H3DII versie 2.2C gereleased.

Started by J.A.F._Doorhof, October 11, 2003, 09:34:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

Blijkbaar zou je een entry in de inputFMT.data file moeten maken die er zou uit ziet:
1024x768p60 {
               iHTotal         1344
   iHActive        1024
   iHSyncWidth     136
   iHSyncOffset    400
   iHPosition      -90
   iSerationWidth  136
   iVTotal         806
   iVActive        768
   iVSyncWidth     6
   iVSyncOffset    35
   iVPosition      0
   ulFreq          64995840
   dFrameRate      60
   VID_FMT_PROGRESSIVE
   VID_FMT_RGB888
           psName          "1024x768p60"
}

Dit zou dan te laden moeten zijn in videoproc, en misschien ook in de GUI ?
Ik heb mijn dekstop staan op 1024x768 op 60 Hz (vanwege 15"TFT paneel)
Ik zat even met de waarde voor ulFreq, maar dat blijkt te zijn:
uLFreq =  iHtotal * iVtotal * dFramerate

Dit zal ik vanavond zo gaan proberen, en dan ook de mini-din input. Het lijkt erop dat je domweg de holo moet vertellen wat de input wordt. Dan valt het nog wel mee.

Om terug te komen op de discussie over de HD input, als ik in de inputFMT.data kijk zie ik ook entry's staan als:
1280x720p59.94_DVI
1920x1080i59.94_DVI
1920x1080p60
1920x1080i50
1920x1080p50

Dus het lijkt toch wel dat ze bezig zijn dat als input te nemen. Dat is me op zich niet duidelijk tenzij de analoge input van de HDAUX via die brede stekker ook analoog de FLI2300 in gaat en niet via de videodac gaat die maar 1280x1024 aan kan en dan digitaal naar de FLI2300.
In de outputFMT.data file staat ook netjes:
1920x1080p60
1920x1080p59.94
1920x1080p50
Dit kan natuurlijk aangezien de FLI2300 volgens de specs inderdaad wel 1920x1080P uitgeven kan.

Vanavond dus maar weer eens testen met de Mini  DIN..

Jaco



9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

pietnoeck

Jaco,

Ik heb het nu ook werkende met videoproc en in de juiste kleuren.
Ik selecteer gewoon 720p in en 720p out en dan werkt het.
Verschillende beeldresoluties geven verschillende grootes van beeld.
Ik slaag er echter niet in om de desktop helemaal op te vullen , er zijn steeds zwarte randen, vooral links.
Hoe krijg ik die weg ? Binnen het zichtbare gedeelte kan ik dan de (te grote) desktop met de cursosr bewegen.

En hoe kan ik een instelling behouden ?
Want telkens ik uit videoproc gaan en terug opstart moet ik opnieuw beginnen met selecteren.

En kreeg jij het al werkende in de H3D II GUI ? Daar doet de passthru het nog steeds niet.

jaco

Piet,
Ik heb dus getest met 1024x768P60 input. Mijn output is 1440x960P59.94
In het begin was dat ook niet  goed, stond dus het zichtbare beeld te veel naar rechts (zwart vlak links)
Ik heb daarop de parameter iHSyncOffset   van 1xx naar 400 verzet, en toen stond het helemaal tegen mijn linker beeldschermrand.
Volgens mij moet je zo ook het beeld verticaal kunnen schuiven met  iVSyncOffset .
Deze parameters lijken de input binnen het output beeld te verschuiven.
Bedoel jij dat je 720 input beeld kleiner is dan je 720P output beeld ? Dan zou je iets met size moeten doen. Dat zou de iHSyncWidth parameter wel eens kunnen zijn.
Maar toen ik wat te veel aan de parameters zat te sleutelen was het beeld opeens in de war.

