Denon 3801 DSP Bug bij 6.1 matrix

Started by DvDennie, April 29, 2002, 20:13:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DvDennie

Ik ben al een tijd in het bezit van een Denon 3801 die me overigens erg goed bevalt. Na enkele maanden van tweaken op het gehoor heb ik maar bij conrad een SPL-meter gekocht om het spul vanaf de 'sweet spot' af te stellen op de 75 db norm. Ik vond het namelijk geen doen om een viertal dipoles (Boston VRS) af te stellen met de oortjes. Later las ik weer ergens dat het beter is om niet de testtone van de versterker te gebruiken, maar dat je beter een testtone vanaf een dvd kunt gebruiken. Klinkt logisch vind ik. Ik heb daarom  de THX-optimode voor een surround-EX opstelling gebruikt van Pearl Harbor (Ex-rental versie) die in tegenstelling tot wat overal beweert wordt WEL in 6.1 (met vlag, dus zichtbaar op de versterker) i.p.v. 5.1 op DVD staat. (Daarna nogmaals met die van Star Wars EP I geprobeerd met hetzelfde resultaat.) De uitkomst was een kleine afwijking ten opzichte van de testtone van de Denon, maar het geheel gaf een mooi 'glad' geheel. Hoofdstuk 21 en 22 van Pearl Harbor klinken echt geweldig nu...
Maarrrrrr... dit alles heb ik afgesteld met de reguliere 6.1 Surround 'NonFlag' 'matrix on' instelling. (Bij de Widescreen setting vond ik de surrounds te hard en begon voor deze setting opnieuw met afstellen.) Omdat ik dacht dat met de Cinema EQ 'on' en de DSP-mode op Widescreen het THX gebeuren wat te kunnen benaderen liep ik tegen een in mijn ogen BUG aan in de DSP. Ik wilde nu wel eens weten of ik de enige ben die dat heeft of dat een van jullie dat ook al heeft ontdekt (of gaat ontdekken)bij deze Denon of andere merkgenoten. Als ik de handleiding goed begrijp zou de formatdecoding door de DSP niet gewijzigd mogen worden, slechts aangevuld met wat delays e.d. Hoe heb ik het gedaan... vrij simpel, dezelfde THX-optimode testtone afgedraaid maar dan met de DSP op Widescreen DVD. In tegenstelling tot de normale 6.1 setting wordt na het weergeven van de LCR signalen de SR gelijk weergegeven met SL, dus wordt de volgorde: L,C,R,SR+SL,SBR+SBL,SL+SR, SW.... rarara. Nou hoop ik dat ik een fout gemaakt met instellen en ben ik benieuwd of er 3801/3802 bezitters zijn die mij hier wat duidelijkheid over kunnen verschaffen.  
Wat een lang verhaal... test ze...

 ???