CD Tweaks...

Started by SiR-ROUND, November 30, 2003, 20:57:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

patrick_vdb

Hi Christiaan,

Bij het aansluiten van het stekkerblok kun je de vuistregel van klein signaal naar groot signaal in gedachten houden. Bronnen zoals cd- en dvd-spelers werken met een klein signaal, de pre/pro alweer met een wat groter signaal, versterkers met een nog groter signaal. Hoe groter het signaal wordt des te minder de beinvloeding van de vervuiling (de vervuiling is een bepaald vast percentage op een signaal welke toeneemt) hierop. Probeer de tv op een aparte stekkerblok aan te sluiten want dit is toch ook een grote vervuiler. Ideaal zou zijn om voor de digitale en analoge apparaten een apart stekkerblok aan te schaffen (elk aan een aparte groep etc) maar goed, niet iedereen wil zover gaan.

Wat betreft de voorkeur cd- dvdspeler of pre/pro eerst. Dit is toch een kwestie van uitproberen. Cd- en dvdspelers zijn toch ook aardige vervuilers dus het kan best lonen om de pre/pro als eerste te plaatsen, in mijn geval is het in ieder geval duidelijk merkbaar of ik de pre/pro voor of na de speler plaats. En een Amp verdient toch wel zijn eigen aansluiting direct op het lichtnet ;)

Mvrgr

Patrick



hifiman

Wat maakt de volgorde in een stekkerdoos in hemelsnaam uit?
Een vervuiling op de 220 zit er 10 cm verder ook nog hoor :P

Jaja ik weet het eerst proberen dan pas commentaar leveren ;-)

Lijkt me meer zinvol om per aangesloten apparaat er een filter tussen te zetten.

Groetjes,

Ronald

patrick_vdb

Hi Ronald,

Laten we ervan uitgaan dat je een schone groep hebt waarop het stekkerblok is aangesloten. Het stekkerblok welke gebruikt wordt is een met een parallelbedrading (bij een sterbedrading heeft elke outlet z'n eigen discrete toevoer vanaf het stopcontact en zijn de aangesloten apparaten minder aan elkaar onderhevig). Alle apparatuur welke hierop aangesloten wordt strooit een vervuiling uit welke opgepikt wordt door het apparaat welke erachter hangt, een filter tussen beide apparaten plaatsen is een goede mogenlijkheid maar de apparaten welke minder onderhevig zijn aan de vervuiling later plaatsen dan die apparaten welke sterk onderhevig zijn aan vervuiling is eveneens een optie. Het mooiste is wellicht om beide te combineren :D

Mvrgr

Patrick

hifiman

#28
Quote from: patrick_vdb on December  2, 2003, 13:44:25
Alle apparatuur welke hierop aangesloten wordt strooit een vervuiling uit welke opgepikt wordt door het apparaat welke erachter hangt

Hoi Patrick,

Even niet lullig bedoeld ofzo, maar hoe kom je erbij dat de vervuiling alleen wordt opgepikt door het apparaat wat er ACHTER hangt?? Een wisselstroompje kent geen verschil tussen voor en achter voor zover ik weet ;D

Groetjes,

Ronald

patrick_vdb

Hi Ronald,

Ik ging uit van een stekkerblok met parallelbedrading (bij sterbedrading heeft hebben de apparaten onderling minder invloed op elkaar), wanneer een stoorzender op de eerste aansluiting is aangesloten dan heeft elk apparaat welke erachter hangt last van deze stroomvervuiling, er wordt dus nergens beweert dat alleen apparaten achter de vervuiler er last van hebben ;) Ook ging ik uit dat er "schone stroom" het stekkerblok ingaat, de eerste aansluiting heeft dus per definitie een schone aansluiting, de rest niet mits je er geen filter tussen plaatst. Wisselspanning verandert niets hieraan.

Je leest het allemaal waarschijnlijk net wat anders dan dat het geschreven staat.

Mvrgr

Patrick


VlisChris

ofwel: dit hoef je allemaal ook niet te doen als je toch geen speciale maatregelen hebt getroffen voor schone stroom?
Dat is wel jammer :).
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

patrick_vdb

Hi Christiaan,

Niets is zwart-wit in audioland. Randvoorwaardes helpen wel degelijk maar zijn niet altijd een harde voorwaarde. Maw probeer het zeker uit (is toch gratis ;D ), ik heb ook nog geen schone stroom maar hoor toch duidelijk een verschil in detail en soundstage wanneer ik de pre/pro voor of achter de dvd-speler aansluit.

