Review Denon DVD-2900

Started by Xenomorf, December 2, 2003, 16:58:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xenomorf

Dik 4 jaar geleden, toen de toekomst van DVD nog onzeker was en videoland niet meer dan 15 DVD titels te huur had, kocht ik in de hoop dat DVD zou doorslaan, mijn eerste DVD speler. Dit was een Sony S315. Ik had toen nog een aparte audio CD speler, dus het middelmatige audiogedeelte van de sony was niet van belang.
Inmiddels is er veel gebeurt. DVD is een succes, Videoland heeft nu niet meer dan 15 VHS titels in de verhuur, mijn CD speler heeft c.a. 2 jaar geleden de geest gegeven en mijn DVD speler, die toch al niet fantastisch was vertoont kuren. Toch heb ik niet meteen een nieuwe CD of DVD speler gekocht. Wat mij al die tijd heeft tegengehouden waren de verschillende formaten die langzamerhand opkwamen en de afwezigheid van een duidelijke standaard daarin.
Vorig jaar kwamen de eerste omni-spelers op de markt. Marantz, Yamaha en resp. Onkyo brachten spelers uit die behalve DVD's ook zowel DVD-Audio als SACD's accepteerden. Ook ging het gerucht dat Denon in de vorm van de DVD-2900 een dergelijke speler zou uitbrengen. Aangezien veel van mijn apparatuur champagne kleurig is en gezien mijn ervaring met al deze merken bleven er voor mij 2 opties over, n.l. de Marantz DV8300 of de Denon DVD-2900.

De Marantz is de eerste die ik getest heb en heb deze een tijdje te leen gehad van mijn lokale audioboer. Inmiddels is de DV8300 door Marantz vervangen door de DV8400, maar voor zover ik weet liggen de grootste veranderingen meer op optioneel gebied dan in daadwerkelijke klankmatige verbeteringen. Onlangs heb ik de DVD-2900 ter test gehad en mijn review gaat daar dan ook hoofdzakelijk over.
Deze review is voornamelijk bedoeld om een beeld te geven over de prestaties op audiogebied en in (veel) mindere mate de beeldkwaliteit. Ik heb namelijk een Sony 82 cm. die weliswaar een goed beeld geeft, maar niet zodanig dat kleine verschillen in detail zichtbaar worden. De aanschaf van een projector zal waarschijnlijk de volgende stap zijn die ik ga nemen.


HET TESTSYSTEEM
Mijn systeem bestaat uit de volgende componenten:

Luidsprekers:
B&W Matrix 802s3 (voor)
3A Andante (achter)
CR Camparo (center) waarschijnlijk binnenkort B&W HTM1 of 2
Rel Q100 subwoofer

Versterking:
Bryston 3B-ST (eindtrap voor voorkanalen)
Denon AVC-A1D (voorversterker en eindtrap voor center/surrounds)

bekabeling:
Voornamelijk Reference Wire bekabeling, tevens custom made kabels met WBT connectoren en VLS kabels voor minder belangrijke connecties

HET APPARAAT
Toen ik de DVD-2900 uit de doos haalde viel mij op hoe groot het apparaat was. Ikzelf vind dat geen probleem, want ik houd wel van componenten van formaat, maar ik kan mij indenken dat sommige mensen toch de voorkeur geven aan slanker apparatuur. De Marantz DV8300/DV8400 zou daar dan misschien een betere optie zijn. Het gewicht viel ook niet tegen, n.l. 8 kg, en ik meen dat die daarmee zwaarder, zo niet net zo zwaar is als de Marantz. Het geeft wel een zekere kwaliteitsgarantie als je een dergelijk robuust apparaat in je rack hebt staan.
Wat ik wel minder vond was het plastic CD laadje. Stevig was hij wel, maar ja...het blijft plastic. Hij was in ieder geval wel steviger dan het plastic laadje van de Marantz, die ik erg los vond zitten.
De opties, specificaties e.d. wil ik niet te diep op ingaan daar deze van de Denon site te halen zijn.
Het setupmenu, handleiding, bedieningspaneel en afstandsbediening zijn allemaal overzichtelijk en duidelijk, zoals ik wel gewend ben van Denon. Het doorkruisen van het menu is wel even wennen aangezien je na iedere keuze weer naar boven moet scrollen om de volgende optie te kiezen. Verder vind ik het jammer dat er alleen op het bedieningspaneel en in het menu, en niet op de afstandsbediening een knop zit om te schakelen tussen SACD multichannel, SACD stereo en PCM, maar goed...
Een ander punt wat ik wel gaaf vond was het regio vrij maken van de Denon. Door een bestandje van c.a. 130 Kb te downloaden en te branden op een CD-ROM is de speler in een paar minuten regio vrij te maken.

