lip sync problemen...

Started by Sarjenka, April 29, 2002, 18:30:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sarjenka

Wij kijken onze dvd's via een pc. Deze is voldoende geschikt, dus verder geen problemen.

Alleen nu valt het me de laatste tijd op dat bepaalde dvd's toch een lipsync probleem veroorzaken. Bijvoorbeeld Taxi 2, Fargo en StarTrek The Next Generation (eerste aflevering van het eerste seizoen).

Toen ik Fargo eventjes op pauze zette en weer liet spelen leek het probleem verholpen.

Ik weet zo even niet uit mijn hoofd welke software wij gebruiken voor het afspelen van de DVD'S, maar het lijkt mij dat er ook software zou moeten bestaan waar je de lipsync vertraging kunt instellen, om dit zodoende te verhelpen.

Nu is het wel zo dat juist de software die wij nu gebruiken, erg geschikt voor ons is, omdat deze ook door onze MP3 kaart gelezen kan worden, zodat wij dolby digital 5.1 en DTS kunnen uitsturen met de versterker. Het moet dus wel zo zijn dat dit niet ten kosten gaat van de kwaliteit van de audio.

Iemand enig idee of er zoiets bestaat? En zo ja: waar, hoe enzovoorts??

alvast bedankt.

J.A.F._Doorhof

#1
Taxi 2 de DTS schijnt inderdaad een probleem te hebben.

Van de andere titels weet ik het niet, maar sommige titels hebben dit op sommige spelers, daar kun je weinig aan doen.

Wat je kan checken is of je het op stereo weergave (dus je DVD player op stereo zetten ipv SPDIFF) ook hebt, zo nee dan is je CPU waarschijnlijk niet snel genoeg, of heb je een IRQ probleem.

Als het alleen die titels zijn, dan is er niets aan de hand.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

#2
Sarjenka, ik vroeg me dat ook al een tijd af...

Ik heb het 2 jaar geleden ook eens op het AVS gepost maar geen reacties gekregen...

Veel (betere)processors hebben tegenwoordig een delay ingebouwd zitten...

Frank, het kan niet anders dan dat bij het upscalen en deinterlacen van het beeld het audio voor gaat lopen... Of de softwareplayer moet afhakelijk van de hoeveelheid bewerking van het beeld een audiodelay toepassen, maar ik denk niet dat die players dat hebben... Rekening houden met refresh en pixels? I don't think so!

Of Sarjenka upscaled en deinterlaced weet ik niet?

Sommige titels zijn erger dan andere en Taxi2 DTS is verschrikkelijk... Verder verschilt het ook per zin soms, dat komt door "dubbing" in de studio's... Valt me steeds vaker op...

Maar ik ben dus ook op zoek naar een software delay... Ik heb een klein beetje nodig over het geheel(ca. 30/40 ms denk ik)... Aangezien de DSP A1 geen delay heeft...

Ik zal weer eens een poging gaan wagen op het web....

J.A.F._Doorhof

#3
Bij een HT-PC of PSM-1 gaat het vaak maar om een paar fields/frames en dit valt niet op. Bij scalers kan het wel wat verder oplopen omdat deze eerst van analoog digitaal moeten maken dit moeten bewerken en dan nog eens terug naar analoog moeten vertalen en weer uit moeten sturen.

De HT-PC en PSM-1 zijn eigenlijk bijna net zo snel als een standalone speler, welke namelijk ook vertraging oploopt in de videoencoder en dit wordt al gecompenseerd in de MPEG-2 decoder.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

QuoteBij een HT-PC of PSM-1 gaat het vaak maar om een paar fields/frames en dit valt niet op

COMPLEET MEE ONEENS!

Wij hebben op het werk synchroontests(klappertests) voor transmissies vanaf locatie en geloof me een verschil van 40ms(1(!) frame) is zeer goed te zien... Een field(1=20ms) aan de andere kant is acceptabel...

QuoteDe HT-PC en PSM-1 zijn eigenlijk bijna net zo snel als een standalone speler, welke namelijk ook vertraging oploopt in de videoencoder en dit wordt al gecompenseerd in de MPEG-2 decoder

En daar ga je dus fout... In de MPEG decoder wel ja... Maar een PSM-1 tapt af van die decoder(erna dus!) en dat doet hij alleen voor het beeld neem ik aan of zit er een audio passthrough op met geintegreerde delay?

Met de HTPC heb je hetzelfde principe, de videokaart doet de scaling onafhankelijk van de audioroute en de MPEG stroom...

Kortom:

Elke beeldbewerking(digitaal) geeft een delay in het video, waardoor het audio evenredig voor gaat lopen aangezien deze ongemoeid blijft...

Vervolgens leg je dit weer "sync" met een delay op het audio...

J.A.F._Doorhof

#5
Ik zou toch zweren dat er in de MPEG-2 decoder al een delay op het audiosignaal zat van ongeveer 2 frames. Dit om de traagheid van de videoencoder op te vangen.

De PSM-1 en HT-PC zouden dezelfde traagheid moeten hebben als de videoencoder behalve dan voor het progressive scan gedeelte dat wederom 1-2 fields steelt.

Ik ben normaal erg gevoeling voor lipsync en zie het dan ook direct bij gebruik van scalers, op de PSM-1 en HT-PC is het me nog nooit opgevallen, behalve natuurlijk met nasynchronisatie en masterings fouten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

#6
Ik heb altijd een "stabiel" verschilletje van ca 30, 40 ms...

Met de HTPC...

Het moeilijke is alleen het vaststellen als het fluctueert...

Ligt het aan de mastering of aan de PC zelf?

SiR-ROUND

Ik heb alvast dit gevonden...

QuoteThe Arcam is the first progressive DVD player that we have seen that offers the ability to optimize lipsync for interlaced or progressive. This is a feature of the Silicon Image chip, and we are happy to see someone implement it.

---Secrets of HT---

The plot thickens...

Overigens zijn de bovengenoemde waardes voor fields en frames gebaseerd op PAL btw... Bij NTSC is de delay iets kleiner...

SiR-ROUND

#8
Dit is ook interessant:

Dolby AC-3