Mvrgr

Patrick

hifiman

#32
Hoi Patrick,

Quote from: patrick_vdb on December  2, 2003, 15:45:34
de eerste aansluiting heeft dus per definitie een schone aansluiting

Toch lees ik hier weer hetzelfde in :P Laat ik dan even anders verwoorden wat ik bedoel, bij een tuinslang waar water door stroomt die ergens halverwege vervuild wordt kun je inderdaad stellen dat als je voor de plek zit waar de vervuiling begint het water schoon is of in elk geval veel minder vervuild dan na de plek waar de vervuiling optreedt.

In dit geval hebben we het over electriciteit en wat specifieker over wisselstroom.

Als we het stekkerblok dus met een tuinslang met stromend water vergelijken dan stroomt het water door het apparaat dat vervuild en stroomt via het andere draadje/slang weer vrolijk terug. Er is dus een kringloop en ook daardoor zal de vervuiling zowel voor als achter de ene stekker in het stekkerblok terechtkomen.

Daarnaast is er een ander punt, we  te maken met een golfverschijnsel. In plaats van de tuinslang met water is je stekkerblok dan meer te vergelijken met een golfslagbad. Je gooit ergens midden in het bad wat vervuiling en je zult zien dat het niet uitmaakt of je nu een meter voor of na die vervuiling zit, er is op beide plekken evenveel vervuiling.

Snap je mijn punt? Zo nee dan wil ik het nog wel even nader toelichten en zoja dan vraag ik me af of je het ermee eens bent of nog tegenargumenten hebt :P

Groetjes,

Ronald

VlisChris

ga jij een stekkerblok in een tuinslang steken? Dat gaat niet goed komen ;D ;D ;D ;D :P :P
Ik ben weg hierzo voor het forum ontploft ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HJ

Quote from: garmtz on December  1, 2003, 21:57:30
Ja, "De Mat" van Art Speak. Ook een vrij bekende tweak. En de Statmat van Ringmat. Beiden nog nooit geprobeerd. Ik vind dat gewoon echt te freaky...

ben ik niet met je eens garmt :-\
ik heb ook nog nooit 'de mat'geprobeerd maar het lijkt me een reeele tweek.
je maakt de cd fysiek zwaarder en met meer massa zou het spulletje stabieler moeten draaien. ???
lijkt me dat deze tweak beter werkt op lichtere cd spelers dan op heel zwaar gebouwde exemplaren.
maar nogmaals,ik heb het zelf nog niet geprobeerd...............

VlisChris

Quote from: patrick_vdb on December  2, 2003, 16:01:24
Hi Christiaan,

Niets is zwart-wit in audioland. Randvoorwaardes helpen wel degelijk maar zijn niet altijd een harde voorwaarde. Maw probeer het zeker uit (is toch gratis ;D ), ik heb ook nog geen schone stroom maar hoor toch duidelijk een verschil in detail en soundstage wanneer ik de pre/pro voor of achter de dvd-speler aansluit.

Mvrgr

Patrick

vooral dat woordje "Gratis" doet veel bij mij als zeeuwse student zijnde ;D.
Nee maar het is wel zo idd :). Het is gratis en als ik eens niets te doen heb kan ik eens wat gaan proberen.
Dus: van de plek waar mijn stroomkabel het blok binnekomt moeten mijn spullen dus in de volgende volgorde:
receiver
cdspeler (welke meeste aanstaat)
dvdspeler
tv
videorecorder (die nooit aanstaat)
Stekker naar volgende blok
-subwoofer

Klopt die indeling beetje? Of moet ik nou echt gewoon maar beetje gaan zitten proberen? Brrrrr geen zin in :P. En geen tijd voor ;).
Nu nog even zoeken naar die thread over polariteit en ik ben weer helemaal klaar voor de toekomst :) :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

patrick_vdb

Hi Ronald,

Stroom en de vergelijking met water schijnt populair te zijn tegenwoordig. Helaas gaan water en stroom nooit goed samen.