HET GELUID
Mijn algemene indruk van mijn systeem is dat het neutraal en homogeen "klinkt". Het heeft mij 2 jaar van tweaken gekost om het zo te krijgen. De tonale balans is goed en dit test ik d.m.v. een frequentie sweep en een geluidsdruk meter. M.a.w. geen excessen die de aandacht op zich vestigen, maar slechts de bron die uiteindelijk moet bepalen hoe het klinkt. Dit kan zeer dynamisch, detailrijk, maar vooral ook transparant zijn. Ik heb een goede vriend van mij, na een intensieve luistersessie bij mij thuis van stereomuziek en multikanaals video, gevraagd naar zijn mening over hetgeen hem werd voorgeschoteld. Zijn antwoord daarop was kort: "Het klinkt gewoon allemaal echt, zoals het hoort". Hiermee wil ik onderschrijven dat een neutraal karakter van het systeem eerder de tekortkomingen (karakteristieken) van getest apparatuur laat horen.

Hoe presteert de Denon in dit systeem?

AUDIO CD
Bij AUDIO CD viel mij op dat het meer voorwaarts klonk t.o.v. de oude situatie. Het was als het ware alsof je dichter bij de muziek(anten) stond, maar in geen enkele situatie was dit opdringerig. De algehele presentatie was ook breder. De tonale balans is prima te noemen. In vergelijking met de Marantz vond ik de DV8300 althans in mijn systeem iets aanweziger in het hoog, wat bij mij tot luistermoeheid leidde. Dit was ook uiteindelijk de reden waarom ik de DV8300 nooit heb aangeschaft. De Denon leek hier verder geen last van te hebben.
De hiervoor gebruikte CD's zijn voornamelijk van:
-Joe Satriani o.a. The Extremist (wat een vrij heldere opname is en vrij scherp kan klinken.) en Christal Planet (welke weer vrij dof klinkt).
-Andrea Bocelli o.a. Cieli di Toscana (Perfect om de presentatie van stemmen in een systeem te testen. Bij een te voorwaarts systeem heeft de stem van Bocelli de neiging om nasaal te gaan klinken).
-Pink Floyd The Wall (Op de een of andere manier heeft deze opname de mogelijkheid om de muren een aantal meters op te schuiven om op die manier een nog grootsere presentatie neer te leggen.)
-Verder materiaal van o.a. Anouk, Metallica, Steve Vai e.a.
De Denon DVD-2900 heeft deze test glansrijk doorstaan. Sterker nog, ik zou eigenlijk niet weten wat de toegevoegde waarde zou moeten zijn van een dure aparte CD speler voor mijn huidige collectie CD's, puur vanwege het feit dat de Denon naar mijn idee juist niets toe lijkt te voegen aan het geluid.

SACD
DVD-A heb ik niet kunnen testen vanwege het niet voorhanden zijn van dit medium. Ook SACD's heb ik zelf niet, maar ik heb er twee te leen gehad, n.l. Pink Floyd, Dark Side o/t Moon en Sting, Sacred Love. Ik ben geen voorstander van multikanaals muziek, aangezien de mens maar 2 oren heeft en dus ook in principe maar 2 luidprekers nodig heeft. Ruimtelijke informatie dient in de opname te zitten en wanneer de apparatuur daartoe in staat is, zal dit ook tijdens het afspelen hoorbaar worden (Pink Floyd, The Wall). In eerste instantie werd ik wel overdonderd door de potentie van multikanaals SACD, maar na een tijdje keerde ik toch terug naar het oude vertrouwde stereo wat voor mij iets minder vermoeiend is. Bij multikanaal filmgeluid ligt het wat mij betreft anders want daar is het juist de bedoeling overdonderd te worden.
Wat mij wel opviel is dat bij multikanaals geluid (SACD/DTS/AC3) de bass output aanzienlijk minder is. Dit schijnt een bekend probleem te zijn bij dergelijke alleskunners, althans de Marantz DV8300 had hier ook last van.
In stereo vind ik SACD wel de moeite waard t.o.v. PCM audio. Instrumenten kregen een betere definitie, waren als het ware beter te vinden in de ruimte. Ook stemmen kregen een nog stevigere positie in het gehele geluidsbeeld.

