreuk doen aan de 'prestatie' van het rack (een rack presteerd enkel doordat het idealiter geen uitwerking op de muziekweergave heeft, dus prestatieloos is ...): as-a-rule zijn racks zonder cosmetische snicksnack weergavetechnisch beter dan esthetisch gedetailleerde racks (maar wellicht teld WAF ook ...)

succes


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

KayaRahnee

Quote from: solitaire on June  4, 2012, 11:19:59
schelpenzand is fijner dan loodkorrels, heeft een veel groter contactoppervlak met de 'wanden' van je panelen, neemt energie makkelijker over en aan elkaar af / loodkorrels zitten met hun zelfresonantie dichter bij dat van de panelen dan zand, en nemen zo mogelijk de resonantie over zonder het afdoende (snel) af te staan of af te bouwen :  imo. is zand te prefereren (dit is van de theoretische kant beredeneerd; ga je in de praktijk bouwen en vergelijken hangen prestatieverschillen ook samen met bv. paneel-vorm en -materiaal, en zijn dergelijke verschillen niet altijd verhaalbaar/kwantificeerbaar) 
keep it simple: alles dat niet voor de funktie van het rack (...) noodzakelijk is kan gaan meeresoneren en afbreuk doen aan de 'prestatie' van het rack (een rack presteerd enkel doordat het idealiter geen uitwerking op de muziekweergave heeft, dus prestatieloos is ...): as-a-rule zijn racks zonder cosmetische snicksnack weergavetechnisch beter dan esthetisch gedetailleerde racks (maar wellicht teld WAF ook ...)
succes
soli

Bedankt voor deze duidelijke en zinvolle reactie, hier heb ik wat aan.
Ik onthoud: Stevig rack bouwen zonder veel tierlantijntjes.
                    Zand in panelen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Quote from: KayaRahnee on May 15, 2012, 18:46:35
Ik ben van plan om een rack te laten maken, hout zal het hoofdmateriaal zijn.
Het maken van het rack is zeker geen probleem, een vriend houtbewerker, zeg maar houtkunstenaar zal de klus voor mij klaren.
Het ontwerpen is echter een ander paar mouwen.........ik heb al wel wat voorbeelden gezien maar er blijven natuurlijk nog vragen.
Mijn bedoeling is een stevig, fatsoenlijk rack te bouwen, dit zie ik als volgt:
Sandwichpanelen uit berkenhout, gevuld met......schelpenzand, loodkorrels of beide?
Panelen verbinden d.m.v. draadeinden zodat de onderlinge afstand van de panelen instelbaar is?
Rond de draadeinde komen houten omhulsels?
Onderkant voorzien van rubber stoppen of spikes?
De vraagtekens staan niet zomaar ...... graag jullie inbreng dus.
Alvast Merci.

Intussen ben ik stilaan gestart bij de bouw van mijn "KayaRahnee" rack. Het lukt aardig maar ik wil rond de draadeinden ronde, houten omhulsels laten draaien en mits dit puur handwerk is, is dit een vrij moeilijke en tijdrovende taak........ ze moeten toch een beetje symmetrisch van mekaar zijn hé......
Moet ook nog uitdokteren hoe en of ik eventueel ook de TV in het rack kan integreren.
Mijn ervaring met het bouwen van het rack zal ik, wanneer het klaar is nog wel in het topic plaatsen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

#10
Hier een beschrijving van de eerste fase van het "KayaRahnee Rack".
De eerste klus was het berken fineer van 18mm. dik op maat zagen:
Twee stukken van 120 x 50 cm voor de onderkant.
Twee stukken van 100 x 50 cm voor de bovenkant.
Voor het tussenstuk (waar schelpenzand in komt) hebben we gekozen om een kadertje te maken i.p.v. een volledige plaat uit te zagen. Kostenbesparend en nauwelijks zichtbaar.
De eerlijkheid gebied me om te vertellen dat na het zagen en aanbrengen van de drie lagen op elkaar al snel bleek dat er wat fout was gelopen met mijn berekening (i.v.m. de hoek van 45° aan de kopse kanten).......dit werd echter snel rechtgezet zonder nadelig gevolg.
Dit was dan ook het eerste probleem waarmee we te maken kregen: de zaagmachine kon geen dikte van drie panelen zagen, een hoek van 35°(hoek die ik eerst prefereerde) kon ook niet.
Dus eerst onderste plaat gezaagd, netjes afgetekend op de twee andere en deze verzaagt.
Alles zorgvuldig aan elkaar gelijmd en na het drogen gaten geboord voor draadeinden en aan de achterzijde een gat voorzien voor het inbrengen van het zand.




Voor het dichten van de vul gaten klosjes gemaakt.




Daarna kwamen de houten omhulsels voor rond de draadeinden aan de beurt.
Liefst 14 stukken berken fineer van 11 x 11 cm op elkaar verlijmd (zodat men een horizontale streepjes structuur bekomt),  deze gedraaid op 10 cm dik, beide uiteinde onder een hoek van ongeveer 45°




Idem voor de voeten maar dan  6 stukken fineer en slechts één uiteind onder een hoek.
Uitsparing voorzien voor rubberen voetjes.






Voor het verbinden van de draadeinden en de rubber voetjes verloopmoeren van M10 naar M6  laten draaien.




Dan kwam de afwerking: Schuren en in olie zetten.
Eerst schuren met zacht schuurpapier (103?) daarna (Faxe) olie smeren, laten intrekken en schuren, dit tot 3x toe herhalen, afwerken met schuursponsje.
De laatste stap zorgt ervoor dat de vezels die door de olie wat harder zijn geworden en vooral rechtop blijven staan helemaal fijn kunnen worden geschuurd.

