CD Tweaks...

Started by SiR-ROUND, November 30, 2003, 20:57:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dinobe

QuoteIk vraag me af wat diverse tweaks doen voor het geluid afkomstig van een CD...

Gewoon niets, al dat soort tweaks zijn gewoon radicale quatsch.

bmateijsen

Quote from: Dinobe on December  9, 2010, 14:30:52
Gewoon niets, al dat soort tweaks zijn gewoon radicale quatsch.


Heb je ze zelf allemaal al geprobeerd? Of redeneer je hier vanuit de theorie?

S@m

Quote from: bmateijsen on December  9, 2010, 14:37:41
Heb je ze zelf allemaal al geprobeerd? Of redeneer je hier vanuit de theorie?

Ik denk dat ik het antwoord wel weet... ;D

Cyrus·

Quote from: solitaire on February  5, 2010, 21:46:30
Perfecte muziek en een lekker wijntje maakt eea. tot een succes.

Inderdaad, dat werkt voor mij zó goed, dat ik geen tweaks nodig heb  ;)
Groeten,
Edwin

Dinobe

QuoteHeb je ze zelf allemaal al geprobeerd? Of redeneer je hier vanuit de theorie?

1. Veel tweaks zijn overgenomen uit de analoge wereld en men gaat er van uit dat dit ook voor CD's geldt. Voorbeelden zijn: perfect horizontaal plaatsen van de CD speler, trillinsvrij opstellen van de CD speler, ontkoppelen dmv allerlei zware platforms en spikes enz enz

CD's zijn digitaal en worden contactloos uitgelezen. Daar dit bij draaitafels van belang is, speelt dit bij CD's geen enkele rol. Trillingen ed zouden in extreme gevallen kunnen leiden tot het overslaan van de CD's. Dat zou de levensduur niet ten goede komen. Voor de rest speelt het geen rol, al hang je je cd speler ondersteboven.

2. CD's zijn optisch. Demagnetiseren ed van je CD's = zinloos

3. CD's zijn digitaal. De muziek die er uiteindelijk uitkomt is datgene wat er op het schijfje staat. De meer 'ruimtelijkheid' en 'lucht tussen de instrumenten" zit vervat in de muziek data en niet in hoe de CD werd uitgelezen. De bits en bytes vallen niet om en worden er niet beter gelezen door de randen van je CD groen te kleuren. Als een CD speler je CD niet kan lezen dan is ofwel je cd kapot of je CD-speler defect, er is geen tussenmogelijkheid. "Beter" of "Slechter" lezen gaat niet in tegenstelling tot een platenspeler. Waarbij verschillende factoren samen spelen en tot een beter resultaat kunnen komen.



Erik van Voorst (in memoriam)

Deze man heeft duidelijk nog nooit gehoord van het begrip "foutcorrectie"......er zou wel eens een wereld kunnen opengaan.........ahum... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

erik s.

Quote from: Dinobe on December  9, 2010, 15:46:24
1. Veel tweaks zijn overgenomen uit de analoge wereld en men gaat er van uit dat dit ook voor CD's geldt. Voorbeelden zijn: perfect horizontaal plaatsen van de CD speler, trillinsvrij opstellen van de CD speler, ontkoppelen dmv allerlei zware platforms en spikes enz enz

CD's zijn digitaal en worden contactloos uitgelezen. Daar dit bij draaitafels van belang is, speelt dit bij CD's geen enkele rol. Trillingen ed zouden in extreme gevallen kunnen leiden tot het overslaan van de CD's. Dat zou de levensduur niet ten goede komen. Voor de rest speelt het geen rol, al hang je je cd speler ondersteboven.

2. CD's zijn optisch. Demagnetiseren ed van je CD's = zinloos

3. CD's zijn digitaal. De muziek die er uiteindelijk uitkomt is datgene wat er op het schijfje staat. De meer 'ruimtelijkheid' en 'lucht tussen de instrumenten" zit vervat in de muziek data en niet in hoe de CD werd uitgelezen. De bits en bytes vallen niet om en worden er niet beter gelezen door de randen van je CD groen te kleuren. Als een CD speler je CD niet kan lezen dan is ofwel je cd kapot of je CD-speler defect, er is geen tussenmogelijkheid. "Beter" of "Slechter" lezen gaat niet in tegenstelling tot een platenspeler. Waarbij verschillende factoren samen spelen en tot een beter resultaat kunnen komen.




klinkt als een Philips reclame uit 1983.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

bmateijsen

@Erik, inderdaad.. hij heeft het niet geprobeerd en weet inderdaad niets over foutcorrectie.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: erik s. on December  9, 2010, 16:14:29
klinkt als een Philips reclame uit 1983.

Oeff wat ben ik daar toen voor schut mee gegaan.....veel geld en een harde leermeesterperiode....maar goed in ieder geval WEL van geleerd.. :sneaky2:

BTW...toch nog 25 jaar voor nodig gehad :-[
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Dinobe

Quotehij heeft het niet geprobeerd en weet inderdaad niets over foutcorrectie.

Ik heb sommige dingen wel geprobeerd omdat ik het niet kan geloven en idd ik hoor niet meer lucht tussen de instrumenten met een groene rand aan mijn CD's.

