Zelfbouw hybride ESL

Started by wvnijnatten, May 1, 2012, 17:52:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wvnijnatten

Ik ben van plan om binnenkort een paar ESL's te gaan bouwen. Geen kastdeuren, maar een paar compacte hybride ESl's.

Mijn plannen:

Draadstator elementen van 250mm breedt en 1600mm hoog en met een d-s spacing van 2,4mm (2mm voor de afstandhouders en ca 0,4mm voor de lijmlaag). Bij dit element hoort dan een (theoretische) resonantiefrequentie van 40Hz en een weergavefrequentie van 42Hz (berekent met de formulies uit het boekje van Fikier). Voor frequenties tot en met 100Hz wil ik een basluidspreker inzetten (dipool). Overnamefrequentie wil ik dus op 100Hz leggen. Ik heb begrepen dat ik dan wel steil moet filteren? Is dit verstandig?

De elementen wil ik volledig maken van Trespa. Voor het membraan wil ik Mylar folie gebruiken van 4 micron met daarop een coating van Elvamide. Afstandstukken van plexiglas. De statordraden wil ik op een print solderen om later makkelijk te kunnen segmenteren.

De polarisatiespanning wil ik instelbaar maken. De hoogspanningsvoeding hiervoor heb ik zelf ontworpen (ik zit nu nog in het buitenland dus kan even nog niets anders doen :bigsmile:). Het schema: http://dl.dropbox.com/u/55347803/ESL%20Bias%20Supply.pdf.

Ik heb geen ervaring met het ontwerpen en/of bouwen van een ESL. Dus kunnen jullie mij een beetje op weg helpen? Wat vinden jullie van mijn plannen? Waar moet ik nog meer aan denken? Tips zijn uiteraard welkom!


Groeten,

Walter

Arno P

Lijkt op mijn eerste ESL's Paneel 1.50m breedte mee ik 15cm en spacing <2mm Filter op 250Hz....compoundwoofer eronder tot 30Hz..

rho

Persoonlijk zou ik de overname tussen sub en ESL iets hoger kiezen. Dat ontlast de ESL enorm en een OB sub moet dat wel aankunnen.
Ik neem dan wel aan dat je subs zeer dicht bij je ESL paneeltjes komen te staan.

Arno P


wvnijnatten

@Arno: Mooie speakers! Dat lijkt op wat ik in gedachte heb!
@rho: Ik wil de overnamefrequentie op 100Hz leggen, omdat een scheiding op of onder de 100Hz niet echt hoorbaar meer zou zijn. Boven de 100Hz zou de scheiding in het hoorbaar gebied liggen.
De basluidsprekers wil ik zoals bij Arno in de ESL integreren, maar dan aan de achterkant open.

morca

#5
Mooi projectje weer,dit is in Arno zijn straatje   :D  ook in de mijne hoor vind het ZBA gebeuren erg leuk al het niet verder als speakers komt hier.
Gaaf gaan we weer volgen ,top dat je zo,n uitdaging aangaat .

Arno P

Quote from: wvnijnatten on May  1, 2012, 18:39:34
@Arno: Mooie speakers! Dat lijkt op wat ik in gedachte heb!
@rho: Ik wil de overnamefrequentie op 100Hz leggen, omdat een scheiding op of onder de 100Hz niet echt hoorbaar meer zou zijn. Boven de 100Hz zou de scheiding in het hoorbaar gebied liggen.
De basluidsprekers wil ik zoals bij Arno in de ESL integreren, maar dan aan de achterkant open.

250Hz zou mijn voorkeur zijn ivm rendement van het paneel (spacerafstand)....zeker als je de woofer ook nog open wilt houden

morca

Zo,n ESL geeft toch ook geen laag weer ,dan is 250 zeker wel aan te raden.
Het is meer het midden en hoog toch,de bas en de slambas zullen meer uit de woofers moeten komen.
En die slam mag/moet juist links en recht,s hoorbaar zijn.

Dan is een werkgebied tot 250 zeker wel wenselijk.

