DAC PCM63 met Transformator I/U output

Started by Arno P, April 30, 2012, 20:08:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

De meesten zullen wel op vakantie zijn... :D...maar toch wat technisch PCM63 leesvoer voor de achterblijvers  ;)

http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/190663-can-you-have-sparkling-treble-but-without-sibilance-6.html

Arno P

 ^-^  Daar zijn we weer  ;D ;)

Vandaag een aantal zaken op de to-do-lijst staan en een ervan zojuist voltooid.....hoe klinkt en meet een Rdac van 15Ohm tov 68Ohm?
Bij het luisteren wel opletten dat het volume weer op hetzelfde niveau wordt ingesteld.

Bij 15Ohm. Rechte curve (in het laag 0,5dB lager)
Klank, plastisch, stemmen en hoog mooi gedefinieerd.

Bij 68Ohm. Rechte curve (in het laag 0,5dB lager en het allerlaatste hoog (18..20kHz loopt uiteindelijk enkele dB's af).
Klank, hoog scherp veel minder definitie niet mooi.
Dit kan komen doordat het laag het "slewing"-gedrag laat zien bij de statische 20Hz sinusmeting en dit wellicht bij een dynamisch signaal als muziek echt gaat opbreken en de DAC niet meer kan doen wat hij zou moeten doen (stroom sturen in een 0Hm last)

Het verschil is zo overduidelijk (en toch op dit moment onmeetbaar) dat iedereen dit kan horen.

Ik ben bang dat veel ontwerpers in de "Rdac<100 Ohm is goed beleving" heel wat missen en naar schelle muziek zitten te luisteren.

Iemand dergelijke ervaring met Rdac?

Arno P

En die is binnen  ;) Als die goed werkt is het gedaan met het handmatig "nullen" van het dubbel-T filter en kan er op elke frequentie THD gemeten worden  ;)

Arno P

RTFM en het apparaat kon gebruikt worden  ;)

Meteen eens de uitgang van de DAC gemeten bij 20Hz 0dB met zowel de 15Ohm als de 68Ohm Rdac.....De eerste beleeft keurig onder de 0,15% (hierin zit nog een stuk ruis/brom tgv de open opbouw van de schakeling....en ter vergelijking de 68Ohm...

7%  :o :o :o :o :o :o

Arno P


Arno P


Arno P


Kjelt

Quote from: Arno P on July  5, 2013, 10:55:45
Stack van PCM63???  ::)...heb er 4 liggen
:D Ik heb er ook nog twee  liggen ;) Op de een of andere manier denk ik bij het stacken van DACs eerder aan de eerste generatie 14 bits DAC chippies die je voor een euro kunt scoren dan de PCM63K versie die bijna nergens te krijgen is, meer dan 40 euro moet kosten en pas op met chinese import want daar hebben ze de K er bij gelaserd en wordt je belazerd  ;)
Maar niemand die je tegen houdt

Arno P

Quote from: Kjelt on July  5, 2013, 12:08:04
:D Ik heb er ook nog twee  liggen ;) Op de een of andere manier denk ik bij het stacken van DACs eerder aan de eerste generatie 14 bits DAC chippies die je voor een euro kunt scoren dan de PCM63K versie die bijna nergens te krijgen is, meer dan 40 euro moet kosten en pas op met chinese import want daar hebben ze de K er bij gelaserd en wordt je belazerd  ;)
Maar niemand die je tegen houdt

We hebben nu ieder 2000 views in dit topic  :D ;)

Stacken....voordeel...dubbele uitgangsstroom  ;)...en daardoor kan de trap erachter eenvoudig blijven en het uitgangssignaal toch hoger zijn...nog eens even overdenken

Kjelt

Quote from: Arno P on July  5, 2013, 22:02:48
We hebben nu ieder 2000 views in dit topic  :D ;)
:D

QuoteStacken....voordeel...dubbele uitgangsstroom  ;)...en daardoor kan de trap erachter eenvoudig blijven en het uitgangssignaal toch hoger zijn..
Oh ok ik dacht dat dit ook gebeurde om de nauwkeurigheid nog te vergroten, in die zin dat de spreiding in tolerantie verdeeld wordt.

Arno P


Kjelt

Ja ik bedoelde dit dus
QuoteIf you run (ANY !!) process many times, after each other or in parallel does not matter, the uncertainty or errors in the output of the process will improve with the function of SQRT(n) where "n" stands for the number of events. This trick can be used for example to get very precise resistors or capacitors by paralleling them. Thanks to the current source output we can easily do the same for the TDA1543.......
http://www.dddac.de/ma_dac21.htm

Arno P

Ik zat al een tijdje aan te hikken tegen het idee van een plate-choke...enigszins stroombron-effect (maar niet echt) en betere PSRR....voor dat laatste zit het mij niet lekker dat de PSSR-functie in de anode-tak zit...de versterkertrap zou immers gewoon een nette voedingsspanning moeten krijgen en niet ter plekke veel gaan meehelpen aan de verbetering van de PSRR...rimpelonderdrukking hoort m.i. in de voeding

DUS....is een dikke common-mode choke in de voeding wel een HEEEEEEL mooie oplossing lijkt mij zo:

http://www.lundahl.se/pdf/1673.pdf

20H en common mode. Kleine C1, grotere C2 en een rimpel zonder harde spikes (lees air-bound EM stoorvelden)

phy

Ik ben benieuwd naar het resultaat Arno
ik heb hier nog Tribute transformatoren liggen voor de pcm 63 zou je die eens voor me willen meten ?


