Het 'grote' Rotel topic

Started by W.Otter, April 28, 2012, 15:08:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paul0106

Quote from: sultankat on September  3, 2020, 14:38:11
alles wat hier te koop wordt aangeboden hoort in de marktsectie! Anders wordt dit topic gesloten.

Ik bied nog niks te koop aan. Vond in het forumreglement wel een link naar een topic over prijsbepaling aan, maar deze lijkt niet te werken (of dat komt omdat ik nog niet aan de 50 posts kom :))

Fr@nk

#676
Quote from: Paul0106 on September  3, 2020, 14:06:32
Ik denk er over om mijn mijn Rotel voor- en eindversterker een upgrade te geven. Als ik de RC-1570 en de RB-1582MKII zou verkopen, wat zou dan een reële prijs zijn? Ze zijn beide van 2016. Geen beschadigingen.  Handleidingen, dozen alles is nog aanwezig. Ik heb op Marktplaats en andere verkoopsites gekeken, maar hier staan deze op het moment niet op te koop.

Deze vraag plaats je het best in de rubriek "prijsbepaling".
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=107.0
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Paul0106

Dankjewel. Helaas mag ik daar nog niet posten. Ik ga op zoek naar een andere oplossing :).

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk


MegaJ

Quote from: Maro on May 18, 2020, 18:07:01
Sinds kort een RMB1585......zeer tevreden. Binnenkort een 1555 erbij.  :headbanging:

Hoe bevalt de 1555?

Ik overweeg die versterker of een 1575 om al mijn B&W's aan te gaan sturen.

Heeft iemand nog advies op dat punt? Is de 1575 (klasse D) beter of de 1555 (klasse AB)?
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

vanzomereng

Quote from: MegaJ on November  8, 2020, 10:20:00
Hoe bevalt de 1555?
Ik overweeg die versterker of een 1575 om al mijn B&W's aan te gaan sturen.
Heeft iemand nog advies op dat punt? Is de 1575 (klasse D) beter of de 1555 (klasse AB)?
Of klasse D of AB beter/slechter is, beslist alleen jouw oren,  m.i.z. maakt het geen fluit uit, wellicht dat je met jouw gehoor
wel verschillen zult ontdekken, maar dit zal niet wereldschokkend zijn of meer een smaakkwestie.

Verder begrijp ik niet waarom je een overstap wilt maken van de EV Emotiva naar een EV van Rotel,
los van het feit of dit wel/niet een upgrade is en m.i.z. maak je grotere verbeterstappen door wellicht qua speakers een paar stapje naar boven te kijken.

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

MegaJ

Quote from: VANZOMERENG on November  8, 2020, 10:30:18
Of klasse D of AB beter/slechter is, beslist alleen jouw oren,  m.i.z. maakt het geen fluit uit, wellicht dat je met jouw gehoor
wel verschillen zult ontdekken, maar dit zal niet wereldschokkend zijn of meer een smaakkwestie.

Verder begrijp ik niet waarom je een overstap wilt maken van de EV Emotiva naar een EV van Rotel,
los van het feit of dit wel/niet een upgrade is en m.i.z. maak je grotere verbeterstappen door wellicht qua speakers een paar stapje naar boven te kijken.

Ik vermoed ook dat het niet zo uit maakt. Alleen deze versterkers kan ik voor een aardige prijs krijgen en vroeg mij af of er nog een reden is om voor de ene of de andere te kiezen? Als je kijkt wat deze versterkers nieuw kosten dan zit daar nog wel aardig wat verschil tussen de twee. Maar ook tussen de leeftijd van de modellen en de versterker klasse. Dus vandaar toch de vragen.