DTS/DOLBY DIGITAL
Tja, qua filmgeluid is er weinig veranderd, aangezien ik de processing door mijn Denon AVC-A1D laat doen. Maar goed ook want zo heb ik geen last van het probleem van de verminderde bass output welke ik hierboven omschreven heb.

DE BEELDKWALITEIT
Mijn sony 82 cm is te klein om daadwerkelijke verschillen in detail en resolutie weer te kunnen geven. Het apparaat heeft Component Video Out en het is dus mogelijk om straks, wanneer ik een projector met Component In ga aanschaffen, volop te genieten van de mogelijkheden van PAL progressive scan. Ja, PAL, want d.m.v. een simpele toetscombinatie is deze ook geschikt te maken voor PAL. Momenteel is het apparaat via RGB aangesloten op mijn televisie. Wat mij opviel is dat via RGB je geen beeldinstellingen via de DVD speler kan doen, alleen wanneer gebruikt wordt gemaakt van S-video of composite out. Wat mij wel opviel is dat het zwart level erg goed was en dat dit niet ten koste ging van het wit, iets wat ik niet goed voor elkaar kreeg bij de Marantz. Maar goed, het is slechts een Sony 82 cm TV, dus niet echt referentie materiaal. Ook bied de Marantz veel meer mogelijkheden dan de Denon qua beeldinstellingen, dus wellicht was ik de weg kwijt?

CONCLUSIE
Toen ik c.a. een half jaar geleden de Marantz DV8300 testte kon deze mij niet overtuigen. Ik vond de prijs veel te hoog voor wat het bood. Natuurlijk was de speler volledig afgewerkt met koper om zo interferentie van buitenaf tegen te gaan, maar als dit dan niet terugkomt in de geluidskwaliteit maar wel in de prijs, dan houd dat voor mij op. Had deze speler toendertijd qua prijs onder de €1500 gezeten had ik hem zeker gekocht. Maar goed dat hij niet op dit prijsniveau lag, aangezien de Denon DVD-2900, in mijn systeem althans, beter presteert. Ook zeer positief vind ik het gemak waarmee je hem regiovrij krijgt. De DVD-2900 was voor mij een duidelijke keus en dus heb ik hem c.a. 2 maanden geleden aangeschaft voor een prijs van €1150. Ik woon nog geen kilometer van de duitse grens af en nog geen 10 Km van Audioklang en had hem daar kunnen krijgen voor €999. Maar ik steun graag de nederlandse economie en mocht ik hem willen inruilen tegen de nieuwe DVD-A11 (ga ik zeker ook beluisteren) dan is dat geen probleem bij mijn dealer.  Absolute aanrader!!!
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

Bert

Leuke review. Ik geef zelf ook de voorkeur aan de Denon dan de Marantz, echter de Philips 963-SA vond ik nog mooier klinken ;D

Ik ben benieuwd naar je review van de A-11 want daar ben ik zeer in geïnteresseerd ;)

Groeten
Bert

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

HJA

#3
Ik kan je ervaringen met dit apparaat alleen maar bevestigen.

Ik vind dat ie perfekt voldoet.
Ook het beeld is prachtig, het was al mooi met scart op een Pioneer pdp-434 plasma, maar met component en progressive scan nog weer beter.

Het summum schijnt HDMI te zijn, te vinden op de nieuwe allesspelers van Pioneer, maar ik ben te zeer gehecht aan de Denon om die daarvoor te ruilen. ;D

J.A.F._Doorhof

Pioneer vs Denon zou voor mij ook geen keuze zijn, dan altijd Denon.

Ik heb altijd een zwak voor de Denon spelers gehad, en het is goed te zien dat ze weer een goede speler op de markt hebben, het enige nadeel wat ik heb ondervonden met veel Denon's zijn de bugs die er maar in schijnen te blijven zitten. Zoals oa Jeepers Creepers R1 en wat vastlopers met DVD+R's.

Vandaar toen mijn keuze voor de 8300, welke qua compatibiliteit overeen komt met de Pioneers, maar daar stopt ook elk vergelijk.

