DAC PCM63 met Transformator I/U output

Started by Arno P, April 30, 2012, 20:08:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Ik ben van plan om de PCM63 te voorzien van een trafo-gebaseerde uitgangssectie die tevens voor de I/U omzetting zorgt dmv een secundaire weerstand.

Inspiratie:

http://www.audiodesignguide.com/cdplayer/dac1.html

Heeft iemand ervaring met een dergelijke uitgangstrap (al dan niet gevolgd door een (SRPP) buizentrapje)?

phy

Dan moet je bij Erik zijn die heeft een oudere Audio Note dac : PCM63 met een 1:1 IV transformator aan een buizen trapje gekoppeld
ik heb nooit iets met de PCM63 dac gedaan.
Later stapten ze over op een Analog Devices dac.


Arno P

Quote from: phy on April 30, 2012, 21:17:28
Dan moet je bij Erik zijn die heeft een oudere Audio Note dac : PCM63 met een 1:1 IV transformator aan een buizen trapje gekoppeld
ik heb nooit iets met de PCM63 dac gedaan.
Later stapten ze over op een Analog Devices dac.



Hm, zou die een schemaaatje hebben  ::) ::)

solitaire

http://web.archive.org/web/20090318140303/http://www.audio-magus.com/Aeolus_DAC_1_p/adac1.htm

Deze DAC heb ik hier staan ... aan de marketingblah op boverstaande link heb je vast niet veel, maar ik weet dat ergens op het net een schemaatje zwerft ... kan 'm alleen niet zo snel vinden ... Als dit in de richting van een antwoord op je vraag is ... neem je het verder zoeken van me over (kan ook fotootjes van de guts of the machine nemen als dat je helpt)




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

phy

Quote from: Arno P on April 30, 2012, 21:49:27
Hm, zou die een schemaaatje hebben  ::) ::)
Ik heb wel een schema van de AN dac  maar mijn scanner is kapot.
Erik heeft wel nog een paartje 1:1 transformatoren over  ;) ;D
de juiste weerstandjes voor en achter de trafo's
en je kan daar gewoon elk buizentrapje achter bouwen met de gain en uitgangs imp. die je nodig hebt.




Arno P

Quote from: solitaire on April 30, 2012, 22:17:38
http://web.archive.org/web/20090318140303/http://www.audio-magus.com/Aeolus_DAC_1_p/adac1.htm

Deze DAC heb ik hier staan ... aan de marketingblah op boverstaande link heb je vast niet veel, maar ik weet dat ergens op het net een schemaatje zwerft ... kan 'm alleen niet zo snel vinden ... Als dit in de richting van een antwoord op je vraag is ... neem je het verder zoeken van me over (kan ook fotootjes van de guts of the machine nemen als dat je helpt)




soli

Alle info is welkom hoor. De link laat overigens alleen tekst zien....

Arno P

Quote from: phy on April 30, 2012, 22:24:14
Ik heb wel een schema van de AN dac  maar mijn scanner is kapot.
Erik heeft wel nog een paartje 1:1 transformatoren over  ;) ;D
de juiste weerstandjes voor en achter de trafo's
en je kan daar gewoon elk buizentrapje achter bouwen met de gain en uitgangs imp. die je nodig hebt.


Mocht je nog ergens tegen een goede scanner aan lopen...graag  ;)
Trafootjes heb ik al een jaar of 4....Lundahl 1636, kun je 1:10 of 1:20 schakelen....

solitaire

Quote from: Arno P on April 30, 2012, 22:29:44
Alle info is welkom hoor. De link laat overigens alleen tekst zien....

alleen tekst ... om je een idee te geven ...

heb het schema nog niet gevonden ... zal asap even foto's maken



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Quote from: solitaire on April 30, 2012, 22:56:43
alleen tekst ... om je een idee te geven ...

heb het schema nog niet gevonden ... zal asap even foto's maken



soli

De tekst beschrijft idd trafo achter DAC en meteen naar de output (met parallelweerstand neem ik aan)

Rob_Dingen

Hoi Arno

Ik heb wel eens een DAC gebouwd met een PCM63 met een buizen trap aan de uitgang en de IV conversie gebeurde alleen met een weerstand aan de uitgang van de DAC.
Heb ook met trafo's geëxperimenteerd maar ben daar niet mee doorgegaan omdat ik het persoonlijk minder vond klinken.

Rob

Arno P

Quote from: Rob_Dingen on May  1, 2012, 14:50:07
Hoi Arno

Ik heb wel eens een DAC gebouwd met een PCM63 met een buizen trap aan de uitgang en de IV conversie gebeurde alleen met een weerstand aan de uitgang van de DAC.
Heb ook met trafo's geëxperimenteerd maar ben daar niet mee doorgegaan omdat ik het persoonlijk minder vond klinken.

Rob

Het is dat ik in de parasound 1500 4x de PCM63 heb zitten en de trafootjes op het schap...ben dus retebenieuwd...
(Overigens 4x PCM63 om balanced out te krijgen...een nobel ontwerp)

Weerstandswaarde zie ik van 100Ohm voor de PCM63, maar met een 1:20 trafo wordt het dan 0,002Ax100Ohmx20=4Vtop...veel spanning...47Ohm dan maar met trafo op 1:10...lijkt mij ook genoeg voor een overgevoelige buizentrap en luidspreker

solitaire

een overzichtsfoto

detailfotoos heb ik geprobeerd te maken, maar m'n makro instellingen zijn onwerkbaar ...

er zitten nergens aanduidingen op de trafoos, dus of je hier wat aan hebt ... (als we het schema nou vonden ...)

meer fotoos in je inbox



soli

Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P


solitaire

es zählt nur das Erlebnis ... ;)
Hinterm Horizont geht's weiter.