Ik zie het verder ook niet echt als een upgrade, maar ik ben de Emotiva denk ik een beetje zat en wil wat anders proberen.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

vanzomereng

Quote from: MegaJ on November  8, 2020, 10:41:53
Ik zie het verder ook niet echt als een upgrade, maar ik ben de Emotiva denk ik een beetje zat en wil wat anders proberen.
oke...  ook dit een goede reden, het is per slot van rekening een hobby  ::)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

MegaJ

Quote from: VANZOMERENG on November  8, 2020, 13:42:59
oke...  ook dit een goede reden, het is per slot van rekening een hobby  ::)

Precies  ;D
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Ferry

Een vraagje, voor mijn RC1590 voorversterker is een update beschikbaar. Ik heb nu V1.41 en in het verleden al eerder succesvol geüpdate. De nieuwe update zou een fix bevatten voor DSD signalen, dus die wil ik graag bijwerken.

Ik heb het nu weer geprobeerd, maar hij kan geen connectie maken. Nu ben ik zelf systeembeheerder, dus qua netwerk heb ik alles al uitgeplozen wat het kan zijn, de versterker krijgt netjes een IP adres, maar ook handmatig instellen maakt geen verschil. Ook het rechtstreeks aansluiten op de Experiabox (in gebruik namelijk een PfSense router) heeft niet geholpen.

Zou er storing bij Rotel zijn, of heeft er nog iemand suggesties of kan het eventueel testen op zijn installatie?

Alvast dank!
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

Foulon

Als toevoeging aan mijn Rotel RC-1580 + RB1582mkII set heb ik deze week de Rotel DAC RDD-1580 kunnen kopen. Mijn Pioneer Netwerk speler N-50A gebruikte ik tot nu toe als DAC. Het verschil tussen de Pioneer DAC en de Rotel DAC is duidelijk hoorbaar. Het geluid is warmer en de scherpe randjes in het hoog zijn weg. Ik heb dit in het verleden altijd geprobeerd op te lossen met andere speaker kabels en inter links maar het zat hem dus in de DAC van de Pioneer, die (net als de Rotel dubbel uitgevoerd) ook niet slecht is. De Rotel klinkt gewoon mooier en is prettiger om langere tijd naar te luisteren. Kortom BLIJ met mijn Rotel aankoop. 
B&W CM9/CMC/CM5 * Rotel RC-1580/RB-1582MKII/RDD-1580 * Pioneer BDP LX-55 * BlueSound Node N130 * Sony WH-1000M3 * Apple TV3 * Samsung QE55Q8FN * QED XT40i/RUconnected * Ziggo Next

Foulon

 Vraagje voor RB1582 MK2 eigenaren. Is vanaf de achterkant gezien de linker of rechter pool de fase van deze eindversterker. Bij mijn voortrap en dac (beide ook Rotel) zit hij links. Iemand al eens uitgezocht? Ik hoor het graag.
B&W CM9/CMC/CM5 * Rotel RC-1580/RB-1582MKII/RDD-1580 * Pioneer BDP LX-55 * BlueSound Node N130 * Sony WH-1000M3 * Apple TV3 * Samsung QE55Q8FN * QED XT40i/RUconnected * Ziggo Next

Ferry

Quote from: Ferry on January  1, 2021, 16:50:38
Een vraagje, voor mijn RC1590 voorversterker is een update beschikbaar. Ik heb nu V1.41 en in het verleden al eerder succesvol geüpdate. De nieuwe update zou een fix bevatten voor DSD signalen, dus die wil ik graag bijwerken.

Ik heb het nu weer geprobeerd, maar hij kan geen connectie maken. Nu ben ik zelf systeembeheerder, dus qua netwerk heb ik alles al uitgeplozen wat het kan zijn, de versterker krijgt netjes een IP adres, maar ook handmatig instellen maakt geen verschil. Ook het rechtstreeks aansluiten op de Experiabox (in gebruik namelijk een PfSense router) heeft niet geholpen.

Zou er storing bij Rotel zijn, of heeft er nog iemand suggesties of kan het eventueel testen op zijn installatie?

Alvast dank!

O nog even ter info. Uiteindelijk is dit me wel gelukt. Dit door de factory defaults te laden, daarna kon ik wel checken. Na de update en nadat ik de versterker weer had ingesteld, kon ik weer niet voor updates checken. Geeft ook niets, want ik doe het toch handmatig zodra er weer een update is.