Wat weet ik niet over de Cross-interleaved Reed-Solomon coding?
Welke tweak zou ook maar enige invloed hebben op de error correctie?

Zolang er geen onherstelbare fouten op je cd zitten (door zware krassen) zal de foutcorrectie niets weglaten en/of toevoegen en zich zeker niet laten beinvloeden door groene randen of spikes onder je cd-speler...


Audiofiel

Quote from: Erik van Voorst on December  9, 2010, 16:13:48
Deze man heeft duidelijk nog nooit gehoord van het begrip "foutcorrectie"......er zou wel eens een wereld kunnen opengaan.........ahum... :-X

Inderdaad. :)

Quote from: erik s. on December  9, 2010, 16:14:29
klinkt als een Philips reclame uit 1983.

Ik heb hier nog een echte CD-101 staan voor het vergelijk. Leuke speler, maar ontzettend vermoeiend naar mijn huidige eisen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

....en nu weet ik zeker dat deze man niets...(of niet veel)..... over foutcorrectie weet....een foutcorrectie laat namelijk niets weg of voegt iets toe....hij herstelt iets onleesbaars.... ;)

Hoe meer hij "herstelt" hoe vervelender een cd gaat klinken.... ;)

Tot zover de basiskennis...de rest laat ik over aan degene die er tijd aan wil besteden....en er meer verstand van heeft dan ik....

Ik vind het wel weer jammer dat er dan WEL geadviseerd wordt....en zo ontzettend uitgesproken......leidt toch tot verwarring...enfin er is no perfect world.. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

AbZ

Quote from: Harry HT on December  3, 2003, 11:19:51
Lekkende stroom uit tv's zetten het net van de cai onder spanning en geven de cai medewerkers regelmatig een opdonder.
en terecht!  Kan dit ook via de telefoon voor de UPC-klantenservice?  Tweak?

Dinobe

#63
QuoteHoe meer hij "herstelt" hoe vervelender een cd gaat klinken....

Dat is dus onzin hé

Als een CD-speler een bit niet kan lezen, door vuil of door een kras, dan zal de foutcorrectie op een juiste manier die bit terug zetten. Aan het einde van de rit komt er gewoon een 1 of 0 uit. Deze 0 of 1 is exact hetzelfde als de 0 of 1 die op CD staat en zal op dezelfde manier geinterpreteerd worden. Veel keuze aan interpretatie is er niet aan een 0 of 1.

Het is wel zo dat wanneer de CD zeer zwaar beschadigd is de fout correctie zal gaan gokken dmv interpolatie een 0 of 1 geven. Echter je zal nog steeds muziek hebben. Of deze geinterpoleerde bits hoorbaar zijn is nog maar zeer de vraag.

Wanneer interpoleren zelfs niet meer gaat omdat de CD zwaar beschadigd is, dan zal men gaan muten en dat zal resulteren in hoorbare tikken.

Sommigen zijn er precies van overtuigd dat op het moment dat de foutcorrectie in werking treedt er automatisch een degradatie van de geluidskwaliteit zou zijn. Dat is dus echt nergens op gebaseerd. De 'CRC bits' zitten verweven tussen de 'muziekbits' De foutcorrectie zal altijd een verificatie doen en de 'muziekbits' doorlaten. Als er zich een fout voordoet dan zal de CIRC in normale omstandigheden altijd de juiste waarde zetten en sterker nog: je gloednieuwe, audiofiele CD, zal al vanuit de fabriek leesfouten genereren en zal de CIRC zowiezo al zijn werk hebben.

Dan blijf ik hier bij mijn opmerking: de CIRC werkt altijd en doet zijn werk goed. Welke tweak zou dan ook maar enige invloed kunnen hebben?

Het enigste wat je kan doen, als je dan toch compleet panisch bent over CIRC, is goed zorg dragen voor je CD's...


Ejorne

Quote from: Dinobe on December  9, 2010, 17:39:18
Dat is dus onzin hé

Als een CD-speler een bit niet kan lezen, door vuil of door een kras, dan zal de foutcorrectie op een juiste manier die bit terug zetten. Aan het einde van de rit komt er gewoon een 1 of 0 uit. Deze 0 of 1 is exact hetzelfde als de 0 of 1 die op CD staat en zal op dezelfde manier geinterpreteerd worden. Veel keuze aan interpretatie is er niet aan een 0 of 1.

Het is wel zo dat wanneer de CD zeer zwaar beschadigd is de fout correctie zal gaan gokken dmv interpolatie een 0 of 1 geven. Echter je zal nog steeds muziek hebben. Of deze geinterpoleerde bits hoorbaar zijn is nog maar zeer de vraag.

Wanneer interpoleren zelfs niet meer gaat omdat de CD zwaar beschadigd is, dan zal men gaan muten en dat zal resulteren in hoorbare tikken.