Het Rack heeft een bevredigend resultaat, perfect is het lang niet maar laat me zeggen dat je de "charmes van handenarbeid" erin terug kan vinden. Dit eerste deel "bouwen van een KayaRahnee Rack" was voor mij een mooie aangename en leerzame ervaring.
Nu het rack er nog leeg bijstaat vind ik de kleur wat eentonig, hopelijk verandert dat wanneer de apparaten erop staan.
In eerste instantie had ik gekozen voor een kleur die het midden houd tussen zwart en blauw (geen verf maar soort kleurolie) maar mits er vooral zwarte apparaten in komen te staan vond ik dat wat te donker ....... misschien doe ik nog wel iets met de omhulsels wat betreft kleur ....... ideeën welkom natuurlijk.
Nu ga ik me focussen op deel twee ..... het integreren van de TV in het rack.
Hier had ik gedacht om hetzelfde systeem van de omhulsels, eerder beschreven, te gebruiken maar dan in vierkante vorm.
Daarop kan een "boord" glas  rusten van 15mm dikte.
Voor deze 3de etage wil  ik alleen aan de omtrek van het rack glas (zodat de buizenamp. voldoende koeling krijgt).
Aan de zijkanten 10 cm breed en achterzijde waar de TV centraal op komt te staan 13 cm.
Een u-vorm zeg maar, waarvan linker en rechterbeen ongeveer 38 cm lang zullen zijn.
Ter verduidelijking: Ik heb het rack opzettelijk zo laag mogelijk gemaakt, de reden hiervoor is dat ik tegen de voorschriften in mijn nogal zware versterker (30kg) toch op de 2de etage wil zetten.



Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

solitaire

Mijn idee van een mooi rack ! :worship: Ben je over te halen een tweede te maken ? :D

't Voordeel van een laag rack is dat je 'm makkelijker tussen je speakers kan plaatsen (zou je dat al van plan zijn) zonder inbreuk te maken op de geluidsopbouw.

Om eerlijk te zijn kan ik je verhaal over de 3e etage niet geheel 'concretiseren' in mijn hoofd, maar 'k ben erg benieuwd.




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

CZ79

Knap werk, man!

Kom maar op met meer foto's naar mate je project vordert :coffee: :clapping:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

KayaRahnee

Quote from: solitaire on July 23, 2012, 21:54:29
Ben je over te halen een tweede te maken ? :D

Wel, dit is me zo goed meegevallen dat ik er nu al aan denk om ooit nog eens een (totale andere versie dan wel)  te maken.
Het probleem is dat ik gebruik moet maken van iemand anders zijn werkplaats.

Quote from: solitaire on July 23, 2012, 21:54:29
Om eerlijk te zijn kan ik je verhaal over de 3e etage niet geheel 'concretiseren' in mijn hoofd, maar 'k ben erg benieuwd.

Waar je nu de draadeinden ziet uitsteken komen omhulsels zoals ik ze nu al heb gebruikt maar dan in vierkante vorm 10 x 10cm. 14 stukken berkenfineer worden op elkaar verlijmd, dat geeft dan 14 x 1,8 cm = 25,2 cm hoog. Daarop komt het glas in U-vorm
Linker en rechterkant 38 cm lang en 10 cm breed (zo breed als de vierkante omhulsels) en de achterkant waar de TV op komt 13 cm breed.
Op deze manier krijgt de buizenamp geen "glazen dak" boven z'n hoofd.
Zodra het klaar is zullen foto's alles verduidelijken.

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Quote from: KayaRahnee on July 23, 2012, 21:08:09
Nu het rack er nog leeg bijstaat vind ik de kleur wat eentonig, hopelijk verandert dat wanneer de apparaten erop staan.
In eerste instantie had ik gekozen voor een kleur die het midden houd tussen zwart en blauw (geen verf maar soort kleurolie) maar mits er vooral zwarte apparaten in komen te staan vond ik dat wat te donker ....... misschien doe ik nog wel iets met de omhulsels wat betreft kleur ....... ideeën welkom natuurlijk.

In plaats van eventueel met kleur te gaan werken had ik gedacht om wat "sfeer" te creëren ledstrips te plakken aan de achterzijde van elke legger.
Iemand ervaring met bvb. deze:  http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/00191735/
of andere?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

RalphH

#15
Mooi rack hoor, gaaf dat je dit zelf kunt maken.

Geen ervaring met de ikea strips, heb zelf voor in een koof RGB strips uit Chinaland gehaald met een op philips moodlight gelijkende draadloze controller en losse voeding. Niet dat de bijgeleverde controller niet voldeed, maar dit vond ik mooier en beter te bedienen in een vrij donkere kamer.

Mail me maar even als je wat linkjes wilt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Stinow


KayaRahnee

Quote from: Stinow on November  5, 2012, 15:50:03
Drooooool (kwijl)!
Mooi man :D

Bedankt, intussen is ook het glas in U vorm uitgesneden/geslepen...........wanneer het rack terug ineen staat komen er nieuwe foto's.
In principe zou iedereen dit kunnen maken, probleem is echter dat je in het bezit moet zijn van o.a. een draaibank en je moet de houtbeitel kunnen hanteren.
Het "draaien" van de tussenstukken en poten is dus volledig handwerk en het is de kunst om de stukken zo identiek mogelijk aan elkaar te maken, vooral het afdraaien onder een bepaalde hoek is niet eenvoudig......... geen CNC machine gebruikt dus.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.