DAC PCM63 met Transformator I/U output

Started by Arno P, April 30, 2012, 20:08:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P


Arno P

De keuze van het ontwerp wordt met de dag duidelijker en vandaag zijn een aantal onderdelen van mijnheer Conrad  :D binnen gekomen zodat de eerste proefopzet opgebouwd kan gaan worden  ;)

Kjelt

Quote from: Arno P on June 25, 2013, 18:09:30
De keuze van het ontwerp wordt met de dag duidelijker en vandaag zijn een aantal onderdelen van mijnheer Conrad  :D binnen gekomen
Ah ook van de 10% korting gebruik gemaakt dit weekend?  :D

Arno P

Quote from: Kjelt on June 25, 2013, 19:26:23
Ah ook van de 10% korting gebruik gemaakt dit weekend?  :D

Nee...die knakkerts....net besteld en de dag erna komt dat 10% nieuws... :sneaky2:

Arno P

#54
Zo! Broodplankje vol geprakt.....choke-inputfilter....

En aan het luisteren.....wowwwwwwwww....is dit wel een CD?????

Flow.....vloeiend...."EEN"

Nu verder met de buisgelijkrichting...andere trafo...ratel eruit halen (diodegeklapper verwacht ik...of DAC HF gekletter....maar toch lijkt dit meer op 100Hz diode gedoe....maar eens meten dan)

Arno P

Weer een hele sessie achter de rug van enkele ontwerpen te bouwen en te meten.

Eerste concept was gebaseerd op een enkele triodetrap met daarin 2 parallel geschakelde trioden. Rdac 100Ohm en uitgangssignaal aan de lage kant. Haalt zeker de 2Veff niet maar heeft wel een mooi lage uitgangsimpedantie als kathodevolger.

Tweede concept: SRPP. Bevalt mij als concept voor geen meter. Een soort van "net niet" stroombron bovenin, "net niet" push-pull en moet afgestemd worden op de load. Dit laatste geldt natuurlijk voor alle versterkertrappen maar voor de SRPP is het kennelijk een verhaal apart. Voldoende versterking...zelfs veel teveel icm de 1:20 trafo (vandaar dat AN de 1:1 gebruikt, maar ook een optie om de Rdac mooi laag te kiezen 5..10 Ohm?)

Derde concept: Een triode voor de versterking en de tweede er DC-gekoppeld achteraan met de uitgang laagimpedant aan de kathode. Ook heeft deze trap teveel versterking en heb ik nu Rdac van 10 Ohm geplaatst....klinkt alleraardigst

Nog eens gaan studeren hoeveel een bepaalde Rdac-waarde uit maakt ....natuurlijk <100 Ohm, maar het is meer de vraag of 5Ohm een verschil maakt tob 10, 20, enz...

Arno P

Ter Leering en Vermaeck:

Ik heb een poging gedaan om te bepalen hoe goed de uitgangsstroombron van de PCM63 is afhankelijk van de Rload.

Arno P

Als ik het voor het kiezen had... :D...zou ik de load ergens tussen 15...50 Ohm kiezen.

Metingen zijn overigens wel gedaan met de Primvan de LL1636 eraan parallel (secundair alleen het open buisrooster)

Arno P

Wat is het toch mooi om te kunnen zeggen "Ik heb gemeten wat ik hoorde" ipv "Ik hoor wat ik gemeten had".... ;)

In de configuratie met een 1:5 trafo klonk het toch maar niet zoals verwacht en het mid/hoog was net iets te glazig...

Had ik dus vooraf even niet gecheckt....maar door de andere transformatieverhouding manifesteren zich de trafoverliezen ook weer anders en liep de overdrachtscurve naar het hoog toe mooi schuin op....
1:20 geschakeld en het is nagenoeg vlak  ;)

Arno P

Pffffff....wat een werk zeg...