Ik dacht ook dat in videoproc save zou werken, maar dat lijkt niets te doen. Ik ga die parameters in de input file zetten. Gewoon in wordpad openen en in ASCII editen. Dan zouden ze in de lijst moeten komen, en kun je hem een volgende keer selecteren.
Ik heb op het immersive forum ook gevraagd of ik deze nieuwe input ook binnen de GUI kan gebruiken, en hoe de blijkbaar automatische selectie werkt.
In die input en output files staat ook een getal: ulFreq 64995840 . Dat is volgens mij: iHTotal  * VTotal   * dFrameRate
Die combinatie van 3 dingen zou bij elke resolutie/framerate dus uniek zijn, en die kan je dan uit een lijstje halen om de offset, colorspace etc dan goed in te stellen zodat het juist weer te geven is.
Ik heb echter nog geen antwoord op die vraag gekregen..

Vanavond hoop ik dat antwoord te hebben, en nog wat te testen. Ik post het hier wel weer. Maar het lijkt allemaal goed te werken als je die input waardess goed zet. Op zich ook niet onlogisch, want de chip moet wel weten waar het videoimage begint, hoeveel pixels op een rij zitten, en hoeveel rijen er zijn. (zal nog wel iets complexer zijn, maar dat lijdt ik af vanuit de parameters, en wat Frank me ooit verteld heeft over de PSM-1 programmering.)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

Ik kan niet alle abacadabra volgen, maar is het nu zo dat je 720p via DVI in kunt voeren en er RGBHV gescaled uitkomt?

jaco

Jawel, theoretisch wel, en op het immersive forum zijn er ook mensen die dat doen.
Ik heb geen DVI bron om dat uit te testen, maar als je de resolutie bekijkt: 1280x720P60, dan moet het lukken. Ik test nu met 1024x768P60 en dat is iets minder qua oplossing, maar in basis hetzelfde.
Ik was een beetje aan het kijken naar een BravoV1 omdat die geen HDCP zou hebben, en dan heb je wel 720P en 1080i. Dat signaal is dan maar upscaled DVD, maar de timing zou wel HDTV zijn.
Misschien goedkoper dat op de PC na te doen, en de DVI output van mijn Radeon te gebruiken...

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Het lijtk erop dat ik iets te thousiast was met de vorige posts. Het beeld is wel stabiel, maar de 1024x768 is niet geheel zichtbaar binnen de output van 1440x960.
Dus het zou wel moeten passen, maar er lijken toch iets van 200 pixels in de breedte weg te zijn.
Ik kan wel uiterst links en rechts het beeld zichtbaar krijgen, maar het lijkt domweg of ik het zichtbare beeld over een breder beeld heen schuif. Dit is vreemd want het zou juist andersom moeten zijn als er niet gescaled wordt..
Maar weer een vraag op het immersive forum gepost hoe hier mee om te gaan.
Het beeld werk zowel via de bovenste DVI input met een anloge input als de mini-din met de anloge input.

Verticaal lijkt het beeld redelijk goed te zijn.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Antwoord op het immersive forum is dat mijn PC waarschijnlijk een timing heeft die niet overeenkomt met wt ik gespecificeerd heb:
Htotal-1344, Hactive=1024. Blijkbaar moet het Htotal minder zijn want dat zou de tijd zijn waarin 1 lijn voorbij komt.
Het lijkt erop dat die niet goed staat, zodat ik of blijkbaar te kort schan ten opichte van de totale tijd zodat ik een deel van het beeld heb.
Alles komt wel voorbij want door spelen met de waarden kan ik wel de complete linker en rechter kant van het beeld zien.
De tip was om even met powerstrip de timing te bekijken, of anders via de pixelclock als die documentatie bij de VGA kaart zit.

Dit zal dus voor elke analoge input uitzoekwerk zijn, tenzij men het al uitgezocht heeft, want ik neem aan dat devices zoals HD dingen min of meer standaard moeten zijn bij 720P en 1080i qua timing.
Misschien heb ik domweg de verkeerde oplossing gekozen om te testen..