Al het van mij een gok is van erover lezen en een geluisterd te hebben,lijkt me logisch.
Arno heeft er iets meer ervaring mee ,dus zijn tips omtrent het bouwen zullen je goed van pas komen,als het jouw eerste DIY ESL,s zijn.

rho

Quote from: wvnijnatten on May  1, 2012, 18:39:34
@rho: Ik wil de overnamefrequentie op 100Hz leggen, omdat een scheiding op of onder de 100Hz niet echt hoorbaar meer zou zijn. Boven de 100Hz zou de scheiding in het hoorbaar gebied liggen.
De basluidsprekers wil ik zoals bij Arno in de ESL integreren, maar dan aan de achterkant open.
De hoorbaarheid van de overname ligt ook aan de afstand tussen de luidsprekers die samen moeten werken (in dit geval dus je ESL met de woofer). Als de golflengte van de overnamefrequentie beduidend langer is dan de afstand tussen de speakers is er niet echt een probleem.
Als je echt wil voorkomen dat je hoort waar het laag vandaan komt moet je volgens mij nog lager filteren. Er zijn mensen die al vanaf 60Hz kunnen waarnemen waar een toon vandaan komt. Maar dit probleem is enkel van toepassing als je b.v. 1 enkele sub wil toepassen bij een setje stereo luidsprekers (of in een surround opstelling). Als je dan laag genoeg filtert kan je de sub redelijk vrij opstellen zonder dat je kan horen waar dat die sub opgesteld staat.

Walter_PPK

100hz lijkt me ook laag. Maar goed ik weet alleen dat de scheiding bij ML's ook altijd rond de 250hz ligt.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

Quote from: Walter_PPK on May  1, 2012, 20:20:36
100hz lijkt me ook laag. Maar goed ik weet alleen dat de scheiding bij ML's ook altijd rond de 250hz ligt.
Idd ,toen ik voor het eerst ML gehoord had,heb ik ook even gekeken hoe dat ong werkt,en ik herinderde me dat het daar ook 250 hz is.
Als ik toch een geld had .......  :wub:

Arno P

Quote from: morca on May  1, 2012, 20:32:41
Idd ,toen ik voor het eerst ML gehoord had,heb ik ook even gekeken hoe dat ong werkt,en ik herinderde me dat het daar ook 250 hz is.
Als ik toch een geld had .......  :wub:


Zelf bouwen is vooral ...veeeeeel uren  ;)

otitis

De respons zal beneden de circa 300 Hz gaan afvallen met een echt probleem in het grondtonengebied, dus pak hem beet tussen 80 hertz en 200 Hz. Zonder correctie klinkt de bas dan iel, met name in de wat grotere luisterruimte.
Vanaf circa 1 kHz zal er een steeds sterkere bundeling plaatsvinden zodat elektrische segmentatie aan te raden is, anders klinkt ie veel te fel in het hoog.
Vanaf 250 Hz is een spacing van 1,5 mm zeker voldoende en een kleienre afstand geeft een hoger rendement.
Plexiglas is prima.
Elvamide is ongeschikt.

Arno P

Coating...waarom geen gemetaliseerde folie?

morca

Quote from: Arno P on May  1, 2012, 20:38:39

Zelf bouwen is vooral ...veeeeeel uren  ;)
Ja ik weet het,..... ik denk dat het me petje te boven gaat,anders zal je 1 vd eerste zijn die het hoort  ;)

Moet ook alles zelf doen zometeen ,dus het koken en huishouden gaat me eerst even genoeg tijd kosten.Gelukkig kan ik wel goed koken .
Ben druk geweest en nog,je wil niet weten hoe me tijdelijke subkistje eruit ziet,en ik ga hem ook niet laten zien  :D

De volgende die definitief is wel weer .
2 JL,s 13 inch boven elkaar in een gespoten kist,

wvnijnatten

Quote from: Arno P on May  1, 2012, 21:05:52
Coating...waarom geen gemetaliseerde folie?

Ik lees niet anders dan dat de meeste ESL bouwers een hoog ohmige coating gebruiken (behangplaksel, schoollijm etc). Ik heb ook gelezen dat bijvoorbeeld Quad een dip coating heeft gebruik van Nylon.
Elvamide komt uit de zelfde fabriek als Mylar en schijnt er perfect op te hechten.

wvnijnatten

Ik heb begrepen dat een ESL 3 oktaven boven de resonantiefrequentie begint af te vallen met 6db per octaaf. Een element van 250mm breedt heeft een resonantiefrequentie van 40Hz. Dit element begint dus al af te vallen bij 320Hz. Is het dan een probleem als de scheidingsfrequentie op 250Hz ligt? Dit realiseer ik me overigens nu pas :lookaround:.

otitis

Klopt volgens mij niet;
De resonantiefreq. van het membraan bepaalt de onderste weergavegrens. De breedte van het paneel bepaalt beneden welke freq. de respons afzwakt (akoestische kortsluiting). Het mooist is de respons van de esl te meten en vervolgens zo laag mogelijk te filteren.