Groot voordeel wat ik nu heb is dat bij USB hij niet bij elke stop en start klikt en het geluid even weg is. Ook schakelen tussen samplefrequenties klikt hij niet meer, dus geen onderbrekingen meer.

Dat maakt de USB aansluiting voor mij eindelijk bruikbaar.
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

Foulon

Fase van de eindversterker opgelost. Fase zit links kijkend op de achterkant van de versterker.
Opgelost met een Oehlbach Phasendetektor. Zeer handig apparaatje.
B&W CM9/CMC/CM5 * Rotel RC-1580/RB-1582MKII/RDD-1580 * Pioneer BDP LX-55 * BlueSound Node N130 * Sony WH-1000M3 * Apple TV3 * Samsung QE55Q8FN * QED XT40i/RUconnected * Ziggo Next

Ferry

Quote from: Foulon on March 18, 2021, 16:51:40
Fase van de eindversterker opgelost. Fase zit links kijkend op de achterkant van de versterker.
Opgelost met een Oehlbach Phasendetektor. Zeer handig apparaatje.

Bij elk apparaat met een C13 stekker hoort de fase aan dezelfde kant te zitten. Er staat op de stekker ook een L en een N vermeld. Wat je wel even moet doen (althans voor NL) is kijken of de stekker bij het stopcontact er niet op de kop in zit. In België gebruiken ze een aardpin, waardoor je daar altijd goed zit (mits het stopcontact correct bedraad is).

Om het te checken pak ik altijd een spanningszoeker. Wat je ook kan doen is een multimeter en dan 1 meetpen insteken, dan zie je het snel genoeg. De fase levert een veel hoger voltage dan de nul.
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

Xander32

Het voorgaande jaar heb ik wat met klasse D geëxperimenteerd en die geven echt wel een ander geluid dan de A/B die ik er had staan.

Quote from: MegaJ on November  8, 2020, 10:41:53
Ik vermoed ook dat het niet zo uit maakt. Alleen deze versterkers kan ik voor een aardige prijs krijgen en vroeg mij af of er nog een reden is om voor de ene of de andere te kiezen? Als je kijkt wat deze versterkers nieuw kosten dan zit daar nog wel aardig wat verschil tussen de twee. Maar ook tussen de leeftijd van de modellen en de versterker klasse. Dus vandaar toch de vragen.

Ik zie het verder ook niet echt als een upgrade, maar ik ben de Emotiva denk ik een beetje zat en wil wat anders proberen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

flakkees

mijn versterker is gelukkig weer gemaakt maar besef wel dat het langzaam tijd word om te gaan sparen voor iets anders .
een vraagje voor de kenners hier , wat zijn nu de verschillen tussen de rsx1560 en de 1562 want dat is de grote kanshebber als er iets anders komt

groetjes kees
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Ferry

Quote from: flakkees on April  2, 2021, 09:15:09
mijn versterker is gelukkig weer gemaakt maar besef wel dat het langzaam tijd word om te gaan sparen voor iets anders .
een vraagje voor de kenners hier , wat zijn nu de verschillen tussen de rsx1560 en de 1562 want dat is de grote kanshebber als er iets anders komt

groetjes kees

Op https://hifi.nl/artikel/19611/Review-Rotel-RSX-1562.html staan de verschillen allemaal vermeld.

Om dit te vinden, type je het oude en nieuwe modelnummer in google, dan vind je snel deze site die beide modellen benoemd.
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

flakkees

Quote from: Ferry on April  2, 2021, 09:28:56
Op https://hifi.nl/artikel/19611/Review-Rotel-RSX-1562.html staan de verschillen allemaal vermeld.

Om dit te vinden, type je het oude en nieuwe modelnummer in google, dan vind je snel deze site die beide modellen benoemd.

top man , dankjewel  :thumbs-up:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

flakkees

bied bi-amp voor de fronts  :headbanging:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Wanteds13

#694
Na een tijdje gedraait te hebben met een Onkyo AVR als voorversterker (TX-SR705) aan mijn RB-1090 heb ik sinds vorige week een RC-1590 voorversterker aangeschaft.

