CD Tweaks...

Started by SiR-ROUND, November 30, 2003, 20:57:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SiR-ROUND

Ik vraag me af wat diverse tweaks doen voor het geluid afkomstig van een CD...

Dus wat zijn jullie bevindingen met bv CD folie, markers (die de randen etc. donker maken) en matten?

:D

R

Zoek effe op hifi.nl . Er zijn daar eindeloze discussies over. Ik geloof er iig niet in... (de groene stift dan)

SiR-ROUND

Bedankt! I

Ik zal even kijken, maar ik wil graag weten of de mensen op het forum er ervaringen mee hebben...

Jinsu

Ik heb er ervaring mee en er is inderdaad een verschil, het verschil is niet groot maar het is er.

Tweaks:

zwarte/groene stift
kanten aanfrezen
demagnetiseren

Probeer het eerst uit voordat je gaat roepen ik geloof er niet in ;) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Quotekanten aanfrezen

:o

SiR-ROUND

What about de groene stift? ;D

J.A.F._Doorhof

Het werkte zeer goed op de ene CD en totaal niet op de andere.
Vooral de wat goedkopere gemaakte CD's was het resultaat verbluffend.

Maar dat is ook logisch als je weet hoe het werkt (tegen gaan van scatterlight).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vlearmoes

Leg nog even uit wat je moet doen met de groene stift, aub
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

garmtz

Maak de rand van de CD zwart of groen met een stift.

Ik heb het Furutech demagnisteerapparaat geprobeerd en het werkt! Ik zag het apparaat bij Multifoon staan en besloot dit 'voodoo'-apparaat een uit te proberen. Nietsvermoedend speelde ik een CD, demagnetiseerde deze vervolgens en ging glimlachend zitten 'om eens te horen hoe deze tweak totaal niets uit zou maken'. Mijn bek viel open, het geluidsbeeld was namelijk daadwerkelijk beter... Het ding is echter zo duur dat ik wacht op een alternatief dat goedkoper is. Ik zie mezelf ook niet zo'n ding gebruiken, al was het maar omdat het er achterlijk uit ziet... :)

Beste tweaks: goede CD-speler, goede kabels (ook digitaal), goede ondergrond (waterpas), speler verzwaren, etc. etc.

Jinsu

Quote from: SiR-ROUND on November 30, 2003, 21:25:56
:o

Er is een "speciaal" apparaat voor dat de kanten in een bepaalde hoek frezed :) .

@ Garmt

Misschien kun je nu goedkoop aan de DC1 van Furutech komen aangezien de DC2 sinds kort op de markt is ;) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

SiR-ROUND

Ah, thanx, duidelijker nu...

hifiman

Ik heb eens de goedkope 741 opamps in mun vorige cd speler vervangen voor betere. Is vrij simpel te doen . Maar als je de digitale uitgang gebruitk dan is dat niet nodig uiteraard :P

Groetjes,

Ronald

SiR-ROUND

Hehehe, ja die ken ik, maar dat is ook een theoretisch goed onderbouwde tweak... Die betere opamps zijn veel ruisarmer...

Harry HT

Quote from: garmtz on December  1, 2003, 08:22:54
Ik heb het Furutech demagnisteerapparaat geprobeerd en het werkt! Ik zag het apparaat bij Multifoon staan en besloot dit 'voodoo'-apparaat een uit te proberen. Nietsvermoedend speelde ik een CD, demagnetiseerde deze vervolgens en ging glimlachend zitten 'om eens te horen hoe deze tweak totaal niets uit zou maken'.

Hi Garmtz en Sir-round,

Afgelopen donderdagavond ben ik naar een speciale tweakavond geweest. Daar werden ingezonden tweaks besproken en beoordeeld door een deskundig panel. De demagnetiseerder stond ook op de lange lijst van tweaks.
Over de demagnetiseerdeerder was men niet enthousiast, men gaf eigenlijk een negatief gebruik advies. Hoe en wat weet ik niet meer precies, ik heb teveel gehoord die avond.

Na het officiele programma heb ik nog met een paar leden gesproken, zij stoppen hun cd's een kwartier in de vriezer. Hiermee schijn je ook goede resultaten te kunnen behalen. (wel laten ontdooien)

Een andere tweak was het reinigen van cd's met brilmontuur schoonmaak vloeistof van pearl. Deze vloeistof beschadigd niet het kunstofmontuur, dus ook de cd niet. Je moet met andere vloeistoffen zeer goed oppassen !
De prijs van deze vloeistof is laag, dus een echte tweak.
De speciale cd reinigers bezitten geen wondermiddeltjes, een panellid heeft in het lab professioneel onderzoek gedaan. Met een aantal proefmethodes, bleek zelfs voor de helft uit slecht water te bestaan.