Arno P

Quote from: wvnijnatten on May  1, 2012, 21:58:12
Ik lees niet anders dan dat de meeste ESL bouwers een hoog ohmige coating gebruiken (behangplaksel, schoollijm etc). Ik heb ook gelezen dat bijvoorbeeld Quad een dip coating heeft gebruik van Nylon.
Elvamide komt uit de zelfde fabriek als Mylar en schijnt er perfect op te hechten.

Coating kan een behoorlijk lang traject worden...mijn eerste ESL's hadden gemetaliseerd Mylar en een hoogohmige Rserie...

Rob_Dingen

Hoi

Een hoog ohmig is beter en stabieler.
Laag ohmig slaat veel vlugger over omdat de spanning sneller naar een plek kan komen.
De berekeningen zijn leuk die je maakt of uit het boekje haalt maar de spanning van de folie bepaald wat de resonantie freq is.
De breedte van het paneel bepaald waneer de esl afvalt en daar zou ik de woofer op afstemmen.
Verder kun je eens op diyaudio forum kijken.

Rob

Arno P

Fres van mijn eerste was 60Hz volgens mij

wvnijnatten

Quote from: Arno P on May  2, 2012, 10:27:54
Fres van mijn eerste was 60Hz volgens mij

Wat zijn de afmetingen en ds spacing van de elementen in jouw eerste ESl's? En wat was het rendement?
Overgang op 250Hz neem ik aan?

wvnijnatten

Quote from: Rob_Dingen on May  2, 2012, 09:14:34
...de spanning van de folie bepaald wat de resonantie freq is.
De breedte van het paneel bepaald waneer de esl afvalt...

Zover ik weet is er een verhouding tussen de breedte van het membraan en de resonatieverhouding. De resonantiefrequentie is omgekeerd evenredig met de breedte van het membraan.
Ik begrijp dus dat de resonantiefrequentie ook mede bepaald wordt door de spanning van het membraan. Hoe slapper hoe lager en hoe strakker hoe hoger.

Of bepaald de breedte de weergavefrequentie en de spanning de resonantiefrequentie?

Palu

Quote from: wvnijnatten on May  1, 2012, 17:52:46
Ik ben van plan om binnenkort een paar ESL's te gaan bouwen. Geen kastdeuren, maar een paar compacte hybride ESl's.

Mijn plannen:

Draadstator elementen van 250mm breedt en 1600mm hoog en met een d-s spacing van 2,4mm (2mm voor de afstandhouders en ca 0,4mm voor de lijmlaag). Bij dit element hoort dan een (theoretische) resonantiefrequentie van 40Hz en een weergavefrequentie van 42Hz (berekent met de formulies uit het boekje van Fikier). Voor frequenties tot en met 100Hz wil ik een basluidspreker inzetten (dipool). Overnamefrequentie wil ik dus op 100Hz leggen. Ik heb begrepen dat ik dan wel steil moet filteren? Is dit verstandig?

De elementen wil ik volledig maken van Trespa. Voor het membraan wil ik Mylar folie gebruiken van 4 micron met daarop een coating van Elvamide. Afstandstukken van plexiglas. De statordraden wil ik op een print solderen om later makkelijk te kunnen segmenteren.

De polarisatiespanning wil ik instelbaar maken. De hoogspanningsvoeding hiervoor heb ik zelf ontworpen (ik zit nu nog in het buitenland dus kan even nog niets anders doen :bigsmile:). Het schema: http://dl.dropbox.com/u/55347803/ESL%20Bias%20Supply.pdf.

Ik heb geen ervaring met het ontwerpen en/of bouwen van een ESL. Dus kunnen jullie mij een beetje op weg helpen? Wat vinden jullie van mijn plannen? Waar moet ik nog meer aan denken? Tips zijn uiteraard welkom!


Groeten,

Walter


Hier kun je alles vinden.
http://esl.hifi.nl/

GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

Arno P

Quote from: wvnijnatten on May  2, 2012, 16:37:29
Wat zijn de afmetingen en ds spacing van de elementen in jouw eerste ESl's? En wat was het rendement?
Overgang op 250Hz neem ik aan?

Spacing was 1.3mm rendement...even uit het blote hoofd ....moet ergens richting 86...88 dB/W zijn geweest schat ik
Idd 250Hz...zelfs nog iets hoger...eerste/tweede orde (dan zit je toch ver van de 60Hz resonantie af)