DAC PCM63 met Transformator I/U output

Started by Arno P, April 30, 2012, 20:08:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Quote from: Wims on May 28, 2012, 20:57:41
Het is een aangepast ontwerp uit de Elektuur van destijds....maar wel op een print van Elektuur

Nog ergens een schema te vinden?

Wims

Heb even gezocht en de complete beschrijving gevonden maar op dit moment heb ik het
niet digitaal

Arno P

Quote from: Wims on May 29, 2012, 19:12:48
Heb even gezocht en de complete beschrijving gevonden maar op dit moment heb ik het
niet digitaal

Ik hoor wel als er een scan oid van is want enkel voor de onderdelen hoef ik het niet te doen, als het ontwerp al een eind de richting is die ik wil volgen dan past het beter

Wims

Zal morgen even een scan maken van de dac

Arno P

Quote from: Wims on May 30, 2012, 21:39:55
Zal morgen even een scan maken van de dac

Ok thx, mag ook via pm

Arno P

Wat in het vat zit ....blijft knagen... :D ;)


Arno P

Die 5xBDT in de voeding vond ik altijd wel over the top zeg

Arno P

Ben al een stapje verder met denken....ja het duurt wel heel lang voordat er iets gebouwd gaat worden  ;D

Het wordt dus de PCM63....en ik heb destijds mijn Parasound 1500 DAC al een goed bekeken en mij nog steeds verbaasd over het uitermate doordachte ontwerp.

Als ik hier het top-board uit pak, wordt de DAC gewoon een unbalanced DAC en ontstaat er een mooie ruimte voor interstage trafo (I/V) en een paar buisjes.

Stapke verder.....Als het toch niet allemaal zo lekker zou gaan passen...dan zijn de aanwezige PCB's erg goed om te zetten in een nieuwe eigen behuizing  ;)

Overigens...op alle elco's staat overigens iets van "Black Gate" oid...zou dit nadelig zijn voor de performance...? :P

Arno P

Plaatjes praten altijd wat makkelijker  ;)

Hier kun je zien hoe geniaal en precies het top-board een kopie is van het onderliggende board



Arno P

En zitten er zomaar mooie black gates in  ;)

Arno P

Kijk en dit zou het plekje moeten kunnen worden voor de Amplimotransformator die nu onderweg is...

Arno P

En op die oorspronkelijke pcb-steunpaaltjes komt dan een nieuw board met buisjes en IV-trafo's enzo  ;) mooi boven de twee DAC's

Arno P

"Never change a winning team" (But take any chance to improve it  :D ;) )

Met deze mooie DAC's blijft de basis datgene wat ik wil behouden (en erom heen het parasound ontwerp van goed PCB design en robuuste voeding)

Arno P


Arno P

Trafo is binnen en het stuk multiplex als "breadboard" proefopstelling ligt klaar.

Het ontwerp staat nu redelijk op papier....nog een gedachtengang om in de groep te gooien:

Vanaf de DAC kun je bijvoorbeeld met een 20x trafo en hierachter een lage uitgangsimpedantie triodetrap (versterking<1) naar buiten

OF

Je neemt een 1x trafo en propt hierachter de buizenversterkertrap met de nodige versterking om het signaal naar 2V te brengen.

Wat zijn hier de ervaringen mee, zowel in diy als commerciƫle ontwerpen?


(Of, je gaat met 1:1 trafo naar een XXx (oid) buistrap en vervolgens hangt hier een uitgangstrafo aan om de impedantie naar beneden te brengen)

Op dit moment kan ik alle kanten uit en ligt een 20xtrafo voor IV klaar en komt hier iets van een E88CC-trap achter (SRPP? Maar dat is weer teveel van het goede mbt versterking en een iets te hoge uitgangsimpedantie)


Ben benieuwd naar jullie mening, inzichten, ervaringen


Arno P

Quote from: Arno P on June 18, 2013, 11:58:13
Trafo is binnen en het stuk multiplex als "breadboard" proefopstelling ligt klaar.