Welke speler JIJ mooier vindt is zeer persoonlijk, ik heb tijdelijk een Denon 2800MKII en een 3800 hier gehad voor luister testen en heb toen zonder twijfel de Marantz 8300 gekozen, een klant van mij in zijn set heeft de 3800 gekocht die kwam daar veel beter uit de verf.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richard Kruizinga

#5
Ik heb de 2900 van Denon ook beluisterd. Tevens de Onkyo 8300, een dure Marantz en Yamaha DVD-S2300. Ik kwam uiteindelijk uit bij de Sony DVP-NS999ES. Die heeft dan wel geen DVD-A, maar klinkt op cd- en sacd-gebied naar mijn mening het mooist en warmst. De Yamaha staat bij mij op 2 en de Denon op 3.

Overigens is voor alle DVD-spelers in dit segment een aparte goede CD-speler zeer aan te bevelen. Een CD-speler van pakweg 750 euro laat zoveel meer horen! Je zult totaal versteld staan. Onze DVD-spelers klinken dan ronduit saai, achteraf, totaal geen dynamiek, geen openheid etc. Laatst Mahler vergeleken op verschillende DVD-spelers en CD-spelers. Juist de Denon viel volledig door de mand en het stuk muziek was eigenlijk totaal geen plezierige muziek. Dat werd vooral op de Primare DVD-30 pas een stuk beter (ook beter dan Marantz, Onkyo) en vooral op Bow en Audio Reseach ontdek je waartoe een CD-speler in staat kan zijn! 'Onze' klasse DVD-spelers haalt dat niveau bij weergave van SACD en DVD-A niet eens. Ik wist niet wat me overkwam. Zoveel vermogen, dynamiek. Muziek werd een feest en instrumentenweergave uitermate natuurlijk.

Maar met een goede CD-speler kom je een eind in de buurt. En juist nu zie je veel goede CD-spelers voor weinig worden aangeboden!
Sony TA-E9000ES, Sony TA-P9000ES, Sony TA-N9000ES, Sony DVP-NS999ES, Sony CDP-XA555ES, Sony ST-D777ES, Sony DTC-ZA5ES, Mission 752F (front), Mission 77c (center), Sony APM-22ES II (achter), Sony KV-X2141, Apple Mac G5 2x2

Xenomorf

Ondanks het feit dat wij audiofielen streven naar apparatuur zonder karakteristieken en eigenschappen, om op die manier te luisteren naar de muziek, en niet naar de apparatuur (om de essentie van het originele materiaal te behouden), is dit onmogelijk. Elk apparatuur heeft, hoe klein dan ook, eigenschappen. Het is juist de essentie om op die manier, vanuit je ervaring, het systeem te tweaken om compromissen zo veel mogelijk uit te sluiten.
Vandaar dat ik deze review relateer aan de rest van mijn systeem. Iedereen zal met de keuze van zijn apparatuur (of het nou marantz, sony of pioneer is) bewust gekozen hebben voor de beste combinatie met de rest van het systeem.

QuoteDie heeft dan wel geen DVD-A, maar klinkt op cd- en sacd-gebied naar mijn mening het mooist en warmst.

Ik heb het idee dat DVD-A op sterven na dood is en gezien je tevreden bent heb je, denk ik, een goede keus gemaakt. Ikzelf ga niet voor een warme of koude klankkleur, maar voor neutraal en laat het bronmateriaal het liefst zelf "klinken".
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

Richard Kruizinga

Ik denk juist dat audiofielen op zoek zijn naar karakter, en niet naar pure natuurgetrouwheid (bestaat ook niet). Want dan zouden alle apparaten gelijk klinken en dat is technisch niet zo moeilijk. Maar omdat er over smaak niet valt te twisten, lijkt het me zaak voor een audiofabrikant met een onderscheid te komen. De één houdt hier van, de ander daar van.