Hoe kom je erbij dat de vervuiling via de nul terugloopt? De vervuiling, een smalbandige storing loopt via de fase. Andere audioapparatuur welke deze "vervuilde" fase binnenkrijgen moduleren ook de stoorspanning en dit vertaald zich naar ruis en een vetroebeld geluidsbeeld. De verdeeldoos is de paralellketen waarbinnen dit alles afspeelt (nog steeds uitgaande van het feit dat er alleen storingsvrije spanning binnenkomt) en elk apparaat binnen deze keten is onderhevig aan de vervuilde spanning (bemerk dus goed dat ik zeg alle apparaten en niet enkel de apparaten welke achter een vervuiler hangen). Dat de fase een wisselspanning betreft (+230V en -230V met een wisselfrequentie van 50Hz) doet niets af aan dit gegeven.

Waarom dan toch een bepaalde volgorde? Volgens het voorbeeld is de eerste aansluiting schoon (het apparaat krijgt schone stroom binnen en straalt vervuiling uit, zijn eigen stroomvoorziening blijft schoon), de andere staan aan de vervuiling onderhevig. Plaats apparaten welke werken met een klein signaal op de schone spanning, apparaten welke met een groter signaal werken zijn minder onderhevig aan de storing (signaal/storing-verhouding, hoe groter het signaal hoe kleiner het percentage storing) en plaats je dus erachter. De mooiste oplossing is om na de eerste vervuiler weer een filter te plaatsen enz.

@Christiaan,

Let vooral op het verhaal van de signaal/storing-verhouding voor een bepaling van de volgorde ;) De subwoofer, cd en dvdspeler zullen wel een ongeveer gelijke signaal hebben, de receiver erachter en de tv/videorecorder als laatste lijkt me wel een redelijke volgorde.

Mvrgr

Patrick

VlisChris

En dan nog mijn speakerkabels inkorten tot de benodigde lengte zeker en de speakerkabel en stroomdraden gescheiden houden zeker?
Dan moet ik eens ontzettend goed gaan nadenken hoe ik dat wil gaan doen :-\ aangezien ik toch aan 1 kant mijn stroomkabels zal moeten hebben. En daar heb ik ook speakerkabels liggen :).
Maar is het echt waar van het inkorten tot de benodigde lengte? Ik mag hopen van niet. Want dan heb ik namelijk een meter of 8 teveel aan clearwater liggen. En die is niet in een dusdanige staat dat ik ze kan verkopen. Een hele tijd opgerold en een kettingroker geweest ;) :-\....
Toch weer zo'n 50 euro welke ik dan teveel aan kabel heb :(
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

hifiman

Quote from: christiaan sauer on December  2, 2003, 17:29:36
ga jij een stekkerblok in een tuinslang steken? Dat gaat niet goed komen ;D ;D ;D ;D :P :P
Ik ben weg hierzo voor het forum ontploft ;D

Teveel films gekeken soms? ;-)

hifiman

#39
Hallo Patrick,

Eigenwijs als ik ben ga ik toch nog even commentaar geven op je reaktie op mijn reaktie :P Ik heb jouw uitspraken even genummerd zodat ik makkelijker kan antwoorden.

Overigens zal ik er na deze reaktie over ophouden want ik heb zo het idee dat we er samen toch niet uit gaan komen ;D Dat is op zich niet erg dat moet kunnen lijkt me :) En misschien heb ik die 4 jaar op de HTS Elektrotechniek niet goed opgelet dat kan ook natuurlijk ;D

Quote from: patrick_vdb on December  2, 2003, 23:03:56
1. Helaas gaan water en stroom nooit goed samen.

2. Hoe kom je erbij dat de vervuiling via de nul terugloopt?

3. De vervuiling, een smalbandige storing loopt via de fase. Andere audioapparatuur welke deze "vervuilde" fase binnenkrijgen moduleren ook de stoorspanning en dit vertaald zich naar ruis en een vetroebeld geluidsbeeld.

4. De verdeeldoos is de paralellketen waarbinnen dit alles afspeelt (nog steeds uitgaande van het feit dat er alleen storingsvrije spanning binnenkomt) en elk apparaat binnen deze keten is onderhevig aan de vervuilde spanning (bemerk dus goed dat ik zeg alle apparaten en niet enkel de apparaten welke achter een vervuiler hangen). Dat de fase een wisselspanning betreft (+230V en -230V met een wisselfrequentie van 50Hz) doet niets af aan dit gegeven.