Sommigen zijn er precies van overtuigd dat op het moment dat de foutcorrectie in werking treedt er automatisch een degradatie van de geluidskwaliteit zou zijn. Dat is dus echt nergens op gebaseerd. De 'CRC bits' zitten verweven tussen de 'muziekbits' De foutcorrectie zal altijd een verificatie doen en de 'muziekbits' doorlaten. Als er zich een fout voordoet dan zal de CIRC in normale omstandigheden altijd de juiste waarde zetten en sterker nog: je gloednieuwe, audiofiele CD, zal al vanuit de fabriek leesfouten genereren en zal de CIRC zowiezo al zijn werk hebben.

Dan blijf ik hier bij mijn opmerking: de CIRC werkt altijd en doet zijn werk goed. Welke tweak zou dan ook maar enige invloed kunnen hebben?

Het enigste wat je kan doen, als je dan toch compleet panisch bent over CIRC, is goed zorg dragen voor je CD's...



Ben jij er dan ook zo een die beweerd dat elke cdspeler via de digitale uitgang gelijk klinkt?
En kan er geen verschil zitten tussen een cd (origineel) en een cdr? (een cd die goed gebrand is en na her inlezen op de computer identieke bestanden geeft) En er dus ook geen verschil hoorbaar kan zijn tussen bijvoorbeeld een ultra-black-magic en een gangbare verbatim schijfje (beide cdtjes van enkele centen)


AbZ

foutcorrectie werkt bij sommige mensen niet  >:D

Dinobe

QuoteEn kan er geen verschil zitten tussen een cd (origineel) en een cdr? (een cd die goed gebrand is en na her inlezen op de computer identieke bestanden geeft) En er dus ook geen verschil hoorbaar kan zijn tussen bijvoorbeeld een ultra-black-magic en een gangbare verbatim schijfje (beide cdtjes van enkele centen)

Laat ik er nog wat olie bovenop doen: een CDR kàn op bitniveau BETER zijn dan een het origineel. Als je met een goed programma (EAC, dbPowerAmp) een goede rip maakt van een CD dan kunnen leesfouten gecorrigeerd worden en op een CDr weggeschreven worden. Als je de CDr dan in een CD speler stopt dan zullen er minder 0'en en 1'en afkomstig zijn uit CIRC. Echter dit neemt niet weg dat de Circ plots minder werk heeft en het zal al helemaal niet hoorbaar zijn aan het einde.

Verschil tussen ultra-black-magic en gangbare verbatim zal vooral op de houdbaarheidsdatum zitten. Op een goede manier gebrand van een goede rip (met EAC in secure) zal het op geluidskwaliteit 0.0 uitmaken

EJ

Quote from: Ejorne on December  9, 2010, 17:47:51
Ben jij er dan ook zo een die beweerd dat elke cdspeler via de digitale uitgang gelijk klinkt?
En kan er geen verschil zitten tussen een cd (origineel) en een cdr? (een cd die goed gebrand is en na her inlezen op de computer identieke bestanden geeft) En er dus ook geen verschil hoorbaar kan zijn tussen bijvoorbeeld een ultra-black-magic en een gangbare verbatim schijfje (beide cdtjes van enkele centen)


Dat is toch ook zo!

erik s.

het wordt wel lachen zo, met een kopie die beter klinkt als het origineel.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

EJ

Is ook wel lachen dat 2 wiskundig en natuurkundig identieke zaken verschillend zouden klinken.. :P

AbZ

Quote from: erik s. on December  9, 2010, 18:07:43
het wordt wel lachen zo, met een kopie die beter klinkt als het origineel.
Waarom kan iets niet beter klinken dan het origineel?

erik s.

Quote from: AbZ on December  9, 2010, 18:22:18
Waarom kan iets niet beter klinken dan het origineel?

omdat je dan iets zou creeren dat er niet is.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

AbZ

#72
Quote from: erik s. on December  9, 2010, 18:28:45
omdat je dan iets zou creeren dat er niet is.
Of het er niet was hangt van de redundantie af.
maar correcties en interpolaties hoeven niet per se slechter te zijn.
Meer specifiek:  up- & oversampling zijn ook redelijk succesvolle technieken.

Ejorne

Quote from: EJ on December  9, 2010, 18:09:13
Is ook wel lachen dat 2 wiskundig en natuurkundig identieke zaken verschillend zouden klinken.. :P

Zo identiek zijn ze helemaal niet. Wat Dinobe al zegt, kan er wel degelijk verschil zitten tussen de ene en de andere cd(r), ook al geven ze terug geript op een computer weer exact dezelfde bestanden...

Dat Dinobe meent dat het niet hoorbaar is, ben ik het zeeeeeeeeeeeer zeker niet mee eens. ub4b heeft daarover in het verleden eens een heel mooi topic geschreven die de vinger op de zere plek legt of in ieder geval sterk de goede richting in wijst.

Uiteraard zijn er ook in dat topic de sceps die maar weer volgens de (kennelijk te beperkte) theorie proberen aan te tonen dat het niet zo is.

AbZ

Quote from: Ejorne on December  9, 2010, 20:10:20
Uiteraard zijn er ook in dat topic de sceps die ... proberen aan te tonen dat het niet zo is.
Dat noemen we tautologie:  wie er niet in gelooft is immers een scep :coffee: )

maar bestaat dat topic nog?