Het ontwerp staat nu redelijk op papier....nog een gedachtengang om in de groep te gooien:

Vanaf de DAC kun je bijvoorbeeld met een 20x trafo en hierachter een lage uitgangsimpedantie triodetrap (versterking<1) naar buiten

OF

Je neemt een 1x trafo en propt hierachter de buizenversterkertrap met de nodige versterking om het signaal naar 2V te brengen.

Wat zijn hier de ervaringen mee, zowel in diy als commerciƫle ontwerpen?


(Of, je gaat met 1:1 trafo naar een XXx (oid) buistrap en vervolgens hangt hier een uitgangstrafo aan om de impedantie naar beneden te brengen)

Op dit moment kan ik alle kanten uit en ligt een 20xtrafo voor IV klaar en komt hier iets van een E88CC-trap achter (SRPP? Maar dat is weer teveel van het goede mbt versterking en een iets te hoge uitgangsimpedantie)


Ben benieuwd naar jullie mening, inzichten, ervaringen

Ik ben met mijn vragen toch niet de hele HTforum-gemeente aan het overvragen...toch? ??? ::) :D ;)

Dan maar een nieuwe gedachtengang:

De I/V-trafo wordt 1:20, de uitgangstrap nemen we MET versterking...dus helaas voor het mooie common-cathode concept met lage uitgangsimpedantie en hoera voor de SRPP. Met dit concept heb ik veel teveel versterking....ECHTER....nu ga ik de belastingsweerstand van de DAC-uitgang t.o.v. de maximum 100 Ohm zover verlagen totdat ik aan de uitgang max 2V krijg.

Voordeel: lage vervorming door de DAC-uitgang, IV trafo zorgt voor lokaal een hoog signaal zodat S/N weer op orde is, SRPP met mooie lineariteit.

De uitgangstrap zou overigens nog uit 2 trioden gemaakt kunnen worden waarbij de eerste versterkt en de tweede een common cathode wordt....best van 2 werelden...versterking EN lage Zout. Hierbij zou elke triode een MOSFET stroombron kunnen hebben.... ::)

Arno P

Pakketje met weerstanden, condensatoren is onderweg om vervolgens op de plank te belanden in de 1:20/SRPP configuratie. Hierbij heb ik ook het streven om de voeding simpel te houden, zonder stabilisatie maar met voldoende head-room. Zo zit de 300B-trap immers ook in elkaar en is bewezen dat het de goede insteek was.

Gevoelige systemen als de phono-trap schreeuwen overigens wel om wat meer controle en hier wordt een halfgeleider dan ook wel op "supporting" plekken toegelaten (stabilisatie HV/Gloeistroom). De gelijkrichting is hier dan wel zoals in de 300B met buizen.

Voor de DAC begin ik met diodegelijkrichting en hierachter is alles passief. Waar nodig switch ik naar extra's met als laatste redmiddel PS-stabilisatie (maar liever niet). Buisgelijkrichting is een optie maar hiermee wordt de benodigde ruimte meteen een paar maten groter dan wat ik nu gepland had...

We'll see (listen)  ;)

Arno P

O ja, ik had vooraf wel de neiging om een NOS te bouwen en de PCM63 te skippen....maar het gaat toch lekker 8xOS worden met de PCM....en het voor mij belangrijkste ontwerpvoordeel.....geen nasty filters nodig...

Arno P


Kjelt

#44
Hele pagina nog geen reactie van andere personen  :confused:
Laat ik dan maar wat zeggen. Leuk dat je zo'n project aangaat en verbeteringen gaat doorvoeren. Just a few thoughts van mij als ik de foto's zie, voetjes van de PCM63 pimpen naar verguld gedraaide voetjes (1,50 per stuk), verder mooi die K versie (de beste) ik heb daar ergens ook nog twee stuks van liggen, wilde toen de Elektuur DAC gaan bouwen maar ben er halverwege mee opgehouden.
Wat betreft de blackgates dat is alweer even achterhaald, er zijn nu nieuwe series van Nichicon en Rubycon die een nog lagere ESR hebben dan die blackgates. Dus diegene die perse die Blackgates op de zwarte markt voor woekerprijzen (ver)kopen , laat maar zitten, nostalgie  ;)
Nu ze er toch al in zitten, lekker laten zitten behalve als ze bol staan. Ook even kijken of er old style tantaal elco's inzitten (gele bolletjes) die zou ik preventief vervangen door elco's of SMD tantaal of nieuwe tantaal.  En zo is er vast nog een hoop anders moois te pimpen, alleen jammer dat geen van de zelfbouwers meepost.