De DAC die er in zit is super en het geluid van de preamp is vele malen 'warmer' en 'voller' dan met de Onkyo als voorversterker. Als ik het verschil een naam zou moeten geven, zou ik de Onkyo 'agressief' noemen en de Rotel 'smooth'. Maar... en er is een grote maar! De RC1590 heeft blijkbaar een veel hogere noise floor als de Onkyo. Er komt een his uit mijn tweeters die op ruim een meter afstand van de speakers te horen is. Door de schakelaar op de eindtrap van unbalanced naar balanced te schakelen schakeld de eindtrap naar een lagere gain, maar zelfs dan is het niet helemaal weg. Door ook balanced (XLR) kabels te gebruiken wordt het probleem erger. Het beste compromis lijkt RCA kabels, schakelaar van eindtrap op 'balanced'.

Zelfs zonder bronnen aan de voorversterker, met alleen de RC-1590, RB-1090 en speakers (B&W DM640) aangesloten is de his duidelijk hoorbaar. Wanneer ik het volume helemaal naar 0 draai hoor ik een relais klikken en is de his weg, zodra het volume hoger dan 0 staat is het gesis onafhankelijk van het volume tot ongeveer 85%, vanaf daar wordt de sis harder.

Ik ben hier enigszins teleurgesteld in en vraag me af of dit hoort bij het model, of dat mijn model gewoonweg een defect/fabrieksfout heeft. Ik had uit reviews juist begrepen dat deze voorversterker een extreem lage noisefloor moest hebben en dat was ook voornamelijk de reden waarom ik voor deze pre-amp gekozen heb. Dat mijn AVR, die niet als audiofiele voorversterker gebouwd is, tijdens stiltes stiller is als de RC-1590 moet toch eigenlijk niet kunnen lijkt mij...?

Deze gaat dan helaas ook terug, wat ik jammer vind omdat de warmte en dynamiek me juist wél heel erg aansprak.  :unhappy:
HT Amp: Onkyo TX-NR5010 | Front: B&W 603 S2 | Center: B&W LCR6 S2 | SURR: B&O 6000 | Sub: SVS PB10

Stereo Power amp: Rotel RB-1090 | Pre: Rotel RC-1570 | Spk: B&W DM640 | Sub: REL Quake MKII | TT: NAD C556 | Digital: iMac

Ferry

#695
Quote from: Wanteds13 on April 10, 2021, 19:12:50
Na een tijdje gedraait te hebben met een Onkyo AVR als voorversterker (TX-SR705) heb ik sinds vorige week een RC-1590 voorversterker aangeschaft en aan mijn RB1090 eindtrap geknoopt.

De DAC die er in zit is super en het geluid van de preamp is vele malen 'warmer' en 'voller' dan met de Onkyo als voorversterker. Als ik het verschil zou moeten noemen zou ik de Onkyo 'agressief' noemen en de Rotel 'smooth'. Maar... en er is een grote maar! De RC1590 heeft blijkbaar een veel hogere noise floor als de Onkyo. Er komt een his uit mijn tweeters die op ruim een meter afstand van de speakers te horen is. Door de schakelaar op de eindtrap van unbalanced naar balanced te schakelen schakeld de eindtrap naar een lagere gain, maar zelfs dan is het niet helemaal weg. Door ook balanced (XLR) kabels te gebruiken wordt het probleem erger. Het beste compromis lijkt RCA kabels, schakelaar van eindtrap op 'balanced'.

Zelfs zonder bronnen aan de voorversterker, met alleen de RC-1590, RB-1090 en speakers (B&W DM640) aangesloten is de his duidelijk hoorbaar. Wanneer ik het volume helemaal naar 0 draai hoor ik een relais klikken en is de his weg, zodra het volume hoger dan 0 staat is het gesis onafhankelijk van het volume tot ongeveer 85%, vanaf daar wordt de sis harder.