We komen er wel.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#32
Nou voor iedereen die zelf inputs op de HDAUX wil zetten waar nog geen input file voor gemaakt is heb ik nu de instructies hoe het te doen van het immersive forum gehaald (althans wat de parameters betekenen)

iHTotal This is the total line length in pixels. It is front porch + H sync + back porch + H active
iHActive As it says is just the H active portion
iHSyncWidth As it says is just the sync width
iHSyncOffset This is the number of pixels from the start of H Sync (The edge that is used to time everything) To the start of the picture.
iHPosition This is a correction factor for the pipeline delay inside the FLI2300, it is a trial and error to get the correct number for this.
iSerration Is the serration pulse width for interlaced output Normally set it to the same as iHSyncWidth

iVTotal This is the total number of lines in a frame, so it is 2x the number of lines in an interlaced field.
iVActive This is the number of active lines in a frame.
iVSyncWidth Number of lines that VSync is active for
iVSyncOffset Number of lines from the start of VSync to active Picture.
iVPosition Is really not used it is also to cover for pipeline delays in the FLI2300 but this one can just as easily be done with iVSyncOffset.
dFrameRate This is the Frame Rate in hertz, or field rate for interlaced video.

Setup tricks.
Once you have an image to move it horizontally:-
If you increase iHSyncOffset by n, then you need to decrease the iHPosition by n. Or vica versa.

Also note the offsets move the active region relative to the start of HSync and VSync. DVI monitors don't use this information for positioning of video, they typically take the active region center and/or scale it. Also some DVI monitors will not recalibrate and recenter images if only this offset is changed so you may need to change inputs on the monitor and/or force it to recal.



Als je nu de Vesa Coordinated Video Timings spreadsheet download kun je alle timings zelf berekenen. Want daarin staan de zaken als Front en Back porch etc als je een verticale en horizontal resolutie invoerd.
Je zou zeker moeten zijn indien het aparaat zich aan de Vesa standaard houdt. Elke resolutie is overigens in te voeren.
Je zou dan zover moeten komen dat je een zichtbaar beeld hebt, en dan alleen nog moet werken aan de iHSyncOffset en iHPosition zoals in het ingequote stuk staat.

Helaas wijken de waardes die je via bovenstaande manier krijgt af van de waarden die in de inputfile van de Holo staan, ik zal daarover nog contact opnemen met Chris bij Immersive

Ik zal dit wel allemaal gaan proberen voor de 1024x768P60 input.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Even op versie 2.2D wachten, heb hem net gekregen als test daarin kun je binnen de GUI input en ouputs selecteren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

Jaco, Bedankt voor de uitleg maar dit gaat mijn petje toch te boven hoor.
Ik wacht wel op een nieuwe driver waar ze alles zelf hebben ingesteld.

Heb jij nu al een automatische passthru verkregen in de H3D en gewoon door een toets in te drukken, zoals ze beloofd hebben ?
Ik krijg het werkende in videoproc maar niet in de H3D II.
Ook niet bij inputselect als ik naar de HDaux ga .

Ondertussen loopt de H3D II nu via de RGBHV out met satellietsignaal via de Hauppagekaart.
Frank je moet echt eens terug je kaart installeren want het beeld is fantastisch. Een strak plaatje zonder enige vorm van ruis die je toch altijd zal hebben als je via een analoge STB werkt !
En geen storende lips-sync meer !!

J.A.F._Doorhof

 ;D
Lipsync heb ik geen last van dankzij de Meridian.
Het beeld via RGBs vanuit de Xtreme is meer dan genoeg voor wat ik gebruik, ik kijk eigenlijk alleen maar voetbal via de schotel, en de RGBs aansluiting is al ZEER rustig en colorful :D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

Nog een vraagje :
Hoe krijg ik de H3D II onmiddelijk bij bootup opgestart ?
Dus dat hij vanzelf start.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Sleep het icoon naar de map startup.
Met tweakui van MS kun je de bootlogon uitschakelen en zo echt een direct boot maken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 18, 2003, 12:01:15
Hi,

Sleep het icoon naar de map startup.
Met tweakui van MS kun je de bootlogon uitschakelen en zo echt een direct boot maken.