Leuk iedere keer een ontwerpje op papier maar hierna is het weer volop meten en niet tevergeten...luisteren  ;D ;)

Compromissen sluiten en prioriteiten stellen. Het streven naar heel weinig onderdelen in de keten gaat moeilijk samen met lage Rdac, voldoende versterking en ook nog een uitgangsimpedantie die laag genoeg is.... ::) ::) ::) ::)

Status:

Trafo: 1:20, vlakste curve
Rdac: 15 Ohm (Bij 100 Ohm of hoger werkt de stroombron beroerd, hetgeen bij 100 Ohm al te zien was in de vorm van driehoeksgolven ipv een sinus bij de hele lage frequenties)
Versterkertrapje: Heel eenvoudig/Triode....hoge ruststroom

Consessi: Uitgang aan de kathodekant....hogere uitgangsimpedantie (kOhm ipv 100...300 Ohm)

Klinkt awwwwsome...In vergelijking met SRPP/Tweetraps ...minder klinisch....meer eenheid...analoog ahw (uitleggen kan ik dat laatste moeilijk aan iemand die nog nooit goed vinyl of een goed live-concert heeft mogen ervaren)

Voeding: een tijd gedacht aan buisgeregelde voeding....maar dat staat haaks op minimale regellussen cq feedback...
Met de passieve voeding ga ik de optimale S/N en stabiliteit ook voor elkaar krijgen verwacht ik

Arno P

Hmmmm http://www.jacmusic.com/lundahl/datasheets/1667_68.pdf

A cunning plan? In een ander design gezien....is mooier dan een halfgeleider stroombron en beter dan een weerstand  ;)

Arno P

En weer stug verder...  :)

Vandaag metingen gedaan om te kijken in hoeverre de uitgangsimpedantie van de DAC-trap de passieve pre-amp goed kan aansturen.....
....... ::)....niet dus... ^-^ was te verwachten. Om die reden heb ik ook de phono-pre destijds van een lage uitgangsimpedantie voorzien.

Dus...weer naar kathode-output, meten...en ja hoor mooie strakker overdrachtscurve...CDtje erin ...en het hoog is weer helemaal compleet.

Keerzijde...laag uitgangssignaal. Compromis wordt het iets naar boven kruipen van de Rdac-waarde die nu 15Ohm is en ik er makkelijk het 4-voudige van durf te maken. Op die manier zit ik netjes binnen het DAC-stroomgebied, uitgangssignaal in de buurt van 1Veff (wie heeft daar voor CD-spelers toch ooit 2Veff van gemaakt? Voor het CD-tijdperk was het immers standaard 1Veff  ::) )...en een voortreffelijke overdracht...

What's next?

Over een paar dagen verwacht ik een mooie tweedehands HP334 THD meter die na heel wat jaren mijn zelfbouw THD dubbel-T-filter metertje gaat vervangen en ik ipv op 100Hz, 1kHz en 10kHz over een gigantische bandbreedte THD kan meten.
Als die binnen is wordt de DAC-trap op THD gemeten en kijk ik waar ik nog iets zou moeten of kunnen winnen met behoud van de andere specificaties.

Hierna is de voeding aan de beurt en gaat de HV-diodebrug vervangen worden door een buis, gevolgd door een choke of condensator-input filtering. Ben er nog niet uit welke het gaat worden en hangt ook samen met de beschikbare trafo/smoorspoel

Arno P

#62
Voor de zekerheid nogmaals metingen gedaan net achter de I/V trafo aangezien de signalen ervoor te klein zijn.

20Hz erin via de DA om te kijken waar het signaal mogelijk een deuk krijgt tgv de beperkingen van DAC stroombron (in het geval van een te lage load moet de bron intern meer spanning ter beschikking hebben om de 2mA nog steeds door de belasting te kunnen jagen.

Let op de vervorming van de sinus bij de 68 Ohm belasting:


Arno P

Opmerking: de scope is zo ingesteld dat de sinus in iedere situatie vergelijkbaar groot op het scherm staat.