Nu ik nog eens goed kijk zijn dat geen old school tantaaltjes maar gewone condensatoren dan heb ik dus niets gezegd.  :-X

Arno P

#45
 :D
Ik vind het prachtig...nog geen reacties. Dit is ook niet bepaald een hoofdstuk waar iedereen wel eens lekker in bezig is geweest en ik snap ook wel dat de gedachtengangen vanuit het ontwerp wellicht wat te ver gaan (meestal blijft het in mijn hoofd om anderen niet te belasten  ;) `0

Vergis je ook niet, elk topic van formaat met een goede spanningsboog zal starten in stilte en afwachting...het is immers niet duidelijk wat je kunt gaan verwachten op freak-niveau  :D . De weg naar het eindresultaat is altijd het mooiste en daar hoort een lange zeer wel overwogen aanloop bij...eerst food-for-thought....gedachten...afwegingen...eerste stapjes....bijschaven...denken...luisteren...en weer een stap

http://www.tnt-audio.com/intervis/audionote_e.html

Kondo San >
Recently I had a chance to listen to a live performance of a native American artist. Using only one drum and his voice, the artist realized diverse expression of his emotions and I was fascinated with his performances. If we can build hi-fi equipment that can reproduce artists' performances faithfully, listeners' senses can grow and promote interests to music.


Muziekbeleving blijft voor mij de rode draad...eenheid...balans....no snake-oil...en er is meer dat meetdata enz enz...
Wat een prachtige hobby toch  ;)

Kjelt

#46
+1 en Kondo San geeft nog een mogelijke upgrade aan  :D
Quote from: Kondo San This may not widely known, but in fact capacitor is used at the input stage of DA converter (even though the incoming digital signals do not contain DC signal) and it has a large influence on overall sound quality. Existing capacitors could be considered as a necessary evil.
Ik zie hem alleen niet zo 1,2,3 in je schema of het zou een van de omliggende c'tjes bij de PCM moeten zijn.

Arno P

Quote from: Kjelt on June 20, 2013, 15:55:45
+1 en Kondo San geeft nog een mogelijke upgrade aan  :DIk zie hem alleen niet zo 1,2,3 in je schema of het zou een van de omliggende c'tjes bij de PCM moeten zijn.

:D Zoals ooit een van mijn Japanse klanten zei "Maybe we got a slight different understanding Arno-san"

Het is niet de insteek om goden als Kondo/Shindo mbt design te gaan volgen...hoewel geniale zaken wel worden meegenomen zullen  andere ogenschijnlijk even geniale vondsten mbt ontwerp bewust naast mij neer worden gelegd.

De grootste overeenkomsten zullen te vinden zijn in de manier van aanpak... weloverwogen en voor elke stap zit er denken/gevoel/luisteren. In sommige gevallen kan dit de oorzaak zijn dat er ergens technisch mindere componenten komen te zitten of dat bepaalde secties compleet over-the-top lijken.
Enkel die dingen meenemen die in de muziekbeleving een positief verschil maken, bij twijfel blijft het (voorlopig) weg  ;)

Kjelt

Ik vind het knap, aangezien mijn audio-geheugen zo klein is als een kikkererwt zou ik het alleen kunnen doen als ik twee identiek klinkende apparaten had waarbij er steeds eentje iets wordt gemod en dan snel oms de beurt beluisteren.

Arno P

Quote from: Kjelt on June 20, 2013, 16:22:31
Ik vind het knap, aangezien mijn audio-geheugen zo klein is als een kikkererwt zou ik het alleen kunnen doen als ik twee identiek klinkende apparaten had waarbij er steeds eentje iets wordt gemod en dan snel oms de beurt beluisteren.

Ik heb bepaalde aanpassingen vaak vergeleken (voor/na) dmv een relais per kant, een adapter en een schakelaar...en zo ook nog vaak blind getest door iemand anders te laten schakelen....