Wat betreft DVD-A bijna dood?? Vergeet niet dat SACD volledig financieel wordt gesteund door Sony en Philips. Als dat weg valt, is het waarschijnlijk over met SACD en kan men zich massaal storten op DVD-A, de geluidsdrager die de meeste masters zo op plaat kan zetten. De meeste studio-opnamen zij gemaakt in hoge resolutie PCM (vaak 24 bit 96 kHz), en dat is dezelfde norm als DVD-A. Bovendien is PCM technisch veel beter dan DSD en klinkt het zondermeer beter als je alles uit de kan haalt. En met PCM kun je meer (beter monteren en over het hele frequentiebereik een constante dynamiek). Waarom zou je als studio investeren in kostbare DSD-opname-apparatuur, als er al een goed of beter systeem is, waar ze al over beschikken?? Bijna alles wordt in PCM opgenomen en gemixt en pas in het laatste stadium geconverteerd naar DSD en op een DVD-schijf gezet. Ik vind het van mijn speler een gemis dat er geen DVD-A op kan, want het zou me niets verbazen als op de lange termijn juist DVD-A doorzet. Betamax was ook ooit marktleider...
Sony TA-E9000ES, Sony TA-P9000ES, Sony TA-N9000ES, Sony DVP-NS999ES, Sony CDP-XA555ES, Sony ST-D777ES, Sony DTC-ZA5ES, Mission 752F (front), Mission 77c (center), Sony APM-22ES II (achter), Sony KV-X2141, Apple Mac G5 2x2

Xenomorf

Je hebt gelijk! Pure natuurgetrouwheid bestaat niet! Dat is ook wat ik in mijn post aangaf. Zoals ik al zei is dit gewoonweg onmogelijk.
Weliswaar kan je wel trachten dit te benaderen. Dat is ook de doelstelling van veel fabrikanten van high-end apparatuur. Helaas lukt het ze niet en dus jouw stelling dat "het technisch niet zo moeilijk is" gaat dan ook niet op.
Omdat perfectie niet mogelijk is zullen audiofielen altijd compromissen sluiten tussen hetgeen voorhanden is binnen een bepaald budget. Desalniettemin zal iedere echte audiofiel, als de keuze voorhanden zou zijn, kiezen voor perfectie. Simpel voorbeeld: Als jij de keuze had tussen jouw huidige systeem of een systeem die het concert welke je de avond tevoren bezocht hebt perfect op ware grootte reproduceert, dan zal voor jouw de keuze toch niet moeilijk zijn? Nogmaals, dat dit niet mogelijk is, is een tweede.
Bovendien is het probleem met een systeem met teveel eigen karakter dat verschillende opnames zo hetzelfde kunnen gaan klinken. (Je hoort als het ware de apparatuur wat weer tot luistermoeheid/verveling kan leiden)

Betreffende DVD-A zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Daarom heb ik voor een allesspeler gekozen, alleen zijn er zo weinig DVD-A titels in omloop. Ook voor hybride SACD valt wat te zeggen als voordeel voor SACD.
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

J.A.F._Doorhof

Hi,

Zowel SACD als DVD-A zijn op sterven na dood.
Met de komst van HD-DVD of de opvolger van DVD zul je een MLP track krijgen (hopen we) en daardoor zul je oa zien dat de verkoop van audio nog verder terug loopt.

Het eerste teken aan de muur is er al in de vorm van de nieuwe DVD van Marco Borsato die gewoon NIET op CD uitkomt maar op DVD met een clip voor elk nummer.

Lijkt nu mischien een éénmalige oplossing maar ik denk ECHT dat de tijd van de onlymusic disc over is binnen 1-2 jaar.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Xenomorf

Hallo Frank,

Denk je dan dat er hiervoor een compleet ander formaat komt?
Ik hoop niet dat je gelijk hebt want dan heb ik alsnog de verkeerde keus gemaakt :(.

Je ziet wel inderdaad steeds meer muziek op DVD-video verschijnen, een ontwikkeling waar ik eerlijk gezegd niet zo blij mee ben....
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

J.A.F._Doorhof

Waarom niet ?
Als DVD video zometeen wordt uitgerust met een MLP track stereo en een MLP track 5.1 dan ben ik in de 7e hemel.

Op dit moment koop ik al totaal geen CD's meer, en af en toe een SACD of DVD-A. Maar ik mis gewoon het beeld, sorry.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Xenomorf

Als men voorlopig gewoon gebruik blijft maken van de voorhanden zijnde standaarden (DVD) en hoge resolutie stereo niet uit het oog verliest heb ik opzich daar ook geen problemen mee.

B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

dvd-martin

Waar is het bestandje te downen om de 2900 regio vrij te maken. ik heb nl ook de 2900 vandaar mijn vraag.

ps moeten er ook nog allerlij knopjes in gedrukt worden om hem regio vrij te maken???

bedankt alvast en een toppie review!