5. Waarom dan toch een bepaalde volgorde? Volgens het voorbeeld is de eerste aansluiting schoon (het apparaat krijgt schone stroom binnen en straalt vervuiling uit, zijn eigen stroomvoorziening blijft schoon), de andere staan aan de vervuiling onderhevig.

6. Plaats apparaten welke werken met een klein signaal op de schone spanning, apparaten welke met een groter signaal werken zijn minder onderhevig aan de storing (signaal/storing-verhouding, hoe groter het signaal hoe kleiner het percentage storing) en plaats je dus erachter.

7. De mooiste oplossing is om na de eerste vervuiler weer een filter te plaatsen enz.

1. Wist U dat zuiver water niet eens geleidt? ;D

2. Omdat stroom nou eenmaal stroomt. Van de fase door het apparaat en weer terug via de nul. Em ondat het wisselspanning is wisselt de richting 50x per seconde. Verder is de stroomrichting ook maar een kwestie van afspraak (definitie). Dus waarom zou de vervuiling niet via de nul stromen dan?

3. Hoezo loopt dat via de fase dan? Wie beweerd dat? Wat is de logica daarachter? En meestal is een storing een stuk breedbandiger dan de 50 Hz van het lichtnet, dus smalbandig is het mijns inziens dan ook niet :P

Verder moduleert de vervuiling de fase en niet andersom! ;-)

4. Mee eens behalve de bewering dat er ineens 460 Volt op de apparaten staan (+230 minus -230 = 460 V). Het verschil tussen top en dal (gedeeld door wortel twee) is 230 V, dat is wat je bedoeld neem ik aan ;D

5. En waar straalt die vervuiling dan heen? De hele keten door! Ofwel 100% mee oneens :P

6. Eens met je opmerking over die verhoudingen.

7. Op dat punt zijn we het helemaal eens :-)

Groetjes,

PS. Even goede vrienden hoop ik ondanks mijn totaal andere mening ;D

Ronald

Harry HT

Hallo Tingtong en Patrick,

Ik heb alleen maar verstand van mensen en ik heb een vraag over stroom. En ik begrijp alleen maar jip en janneke electrotaal.

Wat ik heb begrepen van stroom is dat er "gras" op een sinus groeit. En dat vervelend is voor de apparatuur.

Maar wat vervelender is, is wanneer de sinus niet door de nullijn heen loopt. Dit schijnt voor je apparatuur nog veel vervelender te zijn, met hoorbare gevolgen.

Hoe kan ik de sinus wel laten doorlopen, zodat deze mooie vloeiende bochtjes maakt door de nullijn? Wat moet ik thuis aanpassen?

Gegroet,

Harry


De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Dat gras op je sinus is inderdaad een mooie visuele representatie van een 220 V sinus gemoduleer met "vervuiling". Dit los je op door een netfilter tussen je apparatuur en het stopcontact te plaatsen.

Het niet door de nullijn gaan kun je ok uitleggen als een gelijkspanningsdeel , dit filter je er wederom uit middels een filter.

Groetjes,

Ronald

Harry HT

Quote from: tingtong5 on December  3, 2003, 11:01:05
Dat gras op je sinus is inderdaad een mooie visuele representatie van een 220 V sinus gemoduleer met "vervuiling". Dit los je op door een netfilter tussen je apparatuur en het stopcontact te plaatsen.

Het niet door de nullijn gaan kun je ok uitleggen als een gelijkspanningsdeel , dit filter je er wederom uit middels een filter.

Ronald Bedankt,

Is het mogelijk om beide filters toe te passen?

Ik heb begrepen dat via "ground" ook veel vervuiling binnenkomt. D.m.v. interlinks is alles met elkaar verbonden. De de tuner kabel is een grote boosdoener. Een simpele mantelstroomfilter (20Euro) kan dit probleem al oplossen. Voor de tv kabel geldt dit ook. Lekkende stroom uit tv's zetten het net van de cai onder spanning en geven de cai medewerkers regelmatig een opdonder.