MvrGr.
Frank

Frank,

Soms ga ik me zorgen maken over de gebruiksvriendelijkheid als ik deze thread lees dan wordt het steeds meer hokus pokus.

Wat is nu het verschil tussen datgene wat IK heb en deze nieuwe uitvoering?

Immers mijn uitvoering was ook je van het nog geen 3/4 jaar geleden
Ik ben er tevreden mee,ik lees graag het verschil.

                                                                                       m.v.g Searcher



jaco

Piet ik heb het maar zo proberen uit te leggen (ok ietwat moeilijk) omdat ik dacht dat je de input op de hdaux niet goed aan de gang kreeg.

Ik ben op zich niet geintresseerd in een passthorugh. Ik wil alleen een progressive signaal in kunnen voeren, danwel DVI of RGBHV.
Dat werkt, en ik weet nu hoe ik een nog niet bekend input signaal kan instellen in de inputresolutie file.
Dat kan handig zijn als wij straks HD krijgen en het iets afwijkt van wat er in de USA is.
Als je namelijk iets mis zit, dan synct de zaak niet en zie je niets. Als je er bijna op zit is het beeld verschoven. Dus mijn inziens is het erg handig als je weet hoe de zaak in te stellen is.

Ik zal nog de juiste parameters voor 1024x768P60 opnieuw berekenen en uitproberen, en dan de andere entry's weghalen, want die zijn niet helemaal goed.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

pietnoeck

Jaco,
Nogmaals bedankt voor je uitleg. Ik bedoelde alleen dat ik niet erg technisch ben en dit dus latijn is voor mij.
De passthru is belangrijk omdat ik geen 2de monitor wil aansluiten.
En het zou natuurlijk ideaal zijn moest je die binnen de H3D II GUI kunnen oproepen door een druk op de knop om zo inputs te veranderen of beeldkarakteristieken te wijzigen.

J.A.F._Doorhof

@Searcher.
Het is ZEER gebruikersvriendelijk er is alleen één ding wat niet helemaal wil lukken omdat er NOG geen goede manual is en dat is de passthru, verder is de unit net zo gebruikersvriendelijk als de H3DI.

De voordelen van de H3DII heb ik al in wat threads uitgelegt maar in het HEEL kort:

* Sneller CPU
* Geen varierende lipsync (als je er al last van heb) ivm geen windows gebruik (alleen bij HD-Aux of RGBHV output kaart).
* DVI output voor digitale display's
* Genlocked interface waardoor je ook op andere refreshes kan uitsturen zonder al te veel judder.
* Enhancements opties, zoals detailer, chroma upsampling, noise filter, flesh tone filter etc.
* HD switching en enhancing mogelijkheden
* Downscaling en upscaling van HD (geen deïnterlacing voor 1080i officieel).
* Over het algemeen een betere beeldkwaliteit bij gebruik met de Radeon minimaal, bij RGBHV output board OF HD-Aux een stuk meer.

Kijk je alleen SD materiaal via een analoog aangesloten projector zonder DVI dan is de overstap op zich niet echt nodig.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Piet,
Ik zit niet met een extra monitor. Verder gebruik ik maar 1 bron (DVD) dus veel instellen hoef ik u ook weer niet.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Ik kom er net achter dat de timings uitgerekend met de vesa timing generator NIET de juiste zijn.
Ik heb wel een andere timing methode gevonden die men blijkbaar hanteerd, want daarvan komen de waardes compleet overeen met de inputFmt en outputFmt file.

Dit heb ik ook maar gevraagd op het immersive forum, voordat ik me weer suf zit te piekeren waarom het allemaal niet uitkomt en niet geheel klopt. Maar gezien het feit dat de nieuwe waardes allemaal overeenkomen met de in- en outputFmt files heb ik er weer vertrouwen in.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview