Advies gevraagd: Satelliet of Glasvezel?

Started by Richi, May 2, 2012, 08:43:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Beste allemaal,

Graag leg de volgende keuze aan jullie voor. Sinds 2007 hebben we Internet + Telefonie van Tele2 en een satelliet abonnement van Canal Digitaal. We hebben een goede 80cm schotel gekocht en een Vantage HD 8000S ontvanger aangeschaft met een 500Gb harde schijf. Met de Vantage hebben we niets dan problemen gehad (eigenlijk allemaal vanwege fouten in de firmware), zoals niet (goed) opnemen, afspelen met schokkend beeld, vastlopers, niet compatible met de officiële CD CI kaart. De laatste tijd (FW 2.58 EMU) ging het redelijk. De beeld- en geluidskwaliteit daarentegen is TOP!

Gisteren is de Vantage HD ontvanger overleden. Ik ga er vandaag mee naar de dealer terug, maar volgens mij is ie niet meer te redden.

Nu wordt bij ons in de gemeente glasvezel aangelegd (30% grens gehaald) en nu sta ik ineens voor de keuze:
- Investeren in een nieuwe sat ontvanger
- Voor glasvezel gaan

Ik vraag me af of er mensen zijn die deze overstap hebben gemaakt en wat zij zouden aanraden. We gebruiken de SAT ontvanger alleen om TV te kijken en op te nemen (moet tegelijkertijd kunnen) en goede beeldkwaliteit vinden we heel belangrijk.

Zal ik een nieuwe SAT ontvanger aanschaffen (kosten minimaal 250 euro) of voor glasvezel gaan?
- Ga ik tevreden zijn met de beeldkwaliteit over glasvezel?
- Zit er verschil in beeldkwaliteit tussen de verschillende aanbieders? (Ik lees dat KPN de HD kanalen 'knijpt')
- Ga ik ook met glasvezel weer terecht komen in een woud van firmware upgrades, bugs en irritatie?
- Wat is een goede en stabiele HD SAT ontvanger zonder software problemen met 2 antenne ingangen en ingebouwde harde schijf? (De nieuwe M7 DSR8141 die Canal Digitaal aanbiedt)

Bedankt voor jullie input en adviezen!

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frank2

Ik heb nu al jaren zonder enige problemen een technisat hd2 sat ontvanger. Nooit geen problemen, auto updates, alleen af en toe wat zenders toevoegen is geen CD gecertificeerde ontvanger, maar goed beeld en geluid. Gebruik 'm nu 5 jaar.
En ja deze ontvanger met ingebouwde harde schijf is wat duurder, maar probleemloos kijken is ook wat waard.

Ik denk dat je met CD meer zenders hebt vooral alle duitse zenders HD en alle engelse zenders. En het is goedkoper abbo voor 10 euro.

Verder zal het niet veel uitmaken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Hanky Panky

Ik stond voor dezelfde afweging: een mega pakket via de glasvezel met HD zenders etc of alleen internet/bellen en de Sat houden voor TV (SD, de leuke dingen kijk ik toch via usenet)

Mijn rekensom:

Nu --> Canaal Digi = 14, Internet/belkosten privélijn 55, zakelijk bellen gesprekskosten uitgaand 100 = ca € 170/mnd

Huidige sat + alleen internet/bellen via glasvezel (bij KPN kun je al je gesprekskosten naar vast en mobiel afkopen voor € 15/mnd) = 14 + 55 DSL/bellen + 15 afkoop gesprekskosten = € 84 /mnd

Heb na wat verhalen over KPN (want dat is de enige waar je ook bellen naar mobiel kunt afkopen vzv mij bekend) IP TV dan maar gelaten voor wat het was. Van die € 85 voordeel per maand kan wel een usenet highspeed abbo af  :)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Richi

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de ontvanger voor een diagnose afgegeven bij de sat shop. Wie weet is het alleen software die hapert. Wel overweeg ik een M7 DSR 8141 aan te schaffen omdat die CD gecertificeerd is en hopelijk alle gedoe met haperende firmwares, CI insteekmodules en veranderende encryptie verleden tijd is.

Ach, een beetje naief ben ik altijd al geweest.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frank2

Persoonlijk zou ik nooit een gecertificeerde ontvanger kopen, altijd ellende mee. Maar kijk voor de zekerheid naar dit forum:

http://www.satellietforum.com/

er staat veel info over de door jouw gewenste ontvanger.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Richi

Ok. Duidelijke taal. Ik ga eens rond snuffelen op het satelliet forum.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

EJ

Het loont de moeite even uit te zoeken of je gemeente een WBA of WGDO gebied wordt. Hoe? Geen idee, gebruik google. ;)

Als het WGDO wordt dan kan de overstap naar glasvezel de moeite waard zijn, beeldkwaliteit is uitstekend (beste kwaliteit beeld wordt 1 op 1 doorgezet), en internet is natuurlijk geweldig via de glasvezel. Daarnaast is het toekomst vast. (Hou die gedachte van 500 Mbit/s en hoger vast ;) )

Bellen naar vast kun je afkopen voor 5 euro/maand.

donaldk

Ach ja de G4 was ook de enige officiele ontvanger en zou ondersteund blijven, zolang mensen ze hadden. Ahum, zelfs een scherpe jurist als Will Moerer kon zich er niet onderuit wurmen, dus dat deden ze ook niet, mensen moesten alsnog een nieuwe box kopen. Zo gaat het al vanaf het begin, eigenlijk al vanaf de Luxcrypt close-out voorraad door de strot douwerij en de daaropvolgende afschakeling, sindsdien hebben ze mensen elke paar jaar op extra kosten gejaagd.

Hanky Panky

Quote from: donaldk on May  3, 2012, 00:41:39
Ach ja de G4 was ook de enige officiele ontvanger en zou ondersteund blijven, zolang mensen ze hadden. Ahum, zelfs een scherpe jurist als Will Moerer kon zich er niet onderuit wurmen, dus dat deden ze ook niet, mensen moesten alsnog een nieuwe box kopen. Zo gaat het al vanaf het begin, eigenlijk al vanaf de Luxcrypt close-out voorraad door de strot douwerij en de daaropvolgende afschakeling, sindsdien hebben ze mensen elke paar jaar op extra kosten gejaagd.

Ik heb al 6/7 jaar een topfield 5500 pvr icm een Aston 1.07 cam en dat werkt prima.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

donaldk

Tweede schotel, of duo LNB, de een jaar eerder nog 'gratis bij een plekje in een 19.2 multiplex' satelliet gebruiken ze nog geen 7 jaar. Aston is opeens een certified CI cam module?!!! Verkopen al drie jaar geen losse kaarten meer voor bijvoorbeeld de Astoncam: http://www.totaaltv.nl/nieuws/2274/CanalDigitaal_stopt_verkoop_losse_smartcards.html.

Hanky Panky

Quote from: donaldk on May  3, 2012, 00:57:24
Tweede schotel, of duo LNB, de een jaar eerder nog 'gratis bij een plekje in een 19.2 multiplex' satelliet gebruiken ze nog geen 7 jaar. Aston is opeens een certified CI cam module?!!! Verkopen al drie jaar geen losse kaarten meer voor bijvoorbeeld de Astoncam: http://www.totaaltv.nl/nieuws/2274/CanalDigitaal_stopt_verkoop_losse_smartcards.html.

Als ik in het menu kijk staat er nu aston module 2.18. Zal zich wel geupdated hebben door de tijd heen ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Richi

Quote from: Hanky Panky on May  3, 2012, 00:50:21
Ik heb al 6/7 jaar een topfield 5500 pvr icm een Aston 1.07 cam en dat werkt prima.
Je moet er ook net geluk mee hebben. Volgens mij hebben we met de Vantage gewoon pech gehad dat de fabrikant de ontvanger software niet stabiel kreeg en dat de CI module van CD niet compatible is met deze ontvanger. Ik heb gisteren trouwens bij de sat dealer gehoord dat ook in een CI module software zit die kan worden geupdate.  :wacko:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Hanky Panky

Quote from: Richi on May  3, 2012, 06:53:29
Ik heb gisteren trouwens bij de sat dealer gehoord dat ook in een CI module software zit die kan worden geupdate.  :wacko:

Dat klopt want destijds kocht ik de Aston Crypt CAM (geen hack ding ofzo maar een 'gewone') als 'Aston 1.07' (twin-cam) bij ZiezoTec en inmiddels is hij dus een 2.18 zonder dat ik er ooit een vinger naar uitgestoken heb om dat te doen. Dat is helemaal luxe  :D

De originele CD module heb ik dan weer aan mijn ouders gegeven voor in een Topfield 5510 (NL versie?) en daar werkt hij zonder haperingen. Dáár gaf juist de Aston Crypt module weer gezeur. Volg je het nog?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Richi

Quote from: Hanky Panky on May  3, 2012, 15:56:28
Dat klopt want destijds kocht ik de Aston Crypt CAM (geen hack ding ofzo maar een 'gewone') als 'Aston 1.07' (twin-cam) bij ZiezoTec en inmiddels is hij dus een 2.18 zonder dat ik er ooit een vinger naar uitgestoken heb om dat te doen. Dat is helemaal luxe  :D

De originele CD module heb ik dan weer aan mijn ouders gegeven voor in een Topfield 5510 (NL versie?) en daar werkt hij zonder haperingen. Dáár gaf juist de Aston Crypt module weer gezeur. Volg je het nog?

Wat fijn dat je als consument geld, tijd en frustratie mag investeren om dit soort zaken uit te vinden. Waarom niet een paar technisch solide standaarden afspreken en en robuust produkt op de markt zetten.

Ach ja, ik schreef al eerder dat ik soms een beetje naïef ben.  :D

Die Topfield, die doet toch geen HD? Is de 7710 aan te raden? Ik lees daar ook veel over problemen met software, CI kaarten, etc.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Hanky Panky

Quote from: Richi on May  3, 2012, 16:51:27
Wat fijn dat je als consument geld, tijd en frustratie mag investeren om dit soort zaken uit te vinden. Waarom niet een paar technisch solide standaarden afspreken en en robuust produkt op de markt zetten.

Ach ja, ik schreef al eerder dat ik soms een beetje naïef ben.  :D

Die Topfield, die doet toch geen HD? Is de 7710 aan te raden? Ik lees daar ook veel over problemen met software, CI kaarten, etc.

Als ik de fora net zo interpreteer als jij dan zou ik ver uit de buurt van de 77xx van Topfield blijven.

Het enige merk/type dat bij mij is blijven steken is de Rebox 9000 nav een artikel in Veronica Satellite. Omdat ik niet over ga naar HD via de schotel heb ik me daar verder weinig kennis over eigen gemaakt. Misschien iemand anders?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Hanky Panky

Quote from: frank2 on May  4, 2012, 12:17:47
Zorgeloos altijd werkend:

http://www.technisat.com/nl_NL/TechniCorder-ISIO-S/352-64-1303214855894/


Mooi ding om te zien  :wub:

Wel pittig geprijsd. Heb je hem zelf in gebruik?

Edit: opmerking over € 369 verwijderd, verkeerd gekeken, prijs was van de Digit ISIO S
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Richi

Quote from: frank2 on May  4, 2012, 12:17:47
Zorgeloos altijd werkend:

http://www.technisat.com/nl_NL/TechniCorder-ISIO-S/352-64-1303214855894/

Wauw, dat is een fraai apparaat (en mooie site ook).

Over de VU+ Duo lees (en hoor ik via de dealer) ook goede verhalen. Schijnt een probleemloze ontvanger te zijn.

De Vantage is vandaag dood verklaard. De processor heeft het begeven. Kost 250 euro ex BTW om te repareren.

Na het afwegen van onze wensen (probleemloos TV kijken en opnemen) en budget (zo goedkoop mogelijk) hebben we toch besloten voor de M7 DSR 8141 te gaan. De andere ontvangers hebben toeters en bellen die we toch niet gebruiken (er staat hier ook een Mac Mini) en voor je het weet ben je weer aan het experimenteren met firmware updates, open source besturingsystemen, plug ins, cam, emu, etc. Als het goed is kunnen we met de M7 probleemloos plug-and-play TV kijken en opnemen.

Ik ben benieuwd.  :crazy:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frank2

Quote from: Hanky Panky on May  4, 2012, 13:05:30
Mooi ding om te zien  :wub:

Wel pittig geprijsd. Heb je hem zelf in gebruik?

Edit: opmerking over € 369 verwijderd, verkeerd gekeken, prijs was van de Digit ISIO S

Ik heb de voorganger de Technisat HD2 en die koste 349 euro, 6 jaar geleden maar nog steeds goed werkend. (incl. harde schijf)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

MR-Brain

Zijn er ook aanbieders van glas waarbij je zelf je eigen decoder kan kopen? Ook hier gaat men binnenkort beginnen met de aanleg van glas. Ik kom uit een Ziggo gebied maar woon nu in een UPC gebied. Ik ben, op zijn zachtst gezegd, zeer ontevreden met de door UPC geleverde decoders (nu een Cisco gevalletje) en ben bang dat ik met de overstap naar glas weer met vergelijkbare prut (Amigo decoder?) kom te zitten.

Ik had een Humax decoder en was daar erg tevreden over. Ik begrijp inmiddels dat ik deze decoder nog wel in zou kunnen zetten voor de SD zenders maar dat zie ik niet echt als een optie.

EJ

Amino heeft zijn nukken, maar is van een andere kwaliteit dan je upc prut denk ik. ;) Het valt of staat bij iptv met de geleverde firmware, en die is afkomstig van je glasprovider... Helaas dus.

Aan de andere kant (heb dat nu niet actief!) kun je een proxy neerzetten die het iptv lan naar je gewone netwerk (van multicast naar unicast) haalt en dan kun je doen wat je wilt met het signaal. :D Voer voor hobbyisten.

donaldk

Toen 't nog gewoon Sientific Atlanta heette was het juist degelijk spul. Amerikaans, dus misschien wat ouderwets, maar wel degelijk. Dat krijg je dus als je overal je naam op wilt plakken Cisco=Prut, LOL!