Gegroet,

Harry HT


De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

HJ

ik heb een soort schijfje liggen die je cd moet demagnetiseren ???
het is net als de mat maar dan vlies dun.
ik heb er nog niet echt mee getest.
ik denk dat de mat zelf wel leuke resultaten kan opleveren.

SiR-ROUND


garmtz

Ja, "De Mat" van Art Speak. Ook een vrij bekende tweak. En de Statmat van Ringmat. Beiden nog nooit geprobeerd. Ik vind dat gewoon echt te freaky...

patrick_vdb

Hi,

De furutech degmagnetiseerder schijnt net als de groene of zwarte stift een nogal wisselend resultaat te hebben geheel afhankelijk van de productie-kwaliteit en huidige toestand (meer of minder magnetisch geladen) van het schijfje, dat men op de tweakavond niet zo enthousiast was zou daar dus best eens mee te maken kunnen hebben (het apparaat schijnt overigens ook handig te zijn voor het demagnetiseren van je interlinks en speakerkabels, het kan dus nog freakier ;D ).

Iemand die opzoek is naar een goedkoop alternatief voor de Furutech en vroeger de koppen van z'n tapedeck wel eens heeft schoongemaak met de koppendemagnetiseerder (en het apparaatje ook nog bezit)......... ;)

Iemand ooit al eens de Densen De Magic DCD1 uitgeprobeerd? Is een cd met allerlei complex algoritmische signalen welke de gehele elekrische keten moet demagnetiseren. Ben het wel al meerdere malen tegengekomen maar eigenlijk nog nooit de beslissing genomen om 'm te bestellen (voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten want het schijfje kost nauwelijks duurder dan een normale cd).

De opmerking van Garmt vind ik echter wel zinnig in deze, een stabiele ondergrond, de speler verzwaren, betere kabels ed zijn nog altijd de betere tweaks (en pas na dit stadium moet je je pas gaan bezighouden met die dingen waarmee de omgeving je definitief voor gek verklaart).

Mvrgr

Patrick

Harry HT

Hallo,

Een nieuwe euro kabel maken (Conraadsel) lijkt me wel wat, ook voor de dvd/cd-speler.

Gegroet,

Harry

Link
http://www.platenspeler.com
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

patrick_vdb

Hi,

Een goed netsnoer wil zeker ook helpen. Nog een leuke tweak voor iedereen die gedwongen zijn om met een stekkerdoos te werken....steek de apparaten eens in een juiste volgorde in het stekkerdoos, al dan niet met een parallelfilter ertussen (van bv Kemp).

Vooral wanneer je met een AV-receiver werkt welke ook aan het stekkerblok gekoppeld dient te worden loont het om de grootste vervuilers (cd- en dvdspeler) vooraan te plaatsen en de AV-receiver achteraan (alleen als je deze niet direct in het stopcontact kwijt kunt) al dan niet met een parallelfilter tussen beide.

Werk je met een pre/pro dan is het even uitproberen welke nu vooraan komt te zitten, de cd- en dvdspeler of juist de pre/pro opdat deze als eerste in een "schone" stroomkring staat en daardoor niet bevuilt wordt door de cd- en dvdspeler. Probeer het maar eens ;) Oh ja, als je nog een stekkerdoos dient aan te schaffen kijk dan vooral naar eentje met een sterverbinding ipv parallel, de apparaten beinvloeden elkaar onderling dan stukke minder.

Mvrgr

Patrick

Enne natuurlijk letten op de juiste polariteit.

garmtz

Ik gebruik zelf de XLO test/burn-in disk. Werkt nog iets effectiever als de Densen schijf, hoewel beiden zeer bruikbaar zijn. Regelmatig demagnetiseer ik mijn installatie en dat maakt echt uit!

hifiman

Quote from: SiR-ROUND on December  1, 2003, 17:01:48
Hehehe, ja die ken ik, maar dat is ook een theoretisch goed onderbouwde tweak... Die betere opamps zijn veel ruisarmer...
Sorry ik was even vergeten dat een audio tweak wetenschappelijk onverklaarbaar moet zijn ;-)

Groetjes,

Ronald

VlisChris

Over de stekkerdozen: welke volgorde zou ik moeten aanhouden:
stopcontact --> stekkerdoos --> receiver - dvdspeler - cdwisselaar - tv - videorecorder --> stekkerdoos - subwoofer?
Hou zou ik die het best kunnen doen?
En ik ga binnenkort weer eens dat artikel opzoeken over de juist polariteit. Eens nameten en juist plaatsen :). Het zal geen van allen veel nut hebben met mijn spullen, maar het is altijd te proberen :).
Nooit geschoten is altijd mis :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Jinsu

Hoi,

Aanhouding voor een stekkerdoos:

- dvd/cd-speler
- pre/pro
- amps

Al het andere komt bij mij in een andere stekkerdoos ;) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.