Xenomorf

Hallo dvd-martin,

Nee hoor, knopjes induwen is bij het regio vrij maken niet nodig. In plaats daarvan kan je een bestandje downloaden  van een aantal verschillende sites. Dit bestandje brand je als data cd op een cd-rom (een zielig 130kb bestandje op een 700mb disc) en vervolgens prop je hem in je DVD-2900. Na c.a. 3 minuten updaten is ie regio vrij.
Ikzelf heb hem van http://home.wanadoo.nl/evanvliet/files/. Hier staan 2 verschillende pdh29vnd.cpn files (1x met hoofdletters en 1x met kleine letters. De met kleine letters is firmware versie 00.41f, die met hoofdletters is versie 00.42f. Ikzelf heb de 00.41f (kleine letters). Er schijnt ergens ook nog een 00.43f te zijn. Aangezien er hier en daar (met name bij amerikaanse modellen en bij hogere firmware versies) wel eens melding wordt gemaakt van probleempjes na het updaten, ben ik begonnen met 00.41f, maar aangezien ik verder geen problemen heb, heb ik verder niet meer geupdated. Het enige wat ik niet heb getest is progressive scan en DVD-A, maar aangezien ik nergens een melding heb kunnen vinden van problemen op dit gebied in combinatie met versie 00.41f, verwacht ik dat dit ook perfect werkt.

Laat even weten of het allemaal gelukt is.
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

Bert

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  3, 2003, 17:49:38
Hi,

Zowel SACD als DVD-A zijn op sterven na dood.
Met de komst van HD-DVD of de opvolger van DVD zul je een MLP track krijgen (hopen we) en daardoor zul je oa zien dat de verkoop van audio nog verder terug loopt.

Het eerste teken aan de muur is er al in de vorm van de nieuwe DVD van Marco Borsato die gewoon NIET op CD uitkomt maar op DVD met een clip voor elk nummer.

Lijkt nu mischien een éénmalige oplossing maar ik denk ECHT dat de tijd van de onlymusic disc over is binnen 1-2 jaar.

MvrGr.
Frank
Damn, ik hoop dat je ongelijk hebt Frank.
Ten eerste zit ik absoluut niet te wachten op beeldmateriaal tijdens het luisteren naar muziek.
Ten tweede je moet dan waarschijnlijk altijd je tv aanzetten om de juiste track te kiezen. (is namelijk niet altijd mogelijk met de audio knop).
Beeld leid ontzettend af, dus je zit veel minder te genieten van de muziek. (Sommige artiesten hoef ik echt niet te zien ;D)
Ik zou dit een uitermate slechte ontwikkeling vinden.
Misschien wel leuk als er een poll komt over dit onderwerp (of is ie er al?)

dvd-martin

Quote from: Xenomorf on December 15, 2003, 10:07:24
Hallo dvd-martin,

bla bla....

Laat even weten of het allemaal gelukt is.


He top man, het is gelukt.  :-*

Alleen moest ik het bestandje even via een andere manier ophalen, bij jou link kreeg ik 4 opties te zien en als ik 1 optie aanklikte kreeg ik een scherm vol computer leters/tekens en ik kon het niet downloaden.
Dus ik ben via de site naar denon2900 gegaan en toen external link aangeklinkt hier staat 1 bestandje voor regio vrij te maken, ging vrij gemakkelijk.

Nu heb ik eigenlijk nog 1 vraagje:

Als je op "pic.adj" van je afstandbediening drukt krijg je een balk in scherm waarmee je beeldinstellingen kan doen qua kleur,scherpte en helderheid e.d maar als ik dit doe zie ik geen verandering qua opties dus het beeld wordt bv niet lichter of donker. wat doe ik verkeerd???

Hij is via RGB aangesloten van speler naar tv, zou het kunnen dat in RGB stand geen beeld instellingen gedaan kunnen worden, of moet je in het menu iets aanvinken waarmee die opties wel kunt doen...

ik hoor het graag.

dvd-martin

hmm, in je review staat het antwoord al "Via RGB geen instellingen mogenlijk" dat is eigenlijk wel raar bij mijn Toshiba SD-900E is dit wel gewoon mogelijk.

Want een hoop regio 1 dvd's komen standaard al wat donkerder over dus moet ik steeds beeldinstellingen doen met het menu van de TV.