Ik ben hier enigszins teleurgesteld in en vraag me af of dit hoort bij het model, of dat mijn model gewoonweg een defect/fabrieksfout heeft. Ik had uit reviews juist begrepen dat deze voorversterker een extreem lage noisefloor moest hebben en dat was ook voornamelijk de reden waarom ik voor deze pre-amp gekozen heb. Dat mijn AVR, die niet als audiofiele voorversterker gebouwd is, tijdens stiltes stiller is als de RC-1590 moet toch eigenlijk niet kunnen lijkt mij...?

Deze gaat dan helaas ook terug, wat ik jammer vind omdat de warmte en dynamiek me juist wél heel erg aansprak.  :unhappy:

Hoi,

Ik heb exact dezelfde ervaring, boven de 0, dus als de output actief is, is er inderdaad een ruisje te horen. Op een meter van de speakers inderdaad hoorbaar.
Toch is het geluid van deze voorversterker fantastisch. Ik heb dit zelf overigens opgelost doordat ik een DSP gebruik (Minidsp DDRC24). Op deze DSP heb ik de attenuation op -6dB staan. Hierdoor moet ik de voorversterker ook harder zetten om met hetzelfde volume te spelen, maar dat is geen probleem, want er is ruimte zat qua volume en ik kan het eventueel overrulen op de DSP.

Ik zou de versterker nog niet zomaar terugsturen, bedenk ook of je het gaat horen op de luisterpositie en daarnaast bij het spelen van muziek valt het helemaal weg.
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

HJ

Quote from: Ferry on April 10, 2021, 19:26:25
Hoi,

Ik heb exact dezelfde ervaring, boven de 0, dus als de output actief is, is er inderdaad een ruisje te horen. Op een meter van de speakers inderdaad hoorbaar.
Toch is het geluid van deze voorversterker fantastisch. Ik heb dit zelf overigens opgelost doordat ik een DSP gebruik (Minidsp DDRC24). Op deze DSP heb ik de attenuation op -6dB staan. Hierdoor moet ik de voorversterker ook harder zetten om met hetzelfde volume te spelen, maar dat is geen probleem, want er is ruimte zat qua volume en ik kan het eventueel overrulen op de DSP.

Ik zou de versterker nog niet zomaar terugsturen, bedenk ook of je het gaat horen op de luisterpositie en daarnaast bij het spelen van muziek valt het helemaal weg.
Kan het misschien te maken hebben met aarding?
Ik heb dat ook gehad,( wel met andere componenten)
Ik heb toen de aarde van de phono op de pre verbonden met de aarding van de eind versterker en alles was stil.

Ferry

Quote from: HJ on April 17, 2021, 21:15:47
Kan het misschien te maken hebben met aarding?
Ik heb dat ook gehad,( wel met andere componenten)
Ik heb toen de aarde van de phono op de pre verbonden met de aarding van de eind versterker en alles was stil.

Ik heb een aparte groep voor audio die goed geaard is. Ik heb zojuist de pre verbonden met de aarde, maar ik merk geen enkel verschil. Daarnaast is het ruisje zo zacht dat ik het amper hoor op >0,75m van de tweeter.

Ik heb wel het idee dat ik in mijn vorige huis het ruisje harder hoorde dan dat ik nu doe, maar dat kan verbeelding zijn.

Ruis wordt bij mij pas een issue als ik beide trigger aansluitingen gebruik. Dan gaat het brommen.

Als ik de trigger naar de eindversterker laat lopen en van daaruit de passthrough gebruik is er niets aan de hand.
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

Luciano2008

#698
Ik heb ook pas geleden een Rotel set gekocht de Michi M8 van Rotel , ik vind ze erg goed klinken beter dan mijn Denon A1se van vroeger. en beter dan Macintosh  611.
die heb ik aangesloten op de B&W 800d3  ik kreeg 20% korting op de Rotel Michi set.

Luciano2008

#699
[quote author=