Arno P

Quote from: phy on July  6, 2013, 15:32:52
Ik ben benieuwd naar het resultaat Arno
ik heb hier nog Tribute transformatoren liggen voor de pcm 63 zou je die eens voor me willen meten ?

Yep, kan nu nog. De boel ligt nog open  ;)

Op dit moment heb ik ipv de vermeende 3 van de 4 overleden PCM63...toch stiekem 4 werkende  :satisfied:...was even spannend dat piggybacken....
Maar...het werkt! En zonder alle gedoe met aparte ontkoppeling voor een aantal pinnen. Aanname: de pinnen zitten zo hard aan elkaar dat de huidige ontkoppeling zijn werk wel zal doen.

Vervorming van de buistrap loopt wel weer op.....door....juiste ja...de dubbele uitgangsspanning die natuurlijk meer headroom afdwingt bij de buis.

Buis anders ingesteld en de boel komt mooi op zijn plek. UitgangsSignaal van het totaal 0,77Veff....ipv de helft, THD binnen perken (ca. 0,5% bij 0dB uitsturing), 15Ohm Rdac en hiermee dus ook de sinus bij 20Hz 0dB nog een op een sinus laten lijken  ;)

Nu het andere kanaal nog stacken......en dan wachten op de mooie custom voedingstrafo, de lundhal common-mode choke...en dan iets opbouwen met een EZ80 (nee...geen EZ90  ::) )

Arno P

2de DAC chip is ook in een stack omgevormd en het geheel staat hier weer heerlijk te spelen. Ik denk dat ik een beetje extra headroom ga inleveren om Rdac van 15Ohm terug te brengen naar 10Ohm...

Arno P

Vandaag een partijtje marktplaatsmessing binnen gekregen...alvast een mooie start voor de behuizing later

Arno P

Wie soldeert er nu 2 prachtige en zeldzame PCM63's op elkaar...??? Ik dus  :D ;)

Pin5+6 zien er op de foto wat gehavend uit maar in het echt is het best keurig gedaan hoor  ;)


Kjelt

Je zou nog kunnen overwegen om tussen de digital ground en de digital +5V en -5V een SMD condensator op de ic's erbij te solderen voor ontkoppeling bv 4u7/25V 0805 zou precies tussen de pennen 11 en 12 en 12 en 13 passen. Betere ontkoppeling kun je je niet wensen.
En dan ook voor de analoge voedingsspanningen en analog ground alhoewel die iets verder uit elkaar liggen helaas.

Arno P

Quote from: Kjelt on July  7, 2013, 00:08:33
Je zou nog kunnen overwegen om tussen de digital ground en de digital +5V en -5V een SMD condensator op de ic's erbij te solderen voor ontkoppeling bv 4u7/25V 0805 zou precies tussen de pennen 11 en 12 en 12 en 13 passen. Betere ontkoppeling kun je je niet wensen.
En dan ook voor de analoge voedingsspanningen en analog ground alhoewel die iets verder uit elkaar liggen helaas.

Yep  ;)

Arno P

Vandaag en gisteren nogmaals volledig door de buizentheorie gespit en een hoop curven voorzien van load-lines en biaspunten. In de vorige versie had ik hier en daar wat denkfouten gemaakt, maar wat er nu staat...maximaal uitgangssignaal minimale uitgangsimpedantie en nagenoeg onmeetbare THD....morgen het andere kanaal ook zo configureren en weer eens gaan luisteren.

De PCM63-stack van een kanaal leek wederom overleden....maar zoals een taaie DAC hoort te zijn....leefde deze nog vrolijk en bleek een fancy stukje parasound voedingscircuit (mede nodig voor de uitgangstrappen) door de knieƫn te zijn gegaan. Spanning meteen op de PCM en alles draait als vanouds.

Toch handig als ik nog ergens een paar reserve PCM63's op de kop kan tikken (zonder hoofdprijs bij voorkeur)...iemand nog een adresje  :)?

Kjelt

Gaat lastig worden ben ik bang, ik denk dat een goede strategie zou kunnen zijn om eens uit te zoeken in welke apparatuur ze ooit gebruikt zijn en wellicht dat een wat minder gewild merk/apparaat tweedehands dan voor een leuke prijs te scoren is.

Arno P

Quote from: Kjelt on July  9, 2013, 08:56:12
Gaat lastig worden ben ik bang, ik denk dat een goede strategie zou kunnen zijn om eens uit te zoeken in welke apparatuur ze ooit gebruikt zijn en wellicht dat een wat minder gewild merk/apparaat tweedehands dan voor een leuke prijs te scoren is.

Lastig? Zo begint elke klus die boeiend is ;)

Arno P

#98
Mag niet klagen  :D ;) En dat voor een spaghetti-opbouw waar alles open en bloot aan elkaar is geplakt

Arno P

En dit is dan wel een erg saaie, al zeg ik het zelf