Xenomorf

Mooi dat het gelukt is. Toch wel gaaf dat het zo makkelijk gaat. Bij mijn vorige speler kostte het toendertijd hfl. 300,- en nu niks. Ik was tijdens het udaten wel een beetje zenuwachtig. Stel dat er wat mis zou gaan...

Ikzelf heb op de door mij opgegeven website met de rechter muisknop geklikt en vervolgens op "doel opslaan als..." Dan lukt dat wel.

Je hebt gelijk dat het raar is dat je met RGB geen beeldinstellingen kan doen. Ikzelf ervaar dat als erg storend. Misschien komt er ooit nog een update van.
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

bmateijsen

Waarom is dit storend? Een component vanuit de bron moet geen gamma-instellingen of kleurinstellingen kunnen doen, het moet neutraal weergeven wat er op de disc staat. Zorg dat je TV gecalibreerd is, en je hebt altijd de beeldkwaliteit zoals deze bedoeld is.

Tweaken van kleurinstellingen heeft alleen zin als je een color analyzer hebt, en dan nog ben ik van mening dat je dit op de weergever moet doen.

Groet Bjorn

Xenomorf

In zekere zin heb je gelijk, alleen heb ik een video, een xbox , de DVD speler en niet te vergeten kabel TV, die allemaal weer het beeld op hun eigen manier weergeven. Het vervelende is dat je dan het beeld op de TV per component weer anders moet gaan instellen. M.a.w. jij schetst iets onmogelijks. Bovendien:
QuoteEen component vanuit de bron moet geen gamma-instellingen of kleurinstellingen kunnen doen, het moet neutraal weergeven wat er op de disc staat.
Dit zou dan ook moeten gelden voor de TV en dus zou je eigenlijk volgens jouw stelling nergens instellingen op moeten hebben.

Bottom line is dat je beeldinstellingen kan toepassen op de DVD-2900, alleen niet bij RGB en dat blijft vreemd.
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

dvd-martin

komt nog eens bij dat regio 1 het beeld wat donker overkomt dan regio 2 e.a regio's. dus wat voorkeuze instellingen doen zou wel beter zijn.

Xenomorf

Kan jij via RGB op jouw televisie ntsc signalen ontvangen? Ikzelf namelijk niet. Ik krijg dan inderdaad een veel te donker beeld en de kleuren kloppen niet (gezichten zijn dan bijvoorbeeld donkerrood). S-video is dan de enige optie voor mij.
Ik dacht altijd dat dat lag aan dat RGB een europese standaard is en ntsc een amerikaanse.
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

bmateijsen

Quote from: Xenomorf on December 16, 2003, 16:42:02
M.a.w. jij schetst iets onmogelijks. Bovendien: Dit zou dan ook moeten gelden voor de TV en dus zou je eigenlijk volgens jouw stelling nergens instellingen op moeten hebben.

Een televisie is een weergever.. niet een component wat een signaal aanstuurt. Een TV oftewel de weergever, moet het beeld wel goed afgesteld weergeven, anders krijg je het nooit goed.

Als het goed is heeft de Denon 2900 een NTSC/ PAL switch, waarbij de DVD-speler de waarde voor de bron-dvd goed instelt en ook zo doorgeeft naar de TV.

Schelen die x-box, dvd-speler en andere componenten zoveel qua instellingen?? We hebben het hier alleen over een juiste grayscale... bij mij zou dvd het belangrijkst zijn, en zou ik hier dus ook een ISF calibratie op toepassen. Volgens mij zullen de x-box en anderen niet zoveel schelen..

Groet Bjorn

bmateijsen

Quote from: Xenomorf on December 17, 2003, 09:32:41
Kan jij via RGB op jouw televisie ntsc signalen ontvangen? Ikzelf namelijk niet. Ik krijg dan inderdaad een veel te donker beeld en de kleuren kloppen niet (gezichten zijn dan bijvoorbeeld donkerrood). S-video is dan de enige optie voor mij.
Ik dacht altijd dat dat lag aan dat RGB een europese standaard is en ntsc een amerikaanse.

Sterker nog op mijn loewe tv, waar ik eerst DVD op keek, kan je zelfs het inkomend signaal aanpassen.. ook op RGB.

Overigens is PAL de europese standaard en NTSC de amerikaanse. Echter Amerika kende heel weinig scartaansluitingen, misschien doel je daar op. (is echter aan het veranderen)

Groet Bjorn