Arno P

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken...
De parasound open gemaakt en het schema erbij...yep 1 board kan er uit als je geen balanced out gebruikt. Voor het experiment met de uitgangstrafo...
De PCM63 gewipt en poot 5+6 omhoog gebogen...tricky maar te doen... Hier de trafoinput aan en de andere draad aan pen7/GND. Uitgang zo afgesloten dat de DAC een impedantie van circa 80 Ohm zou zien.

Muziek erop...en hij deed het! Echter...hoge tonen duidelijk terug gevallen aangezien het trafootje kennelijk moeite heeft om de TVC in de preamp aan te sturen...
DAC aansluiten via een 1:10 op de 300B versterker...goed geluid (ingangsimpedantie 300B is 100k)
De oorspronkelijke configuratie met 1:20 transformatie terug gegaan naar 1:5 om een lagere uitgangsimpedantie van de DAC-trafo te krijgen....resultaat...hoog loopt verder door maar nog steeds niet het hele bereik.

Voor alsnog alles weer terug naar de oorspronkelijke trafoloze DAC IU trap...
Om de passieve preamp aan te sturen is een DACtrafo kennelijk niet genoeg...en ja...dan zou er een buisje tussen moeten...(of de preamp eruit...neuh toch?)

Het was op zich al een wondertje dat er toch geluid via die trafo kwam....idd het hoeft allemaal niet zo moeilijk met een berg opamps  :D ;)


Arno P

Overigens....ik was al lang onder de diepe indruk van de parasound ontwerpen van zowel DACs als versterkers...maar als je ziet wat voor onderdelen er in zijn gebruikt....t/m black-gates overal...keurig!

Arieson

Op marktplaats staat voor niet te veel geld een DAC te koop met dezelfde converterchip én trafokoppeling. Jammer om te slopen? Misschien, het is nog steeds een heel aardige DAC, maar ja, voor dit bedrag koop je niet eens een paar losse trafo'tjes en heb je ook nog een spare PCM1563... ;D

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/cd-spelers/560659279-tribute-dac-da-converter-transformator-gekoppeld.html



Quote from: Arno P on April 30, 2012, 20:08:53
Ik ben van plan om de PCM63 te voorzien van een trafo-gebaseerde uitgangssectie die tevens voor de I/U omzetting zorgt dmv een secundaire weerstand.

Inspiratie:

http://www.audiodesignguide.com/cdplayer/dac1.html

Heeft iemand ervaring met een dergelijke uitgangstrap (al dan niet gevolgd door een (SRPP) buizentrapje)?

Arno P

Quote from: Arieson on May 19, 2012, 07:52:26
Op marktplaats staat voor niet te veel geld een DAC te koop met dezelfde converterchip én trafokoppeling. Jammer om te slopen? Misschien, het is nog steeds een heel aardige DAC, maar ja, voor dit bedrag koop je niet eens een paar losse trafo'tjes en heb je ook nog een spare PCM1563... ;D

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/cd-spelers/560659279-tribute-dac-da-converter-transformator-gekoppeld.html

Maar wat is de uitgangssectie???

Arieson

#18
Ik heb eenzelfde DAC een jaar of tien geleden zelf nog een tijdje gehad. De uitgangstransformatoren zijn origineel afgesloten met een FET buffertrapje, om de uitgangsimpedantie voldoende laag te krijgen om ook lage inputimpedanties van bijvoorbeeld veel solid state versterkers probleemloos te kunnen bedienden. Ik heb de solid state buffer buitenspel gezet en ging rechtstreeks de trafo uit. Ik hoefde toch geen excessief lage afsluitimpedantie aan te sturen.

Quote from: Arno P on May 19, 2012, 08:00:21
Maar wat is de uitgangssectie???

Arno P

Quote from: Arieson on May 19, 2012, 08:48:22
Ik heb eenzelfde DAC een jaar of tien geleden zelf nog een tijdje gehad. De uitgangstransformatoren zijn origineel afgesloten met een FET buffertrapje, om de uitgangsimpedantie voldoende laag te krijgen om ook lage inputimpedanties van bijvoorbeeld veel solid state versterkers probleemloos te kunnen bedienden. Ik heb de solid state buffer buitenspel gezet en ging rechtstreeks de trafo uit. Ik hoefde toch geen excessief lage afsluitimpedantie aan te sturen.

Juiste keuze....halfgeleiders zou ik er ook niet meer in willen in het laatste stuk...



Wims

Hallo Arno,

Ik heb nog een complete DAC  (PCM63K) met Tribute uitgangstrafo's liggen...belangstelling??

Arno P

Quote from: Wims on May 28, 2012, 14:58:15
Hallo Arno,

Ik heb nog een complete DAC  (PCM63K) met Tribute uitgangstrafo's liggen...belangstelling??

Ligt er een beetje aan welk ontwerp het is...is er een schema van?

Wims

Het is een aangepast ontwerp uit de Elektuur van destijds....maar wel op een print van Elektuur