Gegroet,

Harry

p.s. Sir-round wil je nog meer tips ? :)



De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Als het goed is zijn beide filters in de praktijk 1 filter. Maar ik moet zeggen dat ik met nooit zo verdiept heb in welke netspanningsfilters er te koop zijn en wat de verschillen zijn. Misschien toch maar eens doen :)

Groetjes,

Ronald

patrick_vdb

Hi Harry,

oa Kemp elektronics maakt leuke filters (simpele parallelfilters voor het stopcontact of verdeeldoos, een powershunt om gelijkstroom op het lichtnet te filteren maar ook twee verdeeldozen met filter, ze komen ook nog met een stroomvoorziening voor de audioapparatuur) voor een redelijke prijs. Kijk maar eens op Kemp elektroniks voor wat meer informatie. Maar er is natuurlijk meer onder de horizon dan alleen maar Kemp ;)

mvrgr

Patrick


Harry HT

#45
Hi Patrick,

Erg duur zo'n filter, de strip 4x randaarde is 450 euro en dat block 8x randaarde 1250 euro. :-\ :o

Ik geloof dat ik dat het kemp elektroniks netfilter aan me voorbij moet laten gaan. M'n NAD reciever koste minder dan 1.000,00 euro.
Zelfbouw is voor mij waarschijnlijk een oplossing. :D

De site is reuze interessant, vooral dat stappenplan is handig. :)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

patrick_vdb

Hi Harry,

Ja, iets duur vinden blijft natuurlijk subjectief ;)

Zoek anders ook eens op de APC Line filters op dit forum (voor een vriendelijker prijskaartje ;) ).

Maar we geraken wat off-topic.

Mvrgr

Patrick

ACQUA

Quote from: Jinsu on November 30, 2003, 21:17:59
Ik heb er ervaring mee en er is inderdaad een verschil, het verschil is niet groot maar het is er.

Tweaks:

zwarte/groene stift
kanten aanfrezen
demagnetiseren

Zijn er eigenlijk mensen die het al geprobeerd hebben op een dvd of blu-ray?  :blink:

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb het geprobeerd op een aantal dvd's ...dus schoonmaken, randen zwart en demagnetiseren....ik zag met de beste wil van de wereld geen verschil in beeld.
Geluidstechnisch heb ik niet zo mijn best gedaan want ik zat alweer vrij snel in de film... ;D

Ik denk dat als ik een concert dvd zou pakken en die truukjes erop loslaat dat het (op basis van mijn audio-ervaringen) zeker zou moeten uitmaken maar er ontbreekt gewoon de interesse op de een of andere manier om het uit te vinden.......

En dat terwijl ik onlangs met Joep's bezoek weer erg onder de indruk was van het Furutech kwastje...over mijn cd's...en het maakte echt weer wat uit en neen het was nog geen volle maan... :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Iedere Cd krijgt in huise solitaire een re-shape met een AudioDeskSysteme 'disc re-shaping device', gevolgt door een behandeling met Audience Auric Illuminator Resolution Enhancement System (...) gel. De zaak schoonhouden doe ik met een Black Forest Duster CD-Reinigungstücher (doet niets met het geluid). Bij het afspelen gebruik ik een MarigoAudio Signature 3-D CD-matje (het matje van Boston Audio is ook OK, maar 'goede tweede').

Heb je een speler met een "Cd-grot" (een toploader bv.), pas die dusdanig aan dat strooilicht tegengegaan/geabsorbeerd wordt. Gebruik je een puck, ga dan op zoek naar de optimale. De speler kan getweaked zijn naar believen, maar diend optimaal geplaatst te zijn: horizontaal en met passende voetjes (call me a foot fetishist, maar de potentiele winst is enorm) op een passende ondergrond. Speler-verschillend. Sluit niet gebruikte uitgangen waar mogelijk electrisch af (denk aan het 75Ω weerstandje). Daarnaast is een optimale stroomvoorziening van belang. In tegenstelling tot wat de term doet vermoeden zijn ook Power Regeneratoren niet alles-zaligmakend: per lokatie (naar mijn ervaring even belangrijk als de match met de apparatuur) kan een andere stroombehandeling optimaal zijn.

Perfecte muziek en een lekker wijntje maakt eea. tot een succes.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.