Bij 37 Ohm wordt het al beter:


Arno P

Bij 22 Ohm lijkt de sinus mooi en zou ik de THD gaan meten om zeker te zijn of dit al het optimaal haalbare is (vermoedelijk niet want de DAC-output ziet immers het liefste een opampingang van 0 Ohm)


Arno P

Voor de volledigheid 15 Ohm:


Kjelt

Quote from: Arno P on July  2, 2013, 13:51:26
vermoedelijk niet want de DAC-output ziet immers het liefste een opampingang van 0 Ohm
Uh een (ideale) opamp heeft toch een oneindig hoge ingangsimpedantie?  ;)

Arno P

Er zou nog een verdenking kunnen zijn richting de tussengeplaatste transformator, maar deze geeft in alle gevallen het signaal netjes door en zit de Rload meteen aan de DAC en niet achter de transformator.
Het hogere signaalniveau aan de ingang van de trafo bij een hogere weerstand zou nog invloed kunnen hebben op verzadiging.
Om dit te toetsen zou ik een 20Hz signaal op CD moeten hebben met verschillende niveaus... 0dB, -10dB, -20dB enz...maar waar vind je zoiets zo snel?

Arno P

#68
Quote from: Kjelt on July  2, 2013, 13:56:06
Uh een (ideale) opamp heeft toch een oneindig hoge ingangsimpedantie?  ;)

Maar toch ook een virtueel nulpunt afhankelijk van de configuratie...? DAC ziet 0 Ohm  ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_ground

;)

Insteek: als er een oneindig kleine stroom door een oneindig hoge weerstand loopt dan valt er geen spanning over de weerstand en is het potentiaal ervoor hetzelfde als erachter... ::)

Kjelt

Quote from: Arno P on July  2, 2013, 13:57:07
Om dit te toetsen zou ik een 20Hz signaal op CD moeten hebben met verschillende niveaus... 0dB, -10dB, -20dB enz...maar waar vind je zoiets zo snel?
Kun je vast wel met een of ander pc audio programmaatje maken, als wav opslaan en dan op een cd-r branden?

Kjelt

Quote from: Arno P on July  2, 2013, 13:58:15
Maar toch ook een virtueel nulpunt afhankelijk van de configuratie...? DAC ziet 0 Ohm  ;)
Ah ja je wilt stroom omzetten naar een spanning door deze rechtstreeks de opamp in te raggen, hoe heet zo'n schakeling ook alweer, is een tijd geleden  :D

Arno P

Quote from: Kjelt on July  2, 2013, 14:07:37
Ah ja je wilt stroom omzetten naar een spanning door deze rechtstreeks de opamp in te raggen, hoe heet zo'n schakeling ook alweer, is een tijd geleden  :D

Zoals Robert DN volgens mij in de Goodfellas of Micky-Blue-Eyes zei "foggetaboudit"  ;)

Arno P

#72
Inspiratie  :worship:

http://www.audionote.co.uk/articles/reviews/audio52.shtml

Vooral deze (Oftewel, door ruis in analoog te accepteren blijven microdetails behouden en verdwijnen ze niet via digitaal processen (beperkte bandbreedte en in veel gevallen te extreme ruisonderdrukking van het bronmateriaal):

go into a noisy pub on a Saturday evening, pick a girl two or three tables away and listen to what she says. You can actually hear her voice even though she is in possession of only one voice in the crowd. Of course she isn't talking louder than the rest or anything, but the human brain is equipped with the most advanced focusing and filtering system you can think of, and this is of course far superior to any known technology, so we can hear through noise, focus on what we wish. Naturally a music lover will focus on the music, not the tape hiss or anything like that, and this way the LP gets another 40 - 60 dB of dynamic range to play with, and so the CD can just go and forget it, regardless of which system is used.

Kjelt

Quotego into a noisy pub on a Saturday evening, pick a girl two or three tables away and listen to what she says. You can actually hear her voice even though she is in possession of only one voice in the crowd. Of course she isn't talking louder than the rest or anything, but the human brain is equipped with the most advanced focusing and filtering system you can think of, and this is of course far superior to any known technology
Dat heet liplezen  :D

Arno P

Quote from: Kjelt on July  3, 2013, 10:48:37
Dat heet liplezen  :D

Dacht ik ook toen ik het las.....dat is idd een element dat mee helpt de ontvangen spraak verder te "ondersteunen"